Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milyn
word. jag stänger aldrig av. åskan har slagit ner 10meter från huset och inget hände. Så jag tror min dator (och alla andra elektronikprylar i huset ) är immuna mot blixten

Ignorance is bliss.

Till zie:

Riktiga överspänningsskydd som APC eller Belkin säljer klarar defintivt av åskinducerade överspänningar, det har jag egen erfarenhet av. Skyddet går sönder men apparaterna klarar sig.
DIREKTA nedslag i ledningarna klarar dem däremot normalt inte, vilket riktigt dyra skydd klarar.

Belkins och APCs skydd har en reaktionstid på under 1ns, vilket tydligen är tillräckligt.

Dessutom får man försäkring på sakerna om något brinner upp ändå, ganska ok för de pengarna ett vettigt skydd kostar. Dustinhome säljer tex Belkins kraftigaste skydd med nätverk/adsl/antennskydd och över 3200J för 275.- för tillfället, svårslaget. Det kommer med obegränsad ersättningsgaranti.
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010065834

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Förra sommaren rök en dator, 2 nätverkskort, 1 adsl modem, 1 belkin router. För 3 veckorsen rök ett modem och ett nätverkskort. För en vecka sen efter att precis fått nytt modem på garantin (Zyxel har enligt den telia damen som jobbade åskskyddsgaranti) Så går åskan under natten. En nyinköpt router + modemet kaputt. Nu är modemet inne på garantireparation av åsknedslag igen.

Permalänk
Medlem

Antar att blixten slog ner i nån telekabel för mig, hälften av nätverkskorten i nätverket dog iaf. Galet nog dog även teven och lite annat. Det galnaste var ändå att en av mina hårddiskar kastade om all närliggande information (?).
Vissa saker fungerade, bootade inte från den disken, men alla mp3-filer på den blandade sig med varann. Det lät skitmysko, en formatering löste dock detta. Provade flytta över vissa av filerna till en annan dator med samma problem, den började på en låt och hoppde sedan över till en annan mitt i

Visa signatur

Glorf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
personligen tror jag inte på att åskan kan slå ut en dator, det är min egna ovetenskapliga tro och tänker inte stänga av eller dra ur några sladdar bara för det.

Hehe, ditt lilla komikertroll

Permalänk

När jag var mindre hade vi en Dell dator som rök. Det åskade och blixten hade tydligen slagit ner. Den startade inte. Dum som jag var så kopplade jag om spänningen till amerikansk(?) och gjorde det hela värre. Det small ganska ordentligt :(. När jag kopplar in ett nätagg i det moderkortet så hör man ett högfrekvent pipljud. Har inte provat att starta det dock.

En fråga till er som vet. Överspänningsskydd hjälper alltså inte ett smack om man inte har jordade uttag?

Jag antar att det måste finnas blixtledande ledningar under oss med tanke på att vi bor i lägenhet och vi bara haft en incident trots att det har slagit ner ganska friskt i närheten.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB