Permalänk
Medlem

Dell X1 vs. IBM X41

Är ute efter en ultraportabel, och har fått två olika skolerbjudanden jag kan nappa på...Köper dem dessutom via företag så jag slipper momsen.

Har bläddrat igenom lite tidigare trådar om liknande ämnen, men tycker inte jag har fått något svar.

DELL X1

Processor: Intel Pentium M 733 (1.1GHz, 400MHz, 2MB L2 cache)
Minne: 512MB
Hårddisk: 60GB (4200rpm)
Batteri: 3 Cell Primary Battery
(inkl. business support)

10 870:- (exkl. moms)

Funderar även på att lägga till nedanstående:
uppgradering till 1280MB i ram - 1 100:-
6-cells extra batteri - 590:-

---------

IBM X41

Processor: 1,5 GHz Intel Pentium M 758 2 MB cache med Intel Centrino
Minne: 512 MB (max 1,5 GB)
Hårddisk: 60 GB

13 373:- inkl moms (10 029:- exkl moms)

Har fet beslutsångest gällandes vilket av alternativen jag ska ta.
Det jag kan komma på som talar för dell:en är att den har högre upplösning.

Någon som kan ta beslutet åt mig? ;D
Eller komma med lite för- och nackdelar med de båda varianterna.

(eller om det finns något annat bra erbjudanden som kan tänkas slå de två ovanstående)

Permalänk
Medlem

IBM gör ju grymmt bra laptops, så jag skulle köra på den.

Visa signatur

Debian sägs väl vara en avskalad och simpel dist. Det lilla jag har kört den har det funkat bra, så länge du kompilerar själv och inte använder något förvirrande paketsystem.
-HannesP

Permalänk

Jag skulle valt dell'en just för att jag tycker deras skärmar är bra och dels för jag tycker X41an är skitful

Visa signatur

Laptop: | HP DV9072, tackade nej till en NW 9440 ey612 och tog DV9072 istället
Mobil: Nokia E61

Permalänk
Medlem

Dell Latitude D410

Tycker du ska ta den 5H batteri tid

Visa signatur

Intel Core i5 2500K 3,3GHz@4.5GHz[H70] - MSI P67A-GD55 REV B3 - Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE -
GeForce GTX 570 1280MB SLI - Corsair SSD Force Series 120GB 2.5" - 2TB Seagate Barracuda XT 7200.12 SATA III -
Corsair AX 1200W 80+ GOLD - Cooler Master Storm Sniper Mesh Version

Permalänk
Medlem

IBM är ju kända för att hålla bra kvalité...hur är det med dell? jag har ganska dålig koll där.

angående skärmen på just X1;an verkar det vara en del på forumet här som är missnöjda med den, någon som kan bekräfta eller förkasta detta?

...1-1 so far

Permalänk

hur kan du handla genom företag och samtidigt få skolerbjudande?

Permalänk
Medlem

borde väl inte vara några problem?
spelar väl ingen roll vems kreditkort det betalas med.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att det är något större fel på skärmen.

Permalänk

Verkar ju konstigt om de accepterar att ett företag köper en dator med "skolerbjudande"?

Visa signatur

Origin/Steam: bananplanta
Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB

Permalänk

nä, men om företaget ska stå som köpare så är det ju dom som skolerbjudandet ska stå på!?
Det kändes som en konstig mix!
Men funkar det så är det ju kanon.....

fredrik: du hann före att svara.....

Permalänk
Medlem

...har inte läst något i avtalen som säger motsatsen iaf...
Var dock inte detta jag frågade om.

Permalänk
Medlem

X41, just för att den är gudmolig. Helt underbar att ha med sig på resan eller varför inte i sängen. Tror du även får mer prestanda för pengarna om du väljer X41.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gpp-esm
X41, just för att den är gudmolig. Helt underbar att ha med sig på resan eller varför inte i sängen. Tror du även får mer prestanda för pengarna om du väljer X41.

om jag nu får lov att vara lite källkritisk, varför tror du det?

Permalänk

ThinkPad - grymt stabila byggen! Du kommer inte att bli besviken!
När jag köper ny bärbar (kör en gammal ThinkPad nu) kommer det garanterat bli ThinkPad igen.
Styrpinnen, stabiliteten, designen. Det är grymma burkar helt enkelt, vilket många verkar kunna skriva under på här på forumet!

Som jag ser det är det två aktörer som gäller nu: Apple och Lenovo/IBM
Gillar man PC, tar man en ThinkPad. Gillar man Linux, tar man definitivt en sådan.

oj vad jag låter som en frälst ibm-lobbyist nu. (inte för att jag skulle ha nått emot att vara det)
mvh/david

Visa signatur

AMD 64 3500+ | Sapphire X800 GTO2 | Corsair XMS 1GB | Antec Sonata 2

Permalänk
Medlem

1-3 till X41:ans fördel då...

Gällandes styrpinnen så tycker jag personligen tvärtom, tycker oftast det är mer svårnavigerade än en styrplatta....men det är kanske en vanesak?

Permalänk
Medlem

Har du tid och ork att vänta, kör på X60 eller X60s.
http://www.pc.ibm.com/ww/thinkpad/x-t.html?re=home_primary_us

Permalänk
Medlem

emilp : när väntas den komma? nån aning om pris?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forau
1-3 till X41:ans fördel då...

Gällandes styrpinnen så tycker jag personligen tvärtom, tycker oftast det är mer svårnavigerade än en styrplatta....men det är kanske en vanesak?

Det är absolut en vanesak. Många jag pratat med har tyckt bättre om styrpinnen än touchpad.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att styrpinne känns mycket skönare och snabbare än touchpad, men det är nog bara en vanesak.

Permalänk
Medlem

Har själv en Dell X1 och är väldigt nöjd med den men skulle ja få välja mellan X1 och IBM X41 nu idag skulle jag tagit X41. Enda som är "bättre" med X1 är ju egentligen att den visar lite högre upplösning men X41 är snyggare, lite snabbare om man kollar spec och styrpinne är skönare. Sen den dära finger grejjen verkar ju rätt ball med. Men helst av allt så skulle man vilja ha en powerbook. Jag tänkte inte alls tyvärr på dom när ja köpte min. Fast dom fanns väl inte med i ditt erbjudande antar jag.

Permalänk
Medlem

Jag har en X40 och är grymt nöjd, tror knappast X41an är sämre. Trackpoint äger touchpad, men det kasnke beror på att jag suttet med en IBM i knät sen jag kunde leka med en dator. Fina burkar är det iaf.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av koppp
Har själv en Dell X1 och är väldigt nöjd med den men skulle ja få välja mellan X1 och IBM X41 nu idag skulle jag tagit X41. Enda som är "bättre" med X1 är ju egentligen att den visar lite högre upplösning men X41 är snyggare, lite snabbare om man kollar spec och styrpinne är skönare. Sen den dära finger grejjen verkar ju rätt ball med. Men helst av allt så skulle man vilja ha en powerbook. Jag tänkte inte alls tyvärr på dom när ja köpte min. Fast dom fanns väl inte med i ditt erbjudande antar jag.

x1'an är ju också mindre och lättare, plus att den saknar fläkt.
Just att den saknar fläkt är det som jag uppskattar mest

Permalänk
Medlem

http://www.city.se/ArticlePages/200601/17/20060117082500_620/...

Nyligen test. Dock är jag besviken på X41 bedömning, helt klart den bästa datorn enligt dessa, enligt min bedömning.