Nytt nätagg! (Hiper vs. Tagan, kolla inlägg innan du svarar)

Permalänk
Medlem

Nytt nätagg! (Hiper vs. Tagan, kolla inlägg innan du svarar)

För att dra det kort så behöver jag ett tystare och bättre nätagg i min HTPC men istället för att köpa ett nytt till den så tänkte jag sätta i mitt Aspire agg i den istället eftersom att ljudnivån på det trots allt är acceptabel. Därmed står datorn jag använder mest utan nätagg och så kan vi bara inte ha det!

Därför blev jag förtjust över att se SweC.s Nättaggs recension (Länk !

Hur som havre så tyckte jag att Hiper agget lät rätt intressant med tanke på att det håller sig till en vettig budget, närmare bestämt <800

Men sen kollade jag runt och hittade ett Tagan osså som så att säga rörde ihop sakerna lite. Därför står jag inför följande val:

Hiper 530W, 120mm Fläkt - 749:-
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322198
+ 530W
+ Billigare
- Inte hört lika mycket om detta märke

eller

Tagan 430W EasyCon, 120mm Fläkt - 805:-
http://www.styggapojken.com/?product_id=133794
+ Löstagbara sladdar
+ Hört mycket att Tagan ska vara bra
+ Verkade bättre enligt SweC.s test
- 100W mindre
- Dyrare

Datorn det ska driva blir följande:
MSI K8N Neo4
AMD64 3500+ "Win"
1024 Mb DDR
XFX 7800GT
HDD1 ATA 80Gb
HDD2 ATA 160Gb
HDD3 SATA 250Gb
DVD-brännare
Fläktar, ljus m.m

Så vad tycker folket om detta? Skriv vilket jag bör välja!

PS. Skriv inte att jag ska ändra min budget för det vill jag inte, den är och förblir 800kr (+- 10kr)!

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk

tagen.. men hipers agg är snyggare

läst det stora testat med 13 nätagg på förstasidan?

edit: missade den raden

jag skulle nog tagit tagan där.. watt spelar ju inte så mycket roll

ett DÅLIGT agg på 500watt kanske har en verkningsgrad 60 ynka %

medans ett BRA agg på 400 kanske har en verkningsgrad på 85%

då det bra agget ger 340riktiga watt medans 500 agget bara ger ynka 300watt.. sen är d lite mer som spelar in med ^^

lite off då men

en glödlampa ger ca 10-20% i ljus resten är varme

en normal byggd fullvuxen människa "utvecklar" ca 60-80watt

sen är de lite olika hur nätaggs tillvekarna mäter vad deras agg drar.. om tex en mäter på primär sidan och får då 500watt medans en annan läser på secondärsidan så ger de kanske 450.. men då verkningsgraden spelar in och den kanske är på 80% så kan man ju räkna ut att 450 watt agget som mätts på secondärsidan är långt bättre än det som mätts på primärsidan..

vet inte om det är lag på att de måste skriva efter primär eller socondär sidan..

iosf kan man ju belasta en 10A ( gänga 2 ) med ca 15A på hela 30 min innan den löser ut.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Re: Nytt nätagg! (Hiper vs. Tagan, kolla inlägg innan du svarar)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nutty
Därför blev jag förtjust över att se SweC.s Nättaggs recension (Länk !

Hur som havre så tyckte jag att Hiper agget lät rätt intressant med tanke på att det håller sig till en vettig budget, närmare bestämt <800

Jepp de har jag! Saken är ju den att båda aggen finns med där, bortsett från att Tagan agget var 530w istället, det jag väljer mellan är bara på 430W!

Men asså frågan som jag ställer mig är om de här 100W mer eller mindre spelar nån roll i mitt fall?!
Jag har väl typ planer på en disk till, inget annat tungt!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Trodde inte det var stor skillnad mellan nätaggregaten men efter att ha läst recension efter recension så verkar det som om det är helt omöjligt att välja rätt för i ett test presterar Hiper bra medans det i ett annat knappt blir rekommenderat...samma gäller Tagan.

Permalänk
Medlem

I det här fallet är Hiper nog mer prisvärt att välja.

Permalänk
Medlem

Har Tagan EasyCon 430W och har bara bra saker att säga om det och är väldigt nöjd. Har adrig testat Hiper men i det står "Kylningen verkar något underdimensionerad" vilket jag inte gillar så¨jag säger Tagan.

Permalänk
Medlem

Hur pass tyst är det?
Vad driver det?

Kan ju tillägga att om jag köper Tagan så kostar det totalt 805:- men om jag köper Hiper kostar det 749:- + frakt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nutty
Hur pass tyst är det?
Vad driver det?

Kan ju tillägga att om jag köper Tagan så kostar det totalt 805:- men om jag köper Hiper kostar det 749:- + frakt...

Det driver En HTPC. Som är rätt gammal. Det är rätt tyst siter med huvudet ca 30cm från nätaggat och det är knappt hörbart.

*Athlon 2400+
*9600pro
*Tvkort
*ljudkort

Permalänk
Medlem

det låter ju rätt bra eftersom en tyst dator är en fördel när man ska sova

får väl bli ett sånt eftersom de flesta som snackar om Tagan tycker att det funkar fint! verkar som om de kör med kvalitet på sina saker!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tagan lätt

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-

ett DÅLIGT agg på 500watt kanske har en verkningsgrad 60 ynka %

medans ett BRA agg på 400 kanske har en verkningsgrad på 85%

då det bra agget ger 340riktiga watt medans 500 agget bara ger ynka 300watt.. sen är d lite mer som spelar in med ^^

Ett nätagg med sämre effektivitet drar mer 230V, det producerar inte mindre 3.3/5/12V.

Ett 500W nätagg med 60% effektivitet producerar 500W 3.3/5/12V men drar 833.33...33W från vägguttaget.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB