Permalänk

Projekt: Inbyggd Laptop Kylare

Nu har jag börjat på mitt projekt med en en inbyggd laptop kylare i bordet. Ritningarna är klara..Här kommer bilder på ritningarna...har ej ritat i datorn, fattar fan inte AutoCAD 2006, skitsvårt program..
Kanske lite svårt att fatta bilderna, men modellen jag har jorde i papper ska alltså göras i aluminium, och ska sedan ner i bordet, kanterna som sticker ut ska ligga ovanpå bordet och det andra ska ner i ett hål, det finns osså två hål för 2st 120mm fläktar. men jag har en fundering: Jag vet inte om jag ska ha två stycken insugs fläktar eller om jag ska ha en insug och en utsug!?..Om jag har 2st insug..kan man då ha typ ngra små hål eller ngt där (varm?)luften kommer ut!?
Bilder:

Modellen Uppifrån.

Modellen från sidan.

Modellens baksida, den del som ska ner i bordet, Här ser ni även de kanter som ska ligga uppe på bordet, alltså på bordshålets kanter om ni förstår vad jag menar!

Ritningen

Från sidan

En till, modellen framifrån.

Så nu bär det iväg till plåtslagaren med ritningarna!!
Uppdate kommer snart! Kom men förslag och synpunkter!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag fattar inte riktgt var fläktarna ska ta luften från, och var den ska ta vägen... annars ser de nice ut

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Det ska ju bli hål rätt genom bordsskiva, så luften kommer underifrån

Men är det mina ritningar du modifierat eller kör du med helt egna?

Permalänk
Medlem

Här går man in för att göra perfekta ritningar ser man

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

oj jag läste lite väl snabbt där det ser ut som att de kommer bli ett väldigt najsigt bygge!

Visa signatur

:)

Permalänk

Det är faktiskt mina egen ritningar, som jag satt och fila på hela natten..har inte sett dina ritningar..länkarna i din laptop kylaretråd fungerar inte längre...
Menmen konstruktionen är klar..nu ska jag bara välja fläktar..som ska vara tysta..skapade en tråd för det innan...är lite inne på Aerocool Turbine..
Men vad tror ni...ska jag ha 2st insug..eller 1st insug och 1st utsug?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

själv köpte jag cooltek...

Men du vet att det kommer att vara den fula sidan upp på fläktarna va? Om du väljer att de ska blåsa uppåt asså. Och väljer du snygga fläktar men har dem åt olika håll så kommer det bli för fult...

Permalänk

Aaa...okej..de visste jag fakriskt inte...men de e egentligen skitsamma, för typ ingen kommer se dem..det viktgaste är ju att de kyler bra, och är tysta...Man man får väl ha två inblås..sedan ngra hål eller något där luften kan gå ut...
Ska tillverka den i plexi istället..plåt-jobbet blev för dyr..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hur mycket skulle det gå på att få en sån i plåt då?

Jo jag vet angående fläktarna, blev lite besvuiken själv, hade jag vetat det hade jag satsat på ett par zalman eller några helsvarta med lite mer blås i...

Men en fråga, ska du ha bottenplattan på när du har datorn på kylaren? för jag kör utan och det sänkte tempen rejält mycket mer än bara kylaren.

Permalänk

Jag behåller nog bottenplattan...joo plåten skulle gå på 500kr -> 600kr..sa dom de skulle dom ha för en sketen lite plåtbit som dom skullebovka till lite..."De tar nog en timme", sa dom...Up my ass de tar en timme sa jag o gik därifrån...haha...så gick det nästan till...hahah

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha, jag fick ju ge 500 själv för min, fast då ingick pulverlackering men min var dock lite krångligare, de fick göra den i tre delar sen svetsa ihop den, så tyckte det var ok med prset.

Asså, i och med att du ska ha den i bordet så skulle det se rätt snyggt ut om du sparar biten som du sågar ut ur bordet och använder den som botten på kylaren. blir lite infällt och mindre synligt och bra mycket billigare.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThePenguin
Jag behåller nog bottenplattan...joo plåten skulle gå på 500kr -> 600kr..sa dom de skulle dom ha för en sketen lite plåtbit som dom skullebovka till lite..."De tar nog en timme", sa dom...Up my ass de tar en timme sa jag o gik därifrån...haha...så gick det nästan till...hahah

Om du bor i Malmö så tillverkar jag den åt dig i veckan för 350kr

Permalänk

Bor inte i Malmö..men dock i Ystad..så de e inte så långt..men jag vet inte...ska se om det blir bra med plexit först...om inte så kan jag höra av mig i denna tråden?

CSM101: Tänkte på en sak..var köpte du gummilisten som du använde i ditt bygge?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Menar du allroundlisten? Den köpte jag på clas ohlson för typ 30 spänn hehe

dämpar riktigt bra faktiskt.

Permalänk

-------------------------------->UPDATE 5/3-06<-------------------------------
Nu har jag tagit mig samman och sågat ut delarna till bygget, köpte även två stycken Nexus 120mm fläktar, tyckte inte dom lät så mycket, inte i affären iaf..haha..menmen dom låter förmodligen mindre än mina flätar på laptoppen iaf. Ska sätta ihop delarna ikväll tänkte jag, med glassilikonlim.
Lite skumt, jag fick inga skuvar till mina fläktar. brukar man inte få det!?
Iaf, här e lite bilder:

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag fick med skruvar till mina fläktar, fast de var bara 7-8 mm långa och passade inte ens, så det slutade med at tjag köpte andra

Fårjag fråga vad andra och tredje bilden är bra för? Menar, hade det inte räckt med en av dem bilderna?

Permalänk

Hahah..joo klart det hade räckt men kände bara för att slänga upp ngra bilder

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nice om du kommer ha ett lock, så att det inte kommer ner brödsmulor i fläktarna

Permalänk

De e nog rätt lugnt:
1. Datorn kommer stå över hålet 90% av tiden.
2. När den ej står över hålet (10%) av tiden, så kommer jag ändå inte vara hemma!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Perfekta ritningar kanske, men med ett spegelvänt N. Tror man säger utblås också.

Riktigt nice dock. Keep up the good work.

Permalänk

Hahha...det spegelvända N:et beror på att jag läser Ryska, Där är ett spegelvänt N = "i"...så varje gång (nästan iaf) när jag ska skriva ett stort N så blir det av ngn anledning spegelvänt..hahhahahha

----------> UTDATE <-------------

Nu har jag (och min farsa) limmat ihop alla delar. Det blev lite klibbigt, men wtf. Här e två bilder iaf:

Tejpade fast allt i bordet för att få någerlunda raka kanter.

Allting ihop limmat, det blev lite kladdigt men skitsamma. Har osså tagit av skyddsplasten. Nu ska det bara totka i två dygn

Nästa update kommer förmodligen på onsdag!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ser snyggt ut måste jag säga

Permalänk

Tackar, tackar...det blev lite kladdigt, men det syns nog inte så mycket sedan...de får som sagt ligga och torka nu i 2 dygn

Visa signatur
Permalänk

Det ser fint ut. Kommer updaten snart eller!?

Permalänk

Japp här kommer den faktiskt
Har satt på fläktarna på "lådan" nu, nu återstår bara en lite del i bygget: såga hål i bordet :s, det får vi se när det händer, snart iaf.
Här kommer bilder:

Borrat fästhålen till fläktarna.

Fläktarna på plats.

En bild på baksidan.

Blev lite kladd med silikonen, men det löste sig, blev rätt bra tillslut...
Kom med feedback!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska jag vara helt ärlig så tycker jag personligen att silikonranden drar ner på helheten lite.

Men överlag tycker jag att det ser lyckat ut!

Hur hade du tänkt göra med sladdarna/fläktarna? Koppla dem till en batterieliminator eller?

Permalänk

Joo..jag vet, men det fanns liksom inget annat sätt att fästa det på...men det blev rätt nice ändå...ska snart placera den i bordet...då kommer man inte se silikonen så mycket..
Japp...batterieliminator...

Visa signatur
Permalänk

Händer det något med projektet...är du klar snart eller..*längtar*...behöver lite inspiration till min egen laptop kylare..

Permalänk

------------------------>UPDATE<-------------------------

Nu kommer en ny update.

KÖpte en batterieliminator idag på Claes Ohlson. Så Jag löda ihop den med en molex-kontakt.

En till bild på det.

Ska snart fixa mitt bord, när jag orkar..hehe

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha, jag köpte en exakt likadan! Den är rätt bra faktiskt, man kan ju ställa in fläkthastigheten genom att sänka spänningen i eliminatorn...