Grafikkort i 2000:- klassen

Permalänk
Medlem

Grafikkort i 2000:- klassen

Tänkte slå till på en ny dator snart, eller snarare lite delar, resten har jag sen innan.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=DFILUTNF4U-D
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ADA3700BNBOX
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=XPLOSION

Det jag sitter och funderar på är vilket grafikkort jag ska ha. Har läst igenom Sweclockers test och där så verkar ju X1800GTO som en bra kandidat runt 2000:- .. 7600GT verkar inte räcka till riktigt.

Sen när man snackar med polare så säger dom att ATI är skit, aldrig mer ATI. En del av argumenten är (dålig bildkvalitet, kassa drivrutiner, sämre pixelshader). Stämmer detta? Jag har ett 9700PRO idag o kan inte påstå att jag gillar catalyst control center precis men det är ju inte allt. Kommer Nvidia med några nya kort snart i X1800GTO:s prisklass som är lika bra eller bättre? För just nu känns det inte som att Nvidia har en värdig utmanare i 2000:- klassen. Så nu vill jag höra alla för och nackdelar med respektive kort :). Spelar inte så ofta kan jag inte påstå, men skulle vilja att datorn klarar av Oblivion t.ex.

Edit: Just 2000:- är inget krav, men runt 2000:- iaf.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

Oblivion? ATI.

Permalänk
Medlem

X1800GTO

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snapdragon
Oblivion? ATI.

Instämmer om det är Oblivion du vill spela så är det Ati du vill ha. Och i 2000 kr klassen är X1800GTO det bästa valet inget snack om saken. X1800GTO är snabbare när man börjar komma upp i högre upplösningar samt börjar använda AA och AF. Men om du gillar att spela spel i 640*480 - 800*600 så är 7600GT snabbare. Men vem gör det idag?

Det finns även en chans att du kommer kunna låsa upp ditt GTO till ett XL egnom att flasha ett nytt bios, men det är inte 100%. Och av det jag läst på XS's forum så är sapphire märket du bör undvika. Låser inte upp lika ofta som andra märken, samt verkar klocka sämre.

Och jag kan ju säga att dina polare verkar lite insnöade, Ati använder samma pixelshader version som nVidia dvs 3 på hela deras X1000 serie.

Och catalyst Controlcenter är inget du behöver använda, finns catalyst 6.5 med den äldre controlcenter + andra drivrutiner som använder andra program för att ersätta controlcenter (Omega, NGO mfl.).

Sen är det snarare så att ATI har bättre bildkvalitet än nVidia, inte sämre (men det är många som skulle hävda tvärtom).

En anna bra grej är att ifall du får för dig att vilja köra crossfire kan du göra det utan att masterkort som X1800XT behöver.

Nackdelen är att kortet drar lite mera ström och blir därför lite varmare.

Edit:
Angående den här bildkavlitets frågan så stötte jag på en recension som kan vara relevant till det. Gå in på den gär sidan, och gå ned till bilden där de förklarar vad AF är, du kommer nog förstå om du läser texten ovanför.

http://www.pureoverclock.com/article36-3.html

16x HQAF (ATI only) ger ruskigt mkt bättre bildkvalitet, och nVidia har inget som kan jämnföras mot det. Jag blev själv riktigt imponerad.

"*Notes*
Both ATI and Nvidia's basic AA are similar in quality, if an ATI card can manage 2xAA and an Nvidia card the same, they are considered equal in terms of basic AA quality.

ATI's AdAA is marginally better than Nvidia's trSSAA, please keep that in mind when you look at results between two similar cards. If something looks better, it's usually because it is more calculation intensive.

ATI's AF very similar to Nvidia's, but ATI's HQAF is vastly superior. If an Nvidia card can handle 16xAF and an ATI card can handle 16xHQAF, the ATI card holds a major IQ advantage. "

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Gambit_2K: Jäklar det där va ett bra svar, precis vad jag ville veta. Men då är det inget att tveka om då. Bara beställa ett X1800GTO. Har du nåt bra tips på nån sida där dom förklarar hur man flashar om det? Sen vet jag inte om man ska orka vänta på AM2 sockeln eller köpa grejer nu, är väl ingen större skillnad med AM2 jämfört med DDR2 vad jag har förstått. Men vi får se när skattepengarna har kommit

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WoberT
Gambit_2K: Jäklar det där va ett bra svar, precis vad jag ville veta. Men då är det inget att tveka om då. Bara beställa ett X1800GTO. Har du nåt bra tips på nån sida där dom förklarar hur man flashar om det? Sen vet jag inte om man ska orka vänta på AM2 sockeln eller köpa grejer nu, är väl ingen större skillnad med AM2 jämfört med DDR2 vad jag har förstått. Men vi får se när skattepengarna har kommit

Inga problem

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=94602&pa... om du går ned till KoHaN69's lite längre inlägg så förklarar han hur man gör. Men jag tycker du borde läsa egenom hela tråden där.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Inga problem

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=94602&pa... om du går ned till KoHaN69's lite längre inlägg så förklarar han hur man gör. Men jag tycker du borde läsa egenom hela tråden där.

Tackar tackar, du är en ängel

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Sen är det snarare så att ATI har bättre bildkvalitet än nVidia, inte sämre (men det är många som skulle hävda tvärtom).

Beror på vad menas med bildkvalite. Om du menar AA/AF så är det är jämt. nVidia har något bättre AA men ATI har vinklad AF.

ATi har HDR+AA vilket är trevligt om man ska bara köra Oblivion. Men annars är det inte värs intressant med HDR+AA idag, med tanke på hur få spel stödjer det, (2st).

OT: X1800GTO. Klockar bra, men blir varm så bytte av kylning är rekommenderat.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Beror på vad menas med bildkvalite. Om du menar AA/AF så är det är jämt. nVidia har något bättre AA men ATI har vinklad AF.

ATi har HDR+AA vilket är trevligt om man ska bara köra Oblivion. Men annars är det inte värs intressant med HDR+AA idag, med tanke på hur få spel stödjer det, (2st).

Jag tycker inte det är jämnt då ATI's HQAF är överlägset det nVidia har att erbjuda. Vinklade ytor är ett ganska förekommande i spel. Och tack vare Ati's interna 512 bit's buss så kan man använda AA och AF i större utsträckning utan en så stor prestanda hit jämnfört med nVidia.

Och när Shadermodel 3 kom hade väl inte många spel stöd för det heller. Farcry var väl först om jag inte minns fel. Om man tänker på vad som är intressant idag är det väl inte alls någon ide att lansera ngt som kan tänkas användas i framtiden överhuvudtaget (PsyX korten finns att köpa och det finns 1 spel + 1 demo som kan använda det). Och när nVidia lägger till stöd för HDR+AA så kommer vi nog se ruskigt mycket fler titlar med stöd för det och de kommer nog alla med X1000 kort att bli ännu gladare över sina köp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse

Jaså kylningen är inte bra alltså. Hmm nåt tips på någon bra kylning då?

En text taget från Sweclockes grafikkortstest:

"Nvidia 7600GT

Kortet var lite av en besvikelse från början till slut, även om prestandaresultaten inte var direkt dåliga blev den varmast av alla Nvidia-kort (69 grader) och fläkten låter märkbart högre än på prestandakortet 7900GTX. X1800GTO blir här svårslagen då den presterar bättre, har inga märkbara värmeproblem och överklockar bättre."

Är det ett måste att byta eller klarar man sig? Låter det mycket?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej det låter inte mkt, men om du byter får du både bättre och tystare kylning. Beroende på vilken kylning du väljer.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har haft nöjet att få testat Nvidia 6800GS och ATI X1800XT den senaste veckan och när det kommer till bildkvalite så är det ingen skillnad vad jag kan se men de båda korten har sina svagheter.

Nvidia kortet har lite bättre respons men den dycker snabbare i BF2 fast kommer även tillbaks snabbare än ATI kortet så även om X1800XT har bättre frame rate och kan köra med mer godis så känns 6800GS rappare på något sätt, ATI verkar behöva lite mer processorkraft för att göra samma sak också.

Sedan har vi hårdvaru kompatibiliteten som Nvidia vinner lätt då ATI har problem med en del moderkort, min dator hittar inte hårddisken varannan gång med ATI men när den väl går igång så fungerar det felfritt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Entrecote
Jag är intresserad av att veta hur AAn skiljer sig mellan tillverkarna.

http://www.pureoverclock.com/article36-3.html

Går ned på sidan där ser du en snabb jämnförelse.

Visa signatur

Permalänk

Länken vissar absolut ingen direkt gemförelse mellan nVidia och ATI IQ, bara en åsikt. Och den innerhåller inte heller nån gemförelse mellan nVidias AA och ATi AA. Plus TSSAA och AdAA igentligen används och syns klar i HL2, och än har jag inte sätt nåt annat spel än HL2 som får lika stor visual förbättre med TSSAA och AdAA.
Hur stor värde har dessa applikationer? I min mening väldigt liten, än så länge.

4AA/16AF
ATI (X1800XT) = http://img.hexus.net/v2/graphics_cards/ati/sapphire/X1800XT/M...
nVidia (7800GT) = http://img.hexus.net/v2/graphics_cards/nvidia//leadtek/7800GT...
(http://www.hexus.net/content/item.php?item=3899&page=8)

De största skillnader.
ATI:

Nvidia:

Skillnaden av AA är på stolparna är klart synligt, ATI's är mer hakigare.

ATI:

nVidia:

Räcken på bron och kablarna är mer tydliga från nVidia bilden. Detta fenomen är klart synligt på ATI bilden, som på t ex internerna på taket.

Dessa är stillbilder så är förstorade två gånger. När man spelar så kommer man inte se någon skillnade mellan korten. Men om man ska vara verkligen pettig, så tycker jag att nVidia gör ett klart bättre jobb med AA, som dessa bilder ovan vissar.

För övrigt så påstår jag aldrigt saker som jag kan inte bevisa.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

OT: DataNusse vad ere för spel (?)

Visa signatur

-

Permalänk

Geforce 6600 GT AGP 256

Visa signatur

ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI | 9800X3D | Asus TUF RTX 5070TI | 32GB 6000MHz | Razer Deathadder V3 pro white | Asus TUF 27" 280HZ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Msh!
OT: DataNusse vad ere för spel (?)

Half Life 2 är det

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN