Hur ser marknaden ut för oss med AGP?

Permalänk
Medlem

Hur ser marknaden ut för oss med AGP?

Sitter just nu på en redigt bra burk med undantag för mitt grafikkort, som var den enda komponenten jag inte uppgraderade sist jag bytte burk. Det är ett Radeon 9800 Pro, som just nu sjunger på sin sista vers känns det som...

Mitt problem när det gäller köp av ett nytt grafikkort är att jag inte har PCIE. Och eftersom jag köpte mitt nuvarande moderkort precis innan PCIE exploderade, känns det inte så jättemotiverat att köpa nytt moderkort också eftersom det inte är speciellt gammalt eller utdaterat än...

Så, vad bör jag satsa på när det gäller AGP? Kan man räkna de bästa korten ur AGP-sortimentet just nu som förra veckan highend-kort typ? Och hur mycket skiljer sig PCIE sortimentet från AGP just nu förutom t.ex. 7800 GT osv?

Hade jag märkt av nån markant förbättring av ett 6800 GT/Ultra el. dylikt?

Permalänk
Medlem

tycker det inte är så stor skillnad på AGP o Pci-X polaren sitter på ett Shappire X700 pro 256mb [Pci-X] och jag har ett Sparkle 6600GT 128mb [AGP] tycker inte att det e så stor skillnad faktist han ligger inte så mycket före mig på tex 3dmark01 kanske 1000 poäng så du behöver nog inget Pci_x kort om du inte tänker satsa på dual kort

Visa signatur

AMD64 x2 | 6000+ @3.36GHz | 4GBDDR2 A-data 800MHz | MSI K9A2 CF-F AMD 790X | 2xHD2900XT 512Mb | CoolMaster Real Power 850w | DWRaptor 36gb, WD 250gb | Vista Home Premium

Permalänk

Vår kära Agp-buss har tyvärr gått bort :(, möjligtvis att de absoluta budgetkorten kommer att släppas med Agp.

6800gt/ulta är ungefär 2 till 3 gånger snabbare än ett 9800pro så det ska nog bli en ordentlig skillnad. Men det är som du säger, de är fortfarande relativ föråldrad teknologi.

Visa signatur

Q(^_^Q)

Permalänk
Medlem

R.I.P AGP

Uppgraderade själv från 9800Pro till ett X800XL och det blev en rejäl skillnad. Så passa på nu innan korten försvinner. Vad jag har förstått så kommer X1300 och X1600 komma i AGP varianter, kan dock bli svårt att få tag i dom. Har inte hört något om en 7800 variant till AGP.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
R.I.P AGP

Uppgraderade själv från 9800Pro till ett X800XL och det blev en rejäl skillnad. Så passa på nu innan korten försvinner. Vad jag har förstått så kommer X1300 och X1600 komma i AGP varianter, kan dock bli svårt att få tag i dom. Har inte hört något om en 7800 variant till AGP.

Okej, AGP verkar som det bästa valet för min del just nu egentligen. Men det är förbannat svårt att fortfarande hitta kort :/

...Om någon har några konkreta förslag på vart man kan hitta 6800GT/Ultra-kort i lager fortfarande vore det välkommet att droppa en länk i tråden!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD64 x2 | 6000+ @3.36GHz | 4GBDDR2 A-data 800MHz | MSI K9A2 CF-F AMD 790X | 2xHD2900XT 512Mb | CoolMaster Real Power 850w | DWRaptor 36gb, WD 250gb | Vista Home Premium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TjyviZ
www.microstore.se

Mjo, men har rätt så delade åsikter om Inno3D bara... Kanske bara är nåt jag fått för mig men det kanske inte är den bästa tillverkaren i världen?

Permalänk

det finns ett sapphire x800gto för agp med 256 mb gddr3... frågan är bara var man köper det ><... har sett ett powercolor i några butiker i tyskland... frågan är om det verkligen är agp och om de går att låsa upp... kanske blir ett sånt under granen i år hehe..

Permalänk
Medlem

Har kollat runt lite nu, och kommit fram till att det antagligen står mellan 6800 GT och X850XT PE, eftersom 6800 ULTRA säljs lite väl dyrt hos de butiker som har dem inne.

Antar att X850XT PE vore det bästa av dessa val? Är helt borta när det gäller de nuvarande modellerna hos ATI dock, så nån sorts feedback vore inte dumt...

Permalänk
Medlem

www.datateam.nu
Ganska så billiga x850xt runt 3000:-

Visa signatur

[Main]a64 3000 : 2048MB Corsair value S : Msi k8n neo2 : 320GB : Albatron 6800Ultra : DVDrw. Dell 2405fpw.

Permalänk
Medlem

Kör på en internetbutik som har ett rykte att skydda, inte någon liten skitbutik som man inte vet något om.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Kör på en internetbutik som har ett rykte att skydda, inte någon liten skitbutik som man inte vet något om.

Hehe, nej jag kommer hålla mig till den skara butiker jag vet att det inte kommer bli några problem med. Har hittat de kort jag har intresse för just nu på olika ställen, så den biten är löst skulle jag tro. Frågan är bara vilket kort jag bör välja osv...

Permalänk
Medlem

Re: Hur ser marknaden ut för oss med AGP?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asphyx
Sitter just nu på en redigt bra burk med undantag för mitt grafikkort, som var den enda komponenten jag inte uppgraderade sist jag bytte burk. Det är ett Radeon 9800 Pro, som just nu sjunger på sin sista vers känns det som...

Mitt problem när det gäller köp av ett nytt grafikkort är att jag inte har PCIE. Och eftersom jag köpte mitt nuvarande moderkort precis innan PCIE exploderade, känns det inte så jättemotiverat att köpa nytt moderkort också eftersom det inte är speciellt gammalt eller utdaterat än...

Så, vad bör jag satsa på när det gäller AGP? Kan man räkna de bästa korten ur AGP-sortimentet just nu som förra veckan highend-kort typ? Och hur mycket skiljer sig PCIE sortimentet från AGP just nu förutom t.ex. 7800 GT osv?

Hade jag märkt av nån markant förbättring av ett 6800 GT/Ultra el. dylikt?

Sitter lite i samma sitts. Har funderat fram och tillbaka och kom fram till att det är dags att köpa.
Lade in en beställning på ett 850xt tidigare idag så nu klarar jag mig förhoppningsvis i något år till.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asphyx
Mjo, men har rätt så delade åsikter om Inno3D bara... Kanske bara är nåt jag fått för mig men det kanske inte är den bästa tillverkaren i världen?

?

Haft 2, båda funkat över förväntan. Gått att låsa upp osv, kalla , stabila.

Men alla har vi olika erfarenheter.