Olika ljud i hörlurar och högtalare

Permalänk
Medlem

Olika ljud i hörlurar och högtalare

Hej!

Är intresserad av att mixa lite låtar med hjälp av datorn men undrar om någon vet hur man kan lyssna på en låt i högtalarna samtidigt som man spelar en annan låt i hörlurarna?
Har ett ljudkort, SigmaTel High Definition Audio card med både digital utgång och utgång för hörlurar. Datorn jag använder är en Sony Vaio AR11 B.

Permalänk
Hedersmedlem

Vissa ljudkort har separata stereokanaler för analog och digital utgång, men jag tvivlar på att det gäller ditt kort. Du hade i sådana fall märkt det på att du har två alternativ i listan.

Det billigaste kortet jag vet med fyra analoga utgångar är M-Audio Firewire Audiophile för runt 1595:-, men det kräver förstås att du har Firewire i datorn.

Alternativet är att köra ditt interna ljudkort för monitoring och ett annat ljudkort för output, men det är inte helt säkert att du kan få dem båda i synk - och då blir det svårt att mixa.

Den sista varianten är att splitta left och right, vilket kanske är den bästa tillfälliga lösningen förutsatt att ditt DJ-program klarar det.

Permalänk
Medlem

Hej och tack för ditt snabba svar!

Vilken lista är det du hänvisar till där alternativen borde synas?
Är inte främmande för att köpa ett nytt ljudkort. Har hört att de externa ljudkorten ofta är mycket bra, men är det ett måste att det är kopplat via firewire? Många är ju USB-kort, vilka fördelar har ett firewire-kort i förhållande till ett usb-kort?
Att splitta får jag inte att fungera, ljudet kommer bara i den kanalen som är delad. Möjligt dock att det finns nån inställning jag inte hittat, programmet är rätt avancerat.