Permalänk

Betalning för en 3d animatör

Hejsan SweClockers

Inte ofta jag skriver här utan jag susar mest runt och läser utav den vishet som ni delar. Nu har jag dock en fråga till er 3d animatörer:

En av sveriges bästa danskareografer (Berra Saadi) har frågat mig om jag skulle kunna göra en 20 minuter lång film till honom.

Filmen består av dans, där de har filmat en eller flera dansare som jag i min tur ska 3d lägga och sedan animera efter danserns/dansarnas rörelser.

Ett 4 måndares långt arbete med kontrakt.

Dock undrar jag vad tar ni/vad skulle ni tagit för timmlön för ett sådant här arbete?
Eftersom detta är mitt första "riktiga" 3d jobb så är jag ganska villrådig när det kommer till betalning.

Värt att nämna är att denna film kommer gå runt på skolor, biografer, teatrar och diverse förestälnningar så mitt namn kommer att synas.

Han pratade om att vi eventuellt skulle lösa betalningen genom intäckter från biljettpriser osv. Men eftersom jag är studerande och skulle vara tvungen att ge all min tid åt detta måste jag försörja mig på något sätt, så någon typ av förskotssbetalning kanske?

I så fall, vad skulle den ligga på?

Mycket tacksam för svar
jakob

Visa signatur

[rDe]
Namow/Namok/ioiny - Chimaera - Rip
Chy - Balnazar - WoW

Permalänk
Medlem

Tja... vad har en vanlig arbetare för timlön? Vad har en entrpenör för timlön?
Om han ska anställa dig så får han nog punga ut med iaf 120-150 spänn i timmen (kanske i överkant eftersom detta är ditt första "jobb"), ska det gå genom din firma så 2-300 spänn. Gå inte med på biljettintäckter... risken finns att det inte är så intressant att se på det du gjort och då har du gjort mycket i onödan. Det ska dessutom kännas, du är väl ingen slavarbetare?

Permalänk

Tycker 120-150 kr är för lite om du skall göra allt det där själv.

Om du är själv på det där projektet kommer du få göra jäkligt mycket.
Kör du pal med 25 fps så har du 30,000 frames i filmen du skall animera, säg att du behöver sätta keys på var tredje frame så har du 10,000 keys att göra och det ökar givetvis baserat på hur många kroppsdelar som rör sig hela tiden.
Sen om det är mer än en dansare och om du skall göra modeller som ser ut som människor till dessa rörelser så har du ännu mer jobb.

Om du sen måste rendera ut det till en 3d film så tar bara detta drygt 20 dagar om vi tar en renderingstid på 1 min per frame. (om jag inte räknat fel)

Jag hoppas du inte är själv på detta projektet för om du tänkte klara av detta och hålla uppe studier så är det nog för mycket arbete.
Men vet du med dig om att du klarar av att göra detta på den korta tiden så borde du kunna ta skapligt med betalt också, ingen aning om hur mycket det skulle vara dock. Skulle helt klart köra på timpenning och inte biljettintäckter.

Permalänk
Hedersmedlem

Sätt timlön, för guds skull - och ta inga jävla biljettintäkter. Hard cash, den 25:e varje månad - och leverera ingenting förrän du har pengarna. Visa honom lågupplösta snuttar, be honom komma förbi din studio och titta, men behåll allt arbetsmaterial själv tills du har sista öret. Kom ihåg att du gör honom en tjänst, inte tvärtom.

Eller, om du är HELT säker på att du klarar detta, så räknar du ut hur många timmar det kommer ta dig och sätter en fast summa - men det är alltid riskabelt eftersom oprofessionella beställare ofta ändrar sig.

Nyckeln är att inte bli för billig - du kommer bara bli förbannad på dig själv i slutändan om du känner att "fan, här sitter man och knegar för skitpengar...". Ta rejält med betalt, men bara om du klarar det. Om du är osäker: Tacka nej till jobbet och träna tills du blir bättre.

Permalänk

Jag tackar för svaren. Just detta med biljettintäckter tycker jag med låter väldigt osäkert. Eftersom vi snackar en hel del jobb för detta arbete skulle det ju kännas otroligt snopet om filmen sin tur floppar.

Men då antar jag att ca 150-300 (eftersom detta är mitt första sotra jobb så kan jag antagligen inte ta för mycket heller, och anledningen till att han valde mig är väll just för det. ALla är ju griiga i botten så att säga) är lagom, vilket är en bra timmpening om man jämför att stå och slita på ica för 80 eller vad dom nu har

Killen ska ringa upp mig idag igen så skulle vi prata mer och mja det känns om att ni har en del erfarenhet om detta så jag kanske kan återkomma med fler frågor om sådana skulle komma.

Och renderingenstiden precis som stormraider säger kommer ta en hiskelig tid. Dock så använder jag 3ds och borde det inte då gå att snabba upp lite med nätverksrendering?

Jag tackar så mycket för alla svar och jag kanske åtekommer igen

//jakob

Visa signatur

[rDe]
Namow/Namok/ioiny - Chimaera - Rip
Chy - Balnazar - WoW

Permalänk

Fråga vad han tycker arbetet är värt. Så riskerar du inte att undervärdera dig själv.

Visa signatur

p4 2,6ghz, asusP4P8X moderkort, Thermaltake XaserIII burk, 1024 t-mos ddr, Asus V9520 Home Theater...