Permalänk
Medlem

Förklara Intel Core 2 Duo E6600

Jag har hört av en vän att E6600 gör att Processor får dubbelt så mkt GHz dvs 4.8ghz istället för 2.4ghz som det står.

Kan nån säga mig vad är det för skillnad mellan Intel Pentium D och Core 2 duo?
Jag hänger itne med så mkt i utvecklingen och vill veta lite av denna processorn, har tänkt att köpa en ny dator.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Re: Förklara Intel Core 2 Duo E6600

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Heineken89
Jag har hört av en vän att E6600 gör att Processor får dubbelt så mkt GHz dvs 4.8ghz istället för 2.4ghz som det står.

Kan nån säga mig vad är det för skillnad mellan Intel Pentium D och Core 2 duo?
Jag hänger itne med så mkt i utvecklingen och vill veta lite av denna processorn, har tänkt att köpa en ny dator.

Din vän har fel. E6600 har två kärnor med klockfrekvensen 2,4 GHz. Två bilar som kör 100 km/h kör inte 200 km/h tillsammans

Pentium D är två stycken Pentium 4 på samma kort, Core 2 Duo har två kärnor på samma krets och är dessutom en helt nygjord arkitektur. D.v.s den har inget med hur Pentium 4 eller Pentium D är uppbyggd att göra alls. Core 2 Duo är också både snabbare, strömsnålare och svalare än Pentium.

Permalänk

Förutom det ovanstående person säger så vill jag bara tillägga en sak. Du ska inte titta på antalet "GHz" det säger inte speciellt mycket om processorns prestanda. Det finns processorer som arbetar med 2GHz som är mycket snabbare än processorer som arbetar med 3GHz.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Förutom det ovanstående person säger så vill jag bara tillägga en sak. Du ska inte titta på antalet "GHz" det säger inte speciellt mycket om processorns prestanda. Det finns processorer som arbetar med 2GHz som är mycket snabbare än processorer som arbetar med 3GHz.

Tack för förtydligandet Jag skrev att Core 2 Duo är snabbare än Pentium, men det kanske blev lite väl luddigt att det var det budskapet jag ville ha fram där.

Permalänk
Medlem

Samma som bilar, (jag vet att jag tjatar men det är ju en så himla bra jämförelse), en bil kan få 2 sekunder snabbare tid runt Top Gear's testbana även fast den har 100 mindre hästkrafter

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam