Citat:
Ursprungligen inskrivet av XPerion
Har aldrig handlat från Ebay förrut, men är verkligen sugen på skaffa antingen Nokia N92/N93 och förmodligen blir det N92. har kollat runt Ebay lite och ser många som säljer N92 till RIKTIGT billigt pris. Billigast jag kunde hitta var 180 Euro (efter brevväxlat med Ebay säljaren) ,som skulle betalas via Western Union. Har ingen erfarenhet köpa via Ebay, varken Western Union och har verkligen svårt ifall ska slå till det billiga priset?
För i Sverige listas N92 för ca: 4500:- och N93 ca: 6500:- och det är svårt att motstå dessa priser. Så har lite funderingar till ni som har erfarenheter om Ebay:
1. Kan man lita på att N92/N93 säljs till sånt billigt pris?
2. Western Union - Om nu jag betalar via det, sen får inga varor skickade och inser jag blivit lurad. Hur ska man kunna bevisa det och få pengar tillbaks? Syftar på om Western Union har nån slags garanti för sånt?
3. Ena säljaren bosätter sig i Holland och har över 400 postiva / 99.4%. Andra har över 1135 positivt / 100%, från köpare. Vågar man lita på dessa bedömningar?
4. Vad ska man fråga om för vara på den säkra sidan? Eller hur gå till väga för lista ut att säljaren är "pålitligt"?
All tips och råd är välkommna!
NEJ, ett fett nej, köp aldrig av någon som kräver Western Uniion som överföring. VÄLDIGT många som blivit lurade på ebay har blivit det när de betalt till säljare som vill att man använder western union. han svarar jättesnällt på dina mail, tills han har dina pengar, då är han borta.
kom ihåg att det oftast är privatpersoner som säljer, så nå garantier att du itne blir lurad finns inte.
det är VÄLDIGT sällan som försäljningar till så pass låga priser verkligen är en riktig auktion o inte nån som tänker lura dig, speciellt ovanligt är det på nya saker.
1. NEJ , risken att du blir lurad är överhängande.
2. Western Union för bara över pengar, de tar ju inget ansvar. du kan polisanmäla det, men då säljaren bor i utlandet (utgår ja från) så är det nått som är väldigt svårt o utreda. det vill säga det läggs ner så fort du lämnar polisstationen. bästa man i det läget, att man blivit lurad, kan göra är att glömma pengarna o gå vidare. raportera till ebay ifall du genomför köpet genom dem, så att ingen annan drabbas av samma person.
3. Bedömningar kan säga en del, MEN de är inte allt. jag skulle säga att risken är så stor att jag inte skulle lita på dem i detta fall. kolla vad han sålt och vem som köpt, händer ofta att "ligor" säljer saker för småpengar till varandra för att öka på sin feedback.
4.man kan skicka medelande till tidigare köpare o fråga om säljaren är seriös. men i detta fall skulle jag vara försiktig.
OBS: maila även ebay o fråga om de misstänker denna användare, för det händer att en del användares konton kapas, så att nån annan använder dem. då kan feedbacken vara sann, men handla om den igentliga ägaren av kontot o inte den som nu säljer. kan ibland ses på feedbacken, om t.ex. användaren varit inaktiv en längre tid o sen plötsligt börjar sälja massor.
har handlat en hel del på ebay, men även blivit blåst, men då var det en säljare som ville sköta allt vid sidan om ebay. MEN det var med Western Union, 4000 kr fattigare, men de har jag förträngt vid det här laget
säkraste ä att köpa av nån som har paypal och har deras betalningsgaranti, då får du tillbaka pengar om du bli lurad, men väldigt få har denna garanti, men paypal är ädå seriösare än western union. till o med banköverföring är det då man i det fallet i alla fall har ett konto och kontoinnehavare att gå på, vilket inte är fallet i western union, där han kan hämta ut sakerna på vilket kontor som helst som har western union.
western union har nån sån där tjänst där man lägger lösen på utbetalningen, det vill säga man måste ge ett lösenord för att få ut pengarna,men amn kan se att pengarna finns där. man skulle i det fallet kunna komma överrens om att när du fått din mobil får han lösenordet, men det lär han inte gå med på och det skulle för mig i alla fall fortfarande kännas osäkert.