Mer grafikminne - är det så bra?

Permalänk
Melding Plague

Mer grafikminne - är det så bra?

<font style="font-size: 10pt"><b>Mer grafikminne - är det så bra?</b></font> <small class="small">onsdag 15 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.pureoverclock.com/review.php?id=33&page=1" target="_blank" >Pureoverclock</a> har publicerat en mycket intressant artikel där de jämför grafikkort med 256 megabyte integrerat minne mot grafikkort med 512 megabyte.
<br />
<br />Testerna utförs med ett Gainward BLISS 7800 GT GLH och oavsett vad grafikkortstillverkarna hävdar visar testerna att skillnaden i spel är väldigt liten. Den enda fördelen med 512 megabyte minne är enligt testerna bättre prestanda i spel med upplösningen 2048x1536 och exempelvis fyra gångers kantutjämning och åtta gångers anisotropisk filtrering och de mest krävande inställningarna textur-mässigt.
<br />
<br />Eftersom de flesta TFT-monitorer inte stödjer sådana upplösningar samt att CRT-monitorer inte kan upprätthålla en normal uppdateringsfrekvens (Hertz) vid så pass hög upplösning kan man nästan avfärda tester i denna upplösning.
<br />
<br />Enligt testerna verkar OpenGL-baserade spel tjäna mest på mer minne. Testerna som görs i OpenGL är i spelet Quake 4. Vi får dock inte glömma att det är väldigt få nya spel som använder sig av OpenGL.
<br />
<br />Vi får inte glömma att nya spel oavsett kräver väldigt mycket datorprestanda. De flesta nya spel kräver en snabb processor, minst 1 gigabyte RAM-minne samt ett grafikkort med 128 megabyte integrerat minne. För att få en njutbar upplevelse i kommande spel är möjligen det bästa att satsa på ett grafikkort med 512 megabyte minne - men för tillfället ger det knappt någonting prestandamässigt.
<br />
<br />Läs artikeln hos <a href="http://www.pureoverclock.com/review.php?id=33&page=1" target="_blank" >Pureoverclock</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det blir ju vanligare och vanligare med 24" tft på 1920x1200, och sen så finns ju Apples och Dells 30" på 2560x1600, så ju mer minne som kan ta hand om detta desto bättre. Upplösningarna kommer säkert att fortsätta öka hela tiden.

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem

bara jag som tycker det är 1337 att köra på 1024x768?

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dalathegreat
bara jag som tycker det är 1337 att köra på 1024x768?

Har man en platt skärm så vill man ju köra native och då är ju det omöjligt med en upplösning på 1024x768 om man inte har en 15". Kör man på en vanlig CRT så är det dock helt klart skönast med den upplösningen.

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det är 1280x1024 som gäller för merparten men snart går vi över till WideScreen och då är 512MB det rätta.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nixus
Det blir ju vanligare och vanligare med 24" tft på 1920x1200, och sen så finns ju Apples och Dells 30" på 2560x1600, så ju mer minne som kan ta hand om detta desto bättre. Upplösningarna kommer säkert att fortsätta öka hela tiden.

Och hur många har råd med såna skärmar, fastän de är "vanligare"?

Permalänk
Medlem

< skadeglad>
Undrar hur många som verklien känner att de där extra pengarna de slängde ut bara för att få det värsta graffet var värt det efter att ha läst det där? Bättre propp eller minnen kanske hade varit ett bättre val
< /skadeglad>

Jag är dock inte så förvånad. Hela hypen och allt onödigt hetsande kring grafikkort den senaste tiden har ju fått folk att tro att de behöver så mycket mer än vad de faktiskt gör. Att det sen inte finns några applikationer som kräver det hela verkar ju de flesta ha bortsett ifrån, så länge de kunde skryta med att de har 2 fps mer i doom3... eller ännu hellre får 5 poäng mer i alla tiders största personliga PR-lögnare - 3Dmark

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
samt att CRT-monitorer inte kan upprätthålla en normal uppdateringsfrekvens (Hertz) vid så pass hög upplösning kan man nästan avfärda tester i denna upplösning.

Är 80 Hz en icke normal uppdateringsfrekvens?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBlacK

Håller med då dom börjar i prisläget 8500:- enligt http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/monitors/brow...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Är 80 Hz en icke normal uppdateringsfrekvens?

Var hittar du en CRT som kan köra 2048x1536 i 80hz???
och vem sålde du din själ till för att ha råd med den? För jag gör gärna det med om jag får en

edit**
hittade en...
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318162&view=detailed
Kostar dessutom inte så farligt ändå. Fast en 21" CRT är lite i största laget tycker jag...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Kan någon berätta för mig vad födelen med widescreen är? Framför allt i dator sammanhang...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför skulle en massa folk skaffa wide-screen lösningar när det i stort sätt är jävligt onödigt och mest kom till för att lura folk på pengar?

För att widescreen är väldigt trevligt när man ser på film och att större widescreenskärmar (19" eller större imo) gör det bekvämt att ha två webbfönster bredvid varandra och endå inte behöva scrolla i sidled.

Permalänk
Medlem

Man får tacka för denna informationen.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200 @ 2,8Ghz | 2048Mb | Sapphire Radeon HD 2600XT | Gigabyte GA-K8NSC | Xilence 500W | Soundblaster A4 7.1 | Maxtor S-ATA 200Gb - Samsung SP1654N 160GB | Antec P182 | SAMSUNG 22" 225BW

Permalänk
Medlem

Är det värt att lägga ut dom extra pengarna på dom få funktionerna?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBlacK

Dem verkar ju erbjudas med vart och vartannat HemPC-paket nuförtiden, samtidigt som priset på dem fortsätter att sjunka, skulle inte förvåna mig om det var väldigt vanligt med 24" wide skärmar inom en snar framtid.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
< skadeglad>
Undrar hur många som verklien känner att de där extra pengarna de slängde ut bara för att få det värsta graffet var värt det efter att ha läst det där? Bättre propp eller minnen kanske hade varit ett bättre val
< /skadeglad>

Jag är dock inte så förvånad. Hela hypen och allt onödigt hetsande kring grafikkort den senaste tiden har ju fått folk att tro att de behöver så mycket mer än vad de faktiskt gör. Att det sen inte finns några applikationer som kräver det hela verkar ju de flesta ha bortsett ifrån, så länge de kunde skryta med att de har 2 fps mer i doom3... eller ännu hellre får 5 poäng mer i alla tiders största personliga PR-lögnare - 3Dmark

för det första, vem fan kan motivera ett grafikkort för över 3000kr ? det är ju bara ren och skär dumhet egentligen. cpuer för 10k och grafikkort för 12k plus allt annat. det är ju helt sjukt. för dem pengarna får man en vettig bil eller betala av topplånet på en lägenhet t ex.

för det andra, bättre propp och bättre minnen kan inte heller motiveras. en 3200+ t ex räcker gott och väl. hur många fps extra får du med en FX-57 egentligen? kolla upp det kanske? och hur många fps extra tror du att du får om du köper ett par OCZ istället för ett par samsung standard? titta upp det med så ska du få se.

både mer ram och vmem ger mer flyt oavsett om benchmarks visar annat. det finns spel som slukar mer än 256MB videominne !

detsamma gäller för ramminnet. har man två gb så slipper man en del stuttering. det var ett test här på sweclockers för inte så länge som visade ungefär samma resultat fast testet handlade om ramminne. medelfpsen var inte mkt högre MEN den som testat 2gb är antingen blind eller dum om han inte märker skillnaden i spel som bf2, fear t ex.

Permalänk
Medlem
Citat:

och vem sålde du din själ till för att ha råd med den? För jag gör gärna det med om jag får en

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nixus

Ja, det står ju en 24" i varannat hem...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
för det första, vem fan kan motivera ett grafikkort för över 3000kr ? det är ju bara ren och skär dumhet egentligen. cpuer för 10k och grafikkort för 12k plus allt annat. det är ju helt sjukt. för dem pengarna får man en vettig bil eller betala av topplånet på en lägenhet t ex.

för det andra, bättre propp och bättre minnen kan inte heller motiveras. en 3200+ t ex räcker gott och väl. hur många fps extra får du med en FX-57 egentligen? kolla upp det kanske? och hur många fps extra tror du att du får om du köper ett par OCZ istället för ett par samsung standard? titta upp det med så ska du få se.

både mer ram och vmem ger mer flyt oavsett om benchmarks visar annat. det finns spel som slukar mer än 256MB videominne !

detsamma gäller för ramminnet. har man två gb så slipper man en del stuttering. det var ett test här på sweclockers för inte så länge som visade ungefär samma resultat fast testet handlade om ramminne. medelfpsen var inte mkt högre MEN den som testat 2gb är antingen blind eller dum om han inte märker skillnaden i spel som bf2, fear t ex.

Det klart man kan motivera ett grafikkort för över 3000! Bara för att _du_ sätter ribban just där betyder inte att andra gör det. För en person är 1500 lagom, för en annan 6000. Samma med processorer, bilar, kläder, hus osv i all oändlighet.

En dator är inte till bara för att ge bra framrate i spel. En snabb processor har man nytta av i många situationer. En FX-57 är kanske 30% snabbare i vissa situationer om procesorerna är oklockade. Det är inget att fnysa åt.

Mer minne på grafikkortet ger däremot extremt små vinster. Anledningen är helt enkelt att ett spel inte använder mer än 256 MB minne samtidigt ("samtidigt" som i betydelsen under en tidsperiod på ett par sekunder). Visst kan en hel bana behöva mer än 256 MB för att lagras i sin helhet på kortet, men det spelar ingen roll. Tiden att föra över 100 MB data över 16x PCI-E är teoretiskt 100MB/4000MB/s = 2.5 ms. Dessutom kommer man normalt inte behöva 100 MB "helt plötsligt" utan det kommer spridas ut över åtmindstone ett par frames. Det är därför man bara märker av prestandaökningen vid extremt höga upplösningar och extremt höga inställningar, precis som de säger i artikeln.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe

Vad är du så aggresiv för? Ta det lugnt...
Om du tar dig tid och läsa det jag skrev så ser du att jag håller med dig... Det är onödigt att slänga ut galna summor pengar på grafikkort, min poäng vara bara att när man offrar cpu och ram för att ha värsta grafikschippet så skjuter man sig själv i foten eftersom alla 3 behövs för ett bra system. Att ha ett graffe för 6K när resten av systemet inte är värt så mycket sammanlagt är ju liksom rätt bortkastat... Att köpa skräpgraffe och skräpminnen för att få en FX-57 är precis lika meningslöst som att köpa ett 7800GTX 512 till en celeron på1,8Ghz... Man måste balansera det hela för att få ut mest ur systemet. Det är därför jag är rätt skadeglad när man läser sånt här, för då vet man att man gjort rätt som inte lyssnar på alla (ursäkta ordvalet) nötter som hävdar att grafikkortet mer eller mindre är allt som behövs...

Sen måste jag bara fråga. Vad är din poäng? Först skriver du om hur vrickad det är med överdrivna system (vilket jag håller med om) och sen om hur man faktiskt behöver dessa? Det är lite förvirrande... Det är ju fullt möjligt att lira BF2 med runt 1GB i minne och ett budgetgraffe. Man får inte mycket lullul på skärmen och man får ställa ner det mesta, men det går att lira och få flyt i ändå. Samma sak gäller de flesta nyare spel. FEAR räknas imo inte då det inte kräver mycket p.g.a. behov utan p.g.a. kass kodning... Men även utan värstingspel så kan man lira de flesta av de nyaste spelen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
http://tobbenygren.googlepages.com/monitor.JPG

Woot! Jag vill ha!

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Gör väl många? Min EIZO F931 21" skuggmask CRT klarar 2048x1536@80Hz och det är ingen speciell modell, köptes beg för 2 år sedan och då var den redan 2-3 år gammal. Min SUN trinitron klarar väl bara 1920x1440 dock. Själv tycker jag inte skärpan blir bäst i 2048x1536 på denna dock, till film duger det, men det är inte särskilt bekvämt vid skrivbordsanvändande tyvärr, men det finns ju andra upplösningar att välja på

Permalänk
Avstängd

Ingen som tänker att spel som kräver massor av grafikminne har bara skit spelupplevelse?

Typ ju mer dom kan maxa grafiken vid programering så missar dom det viktigaste, spelets innehåll, A.I suger skit då, linjärt som fan bara för att slippa göra för mycket texturer utan bara maxa skiten vid få "koridorer" (ala Doom3)

Jag söker bara efter spel med vettig innehåll som inte fastat på ögongodiset, dagens spel är tyvärr som C64 fast med maffigt grafik, i stället för A.I som är bra så ökar dom bara "hitpoints" eller dumpar en massa fienden för att göra det svårare för spelaren är klara av det.. Värdigt motstånd?

Köp Project EDEN och beundra mästerverket, klarar sig bra på 6MB grafikminne och inte är det fult för det.. linjärt? 5tim på Zoo banan bara för att komma vidare. Och inte illa med ett spel som är absolut den första om inte den ända som har CO-OP för 4pers (äkta CO-OP, ingen klarar sig utan hjälp av andra)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Gör väl många? Min EIZO F931 21" skuggmask CRT klarar 2048x1536@80Hz och det är ingen speciell modell, köptes beg för 2 år sedan och då var den redan 2-3 år gammal. Min SUN trinitron klarar väl bara 1920x1440 dock. Själv tycker jag inte skärpan blir bäst i 2048x1536 på denna dock, till film duger det, men det är inte särskilt bekvämt vid skrivbordsanvändande tyvärr, men det finns ju andra upplösningar att välja på

Jag menade inte att det inte finns, men så många tror jag nog inte att det är, iallafall inte om man ser till andelen i jämförelse med de som inte klarar det. Sen beror det ju på vilken prisklass man är och promenerar i. I de "vanliga" klasserna är det nog rätt sällsynt med dem, (räknar 1,5-3K nypris), iallafall när jag sist kollade CRT-skärmar, fast det var ju ett tag sen också. På senare tiden har ju tft-hysterin tagit över totalt tyvärr.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Ingen som tänker att spel som kräver massor av grafikminne har bara skit spelupplevelse?

Typ ju mer dom kan maxa grafiken vid programering så missar dom det viktigaste, spelets innehåll, A.I suger skit då, linjärt som fan bara för att slippa göra för mycket texturer utan bara maxa skiten vid få "koridorer" (ala Doom3)

Jag söker bara efter spel med vettig innehåll som inte fastat på ögongodiset, dagens spel är tyvärr som C64 fast med maffigt grafik, i stället för A.I som är bra så ökar dom bara "hitpoints" eller dumpar en massa fienden för att göra det svårare för spelaren är klara av det.. Värdigt motstånd?

Köp Project EDEN och beundra mästerverket, klarar sig bra på 6MB grafikminne och inte är det fult för det.. linjärt? 5tim på Zoo banan bara för att komma vidare. Och inte illa med ett spel som är absolut den första om inte den ända som har CO-OP för 4pers (äkta CO-OP, ingen klarar sig utan hjälp av andra)

Vad var det för fel på commodoren nu då? :P. Efter alla dessa år kan jag fortfarande njuta av flimbos quest ^^
Hehe na jag fattar vad du menar.

Tycker spelutvecklarna idag lägger ner för mycket tid på utseendet och för lite på innehållet. Spelen blir bara kortare desto mer tid dom lägger på grafiken. Sen släpper dom en massa uppgraderingar till spelen istället, för att förlänga spel timmarna. Fulkodar gör dom så mycket dom orkar bara för att spara pengar, hårdvaran är ju ändå så billig. Om man tänker på att Zelda - Ocarina of Time bara är 32MB stort så kan man ju förstå att det går att få grejerna bättre optimerade, om man vill

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag menade inte att det inte finns, men så många tror jag nog inte att det är, iallafall inte om man ser till andelen i jämförelse med de som inte klarar det. Sen beror det ju på vilken prisklass man är och promenerar i. I de "vanliga" klasserna är det nog rätt sällsynt med dem, (räknar 1,5-3K nypris), iallafall när jag sist kollade CRT-skärmar, fast det var ju ett tag sen också. På senare tiden har ju tft-hysterin tagit över totalt tyvärr.

Vem lägger 1,5-3K på en monitor, det är ju den absolut viktigaste delen av alla, och för 2000kr får du bara skräp sist jag kollade. 4-5k är lagomt för en monitor, gärna mer.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Vem lägger 1,5-3K på en monitor, det är ju den absolut viktigaste delen av alla, och för 2000kr får du bara skräp sist jag kollade. 4-5k är lagomt för en monitor, gärna mer.

nu räcker ju 3K till en rätt duglig skärm när vi snackar CRT. 3K räcker faktiskt till en rätt bra skärm även om man talar om TFT. Jag skulle väl lägga mig runt 4 för en TFT, men mer är ju samma sak som med feta grafikkort, bara lullul och behövs inte egentligen imo. Bra bildkvalite, bra skärpa och ljus osv går rätt lätt att hitta för en 3,5-4,5 när det gäller TFT, så betalar man mer har det nog mer med följande att göra än något egenltligt behov:
1. Man känner att de där extra 2" är värda det och köper en 21" istället för 19". (eller mer)
2. Man är komponentfetishist och verkligen måste ha den där EIZO-skärmen som är X antal tusen dyrare, även om den billigare skärmen presterar lika bra.
3. Man har blivit lurad...

Men som sagt. för 3K får man en CRT som duger till det mesta, iallafall om man vet var man ska leta, och det var ju det som var min poäng. och btw, Bästa skärmen jag någonsin haft var en 15" CRT från HP med ett nypris på 2199:-

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Det klart man kan motivera ett grafikkort för över 3000! Bara för att _du_ sätter ribban just där betyder inte att andra gör det. För en person är 1500 lagom, för en annan 6000. Samma med processorer, bilar, kläder, hus osv i all oändlighet.

En dator är inte till bara för att ge bra framrate i spel. En snabb processor har man nytta av i många situationer. En FX-57 är kanske 30% snabbare i vissa situationer om procesorerna är oklockade. Det är inget att fnysa åt.

Mer minne på grafikkortet ger däremot extremt små vinster. Anledningen är helt enkelt att ett spel inte använder mer än 256 MB minne samtidigt ("samtidigt" som i betydelsen under en tidsperiod på ett par sekunder). Visst kan en hel bana behöva mer än 256 MB för att lagras i sin helhet på kortet, men det spelar ingen roll. Tiden att föra över 100 MB data över 16x PCI-E är teoretiskt 100MB/4000MB/s = 2.5 ms. Dessutom kommer man normalt inte behöva 100 MB "helt plötsligt" utan det kommer spridas ut över åtmindstone ett par frames. Det är därför man bara märker av prestandaökningen vid extremt höga upplösningar och extremt höga inställningar, precis som de säger i artikeln.

jag talar förstås om spelprestanda när jag skrev om minnen och cpu innan. och jag är mkt väl medveten om att både bandbredd och cpukraft har andra områden där de får bekänna färg mer än i spel.

ok JAG tycker att om man köper kort i klassen 7900GTX och x1900 så börjar det bli lite extremt. det är oerhört mycket pengar även om man har det bra ställt. därför jag säger så.

men jag säger inte att man inte ska köpa det, jag sitter själv på en dator som jag "egentligen" inte behöver. ångrar ingenting. MEN still, vilken vettig människa som helst måste se vad man kan göra för 5000-6000?

köpa nästan 250 trisslotter
åka till köpenhamn och köpa två-tre ruskigt snygga damer och få din livs avsugning m.m.
en pall med smuggelöl
en jäkla massa payperview porr.
ha riktigt roligt på droger ett tag
köra för fort ett par gånger OCH åka dit.
säsongsbiljett på valfri elitseriearena

för att ta ett gäng andra dumma exempel. inte såna där smarta som att köpa bil och lägenhet. detta är i mitt tycke ganska jämförbara exempel.

jaja...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av
belga
Vad är du så aggresiv för? Ta det lugnt...
Om du tar dig tid och läsa det jag skrev så ser du att jag håller med dig... Det är onödigt att slänga ut galna summor pengar på grafikkort, min poäng vara bara att när man offrar cpu och ram för att ha värsta grafikschippet så skjuter man sig själv i foten eftersom alla 3 behövs för ett bra system. Att ha ett graffe för 6K när resten av systemet inte är värt så mycket sammanlagt är ju liksom rätt bortkastat... Att köpa skräpgraffe och skräpminnen för att få en FX-57 är precis lika meningslöst som att köpa ett 7800GTX 512 till en celeron på1,8Ghz... Man måste balansera det hela för att få ut mest ur systemet. Det är därför jag är rätt skadeglad när man läser sånt här, för då vet man att man gjort rätt som inte lyssnar på alla (ursäkta ordvalet) nötter som hävdar att grafikkortet mer eller mindre är allt som behövs...

Sen måste jag bara fråga. Vad är din poäng? Först skriver du om hur vrickad det är med överdrivna system (vilket jag håller med om) och sen om hur man faktiskt behöver dessa? Det är lite förvirrande... Det är ju fullt möjligt att lira BF2 med runt 1GB i minne och ett budgetgraffe. Man får inte mycket lullul på skärmen och man får ställa ner det mesta, men det går att lira och få flyt i ändå. Samma sak gäller de flesta nyare spel. FEAR räknas imo inte då det inte kräver mycket p.g.a. behov utan p.g.a. kass kodning... Men även utan värstingspel så kan man lira de flesta av de nyaste spelen.

jajaja, vi är överens när det gäller det. och det var inte alls menat att låta aggressivt hehe. det jag reagerar på är att du säger att det är nötter som säger att grafikkortet är det enda som behövs. för i spel räcker det ganska långt med en vettig grafikkärna. måste väl poängtera att det självklart inte går att köra ett GTX kort med en celeron förstås. men man reder sig ganska långt i spel med en 3200+ t ex som jag tidigare nämnde.

jag irriterar mig faktiskt mer på de som tror att en FX-57 och 4x Crucial Ballistix PC4000 1024 gör någon egentlig nytta, i spel då. jag är av den uppfattningen att grafikkort gör mest skillnad i spel . iaf räknat FPS per krona. och jag ger mig fan på att 512MB åtminstone ger en mer behaglig spelupplevelse (om du har en bra gpu vill säga) även i lägre upplösningar fast med höga inställningar.

nu får jag väl vara man nog att säga att jag inte testat grafikkort med samma kärna fast olika mängd minne så jag får kanske tillägga att det är högst personliga uppfattningar men jag tror inget annat förrän jag fått det bevisat framför näsan hehe.

som jag sade tidigare... det finns självklart användningsområden där cpu och minne gör stor skillnad och datorn är ju helvetiskt mångsidig. men jag talade om spel främst eftersom det från början handlade om spel. punkt.

Permalänk
Medlem

Det enda sättet att få fler och högre upplösning på texturerna utan att försämra prestandan är väl att öka minnet på grafikkorten? Är det inte självklart att skillnaden i spel som inte använder mer än 256 är obefintlig?
Testa Everquest 2 med alla texturer på maximum så laddar som tusan om man inte har massor med ram eller minne på grafikkortet. Jag fattar inte vad vitsen är att berätta saker som detta som om det var stora nyheter. Samma sak hände ju när vi gick från 128 till 256!
Det som är "viktigast" i datorn är ju himla subjektivt då folk som kanske köper en LCD med 1600 eller 1900 upplösning nog prioriterar grafikkortet över processorn, medan jag med min dassiga CRT lider mer av att jag inte vann någon prestanda alls i vissa spel när jag uppgraderade grafikkortet då jag främst spelar i 1024*768. Min monitor är så bra så alla andra upplösningar ser hemska ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Problemet är att de inte finns kvar nya sen flera år tillbaka, utan man måste köpa beg, men idag går de ju på under 1000kr. Min skärm är som sagt inte någon riktig proffsmodell och jag har sett fler eizos med samma upplösning trinitrons också.

Permalänk

Tror inte storleken på skärmarna kommer öka något speciellt!
Men upplösningen kommer nog att öka!

Tror inte att alla kommer sitta med 24" skärmar om några år...
det kommer antagligen ligga på 17-19"

Alla har helt enkelt inte plats eller behov för större!

Jag skulle inte köpa ett budget kort med högre minne men ett om jag köper ett high-end kort så skulle jag kunna kosta på mig lite extra för bättre att vara på den säkra sidan ifalla man skulle behöve lite extra minne i framtiden!
Lite dumt att köpa 256mb och ångra sig efter nått år!

EDIT: En bra processor och minnen behövs om man ska tjäna nått på ett bra grafikkort!

Själv gillar jag att sitta på bra grejer även om jag inte spelar speciellt mycket! Men om jag gör det vill jag att det ska gå undan!