Permalänk
Medlem

gaim vs. miranda

Kör miranda och har kört det i flera år nu, men vill gå över till Gaim, försöker nämligen vänja mig med program som finns till Linux, för att sen byta, men det är en annan historia.

Så för och nackdelar, varför kör ni det ena men inte det andra?

Det jag saknade hos Gaim som finns hos miranda var:
*senast avatar minne, så att man får upp den senaste bilden som en användare hade tills den har laddat in den nya.
*tydligare offline och online funktioner, protokollen separerade
*RSS stöd
*Lägga till användare utan deras medtyckande. Kan verka dumt, men jag har inte tålamod att vänta på att någon ska acceptera mig
*popup när man får meddelande
*Gaim kommer inte ihåg positionen på senaste fönstret, vilket lbir irriterande när listen lägger sig under startmenyn hela tiden
*oerhört lite plugins (jämförelsevis)
*kunna ställa in att visa kontakter som är offline i vissa grupper
*välja vilken status protokollen ska start i
*olika smileys för de olika protokollen
*Ändra utseende (allt ifrån skins till text färg, storlek, typsnitt osv.)

Vad jag gillade med gaim:
Dess enkelhet, det var snyggt och enkelt att använda direkt från start, har jobbat länge med mitt miranda.

Så berätta nu gärna om era erfarneheter, vad tycker ni saknas? Vad tycker ni är bäst? Är det något i min långa lista som jag fått om bakfoten?

Permalänk
Medlem

Mirandra helt klart

har ungefär samma synpunkter som dig

Permalänk
Medlem

Är frågan vilket man använder eller vilket man tycker är bäst?
Använder gaim då jag har linux men tycker mer om miranda.
Det sämsta med gaim är att det är så fult.

*popup när man får meddelande
När jag får ett meddelande så kommer det upp ett fönster med meddelandet i. Är det detta som åstyftas?

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Jag använder Miranda när jag är i Windows, och Gaim när jag är i Linux. Jag röstar Miranda pga dess utseende och alla funktionsrika plugins som finns att ladda ned.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

Miranda lider av dålig kompabilitet med msn protokollet med sporadiska "timeouts". Jag kör med mercury IM - har allt som vanliga msn klienter har och mer därtill. enda dåliga med den är att den SLUKAR minne efter en tids andvändning...