Permalänk
Medlem

Projekt: WLAN styrd robot

Jag har alltid haft en tanke om att göra något, där jag kan sitta på distans och styra, och se på en TV eller dator. Ända sen man va liten och byggde LEGO så har tankarna funnits där. Men så en dag för nårra veckor sen så slog det mig att jag hade praktiskt taget sakerna för att bygga det, eller en prototyp av det iaf.

Så jag satte mig ner och börja skissa hur det skulle se ut, och vad jag hade för saker hemma. Det jag egentligen saknade va just underredet. Hjul, motor, styrning etc. Eftersom jag inte har tillgång till någon stor verkstad eller har någon direkt utbildning att tillverka custom grejor så fick det bli ett hemmasnickrande av lite diverse delar. Så jag fick bygga en liten pototyp för att ha lite "proof-of-concept".

Undersida:

Ovansida:

Det hela består av:

• En tjock plywood skiva som grund

• Två stora möbelhjul för större vikter (klarar 120kg)

• Ett lite mindre roterbart möbelhjul för stora vikter

• Två batteridrivna skruvdragare med inbyggd nedväxling

• Massor av skruvar och olika fästjärn

• Metervis med gammal dator-strömkabel

• Lite TP-kabel

• En WLAN-accesspunkt

• Ett Axis Developmentboard 82 (Linux enkorts-dator)

• En Axis 2420 Nätverkskamera

• 4 stycken TTL styrda relä (från Kjell)

• Ett par strömkällor (en till logik, två till motorer)

• Swichande DC-DC 12 > 5V för WLAN-Accesspunkten.

• Diverse belysning

• En javascript-applikation som gör styrning enklare

• Ett CGI-script som möjliggör styrning av utgångarna via HTTP

• Massor av andra små saker

Ett litet hafsigt tankeschema, stämmer dock inte riktigt helt

Hela framdrivningen består helt enkelt av två skilt styrda framhjul, och ett eftersläpande bakhjul. Hela pjäsen väger en del, men där finns mycket styrka i skruvdragarmotorerna så de ingen fara. Backen sker genom att polvända de båda motorerna helt. Hastighet ställs in fast genom spänna in knapparna (måste hitta bättre sätt till detta sen) Styrningen är dock väldigt nervös och de inte lönt att försöka köra snabbt.

Ljus-relä, motor-relä, HVAC-steg till CCFL, TTL styrning till backrelä

"The brain, Axis82"

WLAN Accesspunkt

Framifrån

"Tidernas fulhack"

Bakifrån

Back-relä och massa kablar för motorerna

Som ni ser är det ytterst spartanskt (enkelt) byggt allt, varav det ser hemskt ut. Men det är somsagt bara en prototyp, men den fungerar! Efter årsskiftet är mitt vikariat över, och jag kommer då ha mycket mer tid. Ska försöka bygga något snyggare och mer lätt-manövrerat då.

Jag har varit ute och kört med den (som ni ser på hjulen) kvällstid, och jag kan säga det fungerar förvånansvärt bra, även om de jobbigt att köra längre sträckor. Det är batteriet till kamera och allt annat som sviker först efter någon timme. Batterier till motorerna varar betydligt längre.

Kontrollen

Bortsett från alla sakerna jag hade redan, eller tillgång till. Så har det väll kostat runt tusenlappen. Mesta av delarna är inhandlade på Överskottsbolaget som har tokbra priset på småprylar och detaljer. Skruvdragarna gav jag 129kr för vars, ink. batteri och laddare. Och då undrar ni kankse.. Hur snabb/stark är den?

Tja, jag kan säga att inann jag hade byggt på allt, så kunde jag sitta på den och åka lite. Och då va det inte motorerna som gav vika, utan gummit som slira. Och den flyttar en vanlig stol utan problem om den får grepp på marken.

Har dock inget filmklipp på när jag kör än, eftersom jag fick ny digitalkamera igår och har inte orkat ladda batteriet WLAN-roboten än. Men det kommer snart om ni är sugna.

För er som vill se mer och i detalj:
http://www.syppe.nu/bilder/index.php?dir=%2FTech%2Fwlan-robot

Nån som har lite förslag, tips, frågor ideér, klagomål (bortsett utseendet) eller beröm.. så låt höra

Permalänk
Medlem

Hahaha, fan vad cool

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk

Grymt !
Bra jobbat!

Visa signatur

Tjejer fejkar orgasm, killar fejkar hela förhållande!

Jag har alla svaren, Det är frågorna jag inte förstår!

Permalänk

vad är det för live adress du har till den?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Det var coolt! Tror du att man skulle få in hela bygget i en radiostyrd bil? Det verkar dock som på bilderna att kameran plus tillbehör är ganska stora. Batteriet kanske blir för tungt för en bil...

Annars är det väl "bara" att koppla ur kameran med tillbehör och montera på bilen, rycka ur radiomottagaren och simulera signalerna från denna till motorerna mha kontrollern. Bara spånar...

Permalänk
Permalänk

d verkar mysigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightsmoke
vad är det för live adress du har till den?

Den finns inte uppe live än eftersom den ligger inte på rikigt samma nät som resten av mina datorer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
Det var coolt! Tror du att man skulle få in hela bygget i en radiostyrd bil? Det verkar dock som på bilderna att kameran plus tillbehör är ganska stora. Batteriet kanske blir för tungt för en bil...

Annars är det väl "bara" att koppla ur kameran med tillbehör och montera på bilen, rycka ur radiomottagaren och simulera signalerna från denna till motorerna mha kontrollern. Bara spånar...

Jag tänkte tanken först med.
Men det hade fått bli en stoooor stark sak som hade fått klarar många kilo, vilket vanliga RC-bilar inte pallar, eller hade slagit runt för. Hade blivit hyfsat dyrt med.

Permalänk
Medlem

mada stick och visa den för johan ahlberg. han kommer bli kåt

Permalänk
Medlem

Prototypen ser väldigt lol ut, men coolt iallafall hur långt tror du den går? Menar med mottagning och sånt.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

smidiga lösningar ; )

nu är det bara att snygga upp det hela lite...eller bygga vidare på en riktig robot...

kan du få den autonom eller måste du styra den ??

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Riktigt ball!

Du borde bygga om den i trä, och lacka den i svart och sätta lite bultar här o var, så blire som en pansarvagn.

Sen borde du skaffa en bättre mottagare typ som dom gör här:
sidde.lokalen.org/wlan

på något sätt borde det funka och så kan du styra iväg riktig långt

Permalänk
Medlem

Bra jobbat!

Nu är det bara att stoppa systemet i en modell-Tank:

http://www.mark-1-tank.co.uk/index-1.html

Edit: Kameran ska självklart sitta bakom förarens ruta. Äkta känsla. Borde vara coolare om man kunde montera en extra kamera och kontroller tilll tornet och kanonen så en andre person kan kontrollera tornet och skjuta medan den förste sköter larvfötterna. Precis som på riktigt.

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
hur långt tror du den går? Menar med mottagning och sånt.

Tja, jag prova den utomhus lite en gång. Den går ju väldigt långt på fri-sikt. Men mitt wlan-kort i laptopen har ovanligt dålig range tyvär. Man skulle haft nån form av riktantenn kankse.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frasse.org
Riktigt ball!

Du borde bygga om den i trä, och lacka den i svart och sätta lite bultar här o var, så blire som en pansarvagn.

Sen borde du skaffa en bättre mottagare typ som dom gör här:
sidde.lokalen.org/wlan

på något sätt borde det funka och så kan du styra iväg riktig långt

Haha, joo.. Måste först ta och bygga någon bättre och smartare grund.. Den är lite småknasig att styra nu nämligen. Kan inte sätta på en stor rikparabol heller direkt.. hehe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av evrstr
Bra jobbat!

Nu är det bara att stoppa systemet i en modell-Tank:

http://www.mark-1-tank.co.uk/index-1.html

Edit: Kameran ska självklart sitta bakom förarens ruta. Äkta känsla. Borde vara coolare om man kunde montera en extra kamera och kontroller tilll tornet och kanonen så en andre person kan kontrollera tornet och skjuta medan den förste sköter larvfötterna. Precis som på riktigt.

Tack tack
Hah! jo den tank hade varit något. Ge mig en färdig grund till en sånn så hade det inte varit allt för svårt att "wlanisera". Något annat som slagit mig är byggt om en gammal permobil/rullstol eller något, dock är sånna omöjliga att få tag på nästan..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
smidiga lösningar ; )

nu är det bara att snygga upp det hela lite...eller bygga vidare på en riktig robot...

kan du få den autonom eller måste du styra den ??

Så enkla lösningar som det kan bli med andra ord.. hehe

Nja, jag har väll inga planer på att göra den självtänkande direkt, blir helt för mycket programmerande, vilket jag är dålig på. Däremot har jag funderat på möjlighet till styrning över 3G/GRPS länk, och kankse GPS t.om, men de bara teoretiskt genomförbara ideér.

Permalänk
Medlem

Mycket imponerande!

Personligen hade jag jobbat lite på styrningen. Om du har någon datakraft i själva "bilen" hade jag byggt någon form av återkoppling på det tredje hjulet för att se vilken vinkel det har. Därefter en enkel mjukvara som reglerar motorerna för att få den att gå rakt fram. Då blir det lätt att styra den sen. Om du har en ratt tex så motsvarar vinkeln på ratten vinkeln på svanshjulet (eller om du har det fram) och sedan bara funkar det.

Kul att se något annat än bara moddade PC härinne!

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Hedersmedlem

Grymt bygge!

Ser fram emot en fortsättning på det och så mer bilder förstås

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Kan du inte boka in mig på en testkörning plz

nej men, den vart riktigt cool med sköna komponenter. ett aliminium chassi och den skulle vara fulländad

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk

Skall nog ochså göra en sådan!
Ser bra ut maDa.

Visa signatur

Permalänk

Priserna på en färdig robot ligger på ca 5000-25000 :-

Visa signatur

Permalänk

Mycket intressant!

Ser gärna en fortsättning och lite mer bilder [TUMMENUPP]

Visa signatur

If the facts don't fit the theory, change the facts. Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Supernajs. Vore stentufft att ha och jaga katterna med hemma när man sitter i skolan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Mycket imponerande!

Personligen hade jag jobbat lite på styrningen. Om du har någon datakraft i själva "bilen" hade jag byggt någon form av återkoppling på det tredje hjulet för att se vilken vinkel det har. Därefter en enkel mjukvara som reglerar motorerna för att få den att gå rakt fram. Då blir det lätt att styra den sen. Om du har en ratt tex så motsvarar vinkeln på ratten vinkeln på svanshjulet (eller om du har det fram) och sedan bara funkar det.

Kul att se något annat än bara moddade PC härinne!

Tackar

Jodå, datorkraft finns det gott om.. en 32-bit RISC på 100Mhz som kör Linux 2.4.31 och blackbox-shell. CGI scriptet är kodat i bash för tillfället. Har väll en 8st utgångar eller något sånt till godo, ett par ingångar med.

Man skulle kunna göra något som du säger, som får den att justera kursen. Men det känns som den påbyggnadslösning bara. Skulle hellst vilja bygga en bättre grund me kanske lite tystare och effektivare motorer, den låter precis som vad det är, två skruvdragaremaskiner som kör omkring.
Hade gärna gjort den mindre då den är rätt jobbig att köra omkring med innomhus med tanke på storleken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sammex
Kan du inte boka in mig på en testkörning plz

nej men, den vart riktigt cool med sköna komponenter. ett aliminium chassi och den skulle vara fulländad

Hehe, de blir lite svårt. Men visst är det möjligt. video-strömmen kräver en del bandbredd bara. Och styrningen kräver rätt låg lantens med (ping) för att kunna vara körbart. Annars så styr man för tillfället med W - frammåt, A - Vänster, D - Höger, S - Stop, R - Lägg in backen.

Ja den skulle varit byggd i någon aluminium/stålram istället, men har man inte verkstad hemma så

Ska ta och ladda den ikväll, och ta någon liten filmsnutt när jag kör. Inklusive från onboard-kameran.

Permalänk
Medlem

Fint! Ser fram emot filmerna!

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk

Jag har samma idé på gång och en polare också. Ifall du villl sända riktigt långt så har vi hittat en Transmitter och Reciever med ethernet interface på som sänder trådlöst på 900mhz bandet upp till 32km. Den kostar ca 800-900kr exkl. frakt.

URL -> http://www.mouser.com/catalog/624/112.pdf

Finns även andra alternativ som dessa: http://www.aerocomm.com/OEM/AC4790.htm
Men de är mycket mer avancerade att använda.

Visa signatur

Styrelseledamot Piratpartiet Östergötland - www.piratpartiet.se

Permalänk
Inaktiv

Hahahaha

det är ju riktigt tufft !
Kanske inte är det snyggaste men klart tufft. Måste säga att om du får den snygg typ ja inte vet jag då har du en fulländad maskin :up::up::up::up::up:

Permalänk
Medlem

Oki do...

Som förslag, bygg den som en veteranbil, använd hjul som bara hängs upp på en sida (som på en bil) och sätt dem direkt i chuckarna. På så vis får du lägre varv på motorn och mindre "ylande". Du bör hitta bra hjul på lillsyrrans gamla dockvagn :D.. För att få stabilitet så stoppar du in motorerna i ett VP-rör av lämplig dimension, så får du en "stel" bakaxel.

Farten kan du styra med en PWM från datorn istället för från knappen. Hitta bara var du ska gå in i den kretsen för att få rätt på det, du hr ju tillräckligt med utgångar på hobbykortet för det.

Använd en blyack för att få bra med effekt till hela bygget och placera den mellan hjulen fram för tyngd och balans i hög fart och för att chuckarna nog inte är gjorda för så hög sidoblastning.

För att styra framhjulen bygger du en ordentlig styrning a'la bilkonstruktion, med hjälp av mekano eller nåt som du hade när du var liten. Rattutslaget styrs med ett kraftigt hobbyservo. (De styrs med en 5v PWM,tidbas på 20ms på den gula kablen)
http://www.phidgetsusa.com/servo_controllers.asp

Kameran sätter du på "förar plats" där den är skyddad från alla håll och kanter..

Och med en sådan där 32km sändare behöver du ju inte köra inne alls..

Edit.. ritning på en t-ford

http://tickintsofcentralohio.org/images/Historical/Chassis_Pl...

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Oki do...

Som förslag, bygg den som en veteranbil, använd hjul som bara hängs upp på en sida (som på en bil) och sätt dem direkt i chuckarna. På så vis får du lägre varv på motorn och mindre "ylande". Du bör hitta bra hjul på lillsyrrans gamla dockvagn :D.. För att få stabilitet så stoppar du in motorerna i ett VP-rör av lämplig dimension, så får du en "stel" bakaxel.

Farten kan du styra med en PWM från datorn istället för från knappen. Hitta bara var du ska gå in i den kretsen för att få rätt på det, du hr ju tillräckligt med utgångar på hobbykortet för det.

Använd en blyack för att få bra med effekt till hela bygget och placera den mellan hjulen fram för tyngd och balans i hög fart och för att chuckarna nog inte är gjorda för så hög sidoblastning.

För att styra framhjulen bygger du en ordentlig styrning a'la bilkonstruktion, med hjälp av mekano eller nåt som du hade när du var liten. Rattutslaget styrs med ett kraftigt hobbyservo. (De styrs med en 5v PWM,tidbas på 20ms på den gula kablen)
http://www.phidgetsusa.com/servo_controllers.asp

Kameran sätter du på "förar plats" där den är skyddad från alla håll och kanter..

Och med en sådan där 32km sändare behöver du ju inte köra inne alls..

Edit.. ritning på en t-ford

http://tickintsofcentralohio.org/images/Historical/Chassis_Pl...

Det där låter riktigt smaskigt. Måste kolla in dina tips tills mitt bygge tar fart.

Visa signatur

Styrelseledamot Piratpartiet Östergötland - www.piratpartiet.se

Permalänk
Medlem

Hur går det med detta projektet då, tröttnat eller?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

funderar på att bygga en själv. men jag är inte precis lika skillad som du mAda

Visa signatur

Fractal Designs R4 Black | Intel 3570K @ 4Ghz | Asrock Extreme 4 | Corsair Vengeance LP 2x4Gb
2x Asus GTX 660 DC II TOP | Phanteks PH-TC14PE Svart | Corsair TX750M | Samsung 128Gb SSD | Seagate Barracuda 2Tb
> Datorn i Galleriet <

Permalänk

Är nog många som tänker på liknande projekt men få som har ork/kunnande att genomföra det (jag tex;)), kul!