Är min LaCie hårddisk helt slut?
Jag har en LaCie Hard Drive, Design by F.A. Porsche 250GB som inköptes i mars 2005. Sen dess har den funkat helt kanon, tills idag.
Idag välte den och fick sig en liten stöt. När jag nu pluggar in den kommer ett pip som stegrar sig och varar ca 2 sek och återkommer med 10 sek intervall. De här ljuden har aldrig hörts innan. Ikonen som brukade komma upp i "Den här datorn" kommer inte upp längre.
Men datorn verkar fatta att man pluggar in något för den ger i från sig det vanliga ljudet som när man kopplar in någon usb enhet.
Det surrar inte längre i den så som det gjorde innan när man startade igång den och under drift.
Är det någon som har någon ide om vad som kan ha hänt? Och hur man isf fixar det utan att allt på disken försvinner.
Jag pratade med supporten och sa bara att den gått sönder, han sa då att jag skulle skicka in den för reparation. Saken är den att jag fick sen ett mail med detalje och där stog:
- Garantin är förverkad om produktens defekt är orsakad av felaktig hantering eller transportskador.
- Om den defekta produkten konstateras vara utanför garantin, kommer den returneras till er utan åtgärd och ni kommer faktureras för fraktkostnaderna.
Jag kollade vad frakten skulle kosta med Fedex till Frankrike där servicen skall utföras och det skulle kosta typ 500kr. Så det skulle bli 1000kr fram och tillbax.
Så till frågan, kanske dum men ändå. Kommer det synas att hårddisken har fått sig en stöt? Kanske svårt att svara på men om ni tror det så är det ingen större ide att skicka in den. Tycker det är skräp att den är så känslig.