Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, jag kör i 75 hz och jag ser fan i mig skillnad om det är 75 fps eller 150. Det gör du nog också ska du se.

Your logic is flawed. Det är omöjligt att du kan se skillnad på det (på en 60hz skärm dvs).

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

märks att du inte lirat fps spel på högre nivå

Permalänk
Medlem

Mjo, men med tanke på att vissa TFTs bara visar i 60Hz verkar det skumt. Dessutom har ju FPS hos grafikkort inget med antalet Hz hos skärmen att göra. Oavsett om spelet går i 2FPS är ändå skärmen i 60,75,100 Hz eller vad man nu kör i. Jag tycker det känns skumt att man behöver se 75 uppdateringar av bilden i sekunden för att kunna bestämma sig för var man ska sikta i spel. Att göra 75 ändringar av musens position i sekunden låter lite stressigt tycker jag.

Folk har olika uppfattningar om när det flyter eller inte. Vissa skulle nog må bättre av att inte se FPS-mätaren eller antalet Hz på skärmen.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Hungrywolf: Kan du inte förklara för mig hur det rent tekniskt fungerar att kunna se skillnad på t.ex. 75fps och 150fps på en skärm som uppdaterar bilden 60ggr per sekund, dvs 60hz.

Då skulle jag bli jätteglad!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Folk har olika uppfattningar om när det flyter eller inte. Vissa skulle nog må bättre av att inte se FPS-mätaren eller antalet Hz på skärmen. [/B]

instämmer lite där faktiskt
men vad jag lärt mig under tiden jag lirat online fps är att ju högre fps du har desto bättre kontroll får du på musen. Testa lira med 20fps eller 60fps eller 100fps, du har mycket bättre kontroll på musen. Sen tycker jag animeringar rör sig snabbare ju fler fps jag har.

anarkizt:
Anledningen till att jag upplever det snabbare är kanske ingen bra anledning, men jag försöka förklara hur det fungerar.
När grafikkortet uppdaterar 150ggr/sekund, så uppdaterar skärmen 60ggr/per sekund(min 75ggr) dvs att under tiden skärmen inte uppdaterar så stannar ju inte grafikkortet upp att uppdatera direkt. Detta kan innebära att du blir av med bilder, dom choppas av. Om du nu haft 60fps från grafikkortet och skärmen på 60 hz så hade detta gått jämnt ut men om du har 150fps från grafikkortet och 60hz på skärmen så innebär det att ja saker visas inte mer ofta men du har kommit längre i uppdateringen....
ish, det där blev flummigt, men så har jag uppfattat det

edit: http://www.richleader.com/bargainbinreview_fps.htm
hittade en länk som förklarar, läs HELA, slutsatsen kommer i slutet

Permalänk
Medlem

Hungrywolf: Ja, du. Jag har läst igenom hela artikeln och kan bara hitta stöd för vad jag säger.

T.ex.:

Citat:

If your monitor is only running at 60 Hz, it would then be impossible for it to display over 60 FPS, even if your computer were generating them.

Det han säger i sista stycket är hur man ska komma bort från stora drops i fps'en då man inte behöver synca mot hz'en på skärmen. Men 60hz limitationen finns fortfarande kvar som en övre gräns.

edit: Han säger också att det INTE är som med film att vissa rutor är blurrade för att "simulera" en snabbare rörelse än vad man kan visa. Om det var det du menade i din förklaring.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag kan köra på 1280x1024 på min med min 3000+ @ 2,7 och mina 2 st 6600 gt utan de minsta lagg inte ens när det regnar eller ryker osv. jag minns inte riktigt vad jag hade för kvaliteinställningar på grafiken men dom va ungefär i mitten.

Visa signatur

:)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Hungrywolf: Ja, du. Jag har läst igenom hela artikeln och kan bara hitta stöd för vad jag säger.

T.ex.:

Det han säger i sista stycket är hur man ska komma bort från stora drops i fps'en då man inte behöver synca mot hz'en på skärmen. Men 60hz limitationen finns fortfarande kvar som en övre gräns.

edit: Han säger också att det INTE är som med film att vissa rutor är blurrade för att "simulera" en snabbare rörelse än vad man kan visa. Om det var det du menade i din förklaring.

herregud, glömde du läsa detta?

To get around this limitation, gamers often disable a feature called "v-sync" or "vertical sync" in their video drivers (the function is usually buried several layers deep in their computer's display properties). By turning v-sync off, the monitor is then effectively fed partial frames, as it begins drawing the latest frame available without waiting for a new cycle to "sync." But as only partial frames are drawn, this can sometimes result in "tearing" (this is more noticeable in games that use DirectX rather than those which use OpenGl, as the latter actually does not contain a v-sync function and handles the feature differently) where "seams" appear when there is fast motion in games--though this is encountered far less with modern video cards than it was in the past as it is more evident in displays with lower refresh rates (60-72 HZ.)..

läs istället människa

Permalänk
Medlem

Som jag sade (och som han även säger i artikeln) så löser det där bara problem med drops i fps (eftersom den annars måste synca med hz'en) men då får man tearing-problem istället.

Hans första påstående om att det är omöjligt är fortfarande sant.

Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig klarare faktiskt. Någon annan får gärna rätta mig om jag har fel dock.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

jag lägger iaf ner diskussionen. testa själv o lira ett onlinespel med 150fps vs 60 så ser du själv....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hungrywolf
jag lägger iaf ner diskussionen. testa själv o lira ett onlinespel med 150fps vs 60 så ser du själv....

Personligen tror jag inte du kommer att märka skillnaden mellan 150-60 lika väl som mellan 60-30 då den blir klart tydligare. Jag tror inte att jag personligen märker någon skillnad alls mellan 150-60, däremot mellan 60-30 så....

Permalänk
Medlem

Jag spelar WoW ca 4-5 timmar varje dag så nog spelar jag mycket där fps'en är viktig (även om den inte är lika viktig som t.ex. cs). Överlägset bäst blir det om man har på "v-sync/sync every frame" och ligger på 60fps. Att disabla v-sync och ligga på 100+ fps ger mig inget extra.

Detta på en skärm med 60hz i 1280x1024. Hade jag haft en CRT och kunnat ställa Hz'en till 120 t.ex. så hade det såklart blivit bättre dock.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag kör nästan allt på högsta tror jag, 1280x1024 AA2 AF2 och har gannska stabila fps.
Brukar ligga på 75 men går ner till cirka 55 ibland.

Och så finns de en perfect server att spela cod2 på me :D, min server.. ip är clan-glo.no-ip.org:28960

Visa signatur

e6750 @3,2ghz | MSI P35 Platinum | EVGA 8800GTS 320mb | OCZ Gold PC6400 |

Permalänk
Medlem

tur man har en 22" crt som lätt klarar 1280*1024 i 120hz. Inte för att jag skulle besudla den med ett console spel som cod2 under några omständigheter dock

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hungrywolf
herregud, glömde du läsa detta?

To get around this limitation, gamers often disable a feature called "v-sync" or "vertical sync" in their video drivers (the function is usually buried several layers deep in their computer's display properties). By turning v-sync off, the monitor is then effectively fed partial frames, as it begins drawing the latest frame available without waiting for a new cycle to "sync." But as only partial frames are drawn, this can sometimes result in "tearing" (this is more noticeable in games that use DirectX rather than those which use OpenGl, as the latter actually does not contain a v-sync function and handles the feature differently) where "seams" appear when there is fast motion in games--though this is encountered far less with modern video cards than it was in the past as it is more evident in displays with lower refresh rates (60-72 HZ.)..

läs istället människa

Huvvaligen slå av v-sync och få massa tearing är ju ingen höjdare.
Dessutom har väl v-sync ingen betydelse på en tft skärm då den inte ritar upp bilden på samma sätt som en crt.
En tft lider väl inte av tearing eller jag kanske är ute och cyklar:D
Hursomhelst så har jag mycket svårt att se nyttan med att ha 150 fps dvs mer än skärmens Hz som i ditt fall är på 75Hz.
Det borde inte hjälpa nåt, spelet borde flyta på minst lika bra om det ligger mellan 75-80fps tex.

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Medlem

Jo man kan få problem tearing med tft också. Vet inte varför faktiskt men det går. Får ruggigt mycket tearing med min skärm i cod2 iaf om jag inte syncar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag får ingen tearing alls med vsync av i COD2.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av +_+
ASUS EN7800gtx har du?? ööö jag pumpar högsta grafiken lugnt...och jag har ASUS Extreme 6600GT 128 MB! Upplösning 1024 # bla bla =)..det funkar fin fint har direct x 9c...bara att playa på känner aldrig lagg! tycker synd om dig!

du är en riktig drömmare ser jag:-))

Visa en äkta screen sen kommer jag vara nöjd:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
du är en riktig drömmare ser jag:-))

Visa en äkta screen sen kommer jag vara nöjd:-)

hehe synd att man köpte ett 6800GT för över ett år sen man skulle satsat på 6600GT eftersom den verkar ha mycket grymmare prestanda:D hehe

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Avstängd

Skämt åsido finns det inget bra timedemo till cod2 så att alla kan mäta upp sina system,det hela skulle bli så otroligt mycket enklare då:-)

Kör själv i 1280x1024@100HZ för det klarar min 21 tummare och märker bara av fps drops när det myllrar in tyskar på skärmen såsom 20-50 stycken då kan det hela bli lite trögdraget,men så fort jag skjuter nåra stycken så går det som smör igen.

Alltså minst 50+ fps:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-

Permalänk
Medlem

Hehe körde det problemfritt i medium setts och 1280*1024 på en P4 2.66 med 512 Ram och ett GF4 4800SE

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spadeace
Hehe körde det problemfritt i medium setts och 1280*1024 på en P4 2.66 med 512 Ram och ett GF4 4800SE

Medium ja inte high som jag kör hela tiden

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag spelar väldiigt mkt cod2 fast online då!och har börjat märka att min bild inte redigt hänger med lr va man ska säga. Den hoppar liksom fram har inte vart så innan började typ för 3dagar sen,är de det som menas tearing lr?jag kör dx7 1024x780 lr va det är sen vsync off,har stabil 125fps typ..och sen 60hz på skärmen en 17"..nån som vet va det kan vara?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spadeace

Inte så konstigt kortet klarar inte ens av DX9 så:)

Visa signatur

Permalänk

Re: COD2, löjligt krävande?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sangarn
Har precis inhandlat COD2 och hade grymma förväntningar på grafiken. Jag blev absolut inte besviken förutom att jag inte kunde köra på höga upplösningar som i ALLA andra spel.

Så fort jag gick över standard upplösningen i spelet så blev bilden orolig. Alltså det laggade inte.. men jag fick ont i ögonen. Ändrade hz och allting.. men det löste sig inte...

Någon annan som har råkat ut för detta? NÅn skum form av lagg jag inte stött på tidigare då en dator inte klarat en upplösning.

/sangarn

Konstigt att du inte kan köra cod2 på max. jag kan köra allt på max samt en upplösning på 1280x1024 med datorn i sign.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0