Är min LaCie hårddisk helt slut?

Permalänk
Medlem

Är min LaCie hårddisk helt slut?

Jag har en LaCie Hard Drive, Design by F.A. Porsche 250GB som inköptes i mars 2005. Sen dess har den funkat helt kanon, tills idag.
Idag välte den och fick sig en liten stöt. När jag nu pluggar in den kommer ett pip som stegrar sig och varar ca 2 sek och återkommer med 10 sek intervall. De här ljuden har aldrig hörts innan. Ikonen som brukade komma upp i "Den här datorn" kommer inte upp längre.

Men datorn verkar fatta att man pluggar in något för den ger i från sig det vanliga ljudet som när man kopplar in någon usb enhet.
Det surrar inte längre i den så som det gjorde innan när man startade igång den och under drift.

Är det någon som har någon ide om vad som kan ha hänt? Och hur man isf fixar det utan att allt på disken försvinner.

Jag pratade med supporten och sa bara att den gått sönder, han sa då att jag skulle skicka in den för reparation. Saken är den att jag fick sen ett mail med detalje och där stog:

- Garantin är förverkad om produktens defekt är orsakad av felaktig hantering eller transportskador.

- Om den defekta produkten konstateras vara utanför garantin, kommer den returneras till er utan åtgärd och ni kommer faktureras för fraktkostnaderna.

Jag kollade vad frakten skulle kosta med Fedex till Frankrike där servicen skall utföras och det skulle kosta typ 500kr. Så det skulle bli 1000kr fram och tillbax.

Så till frågan, kanske dum men ändå. Kommer det synas att hårddisken har fått sig en stöt? Kanske svårt att svara på men om ni tror det så är det ingen större ide att skicka in den. Tycker det är skräp att den är så känslig.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fattar inte riktigt vad du menar, men disken är inte inskickad än.

Permalänk
Medlem

Ingen ide' att skicka in förrän du diagnostiserat disken med tillverkarens analysprogg. Hittar progget allvarliga fel -> skicka in och åberopa garantin - annars inte.

Permalänk
Medlem

Varför skall du skicka den till Frankrike?

Eftersom du har garanti av återförsäljaren skall du vända dig dit.

Hårddiskar är ömtåliga prylar som inte mår väl av slag och stötar.
Eftersom den välte antar jag du ställt den på högkant?

Permalänk
Medlem

Vartän han skickar den kommer man att diagnostisera med disktillverkarens diagnosprogg och hittas inga fel får han tillbaka disken och får betala frakten + ev. avgift för felsökning.

Alltså: Felsök själv innan RMA !!

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren!
Jag är inte så grym på sånt här men nu fattar jag vad du menar iaf.

Var får jag tag på analysprogrammet? Nåt man tankar ner på Lacies hemsida eller ska jag söka på DC? Vad heter det isf?

Kommer jag kunna söka med programmet i disken, den kommer ju inte upp som en disk under "Den här datorn". Skulle bli glad om någon kunde förklara hur jag ska bära mig åt.

Japp det var jag som stälde den på högkant.

Mvh Tomas

Permalänk
Hedersmedlem

kontakta din åf och snacka med dem. (passande nick du har haha)

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Har gjort det och de vill att den skall skickas in för reparation.
Men om man själv kunde kolla disken med något diagnosprogram kan jag slippa att de eventuellt konstaterar att jag varit oaktsam och får betala frakt till frankrike och tillbax igen.

Varför jag frågar här och inte bara accepterar att den e paj och köper en ny är att jag tycker den fick en så liten stöt att det inte borde hänt nåt. Vem vet den är ju 10mån gammal det kan ju va nåt annat skit oxå. De verkar ju inte vara så hållbara Porsche diskarna.

Så om nån vet vilket diagnosprogram jag ska använda och var jag hittar det är jag mycket tacksam.

Permalänk
Medlem

När min började bete sig dåligt kontaktade jag dustin, dom hänvisade till lacie och sa att dom sköte garantiärendena själva. Fyllde i ett formulär på hemsidan med hur den fungerade. När jag fick svar var det aldrig frågan om att testa den med något diagnostikprogram, utan dom sa bara att jag skulle skicka in den och lite senare fick jag en nya levererad till dörren.

Permalänk
Medlem

Jag tankade hem Western Digitals Data Lifeguard Diagnostic for Windows.
När jag körde det hittade jag bara på in interna disk, och inte min externa Lacie disk den som det är fel på.

Frågan är då: Är det det här programmet som det talades om längre upp i tråden som man kan kolla om det är några fel på disken med?

Isf, om jag inte hittar på disken ser det inte så ljust ut va?

Permalänk
Medlem

Hade samma problem som du med det stegrade pipet, men hade också ett skrapande ljud på min. Min flickvän "trodde" att hon kanske hade haft ner den i golvet.

Lämnade in den där jag köpte den, och hämtade häromdan ut en ny i kartong från Lacie

Visa signatur

Moderkort: MSI 990FXA-GD65 990FX CPU:AMD FX-6300 Black Edition&CM Hyper 212 Evo Ram: 8GB Corsair Vengeance GPU: Gigabyte GeForce GTX 750 Ti 2GB OC SSD: Samsung evo 840 250GB HDD: 2x WD 1000GB PSU: Corsair CX 600M 80+Bronze Chassi: Fractal R4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ostling
Hade samma problem som du med det stegrade pipet, men hade också ett skrapande ljud på min. Min flickvän "trodde" att hon kanske hade haft ner den i golvet.

Lämnade in den där jag köpte den, och hämtade häromdan ut en ny i kartong från Lacie

Oki det låter ju lovande, hade du samtidigt som det stegrande pipet problem med att få kontakt med disken? Jag kan inte komma åt disken på nåt sätt. Men jag ser att den står med i enhetshanteraren står det att enheten inte kan starta.

Permalänk
Medlem

problem kan man säga att jag hade, disken kom inte upp i datorn.

Visa signatur

Moderkort: MSI 990FXA-GD65 990FX CPU:AMD FX-6300 Black Edition&CM Hyper 212 Evo Ram: 8GB Corsair Vengeance GPU: Gigabyte GeForce GTX 750 Ti 2GB OC SSD: Samsung evo 840 250GB HDD: 2x WD 1000GB PSU: Corsair CX 600M 80+Bronze Chassi: Fractal R4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lacie
Har gjort det och de vill att den skall skickas in för reparation.
Men om man själv kunde kolla disken med något diagnosprogram kan jag slippa att de eventuellt konstaterar att jag varit oaktsam och får betala frakt till frankrike och tillbax igen.

Varför ska du betala för frakt till Frankrike för när du har garanti på den och då ska det inte kosta dig något utan lämna in den till stället där du köpte den så får dom ta hand om det sedan. Sen om den stod på högkant och välte ner mot bordet så är väl det i sig ingen ovanlig händelse så det bör den tåla tycker jag för den har ju inte direkt ramlat ner i golvet ifrån bordet för det tål lär den däremot inte tåla.

Men se även min länk till Konsumentköplagen om vad som gäller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Varför ska du betala för frakt till Frankrike för när du har garanti på den och då ska det inte kosta dig något utan lämna in den till stället där du köpte den så får dom ta hand om det sedan. Sen om den stod på högkant och välte ner mot bordet så är väl det i sig ingen ovanlig händelse så det bör den tåla tycker jag för den har ju inte direkt ramlat ner i golvet ifrån bordet för det tål lär den däremot inte tåla.

Men se även min länk till Konsumentköplagen om vad som gäller.

Du kan ju inte åberopa KKL om garanti/reklamationsrätt inte gäller... Garanti och reklamationsrätt täcker "ursprungliga fel" (dvs allt man själv inte kan påverka vid normal användning). Om det inte finns något fel på apparaten så ska ju inte Lacie/Åf behöva stå för omkostnaderna då man ej kan åberopa reklamationsrätt på en felfri vara eller en vara som har blivit felaktig på grund av oaktsamhet/missvård. I så fall skulle man ju kunna skicka in sina saker på verkstad en gång i kvartalet bara för att se om det finns fel på dem.

Givetvis tycker man att den borde tåla att välta - vilket den säkerligen gör 9 av 10 gånger - men det är enligt mig oaktsamhet/felaktig användning att välta den. Måhända upptäcker den auktoriserade verkstaden att åverkan har skett, men om en lödpunkt har lossnat etc kan de likaväl förutsätta att det kan ha varit en dålig lödning och reparerar den/byter ut den på garanti.

Visa signatur

Mycket skrik för lite ull, sade käringen och klippte grisen
------------------------------------------
Pentium 4 3,4GHz, 1GB RAM, 2X250GB WDC HDD, DVDRW, X800PRO. IBM X41 laptop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BennyBanjo
Du kan ju inte åberopa KKL om garanti/reklamationsrätt inte gäller... Garanti och reklamationsrätt täcker "ursprungliga fel" (dvs allt man själv inte kan påverka vid normal användning). Om det inte finns något fel på apparaten så ska ju inte Lacie/Åf behöva stå för omkostnaderna då man ej kan åberopa reklamationsrätt på en felfri vara eller en vara som har blivit felaktig på grund av oaktsamhet/missvård. I så fall skulle man ju kunna skicka in sina saker på verkstad en gång i kvartalet bara för att se om det finns fel på dem.

Givetvis tycker man att den borde tåla att välta - vilket den säkerligen gör 9 av 10 gånger - men det är enligt mig oaktsamhet/felaktig användning att välta den. Måhända upptäcker den auktoriserade verkstaden att åverkan har skett, men om en lödpunkt har lossnat etc kan de likaväl förutsätta att det kan ha varit en dålig lödning och reparerar den/byter ut den på garanti.

Tja iofs så kan du ha rätt men iom att denna externa disk är avsedd även att kunna ställas på högkant vad jag vet så är det säkert inte ovanligt att den iom det ramlar ner mot bordet så då är det vad jag tycker en tolkningsfråga om man som kund varit oaktsam eller inte men ok ska det vara rätt så ska man i ett sådant här fall använda sig av hemförsäkringen som i sig innebär att man har minst 1000:- i självrisk så i ett fall som detta hade det varit bra om trådskaparen tecknat en tilläggsförsäkring som man kan köpa i elektronikladorna som gäller även för en händelse som den trådskaparen råkat ut för.

Men sen har vi det att detta är en extern hårddisk som i sig bör tåla lite hårdare tag dvs ramla ifrån högkant ner mot bordet utan att ta skada för annars är den inte vad jag tycker byggd för ett liv utanför ett datorchassie alls men det är vad jag tycker och kanske inte vad ARN skulle tycka vad vet jag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ostling

Hur faan tror man att man haft ner disken i golvet? Kan hon inte säga sanningen? Höll på att bli vansinnig på min tjej som aldrig kunde erkänna då hon gjort något fel så efter ett tag läxade jag upp henne rejält och nu har hon slutat skylla ifrån sig VARJE gång något går fel. Kvinnor...

Sen angående Dustin så kan dom inte bara dumpa över allt på åteförsäljaren, bästa var ju en Ibm disk (Har jag för mig.) som jag skulle få skicka för egna pengar till Holland och sen skulle dom skicka en ny gratis. Men hallå, trodde dom att jag vill betala frakten till Holland? Kommer inte ihåg vilken butik jag köpte den i dock.