Varför hittar inte min dator hårddisken?

Permalänk
Medlem

Varför hittar inte min dator hårddisken?

Hejsan alla!
Nu är det så att våran andra dator har pajjat lite grand. Jag vet vad felet är och det ligger i windows. Har försökt reparera men det verkar inte som om det fungerar så bra. Därför tänkte jag installera om windows. Det finns där emot massvis med bilder som mina syskon och föräldrar vill spara, så jag tog ut en av deras SATA Hårddiskar och satte in i min dator.
Nu är det så att jag e ganska ny när det gäller sata och har själv byglat om min hårddisk (IDE) och satt den på slave och CDrom på primary.
Vad måste jag göra för att få min dator att hitta SATA hårddiskarna?
Testade att ändra lite till primary boot device i BIOS men det verkade inte som om dom riktigt hittas :/

Tack på förhand!

Znorky

Permalänk
Medlem

Sata-diskar har inget med dina master/slave inställningar att göra.
Låt din vanliga boot-disk vara master och ställd till boot.

Sata-disken är alltid sin egen master (på egen kabel). Kolla så att sata inte är avstängt i bios.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB