Permalänk
Medlem

W-lan i ubuntu?

Skaffade precis ubuntu på en burk och ovan som jag är så måste jag ha hjälp.

Den kan endast få internet via w-lan kortet som är ett d-link dwl-520+

Hur ska jag bära mig åt? om man går till System/Administration/Nätverk så kan man se kortet, men hur fixar jag så den söker nätverk osv?

Hoppas nån kan hjälpa.

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem

iwlist eth0 scan (för att hitta nätverk i närheten, byt ut eth0 till vd nu din anslutning heter)
sudo dhclient eth0 (för att ansluta)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASTRX
iwlist eth0 scan (för att hitta nätverk i närheten, byt ut eth0 till vd nu din anslutning heter)
sudo dhclient eth0 (för att ansluta)

ojoj, det där var för avancerat för mig.
Hur vet jag vad min anslutning heter? kan den heta wlan0? det är nåt som heter så iaf.
Om jag skriver iwlist wlan0 scan så står det bara "none found" eller nåt sånt.
Det kanske bara är att inse att jag och linux aldrig kommer komma överens =/

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem

Re: W-lan i ubuntu?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikkeka
Skaffade precis ubuntu på en burk och ovan som jag är så måste jag ha hjälp.

Den kan endast få internet via w-lan kortet som är ett d-link dwl-520+

Hur ska jag bära mig åt? om man går till System/Administration/Nätverk så kan man se kortet, men hur fixar jag så den söker nätverk osv?

Hoppas nån kan hjälpa.

Hur menar du med söker nätverk?
Att den automagiskt ska ansluta, eller ska den bara räkna hur många den hittar?

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Program/System/Network admin. In där och aktivera wlanet. Sedan kan du trycka på eth0 och då står det grafiskit vilka trådlösa nätverk som finns tillgängliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saluut
Program/System/Network admin. In där och aktivera wlanet. Sedan kan du trycka på eth0 och då står det grafiskit vilka trådlösa nätverk som finns tillgängliga.

vad menar du med eth0?
Jag har aktiverat och avaktiverat det där flera gånger nu, men jag är så sjukt vilsen i linux så det är inte sant.

Bara man får igång internet där så blir allt mycket lättare, då kan man ju fråga direkt. Som det är nu måste jag springa mellan två våningar till den datorn jag sitter på nu och den andra.

EDIT: jag kollade i loggen för routern och såg att den hade kontaktat den, men bara i samband med installationen av själva OS.
hur kan det komma sig?

Visa signatur

nej

Permalänk
Avstängd

han menar inte eth0.

Gör så här:

Uppe i Menyn går du till System --> Administration --> Nätverk.
Skriver i ditt lösenord.
Markera där det står "Trådlös anslutning" och kontrollera att det står "Gränssnittet wlan0 är aktivt" (om det inte står att det är aktivt så tryck på "Aktivera" till höger)
Nu trycker du på "Egenskaper" som finns precis ovanför Aktivera.

Då öppnas en ny ruta och det är här du kan göra lite inställningar för ditt trådlösa kort.

Till höger om där det står "Nätverksnamn (ESSID):" finns en liten pil och om du klickar där så visas de nätverk som kortet har lyckats sniffa upp. (Tänk på att om du kör WPA kryptering krävs speciella inställningar)

Markera namnet på ditt nätverk och fyll sedan i ditt lösenord (om du har något) i rutan "WEP-nyckel". Har du inget lösenord så behöver du bara välja ditt nätverk i Nätverksnamn-listan och sedan trycka på OK.

Tryck nu på OK igen så kommer det ladda lite och när rutan försvinner så bör du ha uppkoppling.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

är det ett Atheros (som många D-Link är) baserat kort så lär det leta "ar0" eller "ath0" har ja för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
är det ett Atheros (som många D-Link är) baserat kort så lär det leta "ar0" eller "ath0" har ja för mig.

Är nästan helt säker på att kortet i första posten inte har Atheros.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Det här kanske är en väldigt dum fråga, men måste jag installera speciella drivrutiner?

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem

Testa tanka hem ndisgtk(GUI för ndiswrapper) och gtkwifi(Som zero wireless config i windows).

Permalänk
Medlem

Ni talar grekiska för mig. Jag är totalt borta nu.

Måste jag ha drivrutinerna som Lunke skrev om? alltså http://support.dlink.com/faq/view.asp?prod_id=357&question=Ge...

Och om jag måste det, hur ska jag installera det?

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikkeka
Ni talar grekiska för mig. Jag är totalt borta nu.

Måste jag ha drivrutinerna som Lunke skrev om? alltså http://support.dlink.com/faq/view.asp?prod_id=357&question=Ge...

Och om jag måste det, hur ska jag installera det?

Du kan antingen använda de drivare jag skrev om eller så använder du ndiswrapper, ett program/modul som använder windows drivrutiner. Är du osäker på hur man gör så är nog ndiswrapper lättast.
Står iofs här att det ska funka direkt i Ubuntu https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsWirelessNetw...

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

äh, det blir som förra gången jag provade linux, jag lägger ner och går tillbaka till windows igen.

Tack för all hjälp iaf

Visa signatur

nej