Permalänk
Medlem

Tips på en bra HTML-editor?

Tjena!

Som topic lyder undrar jag om någon har nåt bra tips på en HTML-editor. Är inte så superhaj på html än och så är jag lite lat så de vore lixom på sin plats med en sån då..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Var ett år eller två år sen jag gjorde hemsidor, men då använde jag dreamweaver. Väldigt kraftfullt grafiskt verktyg, men även en bra text-editor när du blir så pass bra

Permalänk
Geeks
SweClockers

> Nvu - Gratis komplett program för att skapa webbsidor via en grafisk editor.

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Notepad++.

Fast... kolla denna tråden på punBB. Där hittade jag den PHP editor jag nu använder.

EDIT: Jag använder http://www.eclipse.org/php/ Eclipse med PHP för det. Fungerar skitbra.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Notepad++.

Fast... kolla denna tråden på punBB. Där hittade jag den PHP editor jag nu använder.

EDIT: Jag använder http://www.eclipse.org/php/ Eclipse med PHP för det. Fungerar skitbra.

Eclipse.org är helt klart att rekommendera för den som programmerar PHP eller Java. Finns även riktigt bra plugins för CSS och Javascript.

HTML blir iaf uppdelat i färger..

Permalänk
Medlem

Körde med notepad innan någon här på Swec tipsade om SciTE, har fastnat för det bigtime. http://www.scintilla.org/

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av st3fan
Eclipse.org är helt klart att rekommendera för den som programmerar PHP eller Java. Finns även riktigt bra plugins för CSS och Javascript.

HTML blir iaf uppdelat i färger..

Japp, Eclipse har plugins för det mesta.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag använder Crimson editor för att skapa filerna innan jag laddar upp dom och sedan använder jag WinSCP för att editera filerna direkt på servern.

WinSCP är enligt mig ett av dom bästa programmen som finns. Det är väldigt enkelt och du behöver inte ens installera det om du inte vill. det är bara att ladda ner en 1,2MB stor fil och köra den. Enda nackdelen är det inte är någon text-highligt när man editerar filerna.
DOCK så funkar det bara på SCP/SFTP servrar och INTE FTP servrar.

Det är så skönt att slippa ladda ner och filer om man bara vill ändra lite i dom.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekz0r
Jag använder Crimson editor för att skapa filerna innan jag laddar upp dom och sedan använder jag WinSCP för att editera filerna direkt på servern.

WinSCP är enligt mig ett av dom bästa programmen som finns. Det är väldigt enkelt och du behöver inte ens installera det om du inte vill. det är bara att ladda ner en 1,2MB stor fil och köra den. Enda nackdelen är det inte är någon text-highligt när man editerar filerna.
DOCK så funkar det bara på SCP/SFTP servrar och INTE FTP servrar.

Det är så skönt att slippa ladda ner och filer om man bara vill ändra lite i dom.

Du kan ju välja att redigera filerna med Crimson Edit i WinSCP.

För övrigt så är det SSH-servrar som levererar SCP/SFTP (SCP använder sig av SSH för att överföra filer, likaså SFTP).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Programmers Notepad är också en bra

Visa signatur

CITERA MIG FÖR SVAR! [maskin] Macbook - 2Ghz CoreDuo, 1280Mb, 60Gb[/maskin]

Permalänk
Medlem

Notepad2 funkar ypperligt för min del.
http://www.flos-freeware.ch/notepad2.html

Permalänk
Medlem

Notepad2 eller Crimson Editor

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rainy
Vim, http://www.vim.org/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ultraedit

//mvh eXa

Visa signatur

De två dator nördarna till varandra.
1. -Vilken av SCSI eller IDE diskar skulle du välja...
2. -Lungt SCSI det andra är ingen idee

Permalänk
Medlem

1st page är nog enligt mig det bästa

Permalänk
Medlem

Vilken editor föredrar ni i Linux?

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Hedersmedlem

Vim, by far.

Känns som om jag skrivit bakgrunden till det lite väl många gånger på forumet så det är bara att söka om ni vill veta varför.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

EditPlus 2 i Windows.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha konsoll program. Jag vill ha en riktig. D:
Nu kommer alla på att klaga på att jag sa riktig.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Hedersmedlem

Basti: Vim finns för X också, kör det själv vid längre kodsessioner eftersom att det har stöd för fler färger än de flesta terminaler.

Finns dock ingen annan mening som jag ser med det, jag har liksom tagit bort toolbar, scrollbars, menyer osv så det ser i princip ut som Vim i en terminal. Man behöver inte använda något av dem med Vim så de tar bara onödig plats.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Eclipse går att köra under Linux också. Det vore nog bra att testa ifall man ska använda HTML och skriptspråk.

Ska du börja med vim så blir det att träna genvägar och kommandon ett bra tag och eftersom vim inte delar dessa med typ något annat program så blir det att vänja sig av sedan också.

Jag har använt vim och Emacs en hel del fast kan inte uppmuntra användandet av program som helt kör sitt eget race.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Self Destruct
Eclipse går att köra under Linux också. Det vore nog bra att testa ifall man ska använda HTML och skriptspråk.

Ska du börja med vim så blir det att träna genvägar och kommandon ett bra tag och eftersom vim inte delar dessa med typ något annat program så blir det att vänja sig av sedan också.

Jag har använt vim och Emacs en hel del fast kan inte uppmuntra användandet av program som helt kör sitt eget race.

Kör sitt eget race? Vad menar du? Säg något program som INTE har egenheter för sig, det är liksom därför nya program kommer hela tiden fast det redan finns andra av samma typ (exempelvis texteditorer).

För den delen så skulle jag nog vilja vända på ditt påstående och säga att det inte finns många program som delar kommandon med Vi(m), Vi har funnits ett bra tag, långt innan många program som vi kör idag ens kom till.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Kör sitt eget race? Vad menar du? Säg något program som INTE har egenheter för sig, det är liksom därför nya program kommer hela tiden fast det redan finns andra av samma typ (exempelvis texteditorer).

För den delen så skulle jag nog vilja vända på ditt påstående och säga att det inte finns många program som delar kommandon med Vi(m), Vi har funnits ett bra tag, långt innan många program som vi kör idag ens kom till.

Jag menar mest knappkombinationerna. Kör man Windows till vardags och testar vim så kan det bli lite problem För dem så är tex CTRL+C, CTRL+V, CTRL+X något man förväntar sig i ett program. Jo, jag vet att "behave mswin" gör saker lättare.

Att jag irriterar mig på program som uppför sig egenartart beror på att jag brukar skifta program hela tiden. Jag brukar tillämpa rätt verktyg för varje jobb-principen och då för ett annat programspråk så blir det också annan programmeringsmiljö.

Att både vim (vi!) och Emacs har varit med länge, länge förstår jag men det känns som en dålig tröst nu idag En jättefördel är dock att vim med tiden har fått stöd för riktigt många språk och filtyper och med colorschemes så ser det grymt ut

Permalänk
Hedersmedlem

Själv hatar jag CTRL + {C, V, X} eftersom att man måste sträcka sig efter en modifier (därmed så är även Emacs ur leken). Så på det här sättet anser jag att Vi(m) har en helt överlägsen lösning (älskar idén med olika editeringslägen). Men det här arbetssättet passar inte för alla, för min del så passar det som handsken och jag använder den till all textredigering. Att jag dessutom anser att möss är olidliga och inte alls användbara gör bara min kärlek till Vi(m) ännu större eftersom att jag helt kan strunta i den.
Detta medför också att jag anser (och det stämmer antagligen i många fall) att jag kan arbeta effektivare än vad man gör med en texteditor som är tänkt att manövreras med musen.

Men som sagt, det här arbetssättet passar långt ifrån alla men åtmistonde för mig så är det det givna arbetssättet.

Varför är det en dålig tröst? Jag anser fortfarande att Vi utklassar de flesta moderna editorerna idag, varför ska man hoppa mellan editorer när man kan utnyttja en för allting?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.