Eller så gör man som jag gjorde.
Utrustning:
- Arbetshandskar, helst billiga då de troligtvis slängs efteråt
- Oöma kläder, eller i alla fall inte favoritjeansen och tröjan
- Kniv med utdragbart blad och brytbara delar
- Trubbigt föremål som fil eller grovt sandpapper
- Dammsugare
Utförande:
01:
Ta på lämpliga kläder och välj lämpligt ställe. Det här är inget för vardagsrummet kan lova. Egen erfarenhet talar...
02:
Håll skivan med undersidan mot ett fast underlag. Om du sitter ner kan du hålla mot låret. Dra mycket försiktigt, men med kraft ett jack på skivans ovansida där trycket finns. Det kan lossna lite material så det kan flyga lite glitter och det ska i bästa mån undvikas.
03:
Tag sedan dammsugare med full effekt och håll den mot skivan. Själva trycket/skiktet bör då lossna, antingen hela eller i bitar. Dra ett nytt snitt på samma sätt om det behövs och gör om proceduren med dammsugaren. (OBS. Jag vägrar skriva suga! *skämt*)
04:
Vid lyckat resultat bör hela skiktet lossna. Då kan du se på det att färgem är ljusare och mörkare. Jag tror därför att en del data kan finnas på den. Det ä ju metall och det är väl där datan lagras? Skivor sägs ju vara känsligast på ovansidan. Rätta mig inte om du har fel. Själva metallagret/skiket/trycket kan sedan t.ex. klippas sönder i delar efter önskad grad.
-INSTICKARE-
Om man har lust att få "reaktorvatten" i handfatet kan man lägga allt i vatten. Det färgas blått. Det blir skitcoolt! Fast vad vattnet färgas av vet jag inte. Och därför kan det vara tveksam. Att jag gjrode det var dock en slump.
05:
Om man vill kan man även köra det trubbiga föremålet över ytan på skivan. Både på över- och undersida. Och det här dammar något så otroligt att det är galet. Utomhus är nog det minst sämsta stället då antalet skivor är få. Andningsskydd skrev jag inte. Jag fick täcka över med tröjan. Det flyger mycket partiklar. Det gör det iofs säkert överallt, men man kan faktiskt skydda sig mot det som går att skydda sig mot.
06:
Om man vill kan man även knäcka knäcka skivorna i bitar. Då kan skivan teoretiskt sätt ha sitt ytsikt klippt i bitar, ytan filad så den inte längre är blank och skivan kan vara knäckt i småbitar. Tång kan vara hjälpsamt här.
Slutord:
Ja, tidsödande är det här. Om någon har spydig eller negativ kommentar om det här så spara den för dig själv eller säg den. Jag tar ändå inte åt mig, eller jag önskar att jag inte gjorde.
Vill du inte förstöra skivan, ja, då gör du det inte. Guiden är då meningslös. Fast har du ett behov av att förstöra saker totalt så kan detta vara ett alternativ. Observera dock att det här är ingen 30 sekunders metod. Det tar tid. Säg, fem minuter/skiva är nog rimligt att tro.
En del slänger adresserade papper i papperssorteringen andra inte. En del krypterar sina privata filer andra inte. Var vänlig därför att respektera att olika människor har olika värderingar om integritetsskydd. Om någon vill göra så kvittar det om något propagerar för att det inte är farligt. Vill en person förstöra något totalt, låt honom/henne göra det och visa respekt för det.
Vi är ju här för att hjälpa varandra. Eller hur?
MrRunaway