Permalänk
Medlem

Externt TV-kort för MCE

Något externt TV-kort ni rekomenderar?

Bor idag i ett comhem hus i Helsingborg (lägenhet). Skall flytta till Örebro om 6 mån där de har digitaltv så jag vill inte slänga pengar på någon som är värdelöst efter flytt.

Skall jag köpa kombi usbtvkort analog/digital och köra via egen antenn eller med usbtvkort via väggen?

Vilket ger bäst bild i ex. örebro som har digitaltv. comhem kontakt i väggen eller digitaltv via egen antenn?

Något speciellt kort ni rekomenderar, jag vill ha möjlighet att pausa, spela in och titta på en annan kanal samtidigt?

Kör Windows media center 2005 swe...

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Du behöver ett kort med dubbla tuners om du vill kunna spela in på en kanal och titta på en annan. Hur stort utbudet av USB-kort med dubbla tuners är har jag tyvärr ingen koll på.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
Du behöver ett kort med dubbla tuners om du vill kunna spela in på en kanal och titta på en annan. Hur stort utbudet av USB-kort med dubbla tuners är har jag tyvärr ingen koll på.

Ok, tack. Hoppas någon vet ett usbkort med dubbla tuners som är ok?

Permalänk
Medlem

Det är annan mottagare om du vill ha digital-TV via kabel-TV (DVB-C) jämfört med marksänd digital-tv via antenn (DVB-T). Detta är bra att tänka på. Bildkvaliteten är nog likvärdig med digital comhem jämfört med digital boxer, möjligtvis är den något bättre via comhem eftersom de har tillgång till mer bandbredd i kablarna än de har via marksända nätet. Å andra sidan behövs digital-tv abonnemang hos comhem medans det finns gratiskanaler via marknätet.

Det enda TV-kort jag vet som funkar med MCE 2005 och betalkanaler via marknätet är fireDTV eller floppyDTV som kör via firewire. Däremot funkar inte DVB-C med betalkanaler i MCE 2005 och eftersom även SVT's kanaler kräver kortläsare för comhem så är väl det en nackdel i dagsläget. Men du kan köra annan programvara såsom myTheatre och på så sätt få det att funka även i windows MCE.

Finns även nackdelen att comhem inte sänder TV3 och kanal 5 digitalt så det bästa är nog egentligen DVB-T så spelar det ingen större roll var du bor någonstans eftersom marknätet finns digitalt nästan överallt.

Det andra alternativet är analog mottagare, det funkar ju med comhems analoga basutbud oavsett om det finns digital-tv eller inte. Tyvärr blir bildkvaliteten något sämre och flyttar du till lägenhet utan kabel-tv är det kört då analoga marknätet släcks.

Själv kör jag analogt och digitalt TV-kort för comhem så att jag kan få alla kanalerna via kabel, men dock inga externa kort.