Permalänk
Inaktiv

Ska börja programmera

Jag har fått lite tid över nu och skulle vilja lära mig att programmera, inte seriöst men lite kul saker kanske.

som ni kanske förstår är jag väldigt färskt inom programmering och vet t.ex att html kod är sådant som hemsidor är kodat i och c++ är program.

Det som jag skulle vilja få hjälp med i detta inlägget är att dels välja en kod som inte är jätte svår men som man ändå skulle kunna tänkas göra lite roliga saker med, och guider till samma kod (gärna på svenska men det går jätte bra med engalska med).

Skriv gärna om jag har glömt något som kan vara bra att veta.

tack på förhand. P.

Permalänk
Medlem

Skjuter från midjan och säger Visual Basic 6.
Gammalt, men lätt att börja med och stort användsområde. Du kan lika lätt skapa små program som kan köras direkt i windows, som gör både enskilda saker eller utför systemuppgifter direkt i operativsystemet.

EDIT: misstänker att du får fler och kanske bättre svar snart. VB6 är typ 10 år gammalt, men en fördel till är att man kan hoppa direkt över på ASP (Visual Basic Script) som används på hemsidor för både enkla och avancerade lösningar.
Läs även vidare här i FAQen så länge

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TomKe
Skjuter från midjan och säger Visual Basic 6.
Gammalt, men lätt att börja med och stort användsområde. Du kan lika lätt skapa små program som kan köras direkt i windows, som gör både enskilda saker eller utför systemuppgifter direkt i operativsystemet.

tack så mycket!

men det finns ingen speciell guide till detta programmet som du skulle rekommendera?

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Python som är gratis. Dessutom är det enkelt att lära sig och interpreterbart. Det innebär att du kan skriva en rad kod, till exempel:

print "Hello world!"

utan att kompilera och sånt.

Permalänk
Medlem

Du är inte först med den frågan, och det finns heller inget exakt svar på den, däremot brukar det bli en livlig diskussion
Två trådar som tar upp det är
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...
och
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
Men det finns många fler om du söker lite.. Dock brukar inte VB6 vara det första folk rekommenderar, tror faktiskt inte jag sett någon göra det en enda gång innan, utan det är snarare något dom flesta inte tycker är bra att börja med

I vilket fall föreslår jag Python. Finns en nybörjarguide på http://docs.python.org/tut/tut.html

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga Java. Kul, ganska lätt och så är det gratis!

http://www.eclipse.org/

och ladda hem java platform
http://java.sun.com/j2se/1.4.2/download.html

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk
Medlem

Kör Python eller något liknande språk om du bara vill göra roliga saker snabbt.
Är väl ganska enkelt med Java också, men eftersom språket suger så rekommenderar jag det inte.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Ruby! Här är dessutom en sinnesjuk guide till det vackraste språket någonsin: http://poignantguide.net/ruby/

Permalänk
Medlem

Ruby, förstås. inte bara för att det är bättre än python (;)), utan för att jag tycker om det också.

nej, allvarligt talat är det både lätt att lära sig och lätt att läsa och förstå. och har den trevligaste communityn du någonsin kommer träffa på. matz is nice and so we are nice.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Ta en titt på Blinkenlights.se
En trevlig sida om programmering och sånt som jag är med och jobbar på. Finns säkert något du kan ha användning för där

Permalänk
Inaktiv

Tack independence för länken, ska kolla lite nogrannare när jag får lite mer tid.
tack till alla er andra också!

Permalänk
Medlem

VB6 måste vara det dummaste förslag jag nånsin hört, finns det någonting med det som är bra som inte något annat språk har?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira
VB6 måste vara det dummaste förslag jag nånsin hört, finns det någonting med det som är bra som inte något annat språk har?

Jag är helt färsk på koder och programmering men han skrev att det var lätt att börja med och det var det jag ville ha. Fast jag tror ändå jag börjar med Ruby eftersom det är 2 st som rekommenderade samma kod.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Ska börja programmera

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pärkka
Jag har fått lite tid över nu och skulle vilja lära mig att programmera, inte seriöst men lite kul saker kanske.

som ni kanske förstår är jag väldigt färskt inom programmering och vet t.ex att html kod är sådant som hemsidor är kodat i och c++ är program.

Det som jag skulle vilja få hjälp med i detta inlägget är att dels välja en kod som inte är jätte svår men som man ändå skulle kunna tänkas göra lite roliga saker med, och guider till samma kod (gärna på svenska men det går jätte bra med engalska med).

Skriv gärna om jag har glömt något som kan vara bra att veta.

tack på förhand. P.

Lite följdfrågor:
Är det windows du använder och vill programmera för? Vill du ha fönsterprogram ganska enkelt?
Om det är ja på båda så rekommenderar jag java eller C#. Visual Basic.net finns ju också (dvs inte VB6, utan det här är nya saker) men C# duger väl lika bra.
Det du vill ha är nog en IDE. Programmet du vill göra skriver du både kod och lägger ut fönster osv i samma och kompilatorn är enkelt integrerad.
Microsoft Visual Basic 6.0 kostar väl fortfarande pengar(?). Men MS har gjort versioner av sina nyaste utvecklingsprodukter, Visual Studio, i en variant av som är gratis att ladda ner och använda i icke-kommersiella syften, de kallas express edition.
Java är ju gratis också och det finns IDE:er för det med.

Angående din syn på html och C++.
HTML är liksom grundspråket för hemsidor. Enkelt är det ju att man skriver taggar som gör rubriker, inkluderar bilder osv. Skillnaden mot ett riktigt programmeringsspråk att man inte skapar någon kod som exekverar. Det finns ingenting i koden som liksom styr programmet, ingen instruktionspekare.
Idag använder man ofta server side-språk för att kunna göra avancerade saker. Dessa är riktiga exekverade språk som körs på servern och spottar ut hemsidor (html så att säga), vanligast är PHP och ASP (.net).
Språk som körs som egna program finns det ett enormt antal språk.

Här finns det en lista på hur man skriver det klassiska "hello world" meddelandet i massa språk.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_hello_world_programs

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag har likväl precis börjat programmering, och går faktiskt till och med en 50-poängs gymnasiekurs. Vi använder Visual basic och jag tycker det är riktigt roligt. Skulle dock vilja ha lite mer utmaningar att pilla med än de vi får i skolan. Någon som har en schysst guide till VB?

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Ska börja programmera

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Lite följdfrågor:
Är det windows du använder och vill programmera för? Vill du ha fönsterprogram ganska enkelt?
Om det är ja på båda så rekommenderar jag java eller C#. Visual Basic.net finns ju också (dvs inte VB6, utan det här är nya saker) men C# duger väl lika bra.
Det du vill ha är nog en IDE. Programmet du vill göra skriver du både kod och lägger ut fönster osv i samma och kompilatorn är enkelt integrerad.
Microsoft Visual Basic 6.0 kostar väl fortfarande pengar(?). Men MS har gjort versioner av sina nyaste utvecklingsprodukter, Visual Studio, i en variant av som är gratis att ladda ner och använda i icke-kommersiella syften, de kallas express edition.
Java är ju gratis också och det finns IDE:er för det med.

Här finns det en lista på hur man skriver det klassiska "hello world" meddelandet i massa språk.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_hello_world_programs

Jag har windows xp så det hade nog vart bäst att göra program till det ja.
med fönsterprogram vad menar du då?
vad är hello word?

Permalänk
Hedersmedlem

Hello world är används ofta som ett första program när man lär sig programmera
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hello%2C_World%21

Jo fönsterprogram (GUI-program), tänkte på att du vill ha fönster i windows om du ska programmera något som du skrev "inte seriöst men lite kul saker kanske."
GUI (Graphical User Interface) är ju ingen självklarhet, det naturligta är en CLI (Command Line Interface), alltså där programmet spottar ut text och användaren skriver text tillbaka. Nybörjarkurser i C++ t.ex brukar bara innehålla CLI-program, då fönsterprogrammering (kan vara) är lite operativsystemsspecifikt. Det är en bit krångligare i C++ och man ska kunna lite om hur man ska programmera för windows, vilket inte tas upp i en bok som lär ut språket.
Detta - att bara göra CLI hit och dit - brukar få en del att tröttna på programmering.

Edit:
Att du har XP utesluter inget som Python eller Ruby som föreslagits, de går fint med. Jag har dock själv inte koll på hur lätt det är att skapa GUI-program där.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira
VB6 måste vara det dummaste förslag jag nånsin hört, finns det någonting med det som är bra som inte något annat språk har?

Din kommentar är den dummaste jag hört på länge.

Finns företag som fortfarande kör med VB6.

Jag får mail från AMS varje dag med jobb som passar in på vad jag söker.

I en jobbannons så sökte dom 3 st VB6 utvecklare för att uppdatera och vidareutveckla egenutvecklade program inom finans och lån, för finansbolag som finns i 13 länder.

Permalänk
Glömsk

Det här är en fråga jag besvarat fler gånger än vad som egentligen är ekonomiskt försvarsbart.

Vad vill jag säga med detta inlägget? Det är två viktiga saker att tänka på när man programmerar:

1) Man bör inte återuppvinna hjulet. Man kan eventuellt göra hjulet rundare, men det har jag gjort. Detta gäller både programmering och inlägg om progammering.

2) Man bör kunna söka. Detta gäller både vid programmeringsbekymmer, och när man vill leta reda på Psios bra tidigare inlägg om det här ämnet.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TomKe
Skjuter från midjan och säger Visual Basic 6.
Gammalt, men lätt att börja med och stort användsområde. Du kan lika lätt skapa små program som kan köras direkt i windows, som gör både enskilda saker eller utför systemuppgifter direkt i operativsystemet.

EDIT: misstänker att du får fler och kanske bättre svar snart. VB6 är typ 10 år gammalt, men en fördel till är att man kan hoppa direkt över på ASP (Visual Basic Script) som används på hemsidor för både enkla och avancerade lösningar.
Läs även vidare här i FAQen så länge

Nej.. NEJ!

Visual Basic.NET eller till och med C# är mycket bättre val då dom används numera och du kan skapa hemsidor utifrån språken med.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Re: Re: Ska börja programmera

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Men MS har gjort versioner av sina nyaste utvecklingsprodukter, Visual Studio, i en variant av som är gratis att ladda ner och använda i icke-kommersiella syften, de kallas express edition.

Citat:

http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/support/faq/
4. Can I use Express Editions for commercial use?
Yes, there are no licensing restrictions for applications built using the Express Editions.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Ska börja programmera

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira

Citat:

http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/support/faq/
4. Can I use Express Editions for commercial use?
Yes, there are no licensing restrictions for applications built using the Express Editions.

Oj oj. Jag blir positivt tillrättavisad här Erkänner att jag inte kollade efter det utan utgick med den vanliga "privatanvändare får leka gratis, betalande (företagare) får tjäna pengar".

Jag gillar verkligen att express edition finns som gratisalternativ. Så vitt jag minns så sätter det inga verkliga begränsningar på användarna (som är hobbyfolk oftast). Själv kör jag VS 2005 professional edition (gratis via MSDN: Academy Alliance).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Ska börja programmera

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jag gillar verkligen att express edition finns som gratisalternativ. Så vitt jag minns så sätter det inga verkliga begränsningar på användarna (som är hobbyfolk oftast). Själv kör jag VS 2005 professional edition (gratis via MSDN: Academy Alliance).

Team suite är också gratis i ett halvår, har precis laddat ner det men inte hittat några direkta användbara skillnader jämfört med express, är typ bara funktioner för multinationella företag med 100000 anställda