Permalänk
Medlem

ASUS P5B DELUXE, Hur är ljudkortet?

Tjena!

Jag hade tänkt att köpa moderkortet ASUS P5B DELUXE, men har hört att ljudkortet inte skall vara så bra.

Har sökt i forumet och inte hittat de svaren jag söker så jag.

Någon som har erfarenhet av detta kort och kan förklara hur detta ljudkort verkligen är?
Själv sitter jag på ett MSI Neo platinum kort där ljudkortet var värdelöst i början tills nya drivare kom ut.

Jag är väldigt sugen på detta moderkort för det verkar prestera väldigt bra i tester osv, men jag vill inte köpa det om ljudkortet inte är bra...

Tacksam för svar!

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+, MSI K8N Neo Platinum, 2x512mb Corsair VS PC3200, Leadtek Geforce 6800GT 256mb, Western Digital 200gb

Permalänk
Medlem

Mitt funkar fin fint kör både Headset och Koax till hemmabio systemet.

Kom bara ihåg att stänga av "aktivera subwoofer" så slipper du "knaster" ljud.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

onboard ljudkort kan aldrig mäta sig med "vanliga"...

Jag kör med ett:

Creative SB X-Fi Extreme Music

riktigt bra ljud, väl värt pengarna

Permalänk
Medlem

Men om man jämför med ljudet på andra moderkort i samma prisklass, är det någon verklig skillnad, har verkligen P5B Deluxe sämre ljud än andra?

Permalänk
Medlem

Klår ljudet i mitt förra Dfi Ultra-D

Visa signatur
Permalänk

Ett riktigt ljudkort är ett måste om man inte ska ha datorn som serverdator.
Ljudet är halva upplevelsen vid en datorn...

Kör själv med Creative SB X-FI XtremMusic och Logitech Z-2300 Högtalare..
Riktigt läckert ljud.

Visa signatur

Signatur raderad av Kanel
§ 9 - Marknadsföring och försäljning

Permalänk
Medlem

Jag kör endast med hörlurar och jag hade annars tänkt köpa ett Soundblaster Audigy AZ eller vad det nu hette för ca 395:-

Fanns även ett för 295:- men såg inte skillnaden på dessa. Man behöver väl inte ett enormt ljudkort för hörlurar?

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+, MSI K8N Neo Platinum, 2x512mb Corsair VS PC3200, Leadtek Geforce 6800GT 256mb, Western Digital 200gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperSvedis
Ett riktigt ljudkort är ett måste om man inte ska ha datorn som serverdator.
Ljudet är halva upplevelsen vid en datorn...

Kör själv med Creative SB X-FI XtremMusic och Logitech Z-2300 Högtalare..
Riktigt läckert ljud.

det beror väl på hur kräsen man är sitter med ett x-fi fata1ty men tycker att det intergrerade i mit p5w duger fin fint .

så som frågan lyder. jag tkr du ska köpa ett p5b klart värt pengarna inget skit ljud där inte .

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Jag hade ett nForce2 kort med Soundstorm innan jag köpte mitt P5B Deluxe och jag måste säga att ljudet suger i jämförelse. Jag använder Creative's THX 2.1 system med en hyfsat dyr koax sladd och visst låter det OK, men i jämförelse med Soundstorm så är det väldigt burkigt.

Hade ett Gigabyte kort hemma ett tag med Realtek ljud i och jag lyssnade aldrig på det, men kontrollpanelen var i alla fall mycket bättre än SoundMAX mjukvarans absoluta skräp. SoundMAX har nästan inga inställningar alls och utseendet ser ut som en total amatör rört ihop ett program på fem minuter.

SoundMAX är dessutom (som alla inbyggda ljud, utom just Soundstorm) en mjukvarulösning och inte en hårdvarulösning.

Jag kommer nog att köpa ett X-fi när jag får pengar över.

Permalänk
Medlem

Köpte till ett Creative SB Audigy kort för 275kr till mitt P5B Deluxe.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
det beror väl på hur kräsen man är sitter med ett x-fi fata1ty men tycker att det intergrerade i mit p5w duger fin fint .

så som frågan lyder. jag tkr du ska köpa ett p5b klart värt pengarna inget skit ljud där inte .

Koppla in en riktig ljudanläggning och tvätta öronen så kommer även du höra att det handlar om två helt olika världar. Att sitta med det inbyggda ljudkortet är som att spela golf med farfars käpp.

Visa signatur

Signatur raderad av Kanel
§ 9 - Marknadsföring och försäljning

Permalänk
Avstängd

Asus soundmax ljudkort som är intergrerat suger stenhårt usch..

Satte i ett audigy 2 zs i mitt funkar 1000ggr bättre inget knastrande längre m.m

Permalänk
Medlem

Provade också det integrerade ljudkortet på mitt p5b deluxe och det suger riktigt duktigt, massa brus och störningar. Datorn blir även långsam av drivrutinerna. Har beställt ett CREATIVE SOUND BLASTER AUDIGY från dustin istället.

Visa signatur

C2D E6300 @ 2950Mhz , Asus P5B Deluxe, CORSAIR 1GB DDR2 PC6400 XMS2, MSI 7900GTO 512mb 704/1638. Seagate Barracuda 320GB SATA2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av izor
Provade också det integrerade ljudkortet på mitt p5b deluxe och det suger riktigt duktigt, massa brus och störningar. Datorn blir även långsam av drivrutinerna. Har beställt ett CREATIVE SOUND BLASTER AUDIGY från dustin istället.

Tack! Var rädd att jag köpte mitt ljudkort i onödan...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Har P5W deluxe och P5B deluxe olika ljudkretsar?

Vilket av dessa 2 moderkort är att föredra till sitt c2d system? Kanske va OT men what the hell i took a robber

Visa signatur

Beställt system >> Conroe 6600<>Asus P5B Deluxe<>Corsair XMS2 6400 2Gb<>BFG Geforce 7600GT OC<>HD 320Gb SATA2<>Antec P180b<>Corsair HX620w

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur ni kan få massa brus & störningar i era integerade, antar att ni måste köra med värdelösa ljudsystem/kablar.. ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: ASUS P5B DELUXE, Hur är ljudkortet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bamb
Tjena!

Jag hade tänkt att köpa moderkortet ASUS P5B DELUXE, men har hört att ljudkortet inte skall vara så bra.

Har sökt i forumet och inte hittat de svaren jag söker så jag.

Någon som har erfarenhet av detta kort och kan förklara hur detta ljudkort verkligen är?
Själv sitter jag på ett MSI Neo platinum kort där ljudkortet var värdelöst i början tills nya drivare kom ut.

Jag är väldigt sugen på detta moderkort för det verkar prestera väldigt bra i tester osv, men jag vill inte köpa det om ljudkortet inte är bra...

Tacksam för svar!

Ljudkortet är nog det sämsta jag haft oturen att stöta på. De la inte mycket kraft på ett bra ljudkort. Köpte dock ett X-fi XtremeMusic och är helnöjd med moderkortet i övrigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
Förstår inte hur ni kan få massa brus & störningar i era integerade, antar att ni måste köra med värdelösa ljudsystem/kablar.. ?

Problemet med de inbyggda ljudkorten är att ljudkvaliten kan variera starkt från ett moderkort till ett annat. Hursomhelst en tusen lapp för ett Creative ljudkort är helt klart värt pengarna. Om jag pluggar in mina sennheiser lurar till det inbyggda ljudet i P5W DH Deluxe får jag nästan uncontrolled bowel movements.

Dock måste jag avråda samtliga från att köpa Audigy 1 & 2 kort då drivrutinerna till dessa kort är helt värdelösa. EAX strular som in i helsike och vill du kunna lyssn på musik (t.ex i WinAmp) och köra ett spel med hårdvarustöd för ljudet måste du sänka hårdvaru ljudstödet i Windows ett snäpp, vilket stör mig något grymt mycket. Plus att diverse crashar och dylikt är vanligt om du kör EAX aktiverat i spel.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Samt att det inte går att använda kontakterna på fronten med Audigy... helt värdelöst. Creative tyckte att de kunde köra med en egen standard så istället för 2x5 kontakt som är vanlig så kör de 1x10 där man inte vet vad man ska koppla in var.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Vad för ljudkort ska man då köpa, om Creatives kort inte går att koppla till frontutgångarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noneedforaname
Vad för ljudkort ska man då köpa, om Creatives kort inte går att koppla till frontutgångarna?

Vill jag också veta, kör just nu på det inbyggda... funkar helt ok, men sen har jag fullt med vax i öronen så

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Satt och lyssnade p åmusik en hel dag tills jag läste denna tråd provade då att stoppa i mitt Audigy 2 ZS kort för att se om det verkligen var skillnad.
Enda jag kan säga är att det är stor skillnad. Måste fått ett måndagsexemplar knastret och de små störningarna försvann iaf. Och ja jag stängde av dts saken, innan det gick det inte att lyssna alls.

Men om du köper kortet rekommenderar jag iaf att köpa etts separat ljudkort. fast du kan ju ha tur också.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

Angående ljudkvalitet så måste jag som hi-fi nörd säga att det är oväsentligt i en dator

(kör med Pioneer S-V1EX högtalare med AudioNet elektronik)

MEN! Jag undrar om någon mer än jag har problem med att få ut ljud ur rear-speakers-utgången på sitt P5B Deluxe kort? Jag stoppar in headset'et där o vill kunna ha det ikopplat o samtidigt lyssna i vanliga högtalare, och ha kvar möjligheten att ställa olika volym på utgångarna. Det där SoundMAX programmet suger hästballe!

Visa signatur

Klart o betalt

Permalänk
Medlem

Andolf, de högtalarna går loss på 140 000kr, e du en audiofil eller?

Visa signatur

Hej jag heter Martin, vad heter du?

Permalänk
Avstängd

Har precis satt ihop min burk och ville testa det inbygda ljudet eftersom alla tycker det är skit.

Jag kan iaf säga såhär, jag tycker inte det är så dåligt.
Jag har ett Audigy 2 ZS som jag kört länge och jag kommer inte stoppa in detta i burken iaf.

Jag hör ingen markant skillnad, ljudet är något lägre andra är mer eller mindre samma.

Jag kommer köra med detta tills jag har råd att köpa ett bättre ljudkort som xtreme eller liknande.
Inbygda är bra också jag kan koppla in front ingångarna på chassit.
Även Audigy 2 ZS driversen är fruktansvärt dåliga, och iaf på mitt har jag ett störigt brus som uppkommer lite då och då.

Så nu slänger jag iaf Audigy 2 skiten ;=) (inte bokstavligt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Har precis satt ihop min burk och ville testa det inbygda ljudet eftersom alla tycker det är skit.

Jag kan iaf säga såhär, jag tycker inte det är så dåligt.
Jag har ett Audigy 2 ZS som jag kört länge och jag kommer inte stoppa in detta i burken iaf.

Jag hör ingen markant skillnad, ljudet är något lägre andra är mer eller mindre samma.

Jag kommer köra med detta tills jag har råd att köpa ett bättre ljudkort som xtreme eller liknande.
Inbygda är bra också jag kan koppla in front ingångarna på chassit.
Även Audigy 2 ZS driversen är fruktansvärt dåliga, och iaf på mitt har jag ett störigt brus som uppkommer lite då och då.

Så nu slänger jag iaf Audigy 2 skiten ;=) (inte bokstavligt)

Rent ljudkvalites mässigt så tror jag inte där existerar en integrerad ljudkrets som slår ett audigy 2 i kvalite (inte därmed sagt att det är det bästa) Men va baserar du isåfall ditt test på? Har du sunkiga högtalare/hörlurar så är det inte en rättvis gämförelse. Sitter med ett par dyra Sennheiser lurar och hör enorm skillnad mellan den integrerade ljudkretsen på mitt Asus mobo (som ska vara rätt bra) och mitt gammla Audigy 2 (till det bättre) och hörde även en viss skillnad mellan Audigy 2 -> X-Fi

Dock håller jag med dig om att drivrutinerna till Audigy & Audigy 2 har varit en sann katastrof som får en att vilja begå våldsbrott mot sitt kort. Har blivit mycket bättre med X-Fi kan jag dock medela. Nu slåss man med problemet att hitta en bra kompitabel mjukvara som fungerar bra med Vista. Och känner jag Creative rätt så kommer det ta låååååååååååång tid >_<

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Är det någon större skillnad mellan inbyggda ljudkort och "riktiga" ljudkort om man matar ljudet digitalt via s/pdif (Sony Philips Digital Interface) ?

Permalänk
Avstängd

mrfisse logitech Z5500.
Inte använt hörlurar på 2 år typ.
Och nej jag hör ingen skillnad direkt på varken spel eller musik.

Ser absolut ingen anledning att slänga in audigy2 kortet med världens sämsta drivers iaf.

Och att folk klagar på brus fattar jag inte, har inget brus med det inbygda iaf.
Men visst, det tog lite tid att ställa in skiten så allt funkade bra.

Permalänk
Medlem

Jeg har ett Asus P5B, och onboardljudkortet är riktigt värdelöst. Sämre skit har jag inte haft. Tom mitt gamla SB vibra ISA kort är mycket bättre.

I windows är kortet helt värdelöst, men när jag körde med det i linux blev ljudet bättre av nån anledning. Antar att linuxfolket skriver bättre drivrutiner...

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Det här är sista gången jag säger det, det inbyggda ljudkortet på P5B är den sämsta skit jag någonsin haft oturen att träffa på! Jag bytte ljudkort efter någon vecka till ett Creative X-Fi Xtrememusic. Det kostade då 667kr (bulkade versionen) och måste säga att det kändes mycket mer prisvärt än vad E6300/E6600 var när de kom ut. Så för att sammanfatta allt
Det integrerade ljudkortet i P5B suger, köp ett annat för en liten peng! DET ÄR VÄRT DET!