Permalänk

Finns det kamelontfärg på burk?

Hejsan!

Som ni ser titlen lyder så undrar jag bara ifall det finns kamelontfärg på sprayburk?. Blir resultatet bra eller det blir lite dålig övergång mellan färgerna? Var skulle man kunna få tag på den färgen?

Tacksam för svar.

ps.Den är till min lilla hepc. Ni kommer självklart att få se bilder på den färdig med färgen om jag nu får några svar om var jag kan hitta den.

Permalänk
Medlem

Japp, du köper den i samma butik som säljer schackrutig färg!

Permalänk

hahaha Nej men jag läste en tråd här innan som just handlade om min topic. Därför jag gjorde denna tråden.

Permalänk
Medlem

va i kontakt med ett förtag förut som kunde lägga all lackfärg på burk, även spec färger som kameleontfärg, kommer dock inte ihåg vad företaget heter,
Men som du säkert vet så är kameleontfärg rätt dyrt,

Permalänk
Medlem

Hmm.. cameleont färg brukar vell åstakommas med flera underlager, och sen "pärlemo"lack/färg osv osv.. dyrt som faan om man ska ha d bra iaf..

Visa signatur

"If you are looking for perfect Saftey, you will do well sitting on a fence watching the birds"
Wright Brothers 1901

Permalänk

jo. Såg att någon länkade till en sida där det kostade tror det var 30 dollar för en burk. Han som gav länken sa att det skulle vara kamelont lack där. Men hittar inte länken

Permalänk
Medlem

Kameleontlack är inte en färg, utan många lager. Det är svårt att lägga och färgerna är ofta specialfärger har jag för mig, vilket gör dem dyra.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Zions bilplåt och lack i Visby, Gotland har lackat mkt Kameleont...
Vad hade du tänkt lacka då?? Det är väl startavgiften som kostar.

Visa signatur

Vän av ordning.

Permalänk
Medlem

Här i Hudik så säljer dom kameleont färg för 200kr burken.. Då ska man lacka typ svart först sen på med kameleont färgen så skiftar den imellan dom 2 olika färgerna..

Permalänk

lite OT men går det verkligen att få ett bra resultat med sprayburk?

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S21 FE och iPhone 16 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P1 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin

:D:D:DMuhahahahaa Holy shit:D:D:D

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Hmm.. starkt tveksam till om det e riktig kameleontfärg och inte bara nån "candy"-färg med reflekterande plasti.. (typ pärlemo,fast inte..), nån som faktiskt har använt det på sprayburk ochkan ge lite bilder/beskrivning tack

Visa signatur

"If you are looking for perfect Saftey, you will do well sitting on a fence watching the birds"
Wright Brothers 1901

Permalänk
Medlem

Företaget heter "MECA" och säljer såkallad pärlemofärg på burk. Det går till så att man sprayar färg lagren på varanndra när färgen fortfarande är blöt. Jag har inte testat det men har hört att resultaten kan bli bra om man har kunskaperna. Tror priset ligger på runt 300kronor burken och då behövs det 3 burkar för bara själva färgen. Sen tilkommer ju även klarlack och grundfärg.

Visa signatur

Anton

Permalänk
Medlem

Enklast skulle nog vara att du går till en billackerare och frågar om dom skulle vilja måla din burk, tror nog det blir snyggast så, och om dom inte kan fixa kameleont färg gå till en annan lackerare

Visa signatur

Olen Jumala ja Rafaelin enkeli tulee hakemaan teiät!
Tackar Grillcliff för varningen och det kan du uppfatta hur du vill.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaGnaR_RattmuFF
jo. Såg att någon länkade till en sida där det kostade tror det var 30 dollar för en burk. Han som gav länken sa att det skulle vara kamelont lack där. Men hittar inte länken

30 dollar är ju ingenting?, Kolla vad en vanlig sprayburk kostar på Q8, dom ligger ju på ca 100kr. Då är väll inte ca 300kr så mkt?:P, tycker iaf inte jag

Permalänk

Jätte bra svar ni har gett :D. Det är säkert inte kamelontfärg som någon nämde untan bara någon pärlemo färg. Men Vilken annan färg skulle jag kunna lacka min hepc då? Inte svart och de tråkiga färgerna. Gärna metallic då. Det har jag faktiskt sett på burk

Permalänk
Medlem
Citat:

Jätte bra svar ni har gett :D. Det är säkert inte kamelontfärg som någon nämde untan bara någon pärlemo färg. Men Vilken annan färg skulle jag kunna lacka min hepc då? Inte svart och de tråkiga färgerna. Gärna metallic då. Det har jag faktiskt sett på burk

Den färgen DU tycker är snyggast enklare svar kan man inte ge åk till en färgbutik eller bensinmack och kolla på färgerna.

Visa signatur

Olen Jumala ja Rafaelin enkeli tulee hakemaan teiät!
Tackar Grillcliff för varningen och det kan du uppfatta hur du vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

En riktigt stark röd färg skulle vara fint tycker jag.
Passar bra till jul dessutom

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

RIKTIG kamelontfärg kostar typ 1000$ litern enligt några på Discovery Channel

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
:D:D:DMuhahahahaa Holy shit:D:D:D

God jul på dig med

Permalänk

jag håller på att utbilda mej till lackerare .. och för att skapa cameleont färg så måste du färga många lager me 2 färger som tränger igenom varandra så det refleckteras o olika ljus

Visa signatur

6800gt 3400+amd 64 1024 corsair 80+160gig

Permalänk

okej okej. Fick mina plåtar idag och såg att de inte passar till hundra procent :(. Det e en springa på ca 2 mm på framplåten och didoplåten mm. Så detta med lakering kan man nog skippa nu. Vad skulle man kunna ha som hälje över nu då? Tänkt lite på att sätta fast den plåte jag fick och sedan limma fast yvigt tyg. Vad tycker ni annars man skulle kunna ha som hälje som skulle kunna bli bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

HAHA, den va skön!

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk

hehe :P. Men kan vi försöka prata lite alvar nu? Vill gärna försöka bli färdig med lådan så fort som möjligt.

Permalänk
Citat:

Nee, fanns inte på ICA

Permalänk

Hehe. Men var tror ni man skulle kunna ha som hölje på lådan?

Permalänk
Medlem

har sett kameleont färg på eko:- för 79kr burken.. Vet inte om de blir så fint bara..

Permalänk

Nej men skippar det eftersom plåten inte blev särskillt bra bockad. Blev lite springor här och vart och det e jag inte redigt nöjjd med. Så det med lackning får nog gå år sidan om jag inte ordnar en nya framsida som blir bättre.

Permalänk
Medlem

Tänk er hur tandkräm ser ut ? Lovar att det snart kommer gå att köpa rutig färg på sprayburk, fråga mig inte hur
God Jul ;D

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk

Det är precis så som en del tidigare sagt, det du menar är sk. peal-lack. eller nått annat namn, minns inte riktigt. Fick min gamla moped stulen för ett par år sen (en gammal crescent compact) som då var crescentorange. De silversprayade den o hade sönder den så jag plocka ner den i molekyler o åkte med ramen till en lackeringsfirma i holmsjö. Där lackade han den i lila-svart pearl-lack för 1400:- eller vad det nu kostade. Jag valde det billiga alternativet där moppen skiftade färg från lila till svart beroende på ljusstyrkan från omgivningen. Men det fanns också en variant där moppen hade kunnat ändra färg beroende på från vilken vinkel den betraktades. Bilsport här i karlskrona har en Volvo som är lackad på det sättet, fast den skiftar mellan kanske 5-6 färger, ring dem & hör vad de gjort. annars PM'a mig. Lycka till, fixa nya plåtar bara, koatar nada går att göra själv.

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB