Permalänk
Medlem

ska lätt följa ditt arbete, fan va nice

Permalänk
Medlem

Dags för en stor update på detta långdragna projekt. Efter ett längre uppehåll på grund av skola och jobb så har jag äntligen fått tid till projektloggen. Tyvär så kommer inte detta projekt att kunna visas på Dreamhack så som jag planerat eftersom jag missade biljettsläppet och därför inte fick tag i någon biljett =( . Men den kommer trots detta att vara klar innan jul.

Hål för moderkortskontakter

Det svåraste med den här delen av projektet var att rita ut var alla hålen skulle vara. I just det här fallet så var det totalt omöjligt att hitta några mått. Så till slut så fick jag plocka ut ett gammalt moderkort och använda det som referens. Det var lite trixigt men med lite klurighet så gick det. Hålen skars ut med hjälp av en vinkelslip. Det gick fort men i gengäld så blev kanterna rätt fula och jag fick lägga ner den tid jag tjänat på att inte såga med dremeln på att slipa istället.

Så här blev det efter slipningen.

Sen så slipade jag lite till. Nån timme senare så var jag nöjd, men då var jag så himmla trött att jag inte orkade ta nått kort.

Hårdiskhållare

Eftersom lådan är av plexiglas så måste ju även insidan vara fin. Därför så bestämde jag mig för att tillverka en egen hårdiskhållare i plexi och aluminium. Materialet inköptes på Clas Ohlson och består av tre plexiglasplattor och en L-list i aluminium Måtten tog jag från en gammal hårddisk som legat och skräpat i ett antal år.

Först så kapas allt upp i rätt längder med hjälp av vinkelslipen och dremeln. Sedan slipas alla kanter på både på plexit och listen för att allt ska ha räta vinklar. För att vara helt säker så använde jag mig av ett vattenpass

Tillslut så poleras allt upp till en nästan spegelblank yta med hjälp av autosol. För er som inte uppmärksammat det så är det den yttersta som är polerad.

Sedan limmas allt ihop med hjälp av två komponents epoxylim. För att vara riktigt säker på att det ska hålla så förstärker jag med silikon på insidan.

Slutresultatet

I nästa update så ska ett oskyldigt nätagg moddas. Hur får ni veta nästa gång, jag lovar att ni inte kommer bli besvikna.

Om jag hinner bli klar så kommer den uppdaten att bli klar någon gång den här veckan.

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk

Nice !! MYCKET NICE!

Visa signatur

- www.lastbattlefield.com - www.lastbattlefield.se - www.lastbattlefield.org - Three ways to find the right path to war...

Permalänk
Medlem

Häftigt! Håll oss uppdaterade, mycket intressant!

Permalänk
Medlem

Dags för update igen.
Får se om ni gillar det den här gången.

Obs får ej utföras av lekmän. Detta är en farlig modd så utför den inte om ni inte vet vad ni gör.

Nätaggregat

Idag ska vi vattenkyla nätaggregatet. Tyvärr så finns det inga färdiga kit så allt måste göras från början. Materialet som vi ska använda är tjock aluminium plåt och plexiglas i två tjocklekar, en för locket och en för vattenkanalen. Vi börjar med att öppna nätagget och tar en titt på dess innehåll. De två aluminiumbitarna i mitten är kylflänsarna och det är dessa som vi ska byta ut mot ett vattenblock.

Men efter en pratstund med en nisse från England som redan gjort en liknande modifikation så fick jag veta att dessa kylflänsar var strömförande.

Rådet jag fick var att löda bort kylflänsarna och fästa voltregulatorerna (de svarta sakerna) direkt på vattenblocket. Det var precis var jag gjorde men det tog en hel del extra tid.

Första steget var att ta bort höljet runt nätaggregatet för att bättre se vad som måste göras.

Det jag upptäckte var att skruvarna som låste fast volt regulatorerna var omöjliga att komma åt. Lösningen var att löda loss allt ihop som ett enda stort paket och det tog tid. Här är anledningen. Det tog en stund att klura ut vilka av dessa lödpunkter som var de 32 som jag skulle löda bort, men det gick. Försök inte göra om det om ni inte är lika dumdristiga och envisa som jag.

Till slut så var äntligen kylflänsarna borta.Nästa steg var att förlänga lödpunkterna upp till volt regulatorerna på vattenblocket.

Nästa steg var att förlänga lödpunkterna upp till volt regulatorerna på vattenblocket. Så här så det ut när det var klart.

Det hela avslutades med att krympslang sattes på vid lödpunkterna för att förhindra kortslutning mellan kablarna. som ni ser så sitter fortfarande voltregulatorerna på kylflänsarna men det är bara för att de inte ska böjas.


Tyvär så har jag inte tid att skriva mer idag men om ni släger in några posts så kanske jag skriver klart imorn.

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Medlem

fan verkar ju bli riktigt snyggt det där, att du orkar ge dig på nätagget:P

keep up the good work:D

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tog de att lokalisera alla lödpunkter o löda bort?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

nu har du en till som följer ditt projekt

Visa signatur

MVH

Permalänk

och en till

Permalänk
Medlem

Okej dags för update igen. Hoppas ni gillar den.

Materialet som vi ska använda till vattenblocket är tjock aluminium plåt och plexiglas i två tjocklekar, en för locket och en för vattenkanalen.
Vi börjar med att skära ut alla delar i lagom storlek så att de får plats inuti lådan som nätaggregatet ska ligga i. Den kommer jag också att bygga i plexi eftersom plåtlådan som den sitter i inte riktigt passade ihop med resten.

Sedan så ritar jag ut en kanal för vattnet att passera igenom i den tjockare av de två plexiskivorna. Idén är att vattnet ska flyta igenom kanalen och absorbera värme från aluminiumplattan i botten. Kanalen slipades sedan ut med ett av verktygen som följde med dremeln.

Äntligen är vattenkanalen urfräst Det tog mycket längre tid än jag trodde men nu återstår bara limningen. Överst på bilden ligger plexiglaslocket sedan kommer vattenkanalen och sist aluminiumplåten.

Det hela limmas sedan ihop med epoxi lim och sätts i spänn i ett skruvstäd.

Sen var det dags att borra upp anslutningshålen för slangarna till vattenblocket. Detta gjordes mycket försiktigt eftersom jag inte ville spräcka plexit.

Efter att ha förborrat hålet så använde jag en serie av större borr för att öka diametern på hålet.

Till slut så limmade jag på slangnipplarna på hålen. Om ni undrar var nipplarna kommer ifrån så var det en del av en dushslang som jag köpte på claesohlson.

Men det är inte klart än. För att kunna fästa voltregulatorerna på vattenblocket så var jag tvungen att borra hål för skruvarna.

Bara monteringen av voltregulatorerna på blocket kvar.

I nästa update så blir det till verkning av själva skalet till nätagget.

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Medlem

haha fick vara inlägg 100!! hehe....snyggt bygge fortsätt så...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ser bra ut:)

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+ | Nvidia fx 5700 256MB | 1024DDR | Heartagram box | IE 3.0 + Steelpad S&S, 19" CRT platt bildrör | <3

Permalänk
Medlem

Otroligt nice!!Följer ditt arbete=)
//Chrillan

Visa signatur

Asus A8N-SLI Premium 939, Amd 64 3700+, Evga 7800gt 470mhz(orginal), OCZ platinum 2048mb.

Permalänk
Medlem

WoW...trevligt lide bygge
du har för mkt fritid:D

Visa signatur

AMD64 3200+2,2ghz | PC3200 512mb | Gefore 6800LE 16/6@414/918Mhz | 3dmarko3:12381 |ABIT NF8 | 2st seagate barracuda | NEC 4550 DVD | Zalman VF700-cu & Zalman CNPS7000B-ALCU

Permalänk
Medlem
Citat:

...Bara monteringen av voltregulatorerna på blocket kvar.

Hoppas du använde rostfria skruvar. Eller egentligen kanske man skulle ha aluminium för att undvika galvaniska strömmar. Vanligt stål kommer i alla fall rosta.

För skruvarna är väl genomgående in till vattnet?

Snyggt bygge för övrigt...

Visa signatur

CPU: Central Propulsion Unit. The CPU is the computer's engine. It consists of a hard drive, an interface card and a tiny spinning wheel that's powered by a running rodent -- a gerbil if the machine is a 286 model, a ferret if it's a 386, and a ferret on speed if it's a 486.

Permalänk
Medlem

Hur går det med det hela?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunne
Hoppas du använde rostfria skruvar. Eller egentligen kanske man skulle ha aluminium för att undvika galvaniska strömmar. Vanligt stål kommer i alla fall rosta.

För skruvarna är väl genomgående in till vattnet?

Snyggt bygge för övrigt...

Vad jag kan se går de inte i vatten.

Trevligt bygge, verkligen intressant!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Mmm, kub...

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk

bygget verkar ha stannat.. eller så är det all julmat som sitter kvar o moddfingrarna

Visa signatur

Det finns inget som e är dåligt gjort..
Bara mindre bra :)

Permalänk

Ser mycket trevligt ut Keep it going

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem

Hehe bygget har inte runnit ut i sanden men däremot så har jag haft fullt upp med annat så jag har inte hunnit updatera byggloggen på läääänge.

Ska kolla igenom mina foton och slänga upp en stor uppdatering nån gång den här veckan och personligen så är jag mycket nöjd med hur bygget ser än så länge.

Men om ni har några frågor så kan ja ju alltid svara på dem under tiden.

PS
Nej skruvarna går inte igenom vattenkanalen.

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belmor
Tyvär så kommer inte detta projekt att kunna visas på Dreamhack så som jag planerat eftersom jag missade biljettsläppet och därför inte fick tag i någon biljett =( . Men den kommer trots detta att vara klar innan jul.

Permalänk
Medlem

Hoppla !!!

Inget litet bygge det här
Kommer följas till thö änd helt klart

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Snyggt bygger , Det ska bli roligt att se det färdiga resultatet =D

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt projekt!

En liten notis angående bultarna du så vackert filade till...Scrolla ner lite här: http://www.clasohlson.se/?AFP=store/main.asp&COSID=EBE031F427...

Visa signatur

Epox 8NPA-SLI | Amd64 3000+ (s754)| 1GB | 7800GT
3DMark05 - 8426 | 3DMark06 - 4086

Permalänk

Snälla update, detta bygge var bland de första jag såg här på sweclockers och jag måste få se slutresultatet......

Permalänk

omg snyggt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IsToR
Väldigt snyggt projekt!

En liten notis angående bultarna du så vackert filade till...Scrolla ner lite här: http://www.clasohlson.se/?AFP=store/main.asp&COSID=EBE031F427...

hahahaha

Gillar bygget annars.. Jag skulle aldrig ha tålamod till något liknande...

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem

Dags för update
Har varit lite slö när det gäller byggloggen men det betyder ju bara att det finns så mycket mer att skriva om.

Nätaggregat del2

För det första så var det alldrig en de av planeringen att göra ett helt nytt skal till nätaggregatet. Men dum som jag var så kunde jag ju inte hålla mig borta från den delen heller
Konstruktionen är ganska enkel, fyra L-lister från classe och en massa plexi.
Vi börjar med toppen och botten av lådan. En plexi bit skuren till rätt längd limmas fast på L-lister och sätts i spänn medans det torkar. Efter ett par timmar så var de klara...trodde jag iallfall.

Medans jag tog bort tvingarna så åkte den en biten i golvet och sprack. Var lite sur när det hände men shit happens. Det var bara att såga ut en ny bit och ersätta den gamla.

Efter det så skar jag ut resten av bitarna och testmonterade allt för att undvika eventuella mätfel.

Sedan mätte jag ut var hålen till kontakterna och sladdarna skulle sitta. Sen så markerade jag var alla ventialtionshålen på bakdelen skulle vara med hjälp utav ett rutnät på bakdelen.

Senn var det bara att börja borra.
Hålen till sladdarna klara.

Limmat och färdig borrat.

Tyvärr så kunde jag inte hitta nån bild med allt monterat och jag kan inte ta ett nytt foto utan att avslöja för mycket

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Medlem

gött... keep up the good work!
update... älska update