Permalänk
Medlem

Subwoofer kabel 75ohm?

Hej,

Undrar om en subwoofer kabel är 75ohm. Det är RCAxRCA Hane.

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem

vad det är för motstånd i en kabel beror väl helt på vad för kabel det är? tjocklek, längd, material spelar nog stor roll...

Permalänk
Medlem

Är det en skärmad lågnivåkabel (koaxial) så är den säkert 75ohm.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

75ohm är "standard" så ja det stämmer.

Permalänk
Medlem

Re: Subwoofer kabel 75ohm?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dave87
Hej,

Undrar om en subwoofer kabel är 75ohm. Det är RCAxRCA Hane.

Nej, det ska den inte vara.. det är en standard lågnivå såvida det inte är en digital signal du ska köra till din subba?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Subwoofer kabel 75ohm?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nej, det ska den inte vara.. det är en standard lågnivå såvida det inte är en digital signal du ska köra till din subba?

Kan du inte berätta varför kabeln inte SKA vara 75ohm?

75ohm är annars en ganska vanlig impedans på obalanserade lågnivåkablar för analogt audio, balanserade är oftast 100-110ohm.

Digitalkablar är vanligast 75ohm obalanserat, 110ohm balanserat (AES-EBU).

EDIT, felskrivning. ändrade 93ohm till 75ohm.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Subwoofer kabel 75ohm?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Kan du inte berätta varför kabeln inte SKA vara 75ohm?

75ohm är annars en ganska vanlig impedans på obalanserade lågnivåkablar för analogt audio, balanserade är oftast 100-110ohm.

Digitalkablar är vanligast 93ohm obalanserat, 110ohm balanserat (AES-EBU).

Eftersom koaxial kabel för digitalbruk med rca oftast används där S/PDIF är inblandat så är det 75ohm som gäller.. balanserat används 110ohm om det är skärmad twistedpair (XLR) om det är obalanserat koaxialt (BNC/RCA) är det 75ohm..

När det kommer till lågnivå är det viktigare med låg kapacitans.. impedansen är av underordnad betydelse & kan vara 50/75/93ohm.. eftersom utgångsimpedansen på stärkarens utgång kan ligga på någon kohm medans ingångsimpedansen på subban kan ligga på 50kohm t.ex.. RG62 torde vara en god lågnivå ledare pga. sin låga kapacitans medan RG59 är en ypperlig ledare för video & digitala signaler.
www.minhembio.com/forum/lofiversion/index.php/t26713.html

Citat:

Hardware specifications

The "S/PDIF" specifications allow several different types of cables and connectors which must match the device being used. Key words for the electrical type are "coaxial" and "RCA jack." The other type is called "optical" with the word "TOSLINK" often used, or less-often, EIAJ Optical. Adaptors do exist to convert the coaxial RCA Jack S/PDIF to the optical TOSLINK S/PDIF and vice versa (though most individual adaptors are one-way only). All require some sort of external power supply. The "optical" version is advantageous for applications where electrical noise or many wires are an issue such as car audio.

S/PDIF was developed from a standard used in the professional audio field, known as AES/EBU which is commonly used in Digital Audio Tape (DAT) systems and for transmissions in professional studio recording. S/PDIF remained identical at the protocol level, but changed the physical connectors from XLR to either electrical coaxial RCA jacks or optical TOSLINK, both of which cost less and are easier to use. The cable was also changed from 110 Ω (ohms) impedance balanced twisted pair to the already far more common (and therefore compatible and inexpensive) 75 Ω coaxial cable, using RCA jacks instead of the "BNC" connector found in broadcast television. S/PDIF is, for all intents, a consumer version of the AES/EBU format.

http://en.wikipedia.org/wiki/S/PDIF

Edit: Visst har du rätt i att den kan vara 75ohm, men det är inte det som är det viktiga.. jag uppfattade det som att han fått tag på en videokabel till sin subba.. men visst den går den att använda & han märker förmodligen ingenting negativt...

So I stand corrected.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Ja jösses, skrev visst fel. skrev 93ohm istället för 75ohm.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja jösses, skrev visst fel. skrev 93ohm istället för 75ohm.

Men du skrev inte vad du själv tyckte, du klippte in någon annans tyckande istället.

Vad jag tycker om kablar?

Jag kör uteslutande RG59 som digitalkablar & en lite mer än medioker kabel som lågnivå.. dvs. inte dom svarta lakritssnörena man får med..

Nu blev jag snurrig.. lol.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ursäkta skruvis, men min tredagarsmigrän har nått sitt klimax ikväll, det är nog jag som är snurrig.

Käkar Citodon och Brufen Retard mot den.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

ursäkta skruvis, men min tredagarsmigrän har nått sitt klimax ikväll, det är nog jag som är snurrig.

Inga problem min vän.

Migrän, ja.. lider själv av sådant skit.. Jag provar Cafergot för tillfället men man får ruggiga biverkningar om man råkar feldosera.... har kört maxalt/Imigran/Citodon.. det bästa resultatet får jag med Citodon eller Maxalt kombinerat med en kylklamp inlindad i en kökshandduk liggandes på pannan/skallen.. & ja jag kan bara bekräfta det du säger.. man blir snurrig..

Sorry för offtopic..

Visa signatur