Permalänk
Medlem

Vilken Dremel,,,

Hej!

Tänkte inhandla mig en Dremel-maskin för lite moddning, och har sett 2 olika väskor på Jula, en för 795:- och en för 995:- , undrar om någon på forumet kan ge mig rekomendation om vilken jag ska ha,,,

Tack på förhand

Jocke

Permalänk

Den för 995 har böjlig axel som är jävligt nice om du gör långa gravyrarbeten efter som den är snällare mot armen.

Permalänk

ta den med böjlig axel.. den vibrerar mindre.. och är mindre i handen.. uppskatar en sån sj .. fast då ska man ha stativ till axlen så den häångern fritt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Kolla clasohlsons "Dremel". Co-tech heter den. 200 spänn och du får med böjlig axel. Mycket, mycket prisvärt, har själv en sådan och är mycket nöjd.

http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/308758A_X_200...

Visa signatur

Epox 8NPA-SLI | Amd64 3000+ (s754)| 1GB | 7800GT
3DMark05 - 8426 | 3DMark06 - 4086

Permalänk
Medlem

Co-Techen är dock ingen du håller i handen för gravyrer, den är rätt klumpig jämfört med en Dremel/Proxxon..

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Om jag tittar på förstoringen av den för 795:-, så har den också en förlängning, undrar om det är samma effekt på maskinerna?

Permalänk
Medlem

En dremel är en Dremel...
Allt annat är mulitverktygs skit... originalet är bäst.
Varför ?
Ex. Plastdrev, dålig metall i chuckarna, dumma
lösningar m.m.
Jag skulle köpa den för 995 , den har betydligt fler tillbehör
och tillbehören till en Dremel är inte gratis så
200 kr i prisskillnad är billigt.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-R
En dremel är en Dremel...
Allt annat är mulitverktygs skit... originalet är bäst.
Varför ?
Ex. Plastdrev, dålig metall i chuckarna, dumma
lösningar m.m.
Jag skulle köpa den för 995 , den har betydligt fler tillbehör
och tillbehören till en Dremel är inte gratis så
200 kr i prisskillnad är billigt.

Vad går en riktigt dremel på?

Permalänk
Medlem

795... Kolla inlägget högst upp

Själv har jag en Proxxon, riktigt trevlig maskin faktiskt, längre än en dremel, men lite smalare istället..

Då jag tröttnat på alla nätagg som överhettar och bryter och håller på så kör jag min på ett steglöst inställbart som ger upp till 20 amp vid 30 v, eller 10 amp vid 60

Fast jag antar att Dremels nätagg fungerar bra, min kompis köpte en kopia som inte hade något nätagg att hurra för.. 400 mA!

Visa signatur

Permalänk

lånar lite: men jag skall göra mindre ingrepp/kapningar och små gravyrer. Är CO/Tech's så dålig att en är oanvändbar? Kommer inte sitta i timtals med gravyrer och liknande, så vill helst inte spendera en mindre förmögenhet (800 är en förmögenhet för en student) på det

Permalänk
Medlem

Med en böjlig axel kan du nog använda en Co-Tech också, se bara till att du har någon möjlighet att spänna fast själva apparaten då, annars kommer du få ett litet helvete på skrivbordet

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
795... Kolla inlägget högst upp

Själv har jag en Proxxon, riktigt trevlig maskin faktiskt, längre än en dremel, men lite smalare istället..

Då jag tröttnat på alla nätagg som överhettar och bryter och håller på så kör jag min på ett steglöst inställbart som ger upp till 20 amp vid 30 v, eller 10 amp vid 60

Fast jag antar att Dremels nätagg fungerar bra, min kompis köpte en kopia som inte hade något nätagg att hurra för.. 400 mA!

Jag har också proxxon, den gick på 800:- och fungerar riktigt bra

Permalänk
Citat:

Med en böjlig axel kan du nog använda en Co-Tech också, se bara till att du har någon möjlighet att spänna fast själva apparaten då, annars kommer du få ett litet helvete på skrivbordet

hur menar du? Jag kan inte kapa/gravera med den i handen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
hur menar du? Jag kan inte kapa/gravera med den i handen?

det han menar är nog det att om du bara lägger ner själva verktyget på bordet o kör me axeln kmr verktyger att fara runt, men man får med en ställning som man kan fästa i bordet som man hänger själva maskinen i, har nått liknande fast en från bruksbo, är väl i princip samma sak.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk

haha hmm, hänger inte med riktigt. Hur ser axeln och ställningen ut?

Permalänk
Medlem

Proxxon verkar ju fina, var kan man inhandla/titta mer på dom?

Permalänk
Medlem

catchmeifucan: Alltså, Co-Techarna och allt vad de heter är för stora/klumpiga för att kunna hållas i handen och samtidigt utföra något som kräver precision, därför bör man spänna fast själva maskinen och istället använda den böjliga axeln som en penna.

V1King: Jag vet faktiskt inte riktigt, min far var det som fixade våra.. Dock är jag som sagt riktigt nöjd med dem

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

catchmeifucan: Alltså, Co-Techarna och allt vad de heter är för stora/klumpiga för att kunna hållas i handen och samtidigt utföra något som kräver precision, därför bör man spänna fast själva maskinen och istället använda den böjliga axeln som en penna.

V1King: Jag vet faktiskt inte riktigt, min far var det som fixade våra.. Dock är jag som sagt riktigt nöjd med dem

cotech:en är inte så klumpig som den ser ut kan jag tala om och att gravera med den och göra andra småsaker med funkar hur bra som helst.. så cotech:en är ett helt ok verktyg för detta ändamål. har själv en sån och gör gravyrer med och har aldrig ångrat köpet.

Permalänk

alltså som jag förstod det så kan jag inte kapa en rund 120mm-fläktplats för hand utan att den flyger iväg och pajjar allt?

gravera tänkte jag göra med:

Gravyrpenna CO/TECH för märkning, gravering och slipning. Steglös varvtalsreglering 0-22 000 v/min. Lev. med transformator 230V/18V 1 amp, 40 tillbehör och praktisk väska. Spännhylsechuck 0,8, 1,5, 2,0 och 2,4 mm.

Permalänk
Medlem

Gravyrpennan ser ju riktigt trevlig ut! Den fungerar nog bra ska du se!

Ang. fläkthål så skulle jag inte göra det med något multiverktyg, oavsett märke, utan såga hålet med en sticksåg och jämna kanterna med ett multiverktyg. Annars blir det himla ojämnt..

Visa signatur

Permalänk

mm kommer nog köra med en sticksåg eller hålsåg.

finns det förresten någon gravyr-faq eller guide någonstans?

edit: hittade den här på sweclockers

edit2: man får med en sånhär med co-tech dremmelkopian. Det är väl en sån jag behöver för gravering? en böjlig axel?

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar varmt Dremel's sladdlösa. Sladd kan verkligen kännas som det är i vägen och hämmar handens fri rörelse. Bätre tom en böjlig axel. Dessutom har den Li-ion batterier som inte laddar ur sig och förstörs som gammaldags batterier.
http://www.dremeleurope.com/specials/10-8v_lithium-ion/media/...

Permalänk

jamen hur mycket kostar den egentligen då? jag skall göra begränsat med ingrepp

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på Multipro och Professional?
Vilken är bäst?

Permalänk
Medlem

Pro. har lite bätre slit delar så om man ska använda den varje dag. Men den kostar dubbelt så mycket tror jag. Den kan även köras på lägre varv en multi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexi
[B]Jag rekomenderar varmt Dremel's sladdlösa. Sladd kan verkligen kännas som det är i vägen och hämmar handens fri rörelse. Bätre tom en böjlig axel. Dessutom har den Li-ion batterier som inte laddar ur sig och förstörs som gammaldags batterier.

Förutom att batteriet väger 4kg så man kan inte direkt vifta runt med den som man vill ändå

Permalänk
Medlem

Sladdlösa är i princip ALLDRIG bra!
Dom blir klumpiga, tunga och man glömmer alltid någon gång att ladda skiten vilket gör att man måste vänta tills den laddats upp ibland.
Den ända gången en trådlös är bra är när man använder den ute eller platser där det inte finns eluttag.

Kan ju säga att jag personligen tycker att dremels maskiner är övervärderade, visst de funkar bra men har man tur funkar den för 1/4 av priset lika bra.
Och har man inte tur första gången så har man 3 försök på sig till

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!