3Dmark & Geforce 6600GT resultat [BILDBEVIS]

Permalänk

Asus extreme pcx6600gt

har också ett Asus Extreme 6600gt med en AMD 3000+ ''Venice'' @ 2.2Ghz

590/1083 (orginalkylning)

3dmark05=3988 ( tycker att det är lite dåliga poäng, kanske är för att jag inte kan klocka minnet mera )
3dmark03= lite över 9000

temp:
Load= över 65 grader skulle ja tro eftersom det är 66 grader med
500/1000 då jag avbryter första 3dmark05 testet..

oj! de va dock sent och svinvarmt i rummet haha inte undra på så höga temps!

Visa signatur

Asus P5Q-R / Core 2 Quad Q6600 / Gainward BLISS 8800gt PCX ( ej fabricksklockat ) / 8Gb DDR2 ( 4 x 2048 corsair XMS2 ) pc 6400 / Corsair 620w

Permalänk
Medlem

Har faktiskt ingen aning om det jag får är dugligt...

CPU: AMD Athlon(tm) 64 2403 MHz 3200+ @ 3800+
GPU: NVIDIA GeForce 7800 GTX
526 MHz / 1404 MH
RAM: 512

poäng i 3dmark 05 - 8331

Någon med ~samma system posta gärna erat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phrenic
Har faktiskt ingen aning om det jag får är dugligt...

CPU: AMD Athlon(tm) 64 2403 MHz 3200+ @ 3800+
GPU: NVIDIA GeForce 7800 GTX
526 MHz / 1404 MH
RAM: 512

poäng i 3dmark 05 - 8331

Någon med ~samma system posta gärna erat

vissa har bara svårt att förstå det dom läser!!!:(

Visa signatur

am2 x2 5000+ @ 3120hmz@1.47v zalman CNPS-9700 /asus m2n-e compaq orginal ddr667@780 /7900 gtx

Permalänk

re

ja verkligen!

Visa signatur

Asus P5Q-R / Core 2 Quad Q6600 / Gainward BLISS 8800gt PCX ( ej fabricksklockat ) / 8Gb DDR2 ( 4 x 2048 corsair XMS2 ) pc 6400 / Corsair 620w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
,

Varför jag bytte till VF-700 är pga ljudnvån. Jag var inte ute efter att klocka.
Jag laddader ner Riva Tuner och sen gick jag i egenskaper och valde "inställningar för klockfrekvens" och tryckte jag på en knapp "identifiera optimala klockfrekvenser" resten alltås överklockningen sköttes automatisk.
Jag va nöjd och lät det vara så. Ja man skulle komma lite högre manuellt men det är onödigt och jag ärligt talat inte tid att sitta och trycka upp den några mhz mer, för det ger mig inget. Jag spelar för övrigt inte mycket men jag är väldigt nöjd så som det är.

01 tyckte jag du skulle haft mer än så. För du ligger bara några P över mig. Däremot i 05 så ligger du mycet bättre till men inte i Cpu score .
Sli ger en boost det ser vi här bra jobbat, kul att se resultat.

jag sitter på ett 6600GT med originalkylning just nu.. oklockat. Är det säkert att köra "identifiera optimala klockfrekvenser" och tar den funktionen hänsyn till kylning och temperaturer etc?
drar den bara upp klockfrekvenserna utan att röra spänningsvärden eller annat som kan paja kortet, eller finns det en risk att grafikkortet tar skada?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davetastic
jag sitter på ett 6600GT med originalkylning just nu.. oklockat. Är det säkert att köra "identifiera optimala klockfrekvenser" och tar den funktionen hänsyn till kylning och temperaturer etc?
drar den bara upp klockfrekvenserna utan att röra spänningsvärden eller annat som kan paja kortet, eller finns det en risk att grafikkortet tar skada?

Nej den höjer inte spänningsvärden, och kylningen kan inget program ta hänsyn till.
Har alltid användt mig utav det och det har alltid funkat bra.
Den brukar hitta väldigt bra överklock. Så va lungt och kör på det, tänk på det att det skall vara 3D läge när du överklockar inte 2D läge.

Permalänk
Medlem

tackar för det snabba svaret
får läsa på lite till innan jag testar något

edit: använder du low-level eller driver level med RivaTuner?

Permalänk
Medlem

Tycker inte att Identifiera Optimala Frekvenser är speciellt bra, på mitt 6600GT så var den Optimala Minnesfrekvensen 986MHz vilket är långt under vad jag kan ha artifaktfritt.

Med ATi-Tools 0,25 Beta som jag har för mig har stöd för nVIDIA-kort finns det en liknande men mycket bättre funktion, den hittar också högsta men den kollar också efter artifakter så att man får rätt. Dock så tar det kanske lite längre tid.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Nej den höjer inte spänningsvärden, och kylningen kan inget program ta hänsyn till.
Har alltid användt mig utav det och det har alltid funkat bra.
Den brukar hitta väldigt bra överklock. Så va lungt och kör på det, tänk på det att det skall vara 3D läge när du överklockar inte 2D läge.

hmmmmmm... angående 2D och 3D-lägen... så kan man välja "low power 3D" och "performance 3D", vilken ska man köra på? båda två? är det någon skillnad mellan de två alternativen eller fungerar de mer som 2 "profiler" att välja mellan? (pratar om RivaTuner)
... och jag verkar inte kunna hitta den där knappen som identifierar de optimala frekvenserna, var sitter den? ^_^'

edit: läste att man skulle kolla efter artefakter också med ATiTool, hur länge ska man köra "scan for artifacts"-testet? Finns det en gräns som anses vara 'godkänd'? eller stoppar programmet scannen själv, om inte några grafikfel har stötts på?

Permalänk
Medlem
Citat:

hmmmmmm... angående 2D och 3D-lägen... så kan man välja "low power 3D" och "performance 3D", vilken ska man köra på? båda två? är det någon skillnad mellan de två alternativen eller fungerar de mer som 2 "profiler" att välja mellan? (pratar om RivaTuner)
... och jag verkar inte kunna hitta den där knappen som identifierar de optimala frekvenserna, var sitter den? ^_^'

edit: läste att man skulle kolla efter artefakter också med ATiTool, hur länge ska man köra "scan for artifacts"-testet? Finns det en gräns som anses vara 'godkänd'? eller stoppar programmet scannen själv, om inte några grafikfel har stötts på?

Du ska klocka Performance 3D.

Angående ATiTools så kan du köra en minut när du klockar, sen när du får fel (gula prickar och streck, det står) så klockar du tillbaka lite och tstar kanske 3min. Detta är för 24/7 användande. Håll även koll på temperaturerna.

Visa signatur

Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smolk
Du ska klocka Performance 3D.

Angående ATiTools så kan du köra en minut när du klockar, sen när du får fel (gula prickar och streck, det står) så klockar du tillbaka lite och tstar kanske 3min. Detta är för 24/7 användande. Håll även koll på temperaturerna.

1 min, 3 min låter lite kort .. räcker det verkligen?
... och exakt vad menar du med 24/7? att datorn står på 24/7? .. att köra 1+3min i 24h ? .. eller att grafikkortet bör klara 24/7-körning med de testade klockfrekvenserna om artifaktscannen visar sig vara felfri i 3-5 min?

edit2: ok, jag tror jag fann sambandet till en fråga som jag precis tog bort .. måste memclock alltid vara 2x av gpu-frekvensen?
.. och jag undrar fortfarande över det som står i originalinlägget.

Permalänk
Medlem
Citat:

1 min, 3 min låter lite kort .. räcker det verkligen?
... och exakt vad menar du med 24/7? att datorn står på 24/7? .. att köra 1+3min i 24h ? .. eller att grafikkortet bör klara 24/7-körning med de testade klockfrekvenserna om artifaktscannen visar sig vara felfri i 3-5 min?

edit2: ok, jag tror jag fann sambandet till en fråga som jag precis tog bort .. måste memclock alltid vara 2x av gpu-frekvensen?
.. och jag undrar fortfarande över det som står i originalinlägget.

1min räcker när man testar, sen för att testa slutgiltigt stabilitet så kan man kanske testa i 10min. Egentligen så kan man få fel efter flera timmar, t.o.m. dagar, men det tycker jag är ganska onödigt vid vanligt användande.

Och med 24/7 så menar jag vardagligt användande. T.ex. om man spelar.

GPU-frekvensen har inget att göra med mem-frekvensen.

Hoppas att det klarnar nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

japp! tack för hjälpen!
lyckades få upp frekvenserna lite iaf (535/1057), även om det antagligen inte är någon märkbar skillnad

Permalänk

Parentes:

(Wohoo jag köpte rätt! Valde mellan ett 6800NU 128M AGP och ett 6600GT 256M AGP.

Fick 10469p i 3dmark03 och 4001p i 3Dmark05.)

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N1cke
gainward6600gt "gs" 128Mb

Hastigheter: 600/1210
Temperatur GPU: 34 (idle) och 45-55 (load)
Kylning: Zalman VP700-AlCU

3Dmark01: ej testat
3Dmark03: 10040p lägger upp bildbevis när jag har fått mitt bredband:P
3Dmark05: (ej maxclockat än)

edit: 10349 i 03

Visa signatur

<||Datorn: prescott 3.0@3.75||2*512MB kingston valueram (400mhz)||asus P5GD1||Gainward 6600gt "gs"||superpi 1MB: 36sek||>

Permalänk

Clocka 6600GT

Hej! har lite problem, har bytt kylning på mitt graffikkort Asus EN6600GT till en Zalman VF700 AlCu, men när jag skulle klocka gick det inte klocka mycket, bara 550/1000. Tidigare med orginalkylningen fick jag upp den i 590/1000. Måste man kanske voltmodda eller något sånt?

Vill Gärna ha ett svar!

Visa signatur