Permalänk

Feedback: Största möjliga tystnad

Ja som sagt här kommer det feedback ifrån projektloggen.

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=625593

Eftersom jag har skrivit i projektplan att jag ska lägga upp mycket av arbetet på Sweclockers så hoppas jag att mycket folk följer bygget och kommer med råd och ideer.
Det kommer inte bli något byggande förrän några veckor bara så ni vet, fram tills dess så komer det förmodligen bara bli förslag på ritningar och sånt.

Jag kan börja med att säga att datorn inte är och kommer inte bli klockad så det främsta målet med projektet är att datorn ska bli så gott som knäpptyst. Och det ska inte va någon uberdunderkylning utan lite lagomt sådär.
För att en diskussion ska komma igång börjar jag med att fråga vilket material ni tyckar att jag ska använda. Jag har diskuterat med en lärare på skolan och han tycker att aluminium vore mest praktiskt. Det är lättarbetat, låg vikt och leder värmen hyggligt. Koppar tror jag faktiskt blir lite för tungt och är tydligen oerhört segbearbetat. Men vad tycker ni.

Visa signatur

Ska det va så ska de va ordentligt!!

Permalänk
Medlem

alu kan oxå vara segt aliminium tycker jag är "klibbigt", ska grejjerna vara så små så bör du föredra koppar för maximal kylning vilket leder till att du antagligen kan ha fläktarna på extra lågt varvtal.
är nog bäst att pröva vad du föredrar att arbeta med. glöm sen inte waterwetter och sådana så förbättringar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

håller med ovanstående om att du borde använda koppar till blocken istället..
och tänkte passa på o tipsa om att SleepStreameR(?) har snart möjlighet att fräsa bl.a vattenblock i koppar och liknande så att du kan säkert be han göra blocken åt dig för en slant

lycka till med bygget

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

jag måste bara fråga vilket program du använt för att göra "prototyperna"...ser najsigt ut.

Permalänk
Medlem

"Jag har nu lärt mig att använda solidworks så jag kommer att lägga upp bilder på skisser och kanske även ritningarna i sig om nån vill det."
Bör ju vara solidworks programet heter om jag har tolkat denna texten ur projektloggen korrekt.
Ser riktigt najs ut. Hoppas det går bra!

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk

Aka_The_Barf:
Koppar vore ju det bästa men min lärare uppe på verkstan sa att det är tungt att jobba i. Jag har själv fräst i aluminium förut och det funkade kalas. Beror ju alldeles på vad det är för legering och så.
Köra fläktarna på lågt varvtal?? Förstår inte riktigt vad du menar.
Vad är är Waterwetter??

JAxen:
Nja, blocken ska jag då göra själv. Annars hade det jhu inte varit så krångligt. Det är ju ändå en 100-poängs kurs som ska göras.
Maskinerna på skolan är ju riktiga industrimaskiner så det är nog ingen fara. Men jag kan höra med honom om lite tips å så kanske.

DaWoo:
Solidworks 2007

Tack för peppningarna och hoppas att det fortsätter i den stilen:)

Visa signatur

Ska det va så ska de va ordentligt!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XYZ-saft
"Jag har nu lärt mig att använda solidworks så jag kommer att lägga upp bilder på skisser och kanske även ritningarna i sig om nån vill det."
Bör ju vara solidworks programet heter om jag har tolkat denna texten ur projektloggen korrekt.
Ser riktigt najs ut. Hoppas det går bra!

jajaja....erkänner att jag inte läste så noga...jag var ju så impad av bilderna så det blev inte så mycket tid till att läsa

Permalänk

Förstår det:)

Jag är nog mest nöjd med blocket till grafiken. Det är tänkt att inloppet ska vara i hörnet av blocket över GPUn och sen ska varsitt utlopp vara på flankerna, dessa kommer i sin tur "hänga" ovanför minnena och förhoppningsvis kyla dom litegranna. Vad sägs om det?

Visa signatur

Ska det va så ska de va ordentligt!!

Permalänk
Medlem

Re: Feedback: Största möjliga tystnad

ja du kanske inte har så mycket val att göra i något annat matrial än koppar beroende på vad du ska ha för radiator.

köper du tex en black ice eller liknande framtagen för vattenkylning lär du förmodligen använda koppar till dina block eftersom dessa radiatorer nästan alltid är gjorda i koppar.

koppar + aluminium + vatten = dåligt

har för mig att det blir mycket korission och att aluminium blocket sakta men säkert kommer att försvinna.

du får söka lite mer det står på forumet kan inte riktigt ge en exaktare förklaring just nu

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk

UPDATE i projektloggen.

Murcho: Jo koppar vore ju det bästa. Men kika in set nyaste blocket i loggen. I aluminium väger hela blocket ca 130 gram. I koppar väger det strax över 300 gram. Och jag är lite osäker på hur mycket man vågar hänga på utan att processorn eller moderkortet tar skada.
Nån som vet??

Förresten, vart får man tag på 1/2 tums snabbkopplingar?

Visa signatur

Ska det va så ska de va ordentligt!!

Permalänk
Medlem

300g på processorn vore inte vara några problem. Luftkylare, typ Ninja, väger ju minst det dubbla. Grafikkrtet vet jag dock inte vad det tål, men det vore väl gå att göra nått form av stag som tar en del av vikten om det blir problem?

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

Re: Re: Feedback: Största möjliga tystnad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murcho
ja du kanske inte har så mycket val att göra i något annat matrial än koppar beroende på vad du ska ha för radiator.

köper du tex en black ice eller liknande framtagen för vattenkylning lär du förmodligen använda koppar till dina block eftersom dessa radiatorer nästan alltid är gjorda i koppar.

koppar + aluminium + vatten = dåligt

har för mig att det blir mycket korission och att aluminium blocket sakta men säkert kommer att försvinna.

du får söka lite mer det står på forumet kan inte riktigt ge en exaktare förklaring just nu

Det här är en ganska vanlig uppfattning, men om man tänker efter så händer inte det här pga magi utan kemi.
Det som bildas när man förenar koppar och aluminium så här, är en galvanisk cell.
I vilken det sker en oxidation och en reduktion av metallerna via utbyte av elektroner.
Hela historen beror av att ämnena har olika normalpotetialer, och det är precis så här ett batteri funkar.

Däremot, så måste de elektroner som ska utbytas mellan dessa ämnen kunna överföras på ngt sätt ( som ex i ett bilbatteri via svavelsyra eftersom det innehåller massor med fria joner och därför är ledande ), och använder man avjoniserat vatten till sin kylning är detta inget problen då avjoniserat vatten är praktiskt taget en elekrisk isolator.

Sen kommer du antagligen att vilja använda en packning motsv. i ditt CPUblock om du gör det i både Cu och Al, vilket gör att de kommer inte i dierktkontakt med varandra.

Jag hade liknande planer när jag gick i gymnasiet och pradade med min kemilärare om det här.
Han meande på just det jag har skrivit, det blir en galvanisk cell, men iochmed det avjoniserade vattnet, och att den Al du använder i blockena kommer att oxidera ganska omedelbart efter bearbetningen, kommer reaktionen i cellen att bli så svag/liten/långsam (hur du nu vill säga det ^^ ) att det kommer ta oöverskådlig tid innan det börjar att läcka.
Dock kan det vara rekomenderat att byta vattnet ibland då det allteftersom kommer att ta upp fria joner, vilket kommer öka ledningsförmågan och snabba på reaktionen i den galvaniska cellen.

Alltså, det kommer inte att bli ngt problem att blanda Al och Cu, titta tex på Swiftechs vattenblock. De har ju iofs eloxerade Al detaljer, men som jag förstod av min kemilärare så är det i princip samma som att aluminiumet oxiderar av syret i luften, fast gjort med en elektrokemisk process som gör oxidlagret lite tjockare. Dessutom så har de ju en packning mella de olika metallerna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av storcken89

Murcho: Jo koppar vore ju det bästa. Men kika in set nyaste blocket i loggen. I aluminium väger hela blocket ca 130 gram. I koppar väger det strax över 300 gram. Och jag är lite osäker på hur mycket man vågar hänga på utan att processorn eller moderkortet tar skada.
Nån som vet??

Förresten, vart får man tag på 1/2 tums snabbkopplingar?

Viken är igentligen inte ett särskillt stort problen när du är nere på sådana vikter som 300g, som ex finns ju Zalman Fatal1ty FS-C77 som väger 918g.
Dock ska man tänka på att det kan bli stora påfrestningar runt socke/på processorn om man flyttar runt på datorn med en så tung kylare.
men håller du dig så att viken < 500g så behöver du nog inte oroa dig.

Såna snabbkopplingar kan du säkert få tag på från en godtycklig VVSbutik, men försök att hitta en grossist då alla vvsprylar är svindyra (tex http://www.rinkabyror.se/ de har det mesta )

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Medlem

Om du har mycket pengar fixar du ett block i silver ^^

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ubbe_wee
Om du har mycket pengar fixar du ett block i silver ^^

haha, appro på, det ämne som har bäst termisk ledningsförmåga är faktiskt diamant ( 1000W/mK), som jämförelse har koppar 400W/mK
men diamant kanske är lite utöver din budget va?

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk

Ok så 300gram ska inte vara nån fara då. Iofs så kom jag på nu att min Zalman AlCu väger nog mer än så. Dessutom flyttar jag på datorn typ bara en gång i halvåret:).

Jag har kikat på rinkaby men de hade bara nipplar ner till 1/2 och jag ska ha 1/4 å. Då får jag inte nipplar som är lika och då mår jag psysiskt dåligt:P.
Men såna här snabbkopplingar som finns på typ datorbutiken, jag tycker de ser lite halvdanna ut. Är det verkligen bra med såna med tanke på att läckage inte är rekommenderat i lådan.

Nån som vill sponsra med silver skulle jag väl inte tacka nej:)
Diamant tror jag däremot inte är nån bra ide, kan nog vara lite tungbearbetat:D,

Men nån som har kommentar på det nyaste CPU-blocket??

Visa signatur

Ska det va så ska de va ordentligt!!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Feedback: Största möjliga tystnad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sukaii
Viken är igentligen inte ett särskillt stort problen när du är nere på sådana vikter som 300g, som ex finns ju Zalman Fatal1ty FS-C77 som väger 918g.
Dock ska man tänka på att det kan bli stora påfrestningar runt socke/på processorn om man flyttar runt på datorn med en så tung kylare.
men håller du dig så att viken < 500g så behöver du nog inte oroa dig.

Det blir ju endel påfrästning, men dagens moderkort har ju en liten platta ibak på moderkortet, så vikten borde ju förmodligen fördelas ganska bra.
så något problem med stor påfrästningar på socket är nog inga problem då man sällan, nästan alldrig fäster kylare på socket längre.

tack för att du förklarade närmare på de där med kemin eftersökte det så han lättare kunde förstå

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk

Hur fan ska jag kyla hårddiskarna tycker ni?
Den mesta värmen går ju ut på sidorna så det bästa hade ju varit att göra blcok och sätta där. Men grejen är att det är alldeles ojämnt och jag vet inte om jag vågar ställa mig att fräsa eller slipa bort ojämnheterna, med tanke på vibrationer och att få metallfilspån på kretskortet. Dessutom sitter det som tjock aluminiumfolie över ett hål på sidan som jag är rädd att förstöra. Vad är det i detta hål?? Är det här som de suger ut luften efter att disken är monterad i fabriken?
Jag kan ju göra ett stort block och lägga uppe på, men tyvärr är ju det isolerat så det inte alls är lika varmt som sidorna. Fast det kanske jämnar ut sig för att det är en större anläggningsyta där.
Har ni nå förslag, har kikat i andra trådar fast blir inte mycket klokare av det.

Jag har skrivit ihop et brev som jag ska skicka till lite olika pcföretag och fråga om de är villiga att sponsra med de lite dyrare delarna jag inte kan göra själv. Men kommer knappt på några, har ni några förslag?? Någon annan här på forumet som fått sponsring för sina projekt?

Visa signatur

Ska det va så ska de va ordentligt!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storcken89
Hur fan ska jag kyla hårddiskarna tycker ni?
Den mesta värmen går ju ut på sidorna så det bästa hade ju varit att göra blcok och sätta där. Men grejen är att det är alldeles ojämnt och jag vet inte om jag vågar ställa mig att fräsa eller slipa bort ojämnheterna, med tanke på vibrationer och att få metallfilspån på kretskortet. Dessutom sitter det som tjock aluminiumfolie över ett hål på sidan som jag är rädd att förstöra. Vad är det i detta hål?? Är det här som de suger ut luften efter att disken är monterad i fabriken?
Jag kan ju göra ett stort block och lägga uppe på, men tyvärr är ju det isolerat så det inte alls är lika varmt som sidorna. Fast det kanske jämnar ut sig för att det är en större anläggningsyta där.
Har ni nå förslag, har kikat i andra trådar fast blir inte mycket klokare av det.

du behöver inte slipa på dina hårdiskar, och om du är orolig kan du ju ha ett tunnt lager kylpasta. förmodligen behövs inte det heller, de som sätter block på hårdiskarna slipar inte sina hårdiskar.

och den där folie biten är en tejp bit som är satt för ett hål i hårddisken, ja vet inte varför det är ett hål där men jag gissar att det har med när de tillverkar hårdisken att göra. tips låt den sistta kvar kommer det in skit där så är det bye bye med den hårddisken

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk
Medlem

Fräsiga fräsar, lite fräschare än "mina"
Skulle du göra blocken i koppar eller aluminium, för jag skulle då inte vilja borra alla dom där hålen i koppar.. I aluminium skulle det nästan bara vara kul o borra i med lite T-röd till :]

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk

Jaha, det var nu ett tag sen jag skrev nåt här på forumet. Men jag har inte heller hållt på nånting med projektet, har varit mycket annat.
Men nu har jag märkt att jag är efter enligt tidsplanen och måste rycka upp mig lite.

Men jag har funderat hur allt ska hänga ihop, och jag har en liten ide:
Det kommer att gå en slang till CPUn sen två ut därifrån, och en slang går grafikkortet -> nordbryggan -> tanken. Andra slangen, hdd1+2 -> Nätagg -> tank.
Vad säger ni? Kan det funka? Tänk nu att jag inte ska ha ett ultrasupersystem som ska kyla min överklockade megadator, utan en standarddator som ska bli så tyst som möjligt.

Vissa delar kan jag inte göra själva så dessa hade jag försökt få sponsrade från nå företag. Jag har skickat ett mail där jag presenterar min ide till datorbutiken och gtek. Avslag ifrån db.se och inget svar än så länge ifrån gtek. Men är det inte andra på forumet som fått sponsorgrejer ifrån gtek?
Har ni några fler ideer på företag som ni tror/vet kan vara intresserade. Det jag behöver är radiator, pump, tank, slang, nipplar och sån där korrosionskydd.

Ideer vill vi ha

Visa signatur

Ska det va så ska de va ordentligt!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storcken89
Jaha, det var nu ett tag sen jag skrev nåt här på forumet. Men jag har inte heller hållt på nånting med projektet, har varit mycket annat.
Men nu har jag märkt att jag är efter enligt tidsplanen och måste rycka upp mig lite.

Men jag har funderat hur allt ska hänga ihop, och jag har en liten ide:
Det kommer att gå en slang till CPUn sen två ut därifrån, och en slang går grafikkortet -> nordbryggan -> tanken. Andra slangen, hdd1+2 -> Nätagg -> tank.
Vad säger ni? Kan det funka? Tänk nu att jag inte ska ha ett ultrasupersystem som ska kyla min överklockade megadator, utan en standarddator som ska bli så tyst som möjligt.

Vissa delar kan jag inte göra själva så dessa hade jag försökt få sponsrade från nå företag. Jag har skickat ett mail där jag presenterar min ide till datorbutiken och gtek. Avslag ifrån db.se och inget svar än så länge ifrån gtek. Men är det inte andra på forumet som fått sponsorgrejer ifrån gtek?
Har ni några fler ideer på företag som ni tror/vet kan vara intresserade. Det jag behöver är pump, tank, slang, nipplar och sån där korrosionskydd.

Ideer vill vi ha

du kommer att förlora mycket tryck, hälften av trycket kommer att försvinna efter som du delar på slangarna till två olika slangar. jag kommer inte ihåg vilka radiatorer du har riktigt :/ men jag antar att du har dubbla singel radiatorer eller en me dubbla 120mm fläktplatser.

Mvh Linuz

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murcho
du kommer att förlora mycket tryck, hälften av trycket kommer att försvinna efter som du delar på slangarna till två olika slangar. jag kommer inte ihåg vilka radiatorer du har riktigt :/ men jag antar att du har dubbla singel radiatorer eller en me dubbla 120mm fläktplatser.

Mvh Linuz

Jag har ingen radiator alls för tillfället, men kommer nog att köra med en singel med dubbla fläktplatser.
Jo man tappar ju tryck om man kör parallelkopplat som jag tänkte. Man kanske ska seriekoppla ändå, men grejen är ju att den sista komponenten på "slingan" kanske inte kyls tillräckligt om vattnet är för varmt då.
Isåfall i vilken ordning ska komponenterna kylas?
CPU -> Graffe -> Nordbrygga -> HDD -> Nätagg
Om jag tex har såhär så är jag rädd för att HDDerna som kommer att monteras i en isolerad låda inte kommer att få tillräckligt med kylning.

Hur brukar man göra??

Visa signatur

Ska det va så ska de va ordentligt!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storcken89
Jag har ingen radiator alls för tillfället, men kommer nog att köra med en singel med dubbla fläktplatser.
Jo man tappar ju tryck om man kör parallelkopplat som jag tänkte. Man kanske ska seriekoppla ändå, men grejen är ju att den sista komponenten på "slingan" kanske inte kyls tillräckligt om vattnet är för varmt då.
Isåfall i vilken ordning ska komponenterna kylas?
CPU -> Graffe -> Nordbrygga -> HDD -> Nätagg
Om jag tex har såhär så är jag rädd för att HDDerna som kommer att monteras i en isolerad låda inte kommer att få tillräckligt med kylning.

Hur brukar man göra??

jag skulle nog sätta nätagget före hddn, hddn behöver sällan så mycket kylning, jag tror de är viktigare att du håller nätagget kallt, smäller de så finns ju risken att rästen går sönder också.
Mvh Linuz

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk

Börjar kännas som att jag varken har tid eller orkar kyla nätagget med vatten just nu. Det får väl kanske bli ett senare projekt eller nåt, om det låter allt för mycket så kan jag ju säkert byta fläkt i det eller köpa ett annat bättre.
4 block som ska ritas å byggas är ju lite ändå, håller mig till det sålänge.

Visa signatur

Ska det va så ska de va ordentligt!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storcken89
Börjar kännas som att jag varken har tid eller orkar kyla nätagget med vatten just nu. Det får väl kanske bli ett senare projekt eller nåt, om det låter allt för mycket så kan jag ju säkert byta fläkt i det eller köpa ett annat bättre.
4 block som ska ritas å byggas är ju lite ändå, håller mig till det sålänge.

jag har du kan få ritningar till cpu blocket som jag använder nu, de funkar kanon, ligger på ca 35 grader med en liten pro radiator me rums temp på 20-25 grader

du får lägga till mig på msn eller liknande, Murchooo@hotmail.com
om du nu är intreserad

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk

Nu har jag beställt grejer, jag fick aldrig nån sponsring. Iofs så kan jag inte säga att jag ansträngt mig så jättehårt för det, men det känns ändå tråkigt att punga ut egna pengar

Eheim 1048 Waterpump 220V 10L/min

Anslutningsadapter från Eheim 1048 UTLOPP

Anslutningsadapter från Eheim 1046/1048 INLOPP

Innovatek Tubing 8x1mm translucent - slang per meter

Anslutningsadapter från 1/4" skruvanslutning till 8x1mm-slang

Black ICE GT Stealth - 120 - 150x135x30mm / 400g (Plats för 1x120mm fläkt) 1/4" skruvanslutning

ADDA 120mm 3pin/4pin 16dB 38.9CFM RETAIL

Innovatek InnovaProtekt 1000ml/1l - corrosion protection & heat transfer

Visa signatur

Ska det va så ska de va ordentligt!!

Permalänk
Medlem

låter bra synd me sponsorn dock

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk
Citat:

Isåfall i vilken ordning ska komponenterna kylas?

Spelar ingen roll, temperatur-skillnaden på ut och in-vatten kommer vara så låg att det inte har någon betydelse.

Citat:

Hur fan ska jag kyla hårddiskarna tycker ni?

Med luft. Lågvarvig fläkt kyler HD's bra mycket effektivare än vatten. Så såvida det inte är ett egenvärde i att vattenkyla "allt" för sakens skull, eller du verkligen vill tillverka HD-block så kör på en bra fläkt. Kan bli i princip ljudlöst.

Intressant log, följer utvecklingen med spänning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathias72
Med luft. Lågvarvig fläkt kyler HD's bra mycket effektivare än vatten. Så såvida det inte är ett egenvärde i att vattenkyla "allt" för sakens skull, eller du verkligen vill tillverka HD-block så kör på en bra fläkt. Kan bli i princip ljudlöst.

Intressant log, följer utvecklingen med spänning.

Grejen är ju att diskarna ska stängas in i ett ljudisolerat utrymme, och då måste det ju var öppet nånstans där luften ska komma in. Och då kommer ljud ut, därför vill jag kyla med vatten.
Frågan var egentligen på vilket sätt ska de kylas med vatten, ska blocket ligga på sidorna eller uppe på? Sidorna är ju en del av chassiet, därför vill man helst lägga blocken där för att få bäst värmeupptagning. Själva botten och toppen är isolerad och blir inte riktigt lika varma, men det kanske jämnar ut sig med tanke på den större ytan man får. Det som försvårar att kyla på sidorna är att de är så ojämne, och för att få en bra anläggningsyta så måste de fräsas av. Det är jag inte riktigt säker om jag vill göra, små små spån som blir kvar kan kortsluta kortet, hur ska jag spänna upp skiten och pallar den misshandeln av fräsen?
Men nu har jag valt att gå på den enkla varianten, lägga ett stort lock uppepå bara.

Förresten är det jävligt roligt att höra att du tycker att mitt projekt är spännande:D

Har lagt upp två slutgiltiga ritningar på HDD- och CPU-blocken i byggloggen nu. även lite bilder på chassiet med lite beskrivningar hur det kommer se ut.

Måste lägga på ett kol och göra klart allt nu för det ska vara klart och rapporten inlämnad v. 7. får se hur det blir med det egentligen.

Visa signatur

Ska det va så ska de va ordentligt!!

Permalänk
Citat:

Grejen är ju att diskarna ska stängas in i ett ljudisolerat utrymme, och då måste det ju var öppet nånstans där luften ska komma in. Och då kommer ljud ut, därför vill jag kyla med vatten.

Uppfattat.

Citat:

Frågan var egentligen på vilket sätt ska de kylas med vatten, ska blocket ligga på sidorna eller uppe på?

Sidorna, definitivt. Där skruvarna som normalt leder bort en del värme sitter, och har de några små flänsar är det där de sitter... Tror inte det är någon tillfällighet att i princip samtliga (vatten-)kylningslösningar för HD's har blocken på sidorna.

Det sagt så tror jag att det visst skulle gå att kyla dem effektivt på översidan, skulle ju bli lite mer originellt så Enklast är nog dock sidorna. Beror ju lite på hur du tänkt at montera och så...