ger chassi mer värme om den är svart färg?

Permalänk
Medlem

ger chassi mer värme om den är svart färg?

Undrar om min chassi som är total svar ger mer värme p.g.a. av att den är i svart färg?
http://www.colors-it.com/cs_desc.php?Dis2=ATX-C8001&color=B34

eller är det min nätdel (Tagan ATX 480W Black TG480-U01) som är boven och som har automatisk fläkt och går långsamt...

skulle en Antec P160W-S chassi som är ljusare färg och alminum ge bättre presstanda och kylning?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=75328

vad kan jag göra med min Tagan nätdel den ger ut mycket värme jag hade kontaktat tyska supporten med de sa fläkten kan inte gå fortare den har automatisk sensor..

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassifläktar? Kan vara så att du inte får in tillsäckligt med "kall" luft så den bara använder varm luft för att kyla.

Visa signatur

Reggad sedan: 2001-07-04 <> 01:or for life! | Antec P180 | Intel P4 630 3.0@3166 Mhz | GeForce 8800GTS | 4Gb PC5300 Twinmos DDR2 | MSI 945P-NEO

Permalänk
Medlem

jag har monterat 2 chassi fläktar en fram och en bak...

den som finns fram kör i runt 1300 ,jag har monterad baklängs så att den suger luft fram ifrån.

den som ligger bak den kör snabbare...

min nvidia 6800GT har jag monterat bästa kylaren
Arctic Cooling NV Silencer 5
som suger ut luften

min Pentium 4 3Ghz har jag monterat "Zalman_CNPS7000B-Cu CPU Coller" som kör i 2500 varv rpm

dator lådan ligger i mitt av rummet och det finns bra ventillation och den är inte mycket täckt båda åt sidorna.

Min Cpu temp är 54C och moderkort 39c som bios visar

Permalänk

Njaaaa.... Svart färg absorberar väl färgen solens strålar bättre än t.ex. vitt, men om du låter bli att ställa datorn ute i solen så ska inte det spela någon roll...
Det där låter annars som om du monterat cpu-kylaren fel...
Du kan ju prova att ta bort den, torka bort kylpastan, sätta dit AS5 o så sätta tillbaka 7000B-cu. Tagan gör kvalitetsagg så imho är det nog inte dens fel...

Du har inte "råkat" höja FSB/Vcore eller något annat trevligt i BIOS?

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk

Ett svart chassi avger mer värme än ett vitt i ett mörkt rum, samtidigt som det tar upp mer värme i ett ljust rum...

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenBlåaTomburken
Njaaaa.... Svart färg absorberar väl färgen solens strålar bättre än t.ex. vitt, men om du låter bli att ställa datorn ute i solen så ska inte det spela någon roll...
Det där låter annars som om du monterat cpu-kylaren fel...
Du kan ju prova att ta bort den, torka bort kylpastan, sätta dit AS5 o så sätta tillbaka 7000B-cu. Tagan gör kvalitetsagg så imho är det nog inte dens fel...

Du har inte "råkat" höja FSB/Vcore eller något annat trevligt i BIOS?

Mythbusters testar det där i ett avsnitt med en svart och en vit bil. Och visst är det skillnad. Men på en dator tror jag inte du skulle kunna mäta dig till någon temperaturskillnad mellan två datorer där den enda skillnaden är färgen. Om de inte står i starkt solljus eller om du inte äger en termometer som kostar mer än datorerna dvs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Ett svart chassi avger mer värme än ett vitt i ett mörkt rum, samtidigt som det tar upp mer värme i ett ljust rum...

Fick du MVG i fysik? ;P

Färg spelar absolut ingen roll alls, varken vitt eller svart, förutom när det är LJUS med i leken. Och det vi diskuterar nu är hans dator, man brukar oftast inte använda en dator som en solcell, alltså kan vi bortse från färgen på chassit helt och hållet.

Färg är bara hur ljus reflekteras eller absorberas, det är inget material, en plåtlåda kommer alltid ha exakt samma värmeledning oavsett om du målar den vit eller svart, det är bara när ljus kommer med i bilden som det kan variera, och då ytterst ytterst minimalt, förutom vid direkt sommarsolljus, vilket vi kan bortse från som sagt..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem

sammanfattar följande resultat

1.Färg har ingen betydelse
2.Extra fläktar i chassi lådan har mest betydelse gärna 3 st fläktar rekommenderas
en som suger luft fram och en på baksidan som suger ut luft och en annan till längst up.

3.Att alminum är bättre än metal kan jag hålla med enlig tillverkana men om man inte använder chassi fläkt så blir det värdelös

Permalänk
Medlem

Aluminium är inte bättre än metall. Aluminium ÄR en metall.

Sen ang. att aluminiumchassin avger värme bättre än stålchassin är det som sagt en myt.

I teorin är det sant. Aluminium är bättre än stål på att leda värme. I praktiken är detta så pass litet att det är direkt försumbart jämfört med värmeväxlingen som en fläkt skapar.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Färgen har ingen betydelse så länge du inte har solsken eller dylikt direkt mot den.

Svart blir varmare i solsken pga att den reflekterar knappt något.

Vitt blir inte lika varmt pga att den reflekterar bort ljuset ganska effektivit.

Permalänk
Medlem

more fans to the people

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur
Fick du MVG i fysik? ;P

Färg spelar absolut ingen roll alls, varken vitt eller svart, förutom när det är LJUS med i leken. Och det vi diskuterar nu är hans dator, man brukar oftast inte använda en dator som en solcell, alltså kan vi bortse från färgen på chassit helt och hållet.

Färg är bara hur ljus reflekteras eller absorberas, det är inget material, en plåtlåda kommer alltid ha exakt samma värmeledning oavsett om du målar den vit eller svart, det är bara när ljus kommer med i bilden som det kan variera, och då ytterst ytterst minimalt, förutom vid direkt sommarsolljus, vilket vi kan bortse från som sagt..

Fick du MVG i fysik?

En svart kropp strålar ut mer än en vit kropp. En absolut svart kropp strålar ut betydligt mer än t.ex. en blankpolerad.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Citat:

Fick du MVG i fysik? ;P

Grundskolefysik, Fysik A eller Fysik B?

Som Thallid sa, en svart kropp avger större mängd värme än en vit.
ytan på aluminium är totalt värdelös jämfört med en svart yta...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Så om man målar sitt chassi svart, du som uppenbarligen har MVG i alla, beräkna då hur stor temperatursänking jag kommer få!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Japp....absolut rätt. Jag fick inte MVG i fysik på komvux för ett par år sedan, men det
minns jag iaf.

Vi började disskutera om man då egentligen borde måla elementen hemma svarta, om
det inte var så fult

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Så om man målar sitt chassi svart, du som uppenbarligen har MVG i alla, beräkna då hur stor temperatursänking jag kommer få!

Tror nog att det är enklare att måla och mäta skillnaden efteråt, än att räkna ut hur stor temperaturskillnaden kommer att bli. Du kan ju börja med att känna på chassit, är det speciellt mycket varmare än omgivningen? Ju mindre skillnaden mellan Tchassi och Tomgivning är, desto mindre kommer svartmålningen göra.

Vill du vara riktigt hardcore så kan du ju sota hela chassit med en tändare, då är man maximalt hax!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Angående att måla chassit svart, så får man ju lite "isolering" eftersom färgen troligtvis leder värme mycket sämre än metallen. Oavsett Alu eller stål.

Slutsats: Mer fläktar...

Dessutom leder alu värme mycket bättre än stål men eftersom det är luft mellan tex CPUn och chassit gör det knappast något alls vilken metall chassit är gjort i.

Slutsats: Mer fläktar...

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk

Det är därför man tex. anodiserar aluminium eller lägger ett tunt tunt lager svart lack ovanpå kylflänsar... har man för tjockt fungerar det isolerande...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eller så gör man det för att det är snyggt och för att man vill undvika korrosion.

Färgskillnaden kanske gör en tiondel till en hundradels grad i praktiken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Alldeles korrekt!

Och det är därför man ska ha svarta flänsar i burken. Visst är det crazy:)

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk

Ska bli intressant och se om signaturen Baleur tittar in i den här tråden igen

Permalänk
Medlem
Citat:

En massa fysikpetitesser

Här har ni en smällkaramell: "I sammanhanget fullständigt försumbara skillnader"

Permalänk
Medlem

aluminium avger visst värme bättre än plåt. har med materealets värmekapacitans (stavning) dvs hur mycket energi ett ämne kan avge. iaf i mitt huvud är det så rätta mig om jag har fel.

aluminiumet gör sig därför av med värmen mycket fortare än plåt. 2-3 gånger fortare har jag hört, men jag vet inte.

* tror inte svart eller vitt spelar någon större roll. människor som vandrar omkring i öknen har ibland svarta kläder för att de avger värme snabbare. om svart bara hade nackdelar värmemässigt hade alla i öknen haft vita kläder, right?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hamstah
men jag vet inte.[/B]

?! Varför skriva då att det är så?

Permalänk
Medlem
Citat:

En svart kropp "avger" ingen värme alls (jämfört med omginvningens värme), högre temperaturer uppstår inte spontant ur ingenstans.
En svart kropp Absorberar mer ljus än en vit kropp. Det är därför den uppfattas som mörk.
Ljuset som i sin tur gör den varmare. Som i sin tur gör den omgivande luften en liten aning varmare pga att den svarta kroppen nu är varmare än omgivningen.

Ni kanske ska läsa grundargumentet i min post. Det vill säga att där INTE FINNS NÅGOT LJUS i den mörka vrå man har datorn i i mitt exempel som skulle rättfärdiga en sådant påstående.

Om du har en kartong i en helt mörk garderob så spelar det ingen roll överhuvudtaget vilken FÄRG kartongen har eftersom där inte finns något ljus att Reflektera eller Absorbera!
Sen om kartongen är gjord av aluminium eller trä, det har bara effekt på hur väl den leder värme.
Och det är absorberingen av ljus som gör en svart tröja på sommaren varmare än en vit tröja..
Står du i ett helt nedsläckt rum i en svart tröja så kommer du garanterat inte att vara varmare än i en vit tröja, förutom psykiskt.

Detta är grundskolefysik, men jag hoppas att ni bara råkade missa min del i min föregående post om att det i exemplet jag gav är helt i skugga.
Inte en dator som står och vinkar på balkongen. Då är det klart att färg spelar roll, eftersom där är ljus som den mörka färgen kan absorbera, med värmeenergin och allt.

Om ni seriöst fortfarande inte inser hur patetiskt löjligt det låter att det skulle hjälpa att MÅLA DATORN VIT så finns där helt enkelt inget hopp för er
LoL x25

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem
Citat:

aluminium avger visst värme bättre än plåt. har med materealets värmekapacitans (stavning) dvs hur mycket energi ett ämne kan avge. iaf i mitt huvud är det så rätta mig om jag har fel.

aluminiumet gör sig därför av med värmen mycket fortare än plåt. 2-3 gånger fortare har jag hört, men jag vet inte.

* tror inte svart eller vitt spelar någon större roll. människor som vandrar omkring i öknen har ibland svarta kläder för att de avger värme snabbare. om svart bara hade nackdelar värmemässigt hade alla i öknen haft vita kläder, right?

Ökenfolk brukar ofta ha blåa kläder, (på tv iaf )

Aluminim vs plåt? Plåt är ju inget material. Det finns ju stålplåt och aluminiumplåt osv... Och visst avger aluminium värme snabbare än stål. Just därför tillverkar man kylflänsar och vattenblock av alu, koppar eller silver istället för stål.

Burkens färg spelar som sagt inte någon större roll. Den värme som avges genom chassisidorna är så pass liten jämfört med vad fläktarna blåser ut. I ett slutet chassi skulle det ha större inverkan.

Permalänk
Medlem
Citat:

jag har alldrig sett nån på tv/nyheter/film gått runt i öknen i svarta kläder?? vita förekommer dock ofta (inte kvinnor i burka då, dom är väll altid svarta, hur olidligt det än är?). har du alldrig märkt att det är mycket varmare med svarta kläder på sommaren, eller att en svart bil blir skitvarm?

däremot innomhus så spelar det igen roll överhuvudtaget, särskillt inte på ett datorchassi. Det är ju inte färgen som begrensar hur mycket värme som tränger ut.

kan ingen låsa den här tråden snart, det börjar bli löjligt..

Visa signatur

[[Asus Commando - - C2D E6320 @ E6700 - - 4GB TWIN2X - - PC HD 2900XT - - Antec Solo - - X-Fi Xtream Music - - NX-8060]]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ni kanske ska läsa grundargumentet i min post. Det vill säga att där INTE FINNS NÅGOT LJUS i den mörka vrå man har datorn i i mitt exempel som skulle rättfärdiga en sådant påstående.

Alla ”fysikexperter” bör kanske leta reda på en fysikbok och repetera avsnittet om Stefan-Boltzmanns lag.

En svart kropp emitterar strålning i samma utsträckning som den absorberar. Vid låga temperaturer utgörs värmestrålningen av infraröd strålning (osynligt).

Ex:
En svart bil blir varmare än en vit bil om de står i solen. Om bilarna står i skugga kallnar den svarta snabbare än den vita.

För ett datorchassi blir denna effekt däremot negligerbar eftersom plåten inte blir särskilt varm…

Permalänk
Avstängd
Citat:

En svart kropp "avger" ingen värme alls (jämfört med omginvningens värme), högre temperaturer uppstår inte spontant ur ingenstans.
En svart kropp Absorberar mer ljus än en vit kropp. Det är därför den uppfattas som mörk.
Ljuset som i sin tur gör den varmare. Som i sin tur gör den omgivande luften en liten aning varmare pga att den svarta kroppen nu är varmare än omgivningen.

Om du har en kartong i en helt mörk garderob så spelar det ingen roll överhuvudtaget vilken FÄRG kartongen har eftersom där inte finns något ljus att Reflektera eller Absorbera!
Sen om kartongen är gjord av aluminium eller trä, det har bara effekt på hur väl den leder värme.
Och det är absorberingen av ljus som gör en svart tröja på sommaren varmare än en vit tröja..
Står du i ett helt nedsläckt rum i en svart tröja så kommer du garanterat inte att vara varmare än i en vit tröja, förutom psykiskt.

Detta är grundskolefysik, men jag hoppas att ni bara råkade missa min del i min föregående post om att det i exemplet jag gav är helt i skugga.
Inte en dator som står och vinkar på balkongen. Då är det klart att färg spelar roll, eftersom där är ljus som den mörka färgen kan absorbera, med värmeenergin och allt.

Om ni seriöst fortfarande inte inser hur patetiskt löjligt det låter att det skulle hjälpa att MÅLA DATORN VIT så finns där helt enkelt inget hopp för er
LoL x25

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svartkroppsstr%C3%A5lning
http://sv.wikipedia.org/wiki/Boltzmanns_konstant
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ludwig_Boltzmann
http://sv.wikipedia.org/wiki/Plancks_konstant
http://sv.wikipedia.org/wiki/Max_Planck

Och framförallt: http://www.liu.se/forskning/fragaforskare/gamlafysik.html#sva...

.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det stämmer faktiske att det är vanligt med svarta kläder i öknen, trots att svart absorberar mer värme än vitt. Faktum är att man utnyttjar detta fenomen tillsammans med klädernas utformning för att få självcirkulation av luften i kläderna. Den varma luften stiger upp och försvinner ut vid huvudet samtidigt som kall luft sugs in vid fötterna. De svarta kläderna känns därför svalare än vita.