Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mattias_g
Asså du e typ den ända som säger att de inte går :S

Jag påstår inte att jag vet allt om just slutsteg även om jag har viss erfarenhet. Däremot har jag bra kunskaper inom elteknik och elektronik efter att ha läst ett antal år data- och elektroteknik på högskola. Och vad jag kan se så är det få här som förstår vad de snackar om. Det verkar som det bara är bara Decibel som har något att stötta sina uttalanden på, kunskap och erfarenhet. Ni andra säger bara vad ni tror, "det funkade för mig så det är inga problem"... lol.

Vem som hellst med lite grundläggande kunskaper inom elektronik inser direkt att detta inte är bra. Mycket möjligt att det fungerar ändå, men man kommer ligga på bristningsgränsen för vad grejerna klarar.

Det finns många på forumet (på alla forum) som anser sig kunna både det ena och det andra. Man kunde ju önska att innan de skriver ett inlägg funderar över vad de har för stöd för sina påståenden. Som det är nu så är det upp till den som letar information att bedömma vilka han ska lita på, vilka som har bäst grund för det de vill förmedla.

Visa signatur

* Detta meddelande har granskats av FRA *

Permalänk
Medlem

Frågan om det kommer att funka eller inte beror ju på hur mycket effekt man kommer att använda! Om vi för enkelhetens skull säger att RMS är ”vanliga” watt och vi har ett nätaggregat som kan lämna 20A, blir den maximala effektuttaget 240W. Problemet är att RMS räknas som en medeleffekt vilket innebär att man vid ”topparna” drar betydligt mer än 20A. Om man kopplar en stor kondensator parallellt med förstärkaren, har men viss reservström att tillgå vid topparna. Kapacitansen i ett vanligt nätaggregat, som vanligtvis är designat för att ge kontinuerlig ström, är förmodligen för liten för att hantera stora transienter. Jag skulle därför avråda från att använda ett vanligt nättaggregat förutom vid lysning vid måttliga volymer.

För att förtydliga nätaggregatets betydelse kan man tänka på att strömförsörjningsdelen i en ”hemmaförstärkare” ofta är dyrare än själva förstärkarsteget.

Permalänk

Jahpp. men finns de inget annat sätt då DECIBL?

Du värkar kunna detta...

Visa signatur

*sorry*

Permalänk
Medlem

Det är helt riktigt det du säger Melker, men som tidigare nämnts så är ett atx-agg inte avsett att klara av några som hellst transienter:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Det är för mig lite trixigt att starta nätagget när slutsteget är inkopplat pga att slutsteget har så stora kondensatorer, det drar nämnligen väldigt mycket ström precis i början när det ska ladda kondensatorerna så nätagget stänger av sig med sin egen säkring för det tror att det är någon kortslutning.

De kondensatorer som finns inuti slutsteget är inte större än max några mF, skulle du koppla en kondensator parallellt med slutsteget så vill du förmodligen ha åtminstonde 1 F, hellst 2 eller mer.

formeln för ström genom kondensaorn vid uppladdning:

i(t) = (E-E(1-e^(-t/(R*C))))/R
t=tid från det att man slår till brytaren
i=ström
E=matningsspänning
R=resistans i serie med kondensatorn
C=kapacitans

När du kopplar en kondensator parallellt med slutsteget så blir R mycket liten, vi antar 0,1ohm (i själva verket är den mycket lägre än så, den enda resistans som finns är den i ledningarna. Utan att ljuga skulla man nog kunna sätta den en tiopotenslägre vilket skulle resultera att startströmmen blir en tiopotens högre!). E sätter vi till 12V och C sätter vi till 2 F. Detta ger (visserligen teoretiskt men mäter du upp detta så stämmer det mycket bra):

vid tiden 0 (vid tillslag) är i=120 A
vid 0,2 s är i=44,1 A
vid 0,4 s är i=16,2 A

till dessa strömmar ska du addera den ström som slutsteget drar. Slutsats koppla för i helvete inte en kondensator parallellt med slutsteget om du är dum nog att mata det med ett atx-agg!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Där slog du huvudet på spiken Deone!

Ett ATX-agg är alltid för klent!

Om man kör med kondensator funkar det bra när man kör kontinuerligt, men man knäcker agget vid uppstart.

Utan kondensator startar det, men transienterna under drift kommer att knäcka agget.

Vanliga förstärkare matas med betydligt mer än 12 V, kanske 40 V, för att strömmen inte ska bli så stor.

Permalänk
Medlem

MEN, vafan ska man krångla till det för ?
Det går att koppla ihop ett nätagg med slutsteget
men det går INTE att få ut i närheten av maxeffekt.
Det kommer ändå att låta hyffsat för att vara i ett
rum ( som jag gissar att man inte spelar max i ) .
Det som INTE går att göra :
Koppla steget till en 12 V transformator ala
ficklamps-laddare, den kommer att brännas
rätt fort.
Koppla in ett bilbatteri med konstant laddning ,
dels är det farligt och dels sliter det mycket på batteriet.
Slut punkt .

Visa signatur
Permalänk

Alltså nu börjar jag bli arg här. Ni påstår alltså att ett nätagg som ger 34A+ inte räcker för ett slutsteg? Vad är ett "vanligt" bilbatteri speccat till? Är det inte 40-50A och då har du dessutom all annan elektronik i bilen inkopplad men det går visst hur bra som helst. :/

Decibel:
Visst kan man inte ta ut 400W ur ett slutsteg som man driver med ett nätagg som ger max 300W ut, det säger ju sig självt. Men ta nu och lyssna på lite musik i "normal" volym med en typ 10" bas och se hur mycket den drar. Det är inte alls så mycket. Sen att du har "bilstereo för 100.000kr+" säger väll egentligen inte så mycket. Det är ungefär som att fråga en audiofil som har högtalare för 500k om det går att bygga en ok högtalare med ett högtalarelement för 500:- du kan ju gissa vad audiofilen kommer svara...

Deone:
Jag vet inte om det där med kondensatorn var riktat till mig? Jag har ivf aldrig sagt att han ska koppla in en jättekondensator på 2F. (jag menar varför skulle någon som vill ha en tämporär lösning köpa en kondensator för 1000kr+?)

Sen en sak till,

"Det verkar som det bara är bara Decibel som har något att stötta sina uttalanden på, kunskap och erfarenhet. Ni andra säger bara vad ni tror, "det funkade för mig så det är inga problem"... lol."

Vadå måste man vara miljonär för att ha erfarenhet? Vafan har inte jag som faktiskt är en av de få som skrivit i den här tråden som faktiskt har testat det som diskuteras inte erfarenhet? Snälla du, gå och skriv din **** någon annanstans. Jag säger inte att han SKA göra någonting, jag säger att jag driver mitt slutsteg på ett nätagg som ger 13A på 12V och det fungerar, dock så rekomenderar jag honom att om han ska driva sitt på ett nätagg så tycker jag han ska köpa typ ett Aspire 520W för ~600:- som ger 36A på 12V. Jag säger inte att det är den ultimata lösningen, men för de pengarna så anser jag att det helt klart är den bästa.

Melker:
Vadå "Ett ATX-agg är alltid för klent!" Ingen har påstått att han ska kunna maxa sitt slutsteg och själv har jag drivit mitt slutsteg med ATX-agg i över ett år och det fungerar fortfarande prima.

Sen tycker jag att folk ska dra sig för att skriva "Det fungerar inte" om de inte ens testat själva.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem
Citat:

Sen tycker jag att folk ska dra sig för att skriva "Det fungerar inte" om de inte ens testat själva.

Tycker du att man borde göra på samma sätt när man t.ex. bygger broar? Testa först och räkna sen.

Det jag och andra försöker säga är att det kommer att fungera i viss utsträckning men att man ska vara medveten om begränsningarna och riskerna. Det vore ju synd om killen röker sitt nya slutsteg bara för att alla säger att det bara är att prova!

Det är ju svårt att säga vart gränsen går för hur mycket effekt man kan ta ut innan det blir farligt och det kan ju vara dumt att prova sig fram. Därför är det ju säkrare att säga att det inte kommer att fungera.

Permalänk
Medlem

Ett bilbatteri(startbatteri) är just gjort fört att lämna ruskiga strömstyrkor under en kort stund, en startmotor suger nog i sig mycket mer än några futtiga 40-50A en kall vintermorgon när motorn inte har lust att vakna. Ett tips är att ta en titt på kabeln som går till startmotorn från batteriet för att få en humm om vilka strömstyrkor det rör sig om.

Sedan är det stor skillnad på att driva en 2x7W bilstero med ett ATX-nätagg som spelar P3 i någon lite skitig verkstad, och att driva ett jätteslutsteg som ska driva en subbwoofer till någon halvdöv fjortis.

Ska ni använda en kondenstaor på 1F så får ni köpa en mjukstart för några hundra till, 600kr ATX + 500kr kondensator + mjukstart 300kr = ett fint och nytt slutsteg gjort för 230V.

Ska ni ändå hålla på och krångla med bilstereoprylar till 230V så kan ni lika gärna köpa en 230V till 9-12V transformator på några hundra VA för några få hundringar. Eller varför inte köpa en 230V till 2x24V och bygga en bryggkopplad "gainklon"klon för någon hundring extra.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

om du vill annvända steget i bilen och vill att de ska funka korrekt så avråder jag dig från att annvända det i rummet.

har provat lite sånt o de har bara blivit bajs av det .. låter inte bra.
och 2x400 watt... rms.... om du ska brygga o köra subwofer.. mja då lär det ju inte direkt va en trevlig upplevelse att vara i rummet

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Decibel:
Visst kan man inte ta ut 400W ur ett slutsteg som man driver med ett nätagg som ger max 300W ut, det säger ju sig självt. Men ta nu och lyssna på lite musik i "normal" volym med en typ 10" bas och se hur mycket den drar. Det är inte alls så mycket. Sen att du har "bilstereo för 100.000kr+" säger väll egentligen inte så mycket. Det är ungefär som att fråga en audiofil som har högtalare för 500k om det går att bygga en ok högtalare med ett högtalarelement för 500:- du kan ju gissa vad audiofilen kommer svara...

Jag har aldrig sagt nåt annat, jag sa det funkar bra tills han matar mer volym till steget än det får ut ur nätagget så händer det i många fall att man grillar.
99 av 100 fel på slutsteg beror just på... ja, för lite ström, fråga vilken bilstereohandlare som helst.
Problematiken uppstår när man höjer över den gränsen, hur vet man när man når den, kan man ge fasen i att höja mer?, kan alla som befinner sig i närheten av ljudkällan veta när dom inte ska höja mer?, vet man om vilken toleransnivå slutsteget har? ett slutsteg från JBL kanske klarar dålig ström och bara distar medan du grillar ett från DLS, eller tvärtom.
Det hela handlar om risken att våga, och har man fått det i julklapp vet jag inte om jag skulle vilja prova direkt.

Att jag har speldosa för 100 flax hör inte hit, blev bara så trött på att folk inte kan lyssna när dom ställer en fråga och får ett svar, precis som att folk bara ska gissa svaren bara för att det råkar vara 12v på båda.
Jag köpte inte den utrustning jag har nu direkt, jag har provat det mesta, har kört X antal steg inomhus med varierande resultat och inkopplingar, labbar i stort sett varje dag med billjud och slutsteg hit och dit för att få ut maxeffekt.

Om jag skulle kunna få ut 24 ampere på en kabel med 2mm i area så skulle jag vara jättelycklig, det skulle ju innebära att jag skulle kunna dra mina 200 ampere med 10mm kvadratskabel, gör jag det? svar nej!

Jag har inga problem med att tipsa om hur man bygger okej prylar för små pengar, finns mycket bra prylar för mindre summor som gör sitt jobb, men att försöka stoppa in tummen i ett sugrör så börjar jag fundera.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

Du fick väl rätt mycket svar på Zatzy?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Decibel:
Jag påstår inte att du inte vet vad du snackar om, men jag upfattade ditt inlägg som att det inte var värt att lyssna på någon som inte har en 100k+ bilstereo. Nu var så inte fallet.

Visst finns det risker, men det gör det ju vad han än kopplar in det i. Det är upp till trådskaparen att testa om han vill. Jag säger bara att jag kan spela fullt tillräckligt högt för normal ljudnivå utan problem med mitt 13A nätagg som strömkälla. Jag anser, säger inte att det är fakta, att ett 36A slutsteg kommer fungera bra att driva ett slutsteg på. Jag tycker dock det är fel att säga "Det finns risker så jag säger att det inte går." Snacka om att hämma utvecklingen och sin egen produktivitet...

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk

jag skulle ha testat med ett hyffsat atx agg, kopplat ihop en hög med 12v kablarna och lika många jord kablar å testat, i värsta fall har du sönder nätagget och/eller slutsteget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Ett bilbatteri(startbatteri) är just gjort fört att lämna ruskiga strömstyrkor under en kort stund, en startmotor suger nog i sig mycket mer än några futtiga 40-50A en kall vintermorgon när motorn inte har lust att vakna. Ett tips är att ta en titt på kabeln som går till startmotorn från batteriet för att få en humm om vilka strömstyrkor det rör sig om.

Sedan är det stor skillnad på att driva en 2x7W bilstero med ett ATX-nätagg som spelar P3 i någon lite skitig verkstad, och att driva ett jätteslutsteg som ska driva en subbwoofer till någon halvdöv fjortis.

Ska ni använda en kondenstaor på 1F så får ni köpa en mjukstart för några hundra till, 600kr ATX + 500kr kondensator + mjukstart 300kr = ett fint och nytt slutsteg gjort för 230V.

Ska ni ändå hålla på och krångla med bilstereoprylar till 230V så kan ni lika gärna köpa en 230V till 9-12V transformator på några hundra VA för några få hundringar. Eller varför inte köpa en 230V till 2x24V och bygga en bryggkopplad "gainklon"klon för någon hundring extra.

Och var köper jag en sådan 230V till 9-12, har letat som e galning...

Visa signatur

*sorry*

Permalänk
Medlem

Ja, jag frågar detsamma, vart hittar man något sådant. Jag tror mej ha dammsugit Elfa efter en sådan pryl men inte hittat något under 1000-lappen som fixar grejen. Iof. är ju inte elfas internetbutik den butik där det är lättast att hitta det man söker utan rejäla kunskaper, men ja tror ja varit på rätt avdelning. Har frågat hos Claes Ohlsson oxå, men dom har inga transformatorer (om det heter så?) som kan leverera över 70W.

Permalänk
Medlem

Det går att koppla ett bil-slutsteg till ett ATX-nätagg. Till lungt spelande dock.

Har själv provat nämligen.

Permalänk

56-139-14 ca 50 A (eller om det är 2*25?!)
sen får du använda en likriktarbrygga

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dark_luna
56-139-14 ca 50 A (eller om det är 2*25?!)
sen får du använda en likriktarbrygga

Ok finns de likriktar bryggor på elfa me??

Visa signatur

*sorry*

Permalänk
Medlem

det finns ingen helvågslikriktare på elfa som klarar så höga strömmar, så du får ta och parallellkoppla flera stycken, sedan måste de även glättas, för att det skall bli skapligt lågt rippel så fungerar det inte med halvvågslikriktning. Problemet med detta är att spänningen aldrig kommer bli riktigt stabil. För att lösa det problemet får man använda sig av exempelvis en switchad spänningsregulator, vilket innebär ett nytt problem... var hittar man en sådan som klarar runt 50 A?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tog upp frågan om kabeldimensioner på morgonmötet på jobbet idag med dom andra 10 elektrikerna, och fick till svar att bara man kopplar ihop några av kablarna så man kommer upp i area så skulle det inte vara några problem med just den biten. Alltså tar man och kopplar ihop 5st så får man 5 mm2 och om man räknar med att man kör 6A på 1 mm2 leder det till 6*5=30 alltså 30A. sen om det skulle överskrida det en kortare stund så händer i stort sätt inget, det ända som skulle kunna hända är att kablarna kan bli en aning varma, men eftersom vi snackar om kablar som är ca 30cm långa så kommer det antagligen inte att bli någon märkbar höjning av temperaturen... Så nu kan alla sluta diskutera om kablarna är för tunna eller inte. Sen återstår såklart resten av problemen...

Berättade även vad det skulle användas till och då diskuterades det en hel del vid fikabordet, men i slutänden var alla 11 elektrikerna inklusive mig eniga om att:

"Det går att köra ett slutsteg på ett nätagg om man lägger ihop så många kablar som möjligt och inte pressar sakerna till max" Inte att tänka på att ställa upp i några dB-drags tävlingar alltså.

Men bara för att det går, så behöver man inte göra det. Och om man hade tänkt ha det liggande så här permanent så kanske man ska använda sig av något bättre än ett nätagg, sen är det kanske inte så snyggt att ha ett nätagg liggands framme häller.

Visa signatur

Andy

Permalänk
Medlem

Jag gör slag i saken nu och ska testa, har laddat filmkameran och ska leta fram drägligt nätagg, har ett 550w serveragg. här nånstans.

Gammalt Crunch V1800 monoblock och en audiobahn 12" bas ska få sätta livhanken på risk.

Lite mat i magen och leta fram brandsläckaren bara, sen återkommer jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decibel
Jag gör slag i saken nu och ska testa, har laddat filmkameran och ska leta fram drägligt nätagg, har ett 550w serveragg. här nånstans.

Gammalt Crunch V1800 monoblock och en audiobahn 12" bas ska få sätta livhanken på risk.

Lite mat i magen och leta fram brandsläckaren bara, sen återkommer jag

ja men du kommer ju bara att vinkla det till din fördel för att bevisa att du har rätt.. man ser ju på din hemmsida att du e ganska bra på att ha sönder saker..

Visa signatur

Andy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andy_86
ja men du kommer ju bara att vinkla det till din fördel för att bevisa att du har rätt.. man ser ju på din hemmsida att du e ganska bra på att ha sönder saker..

Har ingen anledning att vinkla det och förstöra prylar för 5k, det jag vill prova och bevisa är hållbarheten just för detta steg och hur man märker när det börjar bli ont om ström, för att om fler ska testa komma ihåg de kännetecknen och inte öka mer och förstöra sin utrustning, dom går inte att beskriva utan visar man förstår folk som säger ja, det går och även dom som säger nej, de går inte, går allt väl så blir resultatet som jag (och en hel del andra) hela tiden sagt, ja det går på lägre effekt.

Har ändå inget bättre för mig just nu, har slut på basar att spränga

Drar det i fristående tråd för att inte dynga ner denna mer än nödvändigt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej låter vettigt

Visa signatur

Andy

Permalänk
Medlem

de finns inga genvägar till de perfekta ljudet dårå...

Visa signatur

Det är inte farten som dödar! Det är smällen. Eller som vi säger på engelska: It´s not the fart that kills it is the smell!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neezzen
de finns inga genvägar till de perfekta ljudet dårå...

Nilecity är bäst.... Tack för allas hjälp.. ska inte riskera att koppla in de med ett dator agg, får skaffa mig en billig förstärkare och driva basarne med den.. å bil köper jag nån gång i mars skulle jag tro...

Visa signatur

*sorry*

Permalänk

Finns massor med skroten annars, många som ställer av sånt. Kör själv med en över 20 år gammal, inga problem som helst förutom lite glapp

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Jag har fixat en förstärkarenu, men ska inhandla mig ett subbas filter.. nån som vet om det på biltema funkar... ??

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=531&iItemId...

Visa signatur

*sorry*