Ageia svarar på ATI:s Triple Play

Permalänk
Melding Plague

Ageia svarar på ATI:s Triple Play

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som en forum användare på Dailytech skrev:

"Honestly I think Ageia had problems to begin with

A) No Customizeable options yet.
B) Performance hit on CPU
C) PCI card that costs $299 ... PCI bus is not exactly future proof and for $300 I think it should at least still be good for another 2 years not if they keep PCI slots that long it will be good.

So lets see a card taht sits off the PCI-E bus and of course a 1K series ATI card can be loads cheaper if needed as a cheap solution. Side note most newer mobo's i've been viewing have less and less pci slots and when deciding between a X-fi sound card or physics I think most would go with teh X-fi.

"

Billgaste Ati fysik kortet om det lanserats idag 645 kr, billigast PhysX kortet 2360 kridag.

Samt en enkel affärside:

"In order for a physics processing card to do well, it will need to:

1) Improve overall gameplay without causing a negative impact on performance.

2) Be affordable.

3) Get used in enough game titles for there to be a desire on the part of the potential customer base to drive purchases.

"

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Sen ska man ju förstå tekniken bakom det hela och det gör man om man läser på då tror jag att ageias lösning rular lätt.....

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Sen ska man ju förstå tekniken bakom det hela och det gör man om man läser på då tror jag att ageias lösning rular lätt.....

Japp, håller jag helt med om. Tycker Ageia borde säga till dom andra (Nvidia, ATI och Havok) att skärpa sig, de spelar ju ett par divisioner längre ner om man säger så. Finns iofs inget som hindrar att man kör med både ett PhysX för "riktig" fysik och HavokFX för "effect physics", skulle vara ganska fett

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Japp, håller jag helt med om. Tycker Ageia borde säga till dom andra (Nvidia, ATI och Havok) att skärpa sig, de spelar ju ett par divisioner längre ner om man säger så. Finns iofs inget som hindrar att man kör med både ett PhysX för "riktig" fysik och HavokFX för "effect physics", skulle vara ganska fett

Jamen då kostar Ati (och förmodligen nVidia) ungefär en tredjedel av Ageia också måste man tänka på (räknat med nuvarande priser). Och Iom DX10 och grafikkorten som stöder det så blir Ati och nVididas kort allt starkare eftersom tiden går. Ageia tror jag inte klarar av att lansera ett nytt PsyXkort varje 3-4 månader.

Och Ageias PPU har har verkligen inte visat att de har teknologin eller stödet från marknaden än. Särskiöt då GRAW prestandan halvveras med PhysX och Cellfactor ligger på exakt samma FPS med eller utan PhysX.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jamen då kostar Ati (och förmodligen nVidia) ungefär en tredjedel av Ageia också måste man tänka på (räknat med nuvarande priser). Och Iom DX10 och grafikkorten som stöder det så blir Ati och nVididas kort allt starkare eftersom tiden går. Ageia tor jag inte klarar a att lansera ett nytt PsyXkrt varje 3-4 månader.

Och Ageias PPU har har verkligen inte visat att de har teknologin eller stödet från marknaden än. Särklit då GRAW prestandan halveras med PhysX och Cellfactor ligger på exakt samma FPS med eller utan PhysX.

Jo men om du har kollat allt så ser du ganska snabbt att GRAW bara var ett snabbt inlägg för stödet som var skräp rent ut sagt för att stressa lanseringen.

Sen om du kollar på cellfactor,och nu har jag bara testat demot och kollat på trailers men då ser man direkt att det är ju en mycket bättre ja fysik med lådor och så vidare som flyger runt i bakgrunden,det verkar bli mera av allt om man säger så i spel som funkar fullt ut med physx och då kan jag gladeligen offra 3 papp för att slippa lägga ut 8 papp på ett helt nytt system

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Jo men om du har kollat allt så ser du ganska snabbt att GRAW bara var ett snabbt inlägg för stödet som var skräp rent ut sagt för att stressa lanseringen.

Sen om du kollar på cellfactor,och nu har jag bara testat demot och kollat på trailers men då ser man direkt att det är ju en mycket bättre ja fysik med lådor och så vidare som flyger runt i bakgrunden,det verkar bli mera av allt om man säger så i spel som funkar fullt ut med physx och då kan jag gladeligen offra 3 papp för att slippa lägga ut 8 papp på ett helt nytt system

Mkt bättre fysik? Det finns ju före och efter tester på effekterna, som visar exakt samma sak med Cellfaktor utan PhysX och med. Samt vaddå 8 papp? Crossfire är inte ett måste för Ati's fysik, behövs bara 1 grafikkkort + 1 till för fysik. Redan med ett X1600 säger Ati att de klarar av bättre fysik än Ageia.

3 papp för en PPU som inte kommer kunna följa med till ett moderkort utan PCI medan PCIE säkert kommer vara i våra system 3-5 år till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jamen då kostar Ati (och förmodligen nVidia) ungefär en tredjedel av Ageia också måste man tänka på (räknat med nuvarande priser). Och Iom DX10 och grafikkorten som stöder det så blir Ati och nVididas kort allt starkare eftersom tiden går. Ageia tror jag inte klarar av att lansera ett nytt PsyXkort varje 3-4 månader.

Och Ageias PPU har har verkligen inte visat att de har teknologin eller stödet från marknaden än. Särklit då GRAW prestandan halveras med PhysX och Cellfactor ligger på exakt samma FPS med eller utan PhysX.

När det kommer spel till HavokFX kommer priset på ett PhysX-kort ha gått ner ordentligt. Dessutom har Ageia sannolikt större möjligheter till en snabb utveckling i början än ATI och Nvidia eftersom Ageia kör på en relativt stor process jämfört med de 80/90 nm som anvnäds för moderna grafikkort. När de väl blir accepterade på marknaden och produceras i en större volym kan de krympa processen och få ner priset ordentligt samtidigt som de får bättre prestanda.

Om man gjorde samma effekter i GRAW med CPU+grafikkort kommer du naturligtvis få samma dåliga prestanda eller ännu värre. Problemet är ju att det blir fler objekt på skärmen och även om man fick fysikberäkningarna på nolltid så skulle grafikkortet få jobba hårdare.

När det gäller Cellfactor är jag inte övertygad om att verkligen bara CPUn används när man ställer in detta i spelet, har du någon bra länk som troliggör det? (allt jag sett var en oseriös forumpost av någon som knappt visste vad en dator var).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Mkt bättre fysik finns ju före och efter effekter, som visar exakt samma sak med Cellfaktor. Samt vaddå 8 papp? Crossfire är inte ett måste förAti's fysik, behöv bara 1 grafikkkort + 1 till för fysik.

" Samt vaddå 8 papp? Crossfire är inte ett måste förAti's fysik"

Nej men om man som jag sitter med ett apgbaserat system och vill ha pciexpress så måste jag uppgradera fullständigt hela mitt system till AMDS AM2 eller INTELS CONROE system kanske och då får jag byta ut hela mitt system,så fortfarande köper jag hellre ett PHYSX för 3000 än byter ut hela systemet för att endast få pci expressstöd....

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Som en forum användare på Dailytech skrev:

"Honestly I think Ageia had problems to begin with

A) No Customizeable options yet.
B) Performance hit on CPU
C) PCI card that costs $299 ... PCI bus is not exactly future proof and for $300 I think it should at least still be good for another 2 years not if they keep PCI slots that long it will be good.

So lets see a card taht sits off the PCI-E bus and of course a 1K series ATI card can be loads cheaper if needed as a cheap solution. Side note most newer mobo's i've been viewing have less and less pci slots and when deciding between a X-fi sound card or physics I think most would go with teh X-fi.

"

Billgaste Ati fysik kortet om det lanserats idag 645 kr, billigast PhysX kortet 2360 kridag.

Samt en enkel affärside:

"In order for a physics processing card to do well, it will need to:

1) Improve overall gameplay without causing a negative impact on performance.

2) Be affordable.

3) Get used in enough game titles for there to be a desire on the part of the potential customer base to drive purchases.

"

word

Permalänk
Medlem
Citat:

Redan med ett X1600 säger Ati att de klarar av bättre fysik än Ageia.

Fast om du läste Ageias kommentarer så påstår de att ATI bara jämförde MFLOPS, vilket är fullkomligt idiotiskt om det stämmer. En GPU som är gjord för grafik kommer få göra 10 om inte 100 gånger fler flyttalsberäkningar för samma fysikeffekt jämfört med en PPU som är gjord för just fysik.

Vi vet ju iofs inte vad som är sant här, men jag ville ge en motvikt till ditt påstående.

Permalänk
Medlem

ang Cellfactor;

en sak som man bör tänka på när man jämförde fps'en mellan med och utan fysikkortet är att om man körde software versionen så försvann båda vätske och cloth simuleringen...(rätta mej gärna om jag har fel)

även om det verkligen inte är hollywood klass på åtminstone vätskesimuleringarna - så är det vad jag vet beräkningar modell tyngre som nog skulle påverka prestandan rätt negativt om man inte hade ett sådant kort och det påslaget.

Permalänk
Medlem
Citat:

När det kommer spel till HavokFX kommer priset på ett PhysX-kort ha gått ner ordentligt. Dessutom har Ageia sannolikt större möjligheter till en snabb utveckling i början än ATI och Nvidia eftersom Ageia kör på en relativt stor process jämfört med de 80/90 nm som anvnäds för moderna grafikkort. När de väl blir accepterade på marknaden och produceras i en större volym kan de krympa processen och få ner priset ordentligt samtidigt som de får bättre prestanda.

Om man gjorde samma effekter i GRAW med CPU+grafikkort kommer du naturligtvis få samma dåliga prestanda eller ännu värre. Problemet är ju att det blir fler objekt på skärmen och även om man fick fysikberäkningarna på nolltid så skulle grafikkortet få jobba hårdare.

När det gäller Cellfactor är jag inte övertygad om att verkligen bara CPUn används när man ställer in detta i spelet, har du någon bra länk som troliggör det? (allt jag sett var en oseriös forumpost av någon som knappt visste vad en dator var).

När Ageia gör detta finns redan X2000 eller X2500 på marknaden och Ati's priser för X1000 sänks varje månad de med. Vad kostar ett X1600 när Ati's lanserar lösningen? 800 kr? 200 kr för ett X1300 på begagnade marknaden kanske?

Jag tror de flesta spelutvecklare kommer välja Ati och nVidia för fysik. Medan Valve, Idsoftware, Valve osv. väljer Ageia (Och kanske nVidia, Ati om möjligt).

alban: Om du sitter med AGP slutet av 06 början på 07 har du nog inte så mkt nytta av ditt AGP baserade kort + PPU kanske (beror iofs om ATi/nVidia fortsätter stödja det)

Edit: Tycker Ageia borde lansera en budgetlösnin,g när väl vi börjar se nyttan av PPU korten. När jag läste om dem var det snack om att de skulle kosta 1000-1500 kr. Tyvärr kommer det säkert XFX eller ngn tillverkare att lansera ett PhyX kort med dubbla minnet osv för 4000 kr och sen visar det sig att det inte ger ngn skillnad alls. Jag såg på XS forum att nån redan frågan hur man överklockar ett PhysX kort

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan inte ATi och nVidia samarbeta med PhysX istället, så man kanske kan få ett fysikkort inbakat i grafikkortet på nå sätt.

Aja, lär inte dröjja länge tills vi ser folk som kopplar vapochills på fysikkort iaf.

Permalänk
Medlem

Wow! Stor mening med ett fysikkort om det ger en 50% performance-hit i det enda spelet som har stöd för det. Trodde att syftet var att det skulle ge en massa smaskiga fysikeffekter utan en stor prestandaförlust? Grymt meningslöst köp, och svindyrt till på köpet.

Gambit_2K: dela gärna med dig av länken till testet/jämförelsen i GRAW, vill se siffrorna själv.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Wow! Stor mening med ett fysikkort om det ger en 50% performance-hit i det enda spelet som har stöd för det. Trodde att syftet var att det skulle ge en massa smaskiga fysikeffekter utan en stor prestandaförlust? Grymt meningslöst köp, och svindyrt till på köpet.

Gambit_2K: dela gärna med dig av länken till testet/jämförelsen i GRAW, vill se siffrorna själv.

ASUS:

BFG UPPDATERAT;

ASUS:

"We're still a little skeptical about how much the PhysX card is actually doing that couldn't be done on a CPU -- especially a dual core CPU. Hopefully this isn't the first "physics decellerator", rather like the first S3 Virge 3D chip was more of a step sideways for 3D than a true enhancement. The promise of high quality physics acceleration is still there, but we can't say for certain at this point how much faster a PhysX card really makes things - after all, we've only seen one shipping title, and it may simply be a matter of making better"

BFG med uppdaterade drivrutiner:

"So why include these numbers at all if it's on a test server? Well, the fact that they back up the results we saw in GRAW last week do lend some credibility the tests. What we seem to be seeing is that games which use the PhysX processor to tack on special effects physics take a performance hit when those effects are triggered. Of course, that only holds if the driver didn't fix the performance issues we saw in Ghost Recon."

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

suck...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker mycket av den kritiken de tog upp var tveksam. Det som både tas upp av Ageia och i CNet artikeln om att grafikkort skall användas som grafikkort och det är löjligt med 3 kort är ganska dåliga argument. Det jag ser som mest intressant i med denna lösning är inte att ha två eller tre high-end kort utan det att när man köper sig ett nytt kort kan ha kvar det gamla som fysikkort. Eftersom de är två olika modeller så kan de ju ändå inte köras i SLI/CF så man kan ju inte säga att man har förlorat renderingskapacitet.

Hurvida ett kort som X1600 är snabbare än Ageia vet vi ju inte än, blev inte speciellt imponerad av deras svar måste jag säga. Dagens grafikkort är ju gjorda för att hantera många komplexa beräkningar.

Sen har jag mycket svårt att tro att det skulle vara nåt problem att få utvecklare att haka på HavokFX med tanke på att både ATI och nVidia stödjer det.

I slutändan är väl detta bara bra för oss oavsätt vad som slår bäst då det ger mer konkurrens på marknaden.

Citat:

Fast om du läste Ageias kommentarer så påstår de att ATI bara jämförde MFLOPS, vilket är fullkomligt idiotiskt om det stämmer. En GPU som är gjord för grafik kommer få göra 10 om inte 100 gånger fler flyttalsberäkningar för samma fysikeffekt jämfört med en PPU som är gjord för just fysik.

Vi vet ju iofs inte vad som är sant här, men jag ville ge en motvikt till ditt påstående.

Får man fråga vad din källa till ditt påstående är?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Tycker mycket av den kritiken de tog upp var tveksam. Det som både tas upp av Ageia och i CNet artikeln om att grafikkort skall användas som grafikkort och det är löjligt med 3 kort är ganska dåliga argument. Det jag ser som mest intressant i med denna lösning är inte att ha två eller tre high-end kort utan det att när man köper sig ett nytt kort kan ha kvar det gamla som fysikkort. Eftersom de är två olika modeller så kan de ju ändå inte köras i SLI/CF så man kan ju inte säga att man har förlorat renderingskapacitet.

Hurvida ett kort som X1600 är snabbare än Ageia vet vi ju inte än, blev inte speciellt imponerad av deras svar måste jag säga. Dagens grafikkort är ju gjorda för att hantera många komplexa beräkningar.

Sen har jag mycket svårt att tro att det skulle vara nåt problem att få utvecklare att haka på HavokFX med tanke på att både ATI och nVidia stödjer det.

I slutändan är väl detta bara bra för oss oavsätt vad som slår bäst då det ger mer konkurrens på marknaden.

Instämmer, mer konkurrens = billigare lowend grafikkort som ppu *hoppas*

Alt. Ati och nVidia dedikerade PPU kort med stöd för PCIE. Har fort fortfarande inte sett mer än TV-kort med stöd för PCIE.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Instämmer, mer konkurrens = billigare lowend grafikkort som ppu *hoppas*

Alt. Ati och nVidia dedikerade PPU kort med stöd för PCIE. Har fort fortfarande inte sett mer än TV-kort med stöd för PCIE.

Kontrollerkort har använt PCI-E ett tag nu

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strumpan2k
Kontrollerkort har använt PCI-E ett tag nu

Ah okej något jag missat, fats när jag kollar under komplett.se och kontrollerkort så är de flesta till PCI fortfarande. Finns fler PCI-X än PCIE kort av det jag såg där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ageia kommer som en ny spelare och ska slåss mot jättar som ATI och nvidia.
Jag tror att ageia inte kommer att överleva detta.
För det första är kortet för dyrt och för lite för de allra flesta konsumenterna, inklusive entusiasterna.
Jag tror inte de har de ekonomiska resurserna som krävs för att övervintra och utveckla nya produkter om denna floppar.

Enda chansen jag ser är om de skulle bli uppköpta av en större spelare, då kan det finnas en framtid för bolaget. Men troligare även då är att själva bolaget löses upp och kompetensen (medarbetarna) inkorporeras i det större bolaget.

Permalänk
Medlem

Jag tycker iaff kocken ska va i köket och servitörn i matsalen å göra det dom gör bäst.
Känns bara förolämpande(även för Ageia) när ATI och Nv tar oss för ignoranta och försöker

med oss.
"köp ett tredje grafikkort, eller föresten 8" SNÄLLA!

Permalänk
Avstängd

här kommer anit o nvidia med nya o snabbare lösningar men som vanligt ska alla bara klaga på att det är för dyrt eler liknande.
jag tror nämligen ingen här är tvingad o köpa nytt grafikkort så fort det kommer nytt.
men det finns vissa som vill ha bäst dator jämt utan o betala ett skit som blir sura för det kommer nya saker.

Permalänk
Medlem

En dum tanke kanske...
Hur ska spelbolag, eller någon annan för den delen, kunna utveckla seriösa spel med hårdvarustöd för fysik om det inte finns en bestämd norm för vad det eller de kort kommer klara?

Det possitiva (och dessvärre, nödvändiga) med AGEIA imo är att utvecklarna får en fast grund för vad dem kan göra, eller inte göra.

Har svårt att se hur fysik i spel som inte bara är där för effekt/utseende ska kunna vara skalbart, och då fallerar ATIs lösning rätt snabbt.

Eller så skulle de kunna bita i det sura äpplet och erkänna att dem inte ens lirar i samma liga som AGEIA.

Permalänk

har jag fattat det rätt, 3 st aktörer finns på fysik marknaden,
Ageia
Havok Fx med Nvidia
ATI

stämmer :)?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endosavian
har jag fattat det rätt, 3 st aktörer finns på fysik marknaden,
Ageia
Havok Fx med Nvidia
ATI

stämmer :)?

Både ATI och nVidia stödjer HavokFX.

Permalänk

tackar för informationen!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Jag tycker det är jobigt att ha hela datorn full med massa instickskort så både aegias och atis lösningar är olämpliga för mig. Ska jag behöva slänga ut nåra av mina ghettomoddningar bara för att kunna köra fysik? Nä jag tycker PCB-tillverkarna ska göra kombinerade grafik och fysik-kort.

Det bästa vore ju helt enkelt att integrera gpu, ppu och cpu på samma kärna, gärna tillsammans med minne eller åtminståne minneskontroller.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z

Från länken i nyheten:
"The performance claims appear to be based solely on gigaflops of the Radeon chips and an assumption of PhysX gigaflops, but that is not a meaningful way to measure physics performance. That’s like suggesting that the more wheels I have on my car, the faster I will go. Physics requires much more than raw gigaflops."

Som sagt så verkar han själv inte helt säker på vad ATI har för sätt att jämföra prestanda på, men det tyder ju snarast på att ATI har något fuffens för sig än att Ageia-mannen inte är insatt i det.

Mitt andra påstående, att det kräver betydligt fler beräkningar för att göra fysikberäkningar på en GPU än på en PPU känns ganska självklart. Det enda du kan göra i en pixel shader (jag utgår från att det är mestadels sådana som används, vertex shaders är ännu klumpigare till det här skulle jag tro) på en GPU är att få in interpolerade värden över en triangel och att läsa texlar. Du kan inte ens få resultatet av "grann-pixlarnas" värden. Svaret måste skrivas till en textur det också. Sedan så är en stor del av alla beräkningsenheter (om man kallar dem så) i en GPU uppbundet för mycket specifika användningsområden vilket är svårt att dra nytta av till annat än just grafik. Jag tänker då på till exempel textur-filtrering (särskilt anisotropisk), z-buffer-jämförelser, överdrivet många interpoleringsberäkningar osv osv.
Iofs har jag ingen som helst information om hur en PPU är uppbyggd (jag antar att Ageia håller det för sig själva, men om någon har en länk är jag mycket intresserad), man får nog utgå från att de designat den så att den utnyttjas så mycket som möjligt när man kör fysik på den.

Sen kan vi ju inte veta än hur bra PhysX-kortet egentligen är. De benchmarks som finns är iaf ganska värdelösa eftersom de jämför äpplen med päron, det är som att bencha ett grafikkort i 800x600 mot ett annat i 1600x1200. Det kan ju hända att man istället skulle gjort PPUn helt annorlunda för att få det att funka perfekt, men själv tycker jag iaf inte att HavokFX är rätt väg att gå, jag vill faktiskt ha riktig fysik (a la Cell Factor) och inte massa tråkig "effektfysik".

Antonsson: Jag fattar inte varför så många vill slänga ihop fler funktioner i samma kort hela tiden. Meningen är ju just att man ska kunna byta det ena utan att byta det andra vilket sparar pengar för konsumenten. Grafikkort utvecklas betydligt snabbare än processorer t ex, så det är troligt att man kommer vilja byta grafikkort åtminstone dubbelt så ofta som processor. PPUn har jag också fått uppfattningen av att den kommer behöva bytas mer sällan än grafikkort, men det får vi väl se (om den ens slår). Om man dessutom skulle stoppa allt på samma chip så skulle priset lätt passera 50.000:- samtidigt som utvecklingstiden förlängdes (dvs lösningen skulle bli långsammare).