Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

rengöra cpu efter fläktbyte?

Det är så att pastan spridit sig lite väl mycket på cpu:n efter att ha bytt min amd processors originalfläkt till en copper silent 2, och nu går inte datorn igång, skärmen är kolsvart. Tänker att felet kanske ligger i den kladdiga cpu:n? Vet någon isf hur man tar bort det utan att sprida det ännu mer?

Permalänk
Medlem

Hushållspapper funkar om du inte ska ha den helt ren, och det är inte det som gör att den inte startar, kolla att strömkablarna sitter i moderkortet och att nätagget är på.

Permalänk

Alla strömkablar sitter i moderkortet, den går igång, dess dioder lyser och fläktarna snurrar men skärmen är bara svart. Hur menar du att nätagget ska vara på? Chassit är visserligen nytt men i tidigare lådor har jag bara behövt koppla in alla sladdar och köra...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av now_continue
Alla strömkablar sitter i moderkortet, den går igång, dess dioder lyser och fläktarna snurrar men skärmen är bara svart. Hur menar du att nätagget ska vara på? Chassit är visserligen nytt men i tidigare lådor har jag bara behövt koppla in alla sladdar och köra...

hade samma problem, prova att reseta cmos

Visa signatur

outdated.

Permalänk

det har jag också gjort. Det enda jag inte provat ännu är att plocka ut batteriet från moderkortet medan cmos laddas ur, som det står i manualen, men batteriet lossnar inte. Säkert att inte pastan kan störa cpu:et om det kommer utanför själva plattan? ska den sättas på cpu:et varje gång man plockar bort fläkten för en stund? annars har jag verkligen ingen aning om vad som kan vara snett.

Permalänk
Medlem

Hände en liknande sak för min kompis nyligen. Det var hans moderkort som var brännt.

Permalänk

Ingen som haft liknande problemmed abits nf7-s?

Permalänk
Medlem

Men ta bort processorn och rengör den med kemisk bensin eller bara så att den bli ren. Sen på med ny pasta för att kolla om det var där felet låg. //skulle jag har gjort iaf

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att du spillde ut lite pasta på moderkortet och att den var strömledande?

Permalänk

bensin, aceton, etanol eller isopropanol funkar alla finfint.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk

Hmm...jag är också inne på att moderkortet kanske har krashat. Hade själv ett kort som fungerade ett par dagar efter att jag hört en smäll jag inte kunde lokalisera. ( fråga inte.. så här i efter hand kan jag inte fatta att jag inte insåg att det var moderkortet som small.) Hursomhelst...kolla om kondensatorerna är hela på kortet. Mina var uppfläkta på toppen. Jag hade samma symptom när det hände. Svart skärm medan fläktarna och nätagget körde på som vanligt.

Visa signatur

Asrock 939Dual-Sata2 Bios: 1.20 // Venice 3000+@2.4 GHz // Arctic Cooling Freezer 64 Pro // 2x512 MB Corsair Value Select, PC-3200, CL2.5 // Gigabyte 7900GT @ 450/1320

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zpoilt
Kan det inte vara så att du spillde ut lite pasta på moderkortet och att den var strömledande?

under tryck kan silver vara ledande....

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma symptom tidigare idag. Hade glömt att koppla in den där 4 pins strömkabeln.

Visa signatur

|Athlon 64 3000+ @ 2520mhz, Thermaltake Big Typhoon| |Gainward 6600GT 256mb, Zalman VF900-cu| |A8N-SLI Deluxe| |2 x 1024mb Corsair CMX1024-3200C2 @ 230mhz 3-3-3-8 1T| |Chieftec Dragon Midi| |Tagan Easycon 430W|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aprat
Hade exakt samma symptom tidigare idag. Hade glömt att koppla in den där 4 pins strömkabeln.

Den till mobot? det har jag glömmt me i så fall.

Permalänk
Medlem

Här får du en fräck liten bild.

Visa signatur

|Athlon 64 3000+ @ 2520mhz, Thermaltake Big Typhoon| |Gainward 6600GT 256mb, Zalman VF900-cu| |A8N-SLI Deluxe| |2 x 1024mb Corsair CMX1024-3200C2 @ 230mhz 3-3-3-8 1T| |Chieftec Dragon Midi| |Tagan Easycon 430W|

Permalänk
Medlem

just den jag! den hade jag glömt

Permalänk

ha haha, härligt med så enkla problem ! ! :)!

Testa att sörpla kaffe eller sova lite mer innan du pillar på burken nästa gång!

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia