Permalänk
Medlem

Bästa 19" TFT för film?

Hallojs ärade expertis.....

Har nu suttit och läst trådar, tester och foruminlägg till förbannelse men blir inte klokare för det.

Ska köpa en 19" TFT då crt'n tar för mycket plats.
Spelar aldrig utan surfar/kollar film på burken så nån värsting gamerskärm behövs ej.
Det som är viktigt för mig är att den är bra för filmvisning....

TN, IPS, VA osv. vilken panel är att föredra för film.
VGA eller DVI, spelar det nån roll för film?
Är 16,7 milj. färger ett måste?

Så, ge mig tips på skärmar.

De skärmar jag kikat lite på är Samsung 913N och BenQ FP91G+

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Benq fp91g finns för 2790:- visserligen inte exakt samma som + varianten men en polare köpte en sådan och den är klart duglig. Han både spelar spel och kollar på film med den.

Men som sagt bägge 2 är väl klassade som budgetskärmar men jag tyckte den va fullt duglig.
Man får jue se efter vad man har i plånboken också. Eller kanske titta på en bättre 17tums skärm om du måste hålla dig kring 3000:-

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Har egentligen inte satt någon budget, men det känns som att det inte är värt att lägga på en till tusing (eller 2)
Eller är jag helt ute och cyklar.
Det viktiga är att den är bra till filmvisning.

Ett tag var jag inte på att köra en Samsung 32" lcd-tv som skärm, den fixar 1280x720 genom vga.

Ni kan gärna tipsa om både budget och bra skärmar.

De tester jag läst så har tex Samsung 930BF inte fått lysande kritik vad gäller film, men dock verkar den vara en grym spelskärm.

Permalänk

om du ska ha en 19" TFT-skärm så tycker jag att du ska skaffa samsung syncmaster 913B, bättre kontrast än 913N.

Men om du ska kolla film så ska du skaffa en LCD-skärm (widescreen)

Visa signatur

AMD 64x2 4200+ 2.2 | ATX nVidia nForce 4 ULTRA | 1536MB PC3200 (2x512MB, 2x256MB, 400MHz DDR SDRAM 184-Pin DIMMs) | NVIDIA GeForce 7800 GTX 256MB DDR3 (2xDVI, ViVo) | Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS, med 5.25' frontmodul med fjärrkontroll och 64MB dedikerat ljudminne |

Permalänk

För film så ska du skaffa 16.7 milj färger.. Sedan om den är nästan enbart till för film så slå till med någon widescreen, behöver inte kosta så mycket om du inte ska ha till annat.
Vill du ha en skärm som funkar till allting kanon bra kan du alltid kolla in Samsung 970p, den är därimot rätt dyr, runt 5000kr. Har en recension om den så det är bara att kika på den om du är intresserad.

Permalänk
Medlem

Jag kör på en 910T som har sjukt bra kvlité på bilden genom DVI. Nog det bästa jag sett. med 1000:1 så ser man skillnad mellan mörkt och MÖRKT! =)Skarpare bild går nog inte att få tag på. Priset och 25Ms är de enda 2 negativa sakerna. runt 4000:- kostar den. Lycka te!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800x | MEM: G.Skill Trident Z 3600Mhz CL15 | GK: MSI RTX 2070 Gaming Z | Screen: DELL 1440p 144Hz (Gsync) | Storage: Corsair M.2 3300mb/s

Permalänk
Medlem

Wolf_Return:
Läste nyss din recension av 970p, den kan vara intressant.
Har kollat lite på widesreen oxå, men det finns inte så många att välja på.
Om man inte kliver upp på större skärmar 21-24" men dom är så attans dyra ä.

Permalänk

Punk: Ne precis, dom kostar "ganska" mycket hehe, men är väldigt nöjd med 970p.

Permalänk
Medlem

Här rullar det på snabbt med trådar.
Vad tror vi om Samsung SyncMaster 913TM
16,7 milj färeger och VA panel....
Den bör väl duga?
http://www.samsung.com/se/products/monitors/tft19/files/913tm...
http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/monitors/4615...