hata Maxtor, nu total pajade min HDD, 50k sektorer borta på några sekunder!

Permalänk

hata Maxtor, nu total pajade min HDD, 50k sektorer borta på några sekunder!

HATA DET DÄR JÄ*LA SKIT FÖRETAGET MAXTOR, jag har haft problem med min Maxtor DiamondMax 10 200 GB ATA-133
2 gånger har det pajat sektorer, men då har det bara varit några stycken, de har gått att reparera, men idag, 2 dager efter senaste "kraschen" så pajade 50 000, 189 Giga Byte medmina saker bara borta.

Aldrig mer ska en Maxtor enhet vara i min ägo!
Jag förbannar er Maxtor...

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Jadu. Jag jobbar i datorbutik och när en kund ringer ang. diskkrasch är det i 95% av fallen Maxtor det handlar om. Fattar inte att de inte får näringsförbud.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Avstängd

Ren otur och inget annat.
Försök komma ihåg att spara undan 600-700kr och lägga det på ytterligare en disk och dra backup mot den lite då och då. Disckkrascher händer tyvärr för jämnan och kommer alltid hända, oavsett diskfabrikat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Disckkrascher händer tyvärr för jämnan och kommer alltid hända, oavsett diskfabrikat.

för jämnan?!?.. låter inte kul det.. jag räknar med att hårddiskar ska fungera felfritt minst 4år, jag brukar byta ut dem efter 4-5år fast jag har ett par ricktigt gammla 8,4GB fujitsu diskar i brandväggen som jag kör software raid på och dom är nog runt 7år gammla..
flyttar ni runt era datorer mycket? LAN eller liknande? eller höga temps på dom?? sånt kan ju minska livslängden.. annars ska hårddiskar inte gå sönder bara så där.. Jag frågade en kille som jobbar på ett callcenter och dom har 80datorer
som står på dygnet runt och om en hårddisk går sönder för dom så är det pga ålder (runt 5-10år) eller att dom går för varma.

Permalänk
Medlem

Min uppfattning av Maxtor är helt annorlunda, har använt Maxtor väldigt länge nu och har inte haft några problem med dom.

Permalänk
Medlem

Har haft 3 olika maxtor diskar i flera år, inte en enda har krånglat. Du hade väl otur första gången den krashade, men jag skulle iaf ta det som ett tecken på att den var "på väg bort", och gjort backup på allt sen skickat in den på garantin. Tråkigt när sånt händer !

Permalänk
Medlem

Re: hata Maxtor, nu total pajade min HDD, 50k sektorer borta på några sekunder!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
HATA DET DÄR JÄ*LA SKIT FÖRETAGET MAXTOR, jag har haft problem med min Maxtor DiamondMax 10 200 GB ATA-133
2 gånger har det pajat sektorer, men då har det bara varit några stycken, de har gått att reparera, men idag, 2 dager efter senaste "kraschen" så pajade 50 000, 189 Giga Byte medmina saker bara borta.

Aldrig mer ska en Maxtor enhet vara i min ägo!
Jag förbannar er Maxtor...

Du smutskastar ett helt företag för att _EN_ disk för dig krånglat? Låter väldigt smart...

Permalänk
Medlem

Är det inte så att när några sektorer börjat ryka så är oftast fler på väg?

Permalänk
Medlem

Jag har haft mina Hitachi i flera år, aldrig krånglat.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Ren otur och inget annat.
Försök komma ihåg att spara undan 600-700kr och lägga det på ytterligare en disk och dra backup mot den lite då och då. Disckkrascher händer tyvärr för jämnan och kommer alltid hända, oavsett diskfabrikat.

Jämnan kan man ju tycka

men en rätt skött disk håller i 98% av fallen i 4 år. du får tycka det är mycket om du vill. men särsilkt för jämnan skulle inte jag säga.

faktum är att en rätt skött hårddisk faktiskt är lika säker som en halvtaskigt skött dvd

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: hata Maxtor, nu total pajade min HDD, 50k sektorer borta på några sekunder!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
2 gånger har det pajat sektorer, men då har det bara varit några stycken,

Fortsätter man att använda en disk efter att sektorer börjar försvinna så tar men en stor risk. Det är inte normalt att sektorer droppar av lite här och där det är givetvis ett starkt tecken på att disken kommer braka ihop för eller senare.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

För det första så är hårddiskar avancerade mekaniska produkter och dess är ALLDRIG driftsäkra jämfört med övriga komponenter, det är helt enkelt för mycket som kan gå fel.

Sen är det så att Maxtor VAR sämre än övriga när det gäller DM9 vilka gick sönder klart men än andra diskar.
Det jag försöker säga är att det är den specifika modellen som spelar störst roll och inte företaget, seagate 7200.8 har relativt hög risk att gå sönder också men min fungerar perfekt så är seagate felfritt då eller?

Om ni verkligen vill ha reda på vilka diskar som håller är det disktillverkarnas retur statestik ni ska ha men den går inte att få tag på, näst bäst är www.storagereview.com för de har en databas där användare lägger in sina diskar och kan titta på procent som är hela.
Man måste registrera sig och lägga in en disk för att kunna kolla, kom ihåg dock att lägga in både hela och trasiga diskar för annars blir det konstigt.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pingy
Jadu. Jag jobbar i datorbutik och när en kund ringer ang. diskkrasch är det i 95% av fallen Maxtor det handlar om. Fattar inte att de inte får näringsförbud.

´

/me slaps pingy around a bit with a large trout

(är ofta Maxtors kontroller som är galna. En seagate-disk i mitt Maxtor Onetouch-chassie fick också fnatt.. )

Visa signatur

13,5TB år 2007.
~18TB år 2008.
Nu? Jadu.. ingen koll längre..

Permalänk
Medlem

Alla hårddiskar krashar, så kom ihåg att ta backup!

Visa signatur

AMD Athlon X2 3800+ | Abit KN8-SLI | 2x1 GB | 8800GTS

Permalänk

Har haft 2st Maxtordiskar och båda är nu trasiga. Har haft mycket problem med dem också. Aldrig mer Maxtor.

Har även haft Seagate och WD diskar och ingen har krånglat det minsta.

Visa signatur

"Pain is temporary, Glory is forever"

"Om man klonar en sjörövare, får man då en piratkopia?"

Permalänk

Och jag har haft 5 st seagate som rasat senaste året.. och mina maxline 3:or snurrar på...

Permalänk

haha, glömde visst krydssa för "E-post vid svar" läste alla nu precis.

men jag har nu sittit och läst väldigt mycket om HDD:s och krascher och det ser ut som att det är Maxtor som de flesta har problem med, men jag tycker inte att det var några specifika modeller, det var lite allt möjligt.

jaja, jag köpte den på dustin och de ska ha 250kr för att de vill kolla på den så att den verkligen är trasig, vet någoit vad det kostar om man skickar den till Maxtor själva? måsta man typ skicka den till USA då eller finns det nått i sverige?

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk

har vissa seagate och quantum diskar som är långt över 10 år håller ännu.. dock så köpte en kompis 2 maxtor diskar.. några på 200gb st.. ena gick sönder efter 3 månader den andra efter 7 han fick nya men därefter köpte han en seagate disk som han gör backupp på nästan varje dag..

skulle alldrig våga ha innen i maxtor disk i min dator .. kör sj seagate hade en gammal maxtor på 9gb betydligt yngre än de som nämts tidigare.. satt o klickade oo cpade datorn.. slutade med att man tog en spik och en slägga .. resten är ett minne

edit: någon som kommer ihåg ibms diskar som gick sönder jämt? min far har en sådan på jobbet funkar fint.. var rätt skeptisk mot de fast konstigt nog snurrar den ännu.. nästan dag o natt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Förresten så ägs Maxtor av Seagate numera:
http://www.seagate.com/newsinfo/invest/annualreport/seagate_a...

Visa signatur

AMD Athlon X2 3800+ | Abit KN8-SLI | 2x1 GB | 8800GTS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-

edit: någon som kommer ihåg ibms diskar som gick sönder jämt? min far har en sådan på jobbet funkar fint.. var rätt skeptisk mot de fast konstigt nog snurrar den ännu.. nästan dag o natt

Deskstar nånting heter dom väl?
Vet att jag har en sån disk i servern som snurrar på fint i alla fall

Själv tar jag backup på all min viktiga data regelbundet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emrys
Förresten så ägs Maxtor av Seagate numera:
http://www.seagate.com/newsinfo/invest/annualreport/seagate_a...

jo men ändå 2 olika företag.. som saab o volvo.. saab äger volvo men ändå är inte bilarna likadana

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
jo men ändå 2 olika företag.. som saab o volvo.. saab äger volvo men ändå är inte bilarna likadana

Snacka om dålig jämförelse. SAAB ingår i GM-koncernen medan Volvo Personvagnar ägs av Ford.
Nåja, on topic kan jag bara säga att under de 15 år jag nyttjat hårddiskar aldrig råkat ut för en Maxtor-krasch medan WD-diskarna rasar så fort de skruvas fast i ett chassi. Men det är ju bara min personliga erfarenhet.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag att största orsaken till att hårddiskar rasar är temperatur och/eller stötar vid drift.

Jag har diskar i min nuvarande dator som börjar bli ganska inkörda. mina 160BG Hitachi (ibm) är de äldsta, men alla fungerar bra. Hårddiskarna brukar ligga på 35-40 grader vilket är i rätt temperaturklass enligt mig. 45 grader är lite för varmt och 55+ grader leder till snabb R.I.P.

en 80-120mm fläkt per 3-4 diskar på låg fart gör underverk.

Visa signatur

Asus Nforce4 A8N-SLI premium | AMD64-X2 3800+ E6 @ 2,30Ghz (Arctic Cooling Freezer 64 pro) | 2x1GB corsair XMS 2-3-3-7 1T | XFX 7900GT @ 520MHz/1.60GHz | Antec P180 | 2x500GB Seagate 7200.11 2x320GB Seagate 7200.10 SATA2 + 1x250GB Seagate 7200.9 + 2x160GB Seagate 7200.7 SATA1 + 1x160GB Hitachi | NEC 3550A DVD+-RW | Twinhan VisionDTV DVB-S
Bärbar dator: Fujitsu-Simens Si1520, Core 2 duo 1,66GHz, 1GB ram, 80GB hdd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
jo men ändå 2 olika företag.. som saab o volvo.. saab äger volvo men ändå är inte bilarna likadana

NU är du verkligen ute och cycklar. Volvo personvagnar ägs av Ford och Saab ägs av General Motors

Ontopic: Säger som föregående talare. Tror att det är miljön som skadar de flesta hårddiskarna. En hårddisk får absolut inte röra på sig under drift och tempraturen får enligt mig vara max 40 grader.

Får hårddisken en hyffsad stöt är det stor chans att det pajjar förr eller senare och det gäller alla märken.

Permalänk

Det kan inte vara en slump att 95% av alla hårddisk krascher man hör om så är det Maxtor diskar det handlar om.. Man hör ju på DC då o då. Nästan alltid Maxtor...
Själv kör jag Western Digital och kommer fortsätta med det då det känns som att det är riktigt bra kvalitet på dom.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Alla har ju olika erfarenheter av hårddiskar. Jag har använt de flesta märkena förutom Maxtor. Alla mina seagate diskar jag har funkar perfekt. Har 2 st WD caviar på 250 GB som krånglar för det mesta, ena låter som ett tröskverk och den andra har börjat vina som bara den.

Permalänk
Avstängd

Jo det kan faktiskt vara en slump. Och som någon här sa, så kan temperaturer och stötar vara en stor bov i det hela. Snorungarna på DC är antagligen inte de snällaste mot sin hårdvara.

Permalänk
Hedersmedlem

ja hej, jag har för tillfället 13 maxtordiskar som används, den äldsta är snart 6 år gammal, aldrig ett enda problem med nångon maxtor, jag har bara haft maxtor, och kommer bara ha maxtor.

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk

Har 3 stycken maxtor diskar (DM10) som fungerar finfint, skulle tro att jag haft dem i minst 1½ år.

Har alltid kör maxtor, den enda som gått sönder var en gammal 10Gb som jag köpte begagnad för många år sedan, den hade nästan 3 år på nacken redan då och jag fick en ny 120Gb på garanti, så jag var nöjd med den ändå. (120Gb'aren fungerar givetvis fortfarande)

Har hört och läst på form av folk som jämfört sina Maxtor's med diskar av andra märken att Maxtor's blir något varmare än övriga diskar, kanske skulle många RMA kunna undvikas om man bara använder lite kylning på diskarna?

Matte_Lind: När jag returnerade min gamla 10Gb skickade jag den till Irland. Det var många år sedan, kanske är det annorlunda nu när de blivit uppköpta... men... Jag gick in på Maxtor's hemsida, gick in på något RMA-formulär de hade, skrev in serienumret och fick där information om att jag kunde skicka in disken till dem, med adress o allt.

Edit: Matte_Lind: Är du verkligen säker på att Dustin vill ha 250:- för att endast felsöka disken, om disken är <= 2 år kan de väl inte ta betalt för det, det måste väl täckas av garantin? Om du skickar in disken och de inte hittar något fel på den, då kan de ta ut en felsökningsavgift, i annat fall skall det väl gå på garanti, utan avgift?

Permalänk
Medlem

från början använde jag WD, men använder nu i stort sett bara maxtor av olika modeller och storlekar..

har två seagate också.. dock var det ruskigt mycket problem med 500gb seagate disken redan innan den var installerad

EDIT:
har aldrig varit några problem med varken WD eller Maxtor..
dock fujitsu har jag för mig att jag haft problem med.. de vägrade ta garanti under första året..

det var dock ett tag sen, det var när 30gig var hett