Permalänk
Medlem

Om fiskaran var känsliga för metaller så kan du ju använda en plastslang... bara en tanke.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludvig
Om fiskaran var känsliga för metaller så kan du ju använda en plastslang... bara en tanke.

Det skulle man kunna göra. Men en plastslang leder värme dåligt. En annan kille föreslog en extra lång slang för att kompensera för den dåliga värmeledningsförmågan. Fast flödet blir mindre ju längre slangen är, dessutom är det ju inte så snyggt att ha 5 meter slang i akvariet..

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk
Medlem

om det inte skulle vara helt tätt till alla komponenter.. skulle det inte bli grillar firre då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OptZi
om det inte skulle vara helt tätt till alla komponenter.. skulle det inte bli grillar firre då?

Är det så starka strömmar i ett moderkort att man kan grilla något?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk

jo, blir det kortslutning drar det ju ut vad det kan ur moderkortet och då blir det ganska starka strömar, antagligen tillräckliga för stekt fisk

Permalänk
Medlem

Fick superidé!
Ni som har fönster...
Gör ett spår runt om i ert plexiglas, sen sätter man glowwire i spåret.

Har ni 4mm plexi så gör ett spår som är 2mm brett, ca 2mm djup så lämnar ni 1mm på varje sida.

Resultat: Datorn får ett snyggt ljus runt om fönstret. Glowwire´n döljs delvis om man har list til plexit.
Detta kan vara bra om man ska eller har etsat sitt glas då man får lika mycket ljus från alla håll.

Nu ska jag spinna vidare på detta...

Visa signatur

[size="1"]//Daniel *Carpe Noctem*[/size]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
Satan:-) det var fräckt me glowPad
Ska skaffa lite plexi och fixa till en MartinuZ skylt å sätta på sidan av datorn.. sen en bit med nått annat på fronten

Synd att sajten INTE var på engelska..

Du kan finska eller? Vet du hur starka dioderna måste vara? eller funkar det typ med vilken som helst?

De dom använde på metku var 16cd. Det är 16000mcd. Ganska mycket alltså.

Om man vill göra en fläktmod som inte stör luftströmmen eller höjer ljudet är att sätta dit lysdioder i varje hörn. Ja såg det nånstans nyligen men kommer inte ihåg var. Ja kan kanske skicka upp bilder på den ja ska göra snart.
Det man gör iaf är att sätta lysdioder så att de lyser på vingarna. Eftersom de snurrar så snabbt så ser det ut som om fläkten drar med sig ljuset i en jetstråle typ. Men ja ska försöka leta reda på sajten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det nån som har nå frächa idéer för en Cheftec dragon Blue??
Är lite moddar sugen jag!

Visa signatur

P4nw 2,0ghz@2,4ghz(fsb121mhz) Aircooled
Leadtek Gf3 ti200 128mb
512 pc 2100|SB live 5,1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sinitus
Fick superidé!
Ni som har fönster...
Gör ett spår runt om i ert plexiglas, sen sätter man glowwire i spåret.

Har ni 4mm plexi så gör ett spår som är 2mm brett, ca 2mm djup så lämnar ni 1mm på varje sida.

Resultat: Datorn får ett snyggt ljus runt om fönstret. Glowwire´n döljs delvis om man har list til plexit.
Detta kan vara bra om man ska eller har etsat sitt glas då man får lika mycket ljus från alla håll.

Nu ska jag spinna vidare på detta...

Felet med att sätta ljus precis bredvid plexit, är att all skit som fastnar på plexit lyser upp, och datorn blir ett tämligen tråkigt dammuséum... Men det kanske går att lösa...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Demolisher
Här är en liten idé:

Tänk att få en tystare dator... slippa alla småfläktar som låter irriterande och på köpet få en svalare dator utan att ha vattenkylning! Möjligt?

Tja, är det inte det vi alla är ute efter!
Min tanke är att styra hela luftflödet i datorn med en enda fläkt. Det skulle innebära en stor, tyst fläkt någonstans som blåser ut luft ur chassit.
Med hälp av slangar eller rör skapa ett kylande luftflöde för vitala delar: prolle, gpu, nätagg osv.

Bökigt? Kanske.
Idén är inte så utvecklad än men jag är säker på att ni där ute har erfarenheter av t.ex bra fläktar eller principer och erfarenheter av dylikt. Kan vara något att fundera över...

Jag har byggt ett sånt system av plexi och PET-flaskor (Konorna är bra!) Det funkade riktigt bra! Datorn blev tyst och stabil. Anledningen var att jag hade en OC C300@450 som inte var stabil. När processorn fick fräsch direktmatad luft (1x120)gick det bra!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Små speglar på fläktarnas baksida som reflekterar CCD:rna kanske vore snyggt i en plexi-låda... (läste om speglar tidigare...)

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk

Svar till United, man får väll rengöra den ofta, en dator ska inte få samla damm, utsidan är jag noga med (annat är det med in sidan, sänkte tempen 13grader genom att rengöra fläkten)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled

Felet med att sätta ljus precis bredvid plexit, är att all skit som fastnar på plexit lyser upp, och datorn blir ett tämligen tråkigt dammuséum... Men det kanske går att lösa...

Dammet lyser nog inte upp så värst mycket och som sagt så kanske man får ta o hålla glaset lite extra rent. Effektan hade nog blivit tuff som glowpad också.

Visa signatur

Permalänk

ja tänkte om man vill använda paralellporten till mera saker än till att driva en lcd t.ex så kan man kanske använda com porten också. Om man gör så att man kan dela upp signalen från com porten så att man kan styra typ en demulitplexer som man sedan styr vilken apparat som paralellporten ska styra. Om man lyckas så kan man styra 256 olika saker med paralellporten.

Visa signatur
Permalänk

Göra något roligt med floppyn
Eftersom man inte använder floppyn så mycket så borde man ju kunna sätta den där uppe. Iaf om man har ett fulltower. Om man tar någon grej som liknar en sån där släde där man sätter i vanliga band och sätter fast den på ovansida på lådan. Sedan när man trycker på nån knapp eller så så åker den upp och man kan trycka i disketten. Skulle inte det vara coolt? Ja kan inte testa för fronten på lådan är byggd så att man inte kan flytta floppyn

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har en moddar idé till ett tämligen ovanligt chassi, nämligen Chieftec Dragon Fulltower (Black)

Tänkte sätta blåa dioder i sidan av chassit, som representerar dom primära stjränorna i mitt stjärntecken......sen så ska jag ha vita dioder lite runt om som ska representera vanliga stjärnor.

Det var sidan det
I fronten hade jag tänkte sätta ett blått ccd rör som ska lysa ut genom den räfflade plasten.
Och ännu ett blått ccd rör under chassit som ska lysa under det.

Kom gärna med kommentarer.....(inga onödiga).
/Nippe

Permalänk
Medlem

Vi vill ha bilder så fort det är klart!!!

Permalänk

Kyl datorn med BLOD!!!

Visa signatur

Man kan ha hallonsaft istället för avgaser på bilen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SvarteGrim
Kyl datorn med BLOD!!!

Lite morbid tanke kanske men det kan ju vara kul för söndags satanister som också har ett intresse för datorer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kyl datorn med BLOD!!!

hehe bra ide

Permalänk
Medlem
Citat:

Kyl datorn med BLOD!!!

Förrästen, koagulerar inte blodet då?

Visa signatur

Permalänk

Fan där sprack det.
Finns ju kemiska grejer som gör så att det inte koagulerar lr?
Vissa ormar använder sånt på sina byten.

Visa signatur

Permalänk

göra datorn till en levande varelse=) LOL. ta en hjärta som pump.
LOL-fan va roligt!

Visa signatur

[size="1"]jag har en NY mus. USB är modärna grejjer serru`[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeriellMus
göra datorn till en levande varelse=) LOL. ta en hjärta som pump.
LOL-fan va roligt!

Hahaha! Men det lär ju lukta gott efter ett tag
Man kan annars ta ett sånt hjärta som är mekaniskt.. En protes

Visa signatur

[size="1"]Men vad vet man[/size]... Att Rubiks Kub är beroendeframkallande.
#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk

PeaCe MAkeR ???

Visa signatur

hälsningar Robin
blog.iRobin.se
Jag har twitter, @iRobindotse

Permalänk

Lär bli dyrt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det är ju bara att koppla in en slangkoppling i nån stor blodåder på sig själv och sen koppla in till ett kylblock. efterom bloder håller en 37 grader så kanske inte kylningen blir optimal. ifall man ska gå ifrån datorn får man väl be nån kompis hoppa in. den blir helt tyst iaf, ifall man håller käften det vill säga.

Visa signatur

Livet, universum och allting...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpeedKing
PeaCe MAkeR ???

Ne pace maker är ju bara en sak som skickar stötar på hjärtat så det ska slå.. Jag snackar om en pump som man har i kroppen

Visa signatur

#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snachel
det är ju bara att koppla in en slangkoppling i nån stor blodåder på sig själv och sen koppla in till ett kylblock. efterom bloder håller en 37 grader så kanske inte kylningen blir optimal. ifall man ska gå ifrån datorn får man väl be nån kompis hoppa in. den blir helt tyst iaf, ifall man håller käften det vill säga.

Haha! Fin idé! Men tänk om man kommer på att man håller på att missa bussen och så glömmer man att ens största åder sitter fast i datorn och så springer man Man lär inte komma så långt

Visa signatur

#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk
Medlem
Citat:

Fan där sprack det.
Finns ju kemiska grejer som gör så att det inte koagulerar lr?
Vissa ormar använder sånt på sina byten.

Myggor har oxå sådant medel. Så om man lägger sig i skogen ett par dagar och sedan tömmer sitt blod så kan det nog fungera

Visa signatur

#ås@QuakeNet for ever!