Dell 2407, någon som köpt den nyligen?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muSashi
jag kan ändra allt på min utan problem med DVI.

Skumt. Jag kan inte ändra kontrasten om jag kör med DVI men om jag kör med D-Sub så går det utan problem.

Hur kollar man revisionen på skärmen? På baksidan? Edit: DOH! Vad trög jag är. Jag har A03.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

jag kan också ändra allt på min skärm med dvi

Permalänk
Medlem

MEN HUR DÅ :S

På display settings så kan man inte ändra wide mode, sharpness, zoom mm, och lite här och där ?..

Är min skärm trasig?? :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ibrgha88
JAg har ladat hem test versionen, men vet inte vad du menar :).
va är glitches till och börja med ?:)

Edit: Nu vet jag vad du menar?, dom dära lådorna som rör sig i olika hastigheter ?, mina "hackar" fram eller vad man ska säga.

Mm, precis de räta linjerna delas upp i olika delar där vissa delar hamnar efter andra linjer vilket gör att det ser ut som den hackar. Jag får t o m hack i den lådan som åker i 100 pixlar/s, vilket är dåligt. Detta fenomen märks också tydligt i FPS spel. Ska kontakta Dell för att se om man kan byta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ibrgha88
JAg har ladat hem test versionen, men vet inte vad du menar :).
va är glitches till och börja med ?:)

Edit: Nu vet jag vad du menar?, dom dära lådorna som rör sig i olika hastigheter ?, mina "hackar" fram eller vad man ska säga.

Ska man tro dom där testerna suger ju skärmen apa. Lästestet spricker ju typ på tempo 8. Och flaggorna osv är ju också hur suddiga hur som helst. Ska prova bf2 nu och se hur det funkar ingame istället :/

edit: lådorna hackar iaf inte fram

Permalänk
Medlem

Tror inte det hjälper om ni skickar tillbaks skärmen, alla verkar ju ha samma "problem", tror även jag har det :P.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yul
Det är överhuvudtaget väldigt begränsade möjligheter att ställa in bilden,
de räknar med att alla skall köra DVI och där kan man inte göra något.
Med VGA har man några inställningar att välja.
Det enklaste är att ladda ner Microsofts Color Panel och välja en profil där.
Jag har valt Adobe RGB 1998, som är ganska säkert kort.

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=1E33...

Men orka. Man måste ha SP2. >.<

Något alternativ till detta programmet?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Nu har jag fått min
Fasen vad den är fet

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Nu har jag fått min
Fasen vad den är fet

Jag tycker inte den är jättestor. Jag tycker den är precis lagom. Lagom upplösning i förhållande till storleken också.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Jag tycker inte den är jättestor. Jag tycker den är precis lagom. Lagom upplösning i förhållande till storleken också.

När man suttit på 15" i 3 år så tycker man 24" är mycket stor i början

Vilket program kan man se när boxar flyttar på sig?

Hmm när jag drar i gång ett spel och det är svart på skärmen så ser man att det lyser igenom lite :/
Har ett Nvidia GeForce FX 5200 om det kan bero på det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
När man suttit på 15" i 3 år så tycker man 24" är mycket stor i början

Vilket program kan man se när boxar flyttar på sig?

Hmm när jag drar i gång ett spel och det är svart på skärmen så ser man att det lyser igenom lite :/

En samling med länkar för olika testprogram finns här. Det är Passmark Monitor Test där man kan se boxarna.

Har kört detta test med laptopen och min gamla 17" visar båda samma typ av hackande i pixel persistence testet. Anledningen till att jag personligen uppfattar som mycket värre på 2407:an är nog p g a skärmens storlek och att den är dyrare en tidigare skärmar (dock billig för sin storleksklass).

Känns som man får lite olika signaler, om alla på detta forum uppfattar samma sak så är det antagligen inte så mycket att göra, men här står det att man ska returnera skärmen om man får problem i detta test.

Permalänk

Så vad tror du om att det lyste igenom på cs 1.6 men inte cs:s (det är bara dem spelen som fungerar med grafikkortet)

Permalänk
Medlem

Hoppas ni inte får bekymmer med bakgrundsbelysning på er skärm:

------------------

Hej Vladimir,

Jag fick besked idag om att vi inte kan byta ut din skärm utan bilder på felet. Som jag sade så har alla skärmar mer eller mindre backligth bleeding. Vi måste få verifierat hur mycket som lyser genom. Skärmen är designad för att avändas i normalt dagsljus eller vid en normalt belyst arbetsplats, inte som TV i ett mörklagt rum.

Försök ta bilder med din mobilkamera som visar problemet. Om det inte skulle bli tillräckligt bra bilder med den så måste jag be dig att låna en kamera och fotografera. Vi kan som sagt inte komma längre utan bilder på felet.

Bilderna ska uppfylla följande krav:
- De ska vara tagna utan blixt
- De ska vara tagna i ett normalbelyst rum
- Bilderna ska vara på Windows skrivbordet (helst med Windows enga bakgrund) samt på någon öppen applikation, exempelvis Word.

När vi fått in dess bilder så kommer vi att bedömma om felet är innanför eller utanför den felmarginal som finns för skärmen.

Bifoga bilderna i detta mail och svara tillbaka till mig.

--------------------

Tycker någon att detta låter rimligt?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vlad_swe
Hoppas ni inte får bekymmer med bakgrundsbelysning på er skärm:

------------------

Hej Vladimir,

Jag fick besked idag om att vi inte kan byta ut din skärm utan bilder på felet. Som jag sade så har alla skärmar mer eller mindre backligth bleeding. Vi måste få verifierat hur mycket som lyser genom. Skärmen är designad för att avändas i normalt dagsljus eller vid en normalt belyst arbetsplats, inte som TV i ett mörklagt rum.

Försök ta bilder med din mobilkamera som visar problemet. Om det inte skulle bli tillräckligt bra bilder med den så måste jag be dig att låna en kamera och fotografera. Vi kan som sagt inte komma längre utan bilder på felet.

Bilderna ska uppfylla följande krav:
- De ska vara tagna utan blixt
- De ska vara tagna i ett normalbelyst rum
- Bilderna ska vara på Windows skrivbordet (helst med Windows enga bakgrund) samt på någon öppen applikation, exempelvis Word.

När vi fått in dess bilder så kommer vi att bedömma om felet är innanför eller utanför den felmarginal som finns för skärmen.

Bifoga bilderna i detta mail och svara tillbaka till mig.

--------------------

Tycker någon att detta låter rimligt?

Han har helt rätt i att bakgrundsbelysningen läcker på alla skärmar (svart är inte helt svart utan grått). Vad som däremot är viktigt är att belysningen är jämn. "Bleeding" är effekten när exempelvis vissa hörn är mörkare eller ljusare än den övriga bilden.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Utnyttja ångerrätten. Du behöver inte specificera varför du vill ångra köpet (tyckte inte om plastkarmen...).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja veta om det finns en enda människa som klarar KUBTESTET ?

När jag köpte denna skärm, forstod jag att man förmodligen får tolerera vissa negativa effekter. Valet stod mellan EIZO som är nästan dubbelt så dyr och Dell.

Som sagt frågan är om Dell överhuvudtaget kan leverera en 2407 WFP som klarar Kub-testet? Jag körde även ett annat test, där var det små bilar som rörde sig-Tyvärr det blev också ghosting där.

De flesta av oss kan returnera skärmen inom 14 dagar utan att ange orsak för detta.
Jag har inte bestämt mig ännu hur det blir.

Visa signatur

K8N NEO4 Platinum, AMD 64 FX-55, XFX 8800 GT, Raptor 2x36,7GB, OCZ PC 3200 Rev.2 2x512MB, OCZ 600w,
Audigy2ZS, Zalman 7700Cu, Lian-Li PC V1200, Win XP

Permalänk
Medlem

Min klarar inte kubtestet. Bara den översta kuben som inte är "shreddad".
Jag tror inte att jag kommer att returnera skärmen för det, faktiskt.

Har testat att spela lite (Oblivion och FEAR) och ingame ser allt mycket bra ut.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yul
Jag skulle vilja veta om det finns en enda människa som klarar KUBTESTET ?

När jag köpte denna skärm, forstod jag att man förmodligen får tolerera vissa negativa effekter. Valet stod mellan EIZO som är nästan dubbelt så dyr och Dell.

Som sagt frågan är om Dell överhuvudtaget kan leverera en 2407 WFP som klarar Kub-testet? Jag körde även ett annat test, där var det små bilar som rörde sig-Tyvärr det blev också ghosting där.

De flesta av oss kan returnera skärmen inom 14 dagar utan att ange orsak för detta.
Jag har inte bestämt mig ännu hur det blir.

Min 2001FP på jobbet har samma problem med kubtestet. Skulle vilja prova med en CRT skärm för att se om det är kubtestet det är fel på men har ingen tillgänglig. Nån som kan damma av sin gamla CRT-skärm och prova?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xhit
Min 2001FP på jobbet har samma problem med kubtestet. Skulle vilja prova med en CRT skärm för att se om det är kubtestet det är fel på men har ingen tillgänglig. Nån som kan damma av sin gamla CRT-skärm och prova?

Jag kan testa det i kväll vid halv sju för jag har en dell crt skärm

Permalänk
Hedersmedlem

Alla ni som funderar på att skicka tillbaka era skärmar, har ni testat att använda skärmen i det ändamål som ni köpte den för? Jag skiter fullständigt i om min 2407:a får underkänt i alla testprogram som jag kör. Så länge den fungerar bra till det jag köpte den för (spel, film etc.) så är jag nöjd, för jag köpte den definitivt inte för att köra monitortest på den 24/7.
Om den nu uppvisade ghosting vid spel och film så vore det ju en sak, men när man måste ha ett sketet program för att se om skärmen duger eller inte så tycker jag att det känns lite overkill. Varför inte testa en film och lite spel istället och se om den duger till det, för det är ju det skärmen är till för.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ballistic
Alla ni som funderar på att skicka tillbaka era skärmar, har ni testat att använda skärmen i det ändamål som ni köpte den för? Jag skiter fullständigt i om min 2407:a får underkänt i alla testprogram som jag kör. Så länge den fungerar bra till det jag köpte den för (spel, film etc.) så är jag nöjd, för jag köpte den definitivt inte för att köra monitortest på den 24/7.
Om den nu uppvisade ghosting vid spel och film så vore det ju en sak, men när man måste ha ett sketet program för att se om skärmen duger eller inte så tycker jag att det känns lite overkill. Varför inte testa en film och lite spel istället och se om den duger till det, för det är ju det skärmen är till för.

Det stämmer
Bra skrivet

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xhit
Min 2001FP på jobbet har samma problem med kubtestet. Skulle vilja prova med en CRT skärm för att se om det är kubtestet det är fel på men har ingen tillgänglig. Nån som kan damma av sin gamla CRT-skärm och prova?

Kubtestet hackar fram på den CRT:n jag sitter på nu. Ser precis ut som dom inte använt dubbelbuffring.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Kubtestet hackar fram på den CRT:n jag sitter på nu. Ser precis ut som dom inte använt dubbelbuffring.

Ironiskt om det är testprogrammet det är fel på.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ballistic
Alla ni som funderar på att skicka tillbaka era skärmar, har ni testat att använda skärmen i det ändamål som ni köpte den för? Jag skiter fullständigt i om min 2407:a får underkänt i alla testprogram som jag kör. Så länge den fungerar bra till det jag köpte den för (spel, film etc.) så är jag nöjd, för jag köpte den definitivt inte för att köra monitortest på den 24/7.
Om den nu uppvisade ghosting vid spel och film så vore det ju en sak, men när man måste ha ett sketet program för att se om skärmen duger eller inte så tycker jag att det känns lite overkill. Varför inte testa en film och lite spel istället och se om den duger till det, för det är ju det skärmen är till för.

Jag lutar mig faktiskt åt det hållet också, det finns säkert mycket överallt som sker i bakgrunden. Man borde dock koncentrera sig på det man verkligen ser eller inte ser. Har testat min skärm i GTR2-funkar klanderfritt.
Jag misstänker att Kub-testet visar liknande resultat oavsett monitor. Blir spännande när vi får veta resultat med CRT monitor.

Visa signatur

K8N NEO4 Platinum, AMD 64 FX-55, XFX 8800 GT, Raptor 2x36,7GB, OCZ PC 3200 Rev.2 2x512MB, OCZ 600w,
Audigy2ZS, Zalman 7700Cu, Lian-Li PC V1200, Win XP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ballistic
Alla ni som funderar på att skicka tillbaka era skärmar, har ni testat att använda skärmen i det ändamål som ni köpte den för? Jag skiter fullständigt i om min 2407:a får underkänt i alla testprogram som jag kör. Så länge den fungerar bra till det jag köpte den för (spel, film etc.) så är jag nöjd, för jag köpte den definitivt inte för att köra monitortest på den 24/7.
Om den nu uppvisade ghosting vid spel och film så vore det ju en sak, men när man måste ha ett sketet program för att se om skärmen duger eller inte så tycker jag att det känns lite overkill. Varför inte testa en film och lite spel istället och se om den duger till det, för det är ju det skärmen är till för.

Håller med dig, det samma gäller de flesta typer av testprogram, som 3DMark t ex vilket spelat ut sin roll enligt min mening.

Men samtidigt måste man förstå att monitor testprogram är en bra måttstock på hur bra skärmen presterar just i spel, filmer etc. Ta en gradient bild t ex, det är svårt att bevisa att en skärm har undermålig färskalning om man inte tittar på en gradient bild.

Pixel persistency problemen upplever jag i bf2 och det går inte att skylla på 8800 GTS kortet då det framställer bilder i 80-99 FPS i 1920x1200. Eftersom grafikkortet spelar en stor roll i spel så är dessa tester bra, då man kan utesluta grafikkortets roll och endast visa skärmen och dess eventuella problem. Det gäller så klart bara om test programet är bra skrivet, vilket det inte verkar vara i detta fallet. Det är också lättare att förklara och dokumentera dessa problem om man ska prata med supportpersoner.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xhit
Håller med dig, det samma gäller de flesta typer av testprogram, som 3DMark t ex vilket spelat ut sin roll enligt min mening.

Men samtidigt måste man förstå att monitor testprogram är en bra måttstock på hur bra skärmen presterar just i spel, filmer etc. Ta en gradient bild t ex, det är svårt att bevisa att en skärm har undermålig färskalning om man inte tittar på en gradient bild.

Pixel persistency problemen upplever jag i bf2 och det går inte att skylla på 8800 GTS kortet då det framställer bilder i 80-99 FPS i 1920x1200. Eftersom grafikkortet spelar en stor roll i spel så är dessa tester bra, då man kan utesluta grafikkortets roll och endast visa skärmen och dess eventuella problem. Det gäller så klart bara om test programet är bra skrivet, vilket det inte verkar vara i detta fallet. Det är också lättare att förklara och dokumentera dessa problem om man ska prata med supportpersoner.

Jo, givetvis förstår jag att testprogram är en bra måttstock för hur bra skärmen presterar. Det jag vill få fram är att man inte enbart ska hänga upp sig på testresultaten. Om skärmen fungerar helt felfritt i övrigt så känns det rätt löjligt att skicka tillbaks den bara för att en kub i ett test råkar lida av ghosting. Hade man inte kört det testet så hade man förmodligen fortsatt spela sina spel och titta på sina filmer utan några som helst problem.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ballistic
Jo, givetvis förstår jag att testprogram är en bra måttstock för hur bra skärmen presterar. Det jag vill få fram är att man inte enbart ska hänga upp sig på testresultaten. Om skärmen fungerar helt felfritt i övrigt så känns det rätt löjligt att skicka tillbaks den bara för att en kub i ett test råkar lida av ghosting. Hade man inte kört det testet så hade man förmodligen fortsatt spela sina spel och titta på sina filmer utan några som helst problem.

Jag kör kuben på min 2407 och ser i princip ingen ghosting. Däremot hackar kuberna fram, precis som på CRT. Tror många blandar ihop hackandet med "ghosting". Tror det kallas "ripping".

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muSashi
jag kan ändra allt på min utan problem med DVI.

HUR?!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Utnyttja ångerrätten. Du behöver inte specificera varför du vill ångra köpet (tyckte inte om plastkarmen...).

Han vill byta ut den, inte ångra sitt köp.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muSashi
Han vill byta ut den, inte ångra sitt köp.

Ångra köpet.
Beställ en ny senare.
Utnyttjar man garantier så kommer man tillslut få en monitor som precis hamnar utanför garantin och man är rökt.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.