Sony var medveten om rootkitet

Permalänk
Melding Plague

Sony var medveten om rootkitet

<font style="font-size: 10pt"><b>Sony var medveten om rootkitet</b></font> <small class="small">tisdag 29 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Problemet med Sonys kopieringsskydd som lett till flera rättsliga åtal uppdagades 31 oktober av en programmerare på företaget SysInternals. Sedan dess har dett gått utför för Sony PR-mässigt med uttalanden om att rootkitskyddet inte är farligt till att koperingsskyddet visat sig bryta mot upphovsrättslagen, Sonys egna favoritlag.
<br />
<br />Nu hävdar F-Secure att de informerade Sony om problemet med kopieringsskyddet redan i början av oktober men att Sony valde att ignorera problemet helt eftersom problemet inte ansågs allvarligt och att bara ett fåtal var påverkade. Sony skäms inte utan är enbart besvärade att de blev upptäckta.
<br />
<br /><i>Next, F-Secure and Sony BMG held their own conference call. F-Secure says Sony BMG didn't seem inclined to do anything about the CDs that were already in circulation. "We told them it was a major security risk," says Santeri Kangas, F-Secure's director of research, who was on the call. "They thought we were silly. They wanted to keep the problem quiet." Sony BMG disputes this account.</i>
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.businessweek.com/technology/content/nov2005/tc2005..." target="_blank">Business Week</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

...

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem

Det här blir ju bara värre och värre... återigen visar Mediabolagen att vi inte kan tänka rätt själva så att dom får tänka åt oss, ("Svenskar SKA gå på bio" någon?) Undrar lite om det har varit andra sådanahär program som ingen har tagit reda på? Eftersom att dom tystar ner saker som det här så vet man ju aldrig

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk

Känns som man dissar Sony för detta! Dom gör ju många bra saker men med en sådan groda dom har gjort med rootkit, så tycker jag det är ett bottenföretag. Köp inget från Sony det är mitt råd!

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

dom kan ju inte ärligt mena att dom inte skäms, skäms man inte i deras läge måste det ju va nåt allvarligt fel....

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk

det är ju sony ^^

Visa signatur
Permalänk

JA .. vad kan man förvänta sig av sony ... suck .. köper man deras skit får man skylla sig själv.

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk

Besvärade för upptäckten? Hur fasen kan man tro att man skulle kunna klara sig undan med något sånt här?

Ungefär som tro man skulle komma undan med judeutrotningen utan att bli upptäckt ^^

Permalänk
Medlem

Det var en plump jämförelse, ingen har dött av detta...

Men visst, bojkotta Sony BGM och deras skivsläpp. Som om många här köper CD-skivor iallafall...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

vo bojkottor hårdvara också! iaf jag ...

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

Vad har hårdvara med saken att göra?
Vad tjänar du på att straffa dig själv?
Bojkottar du 360 när Windows strular?
Är det inte mera logiskt att bojkotta Windows då?

Om din bror slår dig, går du och bojkottar din morsa då?
Det är ju hon som gjort ungen...

Om din Canon kamera tar dåliga bilder, går du och slänger dina Canon fotopapper då?

Logiken flödar...

Sanningen är att de arbetare som utvecklar hårdvara åt Sony förmodligen samtycker med dina åsikter om rootkits, men ändå straffar en bojkott de som absolut inte har med saken att göra. Det drabbar människor som borde få uppskattning för att de driver tekniken framåt.

Det drabbar inte Sony BGMs chefer. De drabbar inte killarna som gjorde rootkittet. Om du vill hämnas för nått du inte blivit drabbad av så åk till dom istället med ett plakat i handen, eller nått annat kreativt. Då stör du de som är ansvariga istället för de som inte har med saken att göra...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.

Permalänk

Jag låter de dalande försäljningssiffrorna tala för sig själv.

ochnej jag straffar inte mig utan SONY som koncern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gör du det, your loss. Dalande siffror för BGM kanske, även om jag vill se källa först...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad har hårdvara med saken att göra?
Vad tjänar du på att straffa dig själv?
Bojkottar du 360 när Windows strular?
Är det inte mera logiskt att bojkotta Windows då?

Om din bror slår dig, går du och bojkottar din morsa då?
Det är ju hon som gjort ungen...

Om din Canon kamera tar dåliga bilder, går du och slänger dina Canon fotopapper då?

Logiken flödar...

Sanningen är att de arbetare som utvecklar hårdvara åt Sony förmodligen samtycker med dina åsikter om rootkits, men ändå straffar en bojkott de som absolut inte har med saken att göra. Det drabbar människor som borde få uppskattning för att de driver tekniken framåt.

Det drabbar inte Sony BGMs chefer. De drabbar inte killarna som gjorde rootkittet. Om du vill hämnas för nått du inte blivit drabbad av så åk till dom istället med ett plakat i handen, eller nått annat kreativt. Då stör du de som är ansvariga istället för de som inte har med saken att göra...

Du kanske inte har förstått vidden av det här? Vet du om att vi är inne i ett av de större debatterna i historien? Vill du att företagen ska kunna bestämma vad du gör med dina produkter? Vill du ha en gömd kamera inbyggd i din DVD-spelare så att företagen kan spionera och se vad du gör medans du kollar på film? Eller kanske en gömd mikrofon i telefonen så att tillverkaren kan höra vad du pratar om i deras produkt? Vill du att företagen ska kunna spionera och få reda på vad du gör framför din datorn?

Vill du att företag som lyckas i hemlighet implantera dessa spioneriprylar i deras produkter ska komma undan med att den personen som kom på iden får sparken? "Jaha, det var ju synd att dom kom på oss, men vi anställer någon annan som får komma på en bättre ide." tänker företagen. Nej, sånt här kräver ett strängt nej från folket, och visa att vi inte accepterar sån här skit. Och det gör man inte genom att säga till företaget att dom gjorde fel och kan du vara snäll och sparka personen som kom på idén.

Visst det kommer drabba många oskyldiga människor, men det är sånt som händer. Om SONY försvinner så kommer något annat företag ta deras plats.

Permalänk
Medlem

Jag är helt emot rootkittet. Däremot så vet jag att de som arbetat hårt(gräsfolket) med att få ut PS3, BRAVIA och andra fantastiska produkter som är till för oss konsumenter inte förtjänar en bojkott med motiveringen; "det är sånt som händer" när de feta BGMdirektörerna(de ansvariga) inte kommer att påverkas ett dugg.

Microsoft, Intel, AMD och många andra företag har mera skuld till digital kontroll än vad Sony någonsin kommer att få. Så om du ska tänka rättvist så ska du bojkotta de med. Läs EULAn till media player 10 t ex. EULAn till Windows Vista kommer slå alla rekord.

Där har du en reel debatt som kommer bli låångt större än denna. Faktum är att jag var en av de första med "Against TCPA" i min sig för några år sen, så jag är mer insatt än du kanske trott.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Jag är helt emot rootkittet. Däremot så vet jag att de som arbetat hårt(gräsfolket) med att få ut PS3, BRAVIA och andra fantastiska produkter som är till för oss konsumenter inte förtjänar en bojkott med motiveringen; "det är sånt som händer" när de feta BGMdirektörerna(de ansvariga) inte kommer att påverkas ett dugg.

Microsoft, Intel, AMD och många andra företag har mera skuld till digital kontroll än vad Sony någonsin kommer att få. Så om du ska tänka rättvist så ska du bojkotta de med. Läs EULAn till media player 10 t ex. EULAn till Windows Vista kommer slå alla rekord.

Där har du en reel debatt som kommer bli låångt större än denna. Faktum är att jag var en av de första med "Against TCPA" i min sig för några år sen, så jag är mer insatt än du kanske trott.

Men ändå finns det en poäng med att bojkotta hela sony.
Resterande delar av sont har inge gjort någonting själv för att stoppa det här, och i min mening så gör det att de är lika skyldiga. Visst har de ingen direkt kontroll över vad BMG gör men om säg chefen för PS-avdelningen skulle ringa upp BMG riktigt förbannad över att PS säljer dåligt för att BMG inte kunde hålla sin klåfingriga girighet i styr så tar det nog mer effekt än at ett antal konsumenter sitter på händerna och tycker "fyy BMG" och vägrar köpa skivor...

Visst kanske det är lite avigt att straffa hela kroppen för vad bara en handen gjort, men fakta är att hela kroppen nog kunnat stoppa handen om de velat, och den kan defenetivt stoppa handen från att göra samma sak igen, om man ser till att motivera kroppen att hålla koll... och ända sättet att motivera ett företag av sonys storlek mer än genom pengar är genom att inte köpa deras prylar.

Jag kan ju säga att det garanterat varken blir PSP eller PS3 för mig förren BMG gått ut med en offentlig ursäkt, ett löfte om att repektera sina kunder och ett erbjudande om ersättning för de som känner sig felaktigt behandlade (av de som köpt skivorna d.v.s.)

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

usch detta var riktihgt illa..

men jag undrar fortfarande om det var Sony ellr Sony BMG enbar som har vetat om och stått bakom detta? har mycket svårt att tro på det första faktiskt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Belga, jag tycker du säger det bra själv, men borde inte straffa hela kroppen för det handen gjort.

Sen vet vi ju inte vad man håller för diskutioner internt, det är mycket möjligt att många av Sonys anställda tycker detta är vansinne. Men killen som jobbar på golvet kan ju inte bestämma över sina chefer, och en bojkott träffar ju bara killen på golvet(ni som jobbar på fabrik/lager vet vad jag menar med "golvet")

Visst kanske andra chefer kunnat stoppa det hela, men BGM har nog tagit alla på täcket just nu, och jag tror säkert att många olika "bossar" inom Sony skulle vilja utalat sig lite smidigare än BGM, men är hindrade av vissa företagslojalitetsklausuler eller liknande.

Visst kanske man vill "skada" bossarna med sin bojkott, men de har sina feta löner ändå och klarar sig hursomhellst. De enda som kan råka riktigt illa ut är arbetarfolk med familjer att försörja, folk som förmodligen håller med dig i sakfrågan.

Hoppas det gå fram vad jag menar. Skicka hellre arga mail till bossarna så oskyldiga människor slipper lida. Man får ha lite överseende med att bossarna för BGM är lite dumma i kolan...

För om vi ska ta PS3:an som ett exempel, även de som utvecklar spel till den blir ju drabbade. Riktigt goa gamers som jobbar heltid för att vi ska få kuliga grymma spel. En bojkott mot Sony som helhet slår ju så fel mot så många människor som bara gör sitt för att försörja sig.

Vidare kan man ge dom en tanke som jobbar för blu-rayformatet. Vill vi se PS3:an misslyckas med att få ut HDTV till folket så kanske filmbolagen inte tycker det är värt att satsa på ny teknik i samma utsträckning och hastighet. Åren går och jag vill se min första film i 1920x1080 hellst imorgon.

Så jag uppmanar alla att verkligen tänka två gånger på vilka som drabbas och vad konsekvenserna kan bli om man bojkottar Sony som helhet.

Då tycker jag det är mycket vettigare att skriva till BGM och säga att man inte tänker köpa deras skivor innan dom gått ut med en ursäkt. Även om man nu inte köper skivor av dom i viket fall...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Belga, jag tycker du säger det bra själv, men borde inte straffa hela kroppen för det handen gjort.

Sen vet vi ju inte vad man håller för diskutioner internt, det är mycket möjligt att många av Sonys anställda tycker detta är vansinne. Men killen som jobbar på golvet kan ju inte bestämma över sina chefer, och en bojkott träffar ju bara killen på golvet(ni som jobbar på fabrik/lager vet vad jag menar med "golvet")

Visst kanske andra chefer kunnat stoppa det hela, men BGM har nog tagit alla på täcket just nu, och jag tror säkert att många olika "bossar" inom Sony skulle vilja utalat sig lite smidigare än BGM, men är hindrade av vissa företagslojalitetsklausuler eller liknande.

Visst kanske man vill "skada" bossarna med sin bojkott, men de har sina feta löner ändå och klarar sig hursomhellst. De enda som kan råka riktigt illa ut är arbetarfolk med familjer att försörja, folk som förmodligen håller med dig i sakfrågan.

Hoppas det gå fram vad jag menar. Skicka hellre arga mail till bossarna så oskyldiga människor slipper lida. Man får ha lite överseende med att bossarna för BGM är lite dumma i kolan...

För om vi ska ta PS3:an som ett exempel, även de som utvecklar spel till den blir ju drabbade. Riktigt goa gamers som jobbar heltid för att vi ska få kuliga grymma spel. En bojkott mot Sony som helhet slår ju så fel mot så många människor som bara gör sitt för att försörja sig.

Vidare kan man ge dom en tanke som jobbar för blu-rayformatet. Vill vi se PS3:an misslyckas med att få ut HDTV till folket så kanske filmbolagen inte tycker det är värt att satsa på ny teknik i samma utsträckning och hastighet. Åren går och jag vill se min första film i 1920x1080 hellst imorgon.

Så jag uppmanar alla att verkligen tänka två gånger på vilka som drabbas och vad konsekvenserna kan bli om man bojkottar Sony som helhet.

Då tycker jag det är mycket vettigare att skriva till BGM och säga att man inte tänker köpa deras skivor innan dom gått ut med en ursäkt. Även om man nu inte köper skivor av dom i viket fall...

Det du skriver är helt sant. Men i mitt tycke alldeles för slappt.
Sony är otroligt nitiska i sin jakt på konsumeneter som inte håller sig till reglerna, och det gäller alla delar av sony, så att inte vara likadan tillbaka tycker jag känns fel. För även om det är lite vrickat att straffa kroppen för vad handen gör, så har ändå kroppen ansvaret för handen oavsett om den vet vad handen gör eller inte.

Och om nu de där goa spelutvecklarna råkar illa ut, så vet dem nog varför också, vilket borde göra dem lika förbannade på sony som vi konsumenter är eftersom sonys beteende helt klart är anledningen till att de blir "straffade". Det jag verkligen fruktar i detta är faktiskt att vi konsumeneter gör för lite för att visa att vi inte godtar detta. Skulle nu BMG känna att de kan komma undan med sånt här, hur lång tid skulle det då ta innan de börjar övertyga politiken om att det är acceptabelt att göra sånt mot kunsumenter, och hur lång tid skulle det ta innan andra tog efter... och med lite pengar, lite fina ord och lite vridande av rätt och fel så är det helt plötsligt lagligt att övervaka sin kunder på diverse olika sätt utan att någon har någonting att säga till om... det vore ju knappast första gången som företag missbrukar sin makt. Och nu har vi som kommer bli drabbade har en chans att säga ifrån tycker jag det är vår skyldighet att göra så... för jag vet att jag inte vill läsa i en Eula om nått år att "vi utan att informera, när vi vill, kan installera mjukvara på konsumentens egendom och övervaka användandet av denna egendom när som helt vi känner för det"

Så även om vi får lida på grund av att "gräsrötterna" blir straffade, så tror jag det är ett ont vi som konsumenter borde ta, för att visa att vi inte bara tänker rulla över och låta företagen göra som de vill och tänka åt oss bara för att de tycker det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Tja, jag har sagt det förr och säger det igen - vi borde alla bojkotta Sony i fortsättningen! I alla fall till de öppet medger att de klåpat och officiellt ber om ursäkt!

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem

Jag köper i alla fall inte några sony prylar mera. Fast jag har TV, video, DVD, förstärkare och en PS2:a (allt sony). Så kommer inga jäkla Sony produkter mera in i mitt hem. Kommer snart att köpa allt nytt, och det blir garanterat inte Sony då. Bryr mig inte om det är Sony BMG som står ansvarig för detta. Tror ändå dom har liknande politik i hela huset. Det som inte kunden vet, lider han inte av....

Visa signatur

Asus P5ND2-SLI DELUXE, Pentium 4 3,46Ghz EE ES, 2 x 512 DDR2, Nvidia 6600 256mb, 2x80Gb Seagate raid 0. LG L2010P

Permalänk
Medlem

Jag kanske skulle påpeka att hårdvaru delen av sony som tillverkar och utvecklar cd brännare och sånt faktiskt tidigare har stämt Sony BMG för att inte följa cd standarden med ett kopieringsskydd som fanns tidigare.
Så detta är inte första gången sony BMG gör bort sig

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

SonyBGM, inte Sony.
SonyBGM, inte Sony.
SonyBGM, inte Sony.
SonyBGM, inte Sony.
SonyBGM, inte Sony.

Läs ovanstående tio gånger, snälla, någon på Swecredaktionen?
Återigen, det är SonyBGM, Sonys skivbolag, som har släppt rootkitet. Inte Sony.
Inte. Inte. Inte. 11111111222222242!!!11111ZOMG

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

HAHAHA!! SONY BGM ÄÄÄR en del av Sonykoncernen. Eller är det kanske ett helt fristående företag ?
Hur ska man snabbast få effekt som konsument o visa att de har fel policy i en del av koncernen? Jo...man klappar till hela koncernen...det ger resultat!

Exempelvis...låt säga att utrikesdepartementet firrar nåra spioner att spionera på Japanska företag etc...Tror ni då att japan svarar med att försöka klappa till utrikesdepartementet? NÄ! Hela Sverige får då lida för vad utrikesdepartementet gjort trots att stora delar av regeringen inget visste. Varför? Jo....de representerar landet och är valda av riksdag o folk de som arbetar där. Samma sak är det med SONY BGM...cheferna är valda av högre chefer (Sonys riksdag om ni så vill). Därför är Sonykoncernen som helhet ansvarig för SOny BGMs groda!

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Förstår inte ditt resonemang Fredag, det finns ju massor av gräsrötter även i SonyBMG som blir drabbade även om man bara bojkottar den delen av Sony? Det är ju inte så att SonyBMG enbart består av feta chefter, och Sony bara består av hårt arbetande jobbare.

Random-person: SonyBMG, inte SonyBGM.

Att bojkotta sony är som att bojkotta CocaCola för att Fanta gjort ngt dumt, något helt ok imho. Antar att ni som inte tycker det även inte gillar personer som har etiska fonder (typ KPA) för att dom inte vill stöjda tex tobaksintrustrin?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
Förstår inte ditt resonemang Fredag, det finns ju massor av gräsrötter även i SonyBMG som blir drabbade även om man bara bojkottar den delen av Sony? Det är ju inte så att SonyBMG enbart består av feta chefter, och Sony bara består av hårt arbetande jobbare.

Random-person: SonyBMG, inte SonyBGM.

Att bojkotta sony är som att bojkotta CocaCola för att Fanta gjort ngt dumt, något helt ok imho. Antar att ni som inte tycker det även inte gillar personer som har etiska fonder (typ KPA) för att dom inte vill stöjda tex tobaksintrustrin?

Ett inlägg värt att besvara. De övriga som bara häver ut sig att man ska bojkotta Sony har inte ett enda vettigt argument till varför och har förmodligen inte ens läst mitt inlägg för ingen har bemött mina argument. Det är bara copy/paste från tidigare trådar...

Det är inte bara gräsrötterna i BMG som blir drabbade, utan även artisterna dom representerar. Men jag tror inte nån här köper musik från Sony BMG iallafall, så ett mail till dom som jag föreslog skulle inte skada nån. Det där med etiska fonder förstår jag inte vad det har med detta att göra.

Sen att bojkotta fanta eller cola går inte att jämföra då båda sysslar med läsk. I det här fallet har vi ett musikföretag(BMG) som desperat vill hindra piratkopieringen för deras representanters skull osv.
Dom har självklart inget som helst att göra med folket som utvecklar BRAVIA HDTV, eller PS3. Så varför attackera dom?
De har som sagt förmodligen samma ställning i sakfrågan som du. Jag känner att jag börjar upprepa mig, mina tidigare argument kvarstår. Sony har runt 5 olika divisioner, BMG är de som gjort fel och ingen annan kan hållas ansvarig med ett gott samvete.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det går inte att förneka att Sony som varumärke har förlorat i anseende pga detta. Om man ogillar SonyBMGs strategi och attityd, så är det inte konstigt att man vill undvika alla Sonyprodukter. De olika delarna av Sonykoncernen gynnas av när någon annan del har ett bra rykte och likaså missgynnas alla delar när SonyBMG beter sig svinigt. Detta oavsett om det är rättvist eller inte.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
SonyBGM, inte Sony.
SonyBGM, inte Sony.
SonyBGM, inte Sony.
SonyBGM, inte Sony.
SonyBGM, inte Sony.

Läs ovanstående tio gånger, snälla, någon på Swecredaktionen?
Återigen, det är SonyBGM, Sonys skivbolag, som har släppt rootkitet. Inte Sony.
Inte. Inte. Inte. 11111111222222242!!!11111ZOMG

Ska du envisas med att försvara ett tjurskalligt, urkorkat och svekfullt multinationellt företag och dessutom försöka skriva deras namn 5 gånger i ditt inlägg så kan du ju börja med att skriva Sony BMG.

Permalänk
Medlem

"tjurskalligt, urkorkat och svekfullt multinationellt företag"
Vill du motivera det där, lite svaga argument...

"Om man ogillar SonyBMGs strategi och attityd, så är det inte konstigt att man vill undvika alla Sonyprodukter."

Varför då?
De andra produkterna har ju inte med saken att göra. Det är ju logiskt. Sonys hårdvara håller toppklass och leder tekniken framåt. Finns ingen rimlig anledning till att bojkotta hårdvara.

Det är som att bojkotta mjölken för att Arla släppt en äckligt smaksatt matgrädde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ett inlägg värt att besvara. De övriga som bara häver ut sig att man ska bojkotta Sony har inte ett enda vettigt argument till varför och har förmodligen inte ens läst mitt inlägg för ingen har bemött mina argument. Det är bara copy/paste från tidigare trådar...

Det är inte bara gräsrötterna i BMG som blir drabbade, utan även artisterna dom representerar. Men jag tror inte nån här köper musik från Sony BMG iallafall, så ett mail till dom som jag föreslog skulle inte skada nån. Det där med etiska fonder förstår jag inte vad det har med detta att göra.

Sen att bojkotta fanta eller cola går inte att jämföra då båda sysslar med läsk. I det här fallet har vi ett musikföretag(BMG) som desperat vill hindra piratkopieringen för deras representanters skull osv.
Dom har självklart inget som helst att göra med folket som utvecklar BRAVIA HDTV, eller PS3. Så varför attackera dom?
De har som sagt förmodligen samma ställning i sakfrågan som du. Jag känner att jag börjar upprepa mig, mina tidigare argument kvarstår. Sony har runt 5 olika divisioner, BMG är de som gjort fel och ingen annan kan hållas ansvarig med ett gott samvete.

Ehh Cola nämns därför att dom har en arbetarfientlig inställning dvs misstänkta för att ha mördat fackföreningsfolk i latinamerika = Sony har en allmänt fientlig inställning till sina kunder och då även gällandes pS3 som kommer att ha Blue-Ray skivor som kan låsas till en maskin och därefter kan den bara spelas upp på den maskinen om Sony implementerar den funkrionen enligt sitt patent och med tanke på vad SonyBMG gjort så är det högst troligt att dom gör det.

Mao så är det politik i båda frågorna i min mening ovanför eller hur?

Nej kommer också att bojkotta Sony som helhet då det enda sättet man kan straffa en företagskoncern är genom att rösta med plånboken och dom som ev blir arbetslösa lär få jobb hos dom andra företagen iom att dom behöver anställa fler folk därför att deras försäljning av produkter ökar eller hur?

Sony har länge varit på nedgång och ju mer man läser om denna "såpa" så borde dom ju ha konkat för länge sedan men men förhoppningsvis då försvinner dom då dom inte får sälja tillräckligt mycket för att kunna generera någon vinst som kan bekosta deras "forskning" på att utveckla nya kopieringsskydd i samverkan med andra företag som man ju kan skylla på om det blir upptäckt :rolleyes:.