Permalänk
Medlem

Sony MDR-EX71 vs. Shure E2c

Står i valet mellan ett par Sony MDR-EX71 och ett par Shure E2c. Jag har sedan tidigare ett par Koss The Plug, men de är vedervärdiga att få in i öronen, så därför letar jag efter ett par lite mer "normala" lurar.

Hur som helst, motiverar ljudskillnaden mellan Sonys och Shures lurar skillnaden i priset? E2c'n kostar nästan exakt dubbelt så mycket som MDR-EX71 (enligt Pricerunner).

PS. Är E2c och MDR-EX71 lättare att få in i öronen än Koss The Plug? Passar de mindre öron?

Permalänk
Medlem

The plug är värdelösa att få in i öronen då de har såna där proppar som man måste trycka ihop innan vilket inte de andra har. Jag har EX51 och är mycket nöjd. Shures lurar kan jag inte säga något om då de inte testats.

Här finns litet test med shure E2c
http://www.ipod.se/forum/showthread.php?t=42510

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

Sony MDR EX71 har lite för hög diskant tycker jag.
Men har man rätt mp3 spelare så kan man fixa det genom EQ. Har kanon ljud i mina nu.

Hur shure e2c är kan jag inte säga, har aldrig testat de.... för dyra för min del

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Är man avtrubbad musiker som stått 1m från cymbaler flera gånger i veckan är extra diskant bara bra

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Är man avtrubbad musiker som stått 1m från cymbaler flera gånger i veckan är extra diskant bara bra

Kanske också beror på att jag har jävligt känsliga öron...
Har en iAudio U3, med sony mdr ex71....och jag går aldrig över 20 volymgränsen. Max är 40.
Min kompis därimot, lyssnar med 30 (!) .... fattar inte hur han kan lyssna på så hög volym.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Folk fattar inte att det kommer ge dom bestående men. Tinnitus gör att folk tar livet av sig. Det är inget man vill ha!
Men folk lär sig läxan när det är försent. När de sitter med testbildens tjut i öronen resten av livet.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

Har haft båda, o kör med sony-lurarna nu, shure kanske har lite bättre ljud, men prisskillnaden är inte motiverad tycker jag.
Dessutom tycker jag att shure var nåt fruktansvärt obekväma o klumpiga, kunde lyssna max 30min sen värkte det i örongångarna. Testade samtliga "kuddar som medföljde med samma resultat, så försök att prova shure innan du köper dom...

Sony lurarna är jag helnöjd med, kör med iPod video och använder inte EQ:n nåt alls ljudet är helt ok ändå!

Mvh
Matte

Visa signatur

Citroën: varför nöja sig med en vanlig bil?

Permalänk
Medlem

Okej, lutar åt Sonys lurar då. Har bara ett par frågor till.

1. Kommer en MuVo TX att utnyttja MDR-EX71's fulla kapacitet?
2. Kommer en iPod Nano göra det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Okej, lutar åt Sonys lurar då. Har bara ett par frågor till.

1. Kommer en MuVo TX att utnyttja MDR-EX71's fulla kapacitet?
2. Kommer en iPod Nano göra det?

Båda spelarna kommer låta bättre. Dock låter ingen av dom lika bra som tex en Meizu. Men ett par bra hörlurar är den bästa investeringen i ljud du kan göra för din MP3 spelare! Lätt värt pengarna!

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Folk fattar inte att det kommer ge dom bestående men. Tinnitus gör att folk tar livet av sig. Det är inget man vill ha!
Men folk lär sig läxan när det är försent. När de sitter med testbildens tjut i öronen resten av livet.

Kan bara hålla med! har visserligen inte tinnitus men har talat med många vänner som har. Därför tycker jag det är extra viktigt att man skaffar sig BRA utrustning så man kan få bra ljud även vid låg volym. Att lära sig lyssna på låg volym är ett måste enligt mig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kniv-mannen
Kan bara hålla med! har visserligen inte tinnitus men har talat med många vänner som har. Därför tycker jag det är extra viktigt att man skaffar sig BRA utrustning så man kan få bra ljud även vid låg volym. Att lära sig lyssna på låg volym är ett måste enligt mig!

Precis! Där gör in-ear lurar ett bra jobb då de skärmar av ljudet från omgivning vilket ger att man kan spela på lägre volym för att höra musiken bra ändå.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

shure med en u3 oslagbar kombination

Permalänk
Medlem

Varför köpa MDR-EX71 när MDR-NX1 finns? Verkar helt dumt!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Varför köpa MDR-EX71 när MDR-NX1 finns? Verkar helt dumt!

För att? Samma element i dom så.. Är väl vad man gillar för upplägg av lurarna mest i så fall.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Varför köpa MDR-EX71 när MDR-NX1 finns? Verkar helt dumt!

Kanske för att några folk inte gillar halsrem?
Jag köpte mdr ex71 för att jag gillar ta runt ena hörluren runt halsen, så när en kompis vill nåt, bara ta bort den och låta den hänga.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Om du lägger på en hundring eller två tycker jag du ska ta etymotic er6-i, har bara hört bra saker om dem.. inte testat själv, men har hört från många håll att de är bättre än e2c iallafall.

Visa signatur

TimelineX 3820tg
iAudio M3/Meizu M6/Cowon D2/Grado SR80/Beyerdynamic DT150+DT250/Audio-Techica ATH-2
I've seen things you people wouldn't believe.. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched c-beams glitter in the dark near Tannhauser Gate. All those moments will be lost in time... like tears... in the rain. Time to die.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Precis! Där gör in-ear lurar ett bra jobb då de skärmar av ljudet från omgivning vilket ger att man kan spela på lägre volym för att höra musiken bra ändå.

På tal om det, skärmar MDR-EX71 av mycket ljud? Jag har ett par lurar nu som är helt värdelösa på det, får skruva upp ljudet ordentligt om jag ska höra nåt när jag t.ex. går på stan bland bilarna, och då blir det dels alldeles för högt ljud, och dels blir ljudet alldeles för brusigt, så man hör ändå ingenting.

Beställer troligtvis ett par MDR-EX71 nästa vecka, antingen från Webhallen eller jensofsweden.se.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
På tal om det, skärmar MDR-EX71 av mycket ljud? Jag har ett par lurar nu som är helt värdelösa på det, får skruva upp ljudet ordentligt om jag ska höra nåt när jag t.ex. går på stan bland bilarna, och då blir det dels alldeles för högt ljud, och dels blir ljudet alldeles för brusigt, så man hör ändå ingenting.

Beställer troligtvis ett par MDR-EX71 nästa vecka, antingen från Webhallen eller jensofsweden.se.

Ja, de skärmar av avsevärt mycket bättre än vanliga lurar.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
På tal om det, skärmar MDR-EX71 av mycket ljud? Jag har ett par lurar nu som är helt värdelösa på det, får skruva upp ljudet ordentligt om jag ska höra nåt när jag t.ex. går på stan bland bilarna, och då blir det dels alldeles för högt ljud, och dels blir ljudet alldeles för brusigt, så man hör ändå ingenting.

Beställer troligtvis ett par MDR-EX71 nästa vecka, antingen från Webhallen eller jensofsweden.se.

MDR EX71 stänger ut ljudet riktigt bra. Jag behöver inte ha så hög volym tack vare det, slipper tinnitus vet du :p.

Beställ från jensofsweden.se.... blir billigast då, och leveranstiden är 1 dag

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av King-eleN
MDR EX71 stänger ut ljudet riktigt bra. Jag behöver inte ha så hög volym tack vare det, slipper tinnitus vet du :p.

Beställ från jensofsweden.se.... blir billigast då, och leveranstiden är 1 dag

En dag?! Hur fixar de det? Får ta och beställa lite senare då, om det tar en dag. Måste nämligen vänta på studiebidraget.

Blir nog ett par MDR-EX71 från jensofsweden.se.

Permalänk

Skulle personligen välja EX71:an.

Vi levererar alla lagervaror på 1 dag.

Mvh
Jens, Jens of Sweden

Permalänk
Medlem

Hur många "kuddar" att sätta på får man med till EX71?

Visa signatur

Phenom II X4, 965BE | Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-790XTA-UD4 | DDR3, PC3-12800 4GB | XFX Radeon HD5850 1GB | 2 x 500 GB | Fractal Design Tesla 550W 80+ | Fractal Design Define R2 | G2222HDL LED | Dunis @ Xbox Live.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunis
Hur många "kuddar" att sätta på får man med till EX71?

3 par.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOS-JensofSweden
Skulle personligen välja EX71:an.

Vi levererar alla lagervaror på 1 dag.

Mvh
Jens, Jens of Sweden

Woot, självaste Jens of Sweden skriver i min tråd. Lite stolt man blir nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
3 par.

Är det 3 olika par, eller 3 likadana?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Woot, självaste Jens of Sweden skriver i min tråd. Lite stolt man blir nu.

Är det 3 olika par, eller 3 likadana?

Ja han har väl lite och ta igen

3 olika par.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Ja han har väl lite och ta igen

3 olika par.

Hehe
2x small, 2x medium (de så sitter i) och 2x large
Jag har EX71:orna och jag är helnöjd! De sitter perfekt och ljudet/basen är sjukt bra ^^

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
3 par.

okej, bra. Då borde ju någon passa mig.

Visa signatur

Phenom II X4, 965BE | Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-790XTA-UD4 | DDR3, PC3-12800 4GB | XFX Radeon HD5850 1GB | 2 x 500 GB | Fractal Design Tesla 550W 80+ | Fractal Design Define R2 | G2222HDL LED | Dunis @ Xbox Live.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunis
okej, bra. Då borde ju någon passa mig.

Japp! Annars finns det alltid knivar på skönhetsklinikerna som kan ordna det mesta

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk

Vi har "extra sleeves till EX71:an" på väg hem även annars ingår 3 par, medium, large, XL.

Mvh

Jens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOS-JensofSweden
Vi har "extra sleeves till EX71:an" på väg hem även annars ingår 3 par, medium, large, XL.

Mvh

Jens

Låter bra.
När ungefär får ni hem dom då, Jensa?:)

Visa signatur

Phenom II X4, 965BE | Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-790XTA-UD4 | DDR3, PC3-12800 4GB | XFX Radeon HD5850 1GB | 2 x 500 GB | Fractal Design Tesla 550W 80+ | Fractal Design Define R2 | G2222HDL LED | Dunis @ Xbox Live.