Permalänk

HDMI Samma som component?

var på expert idag och kollade på hemmabio system men där fanns inte HDMI på dvdn men snubben sa att där fanns component (3 sladdar) istället som hade samma effekt ingen skillnad? är det så?

Permalänk
Medlem

HDMI är digitalt och component är analogt. det är skillnaden.
Både ger bra bild men HDMI är att föredra när man länkar ihop "digitala aparater" vad jag förstått.

Permalänk
Medlem

HDMI är även ljud och så har man slängt in lite extra godis som HDCP.

Permalänk
Medlem

Re: HDMI Samma som component?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robster1986
var på expert idag och kollade på hemmabio system men där fanns inte HDMI på dvdn men snubben sa att där fanns component (3 sladdar) istället som hade samma effekt ingen skillnad? är det så?

Komponent skickar enbart bild analogt.

HDMI skickar både bild + ljud digitalt.

Värt att nämna är att även digitala signaler är inte lika känsliga för störning som analoga.

Permalänk

okej men det blir iaf bättre än vanligt med komponent? eller? för jag tycker det är onödigt att betala 6000kr för hemmabio system sen byta ut dvdn mot en med hdmi...som säkert kostar 1200kr+ allihopa?

Permalänk
Medlem
Citat:

okej men det blir iaf bättre än vanligt med komponent? eller? för jag tycker det är onödigt att betala 6000kr för hemmabio system sen byta ut dvdn mot en med hdmi...som säkert kostar 1200kr+ allihopa?

HDMI/DVI - > VGA -> Komponent (Y/Pr/Pb) -> SCART (RGB) -> S-video -> Komposit
(steglängden varierar)

Finns det inget liknande hemmabio-system där DVD:n har HDMI då?

Permalänk
Medlem

Köper du ett hemmabiosystem för 6000 tror ja inte du kommer märka någon skillnad på hdmi och komponent
DVD spelare med HDMI är ju oftast lite dyrare då HDMI licensen kostar en del, har för mig att dom billigaste ligger runt 2200 är rätt osäker dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av criller
Köper du ett hemmabiosystem för 6000 tror ja inte du kommer märka någon skillnad på hdmi och komponent
DVD spelare med HDMI är ju oftast lite dyrare då HDMI licensen kostar en del, har för mig att dom billigaste ligger runt 2200 är rätt osäker dock.

nja, om du kollar på http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=5&o=egenskap_1 så ser du att den billigaste kostar 582 kr (men jag är tveksam på kvaliten). en billig dvd spelare med hdmi som är poulär är samsung hd-860 som kostar 1000 spänn (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?r=89255). när det gäller hela hemmabiosystem så kan jag inte så mycket men kolla på www.prisjakt.nu

Permalänk

köper ju inget biosystem utan att ha lyssnat på de innan

förresten nu när vi ändå är inne på utgångar o ingångar..finns ju pc-ingång på tvn..blir bilden exakt som på skärmen då? fast större såklart ?:P och ljudet..vad ska jag då ha för sladd? och om jag kollar på film eller spelar spel på tvn så kan man inte använda hemmabio system väl om man tar film/spel från datorn menar jag?

Permalänk
Medlem
Citat:

köper ju inget biosystem utan att ha lyssnat på de innan

förresten nu när vi ändå är inne på utgångar o ingångar..finns ju pc-ingång på tvn..blir bilden exakt som på skärmen då? fast större såklart ?:P och ljudet..vad ska jag då ha för sladd? och om jag kollar på film eller spelar spel på tvn så kan man inte använda hemmabio system väl om man tar film/spel från datorn menar jag?

PC-ingång brukar vara VGA, och ja det blir som en stor datorskärm.

Ljudet har jag kopplat in direkt i min reciever, skippade TV:n där. Men de flesta brukar ha antingen 3,5 mm och/eller RCA-ingång på TVn dit man kan koppla det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
HDMI/DVI - > VGA -> Komponent (Y/Pr/Pb) -> SCART (RGB) -> S-video -> Komposit
(steglängden varierar)

Finns det inget liknande hemmabio-system där DVD:n har HDMI då?

Jag vill ha det till...

HDMI/DVI -> Komponent (Y/Pr/Pb) -> VGA (RGBHV) -> SCART (RGB) -> S-video -> Komposit

Du vet om att VGA är RGB + vertikal synk + horisontal synk? & i scarten är det RGB + komposit synk?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
HDMI är även ljud och så har man slängt in lite extra godis som HDCP.

HDCP är INTE godis, det är gift.

Visa signatur

Pirating ftw

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag vill ha det till...

HDMI/DVI -> Komponent (Y/Pr/Pb) -> VGA (RGBHV) -> SCART (RGB) -> S-video -> Komposit

Du vet om att VGA är RGB + vertikal synk + horisontal synk? & i scarten är det RGB + komposit synk?

Jag har jämfört komponent vs VGA på min xbox 360 och plasma.
VGA'n vinner överlägset. Nu vet jag att det kan vara fler faktorer som spelar in men faktum kvarstår för min del iaf.

Sökte runt lite men lyckades knappt hitta några praktiska jämförelser överhuvudtaget.

Permalänk

en lite annan fråga istället för att starta ny tråd : nu har jag kollat DVI -> HDMI (datorn -> tvn) för att kunna se det så..men bilden är skit dålig? finns det nåt man ska ställa in o så eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

en lite annan fråga istället för att starta ny tråd : nu har jag kollat DVI -> HDMI (datorn -> tvn) för att kunna se det så..men bilden är skit dålig? finns det nåt man ska ställa in o så eller?

rätt upplösning i Windows.

har du en 42" HD plasma så är det 1024 x 768, en 32" LCD 1336x768 etc.

Permalänk

är en 40" lcd men jag testade med rätt upplösning..blev kanske mini lite bättre men delar av bilden blinkade då istället? hade 60 hz som det skulle vara ..vafan? =(

Permalänk
Medlem
Citat:

är en 40" lcd men jag testade med rätt upplösning..blev kanske mini lite bättre men delar av bilden blinkade då istället? hade 60 hz som det skulle vara ..vafan? =(

skumt. ingen aning

min LG plasma visar knivskarpt och ingen tendens till flimmer när jag kör native-resolution.

Permalänk

borde denna också göra ju...men kan de inte vara för jag kör DVI kontakt i grafikkortet och HDMI in i TVn? och ska jag inte ställa in nåt speciellt i CATALYST Control center?

Permalänk
Medlem

Allt är ju givetvis teoretiskt och beroende på tillverkningskvalitén så kan lika gärna komponent bli bättre än HDMI/DVI på en enhet.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

men just nu är de inte bildkvalitén som är probelemet..det är mer bildfel..nån konstig störning på vissa ställe på bilden och bilden är för lång på höger sida och för kort på vänster! sen undrar jag vad man har för ljudkabel när man kopplar ljudet från datorn till tvn? tänkte köra o köpa det dag om jag får reda på vad jag ska köpa först..

Permalänk
Medlem

Component i var mans mun är analog component, t.ex. på en DVD-spelare. I HDMI finns digital komponent. Så att säga att HDMI är bättre än component blir lite skumt då det både finns analog och digital komponent.

HDMI är som det tidigare har sagts även ljud samt HDCP.

Jag kan säga så mycket som att du inte lär märka nån skillnad i huvud taget på de grejerna du ska koppla dem till.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dunder100
HDCP är INTE godis, det är gift.

Det jag nyttjade mig av i mitt inlägg kallas ironi, när du blir stor så kommer du också att veta vad det är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Det jag nyttjade mig av i mitt inlägg kallas ironi, när du blir stor så kommer du också att veta vad det är.

Hehe..

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Jag snor tråden lite och frågar en sak: Med vilken sladd får man bäst bild med Xbox 360? Jag har en LG 42' Plasma-TV med HD-ingång, etc...

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fritz FTW!
Jag snor tråden lite och frågar en sak: Med vilken sladd får man bäst bild med Xbox 360? Jag har en LG 42' Plasma-TV med HD-ingång, etc...

Läs tråden istället så har du redan svaret.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fritz FTW!

VGA

Jag har jämfört med komponent och VGA. Och VGA var helt klart att föredra (bättre färger)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Läs tråden istället så har du redan svaret.

Jag fick det inte riktigt klart för mig faktiskt, är inte riktigt medveten om vad som finns/inte finns... (:

Citat:

VGA

Jag har jämfört med komponent och VGA. Och VGA var helt klart att föredra (bättre färger)

Tack!

Permalänk
Citat:

VGA

Jag skulle nog vilja påstå att det är bättre med komponent iallafall när man har 8m kabel som jag har

Visa signatur

Gigabyte DS3 Rev 3.3. . C2D 1.86Ghz@2.8Ghz. Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 .Radeon 1900GT. Samsung 250Gb. HP L1925

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lidas1557
Jag skulle nog vilja påstå att det är bättre med komponent iallafall när man har 8m kabel som jag har

ok, du har jämför med VGA och komponent eller?

Permalänk
Citat:

ok, du har jämför med VGA och komponent eller?

Ja. Jag har inte lyckats hitta nån VGA som klarar dom längerna och jag har prövat flera stycken, men om du vet nån så får du gärna länka till den. Fast med kortare kablar kan det va möjligt att VGA är bättre, det har jag inte prövat

Visa signatur

Gigabyte DS3 Rev 3.3. . C2D 1.86Ghz@2.8Ghz. Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 .Radeon 1900GT. Samsung 250Gb. HP L1925