Permalänk
Medlem

Kopplingsschema till denna LCD?

Tjoho,

jag skulle behöva lite hjälp.
Det är som så att jag har en LCD, men inget kopplingsschema till den.

Info om LCDn:
Märke: Powertip
Modell: PC1602F B (står det på kretskortet, men på en klisterlapp står det:
PC1602LRU-FSO-B)

Skulle vara superb om ni kunde hjälpa mig med detta!

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Visa signatur

If the facts don't fit the theory, change the facts. Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micael_Karlsson
Kan detta vara något?
http://www.datasheet4u.com/html/P/C/1/PC1602F_PowertipTechnol...

Jo, den finns på deras hemsida också, men det är ju tyvärr inget kopplingsschema =(

Visa signatur

---

Permalänk

Vad skall du koppla in den till?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Till parallelporten.

Visa signatur

---

Permalänk

Om du tar en titt i databladet och kopplar efter denna bild, lånad från http://www.fractronics.com

Jag har inte gjort det själv och vet inte om det funkar men det låter rimligt om det är samma kontroller på din LCD och denna: http://www.fractronics.com/4x20bla_new.shtml där bilden är lånad ifrån.

Var försiktig och ta det lugnt!!

Lycka till!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo, jag var inne på den jag med, men det där är ju en 4x20 teckens display..?

Hursomhelst, måste jag använda motstånd?
Och vad är det där zick-zackiga för något, har aldrig sett sådanna i ett kopplingsschema förut? :S

Visa signatur

---

Permalänk

använd motstånd.. ALLTID .. de finns därförenanledning..
zik-zakiga är kolpottar alltså en vridkanpp så du kan ställa instyrkan på ljuset o sånt..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian

Hursomhelst, måste jag använda motstånd?
Och vad är det där zick-zackiga för något, har aldrig sett sådanna i ett kopplingsschema förut? :S

På fråga 1 JAAAAAAA!!
På fråga 2 Det "zick-zackiga" är motstånd à la USA!

Edit: -=FULLMOON=- hann visst före!
Trimpotentiometrar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har vi två som säger olika saker här

Men om det är ett motstånd, så hur ska man då kunna koppla in den tredje kabeln? :S
Och om det är vridpottar, varför ska man då ha 3st, dessutom två efter varandra?

Visa signatur

---

Permalänk

Olika saker! Nej, nej nej. Vi säger samma sak!

"dessutom två efter varandra"
för att BL- inte skall kunna kopplas direkt ner till jord. Blir troligen kortslutning.
+5V -- BL+ -- BL- -- GND
Nu blir det:
+5V -- BL+ -- BL- -- >=10 Ohm-- GND

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men vänta lite nu...

Vridpott:
http://www.64bits.se/recensioner/socketa_kylningsroundup3/swi...

Resistor (motstånd):
http://www.positiveoffset.com/Parts/4.7K-ohm-resistor.jpg

....? :S

EDIT: Ingen som har lust att göra en liten lista med vad exakt jag borde inhandla?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

en vridpott, eller potentiometer som det heter, är helt enkelt ett reglerbart motstånd

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qwarkman
en vridpott, eller potentiometer som det heter, är helt enkelt ett reglerbart motstånd

Så egentligen så kan jag bara ta 3st motstånd istället för 3 vridpottar, eller?
Kan jag ta 2st motstånd + 1st vridpott som ändrar LED-styrkan?

Tack så jättemycket allihop som svarat, även om jag är lite förvirrad

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Så egentligen så kan jag bara ta 3st motstånd istället för 3 vridpottar, eller?
Kan jag ta 2st motstånd + 1st vridpott som ändrar LED-styrkan?

Tack så jättemycket allihop som svarat, även om jag är lite förvirrad

MVH //Gorian

Antager att du med led-styrka menar bakgrundsbelysningen, eftersom symbolerna på displayen ej visas med vanliga led.
Isådant fall är bättre med en vridpotensimeter för att ställa in konstrasten, för den är mycket känsligare att det är rätt spänning. För mycket spänning och det blir "svarta rutor", för lite och det blir ingen text.
Så det räcker egentligen med en potentiometer och ett motstånd, ingen mening 2 seriellkopplade mostånd där, om man nu inte vill ha en viss resistans som inte finns bland de billigare motstånden. (behövs inte vid bakgrundbelysning)

Men vänta med att modifiera kopplingsscheman tills du blir bättre på att läsa av dem. Speciellt då det handlar om en display som lätt kan ta skada om man kopplar fel, det finns flera som ar bränt såna.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket bud_bundy för det svaret!

Någon som skulle kunna berätta vad det nu är jag behöver köpa? ^^

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Hur starkt ska motståndet vara, 10 Ohm och sedan trimpot på 10 också?

Visa signatur

ASUS F3Ka - Turion 64 X2 TL-60 2GHz - 15.4" TFT (WXGA) - 2GB DDR II SDRAM - ATI Mobility Radeon HD 2600 512MB - 160GB Serial ATA-150

AMD A64 X2 5200+ (2,6GHz) - 2GB DDR II SDRAM - ATI Radeon X1650Pro 256Mb - 250GB Serial ATA-300 - Packard Bell 22" Wide

Permalänk
Medlem

Jag har nu försökt fixa allt, men det verkar som att LCDn får för mycket ström till sig, för den blir väldigt varm och stänger av sig själv.
Ja, jag har kopplat rätt motstånd.

Får koppla om allt senare när jag orkar, funderar på att köpa färdiglödda LCDer från GTEK istället ^^

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Vad för motstånd andvänder du och hur har du kopplat?

Visa signatur

ASUS F3Ka - Turion 64 X2 TL-60 2GHz - 15.4" TFT (WXGA) - 2GB DDR II SDRAM - ATI Mobility Radeon HD 2600 512MB - 160GB Serial ATA-150

AMD A64 X2 5200+ (2,6GHz) - 2GB DDR II SDRAM - ATI Radeon X1650Pro 256Mb - 250GB Serial ATA-300 - Packard Bell 22" Wide

Permalänk
Medlem

Jag har kopplat enligt:

Dvs. 1st trimpott på 10.000 Ohm och den andra på 100 Ohm.
Sen en resistor på 10 Ohm

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Okej, tack. Men det fungerar trots detta inte riktigt för dig?
Går det inte på något sätt att dra ned Volten lite då, om man får tag i någon punkt med mindre än 5V?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VenCe
Okej, tack. Men det fungerar trots detta inte riktigt för dig?
Går det inte på något sätt att dra ned Volten lite då, om man får tag i någon punkt med mindre än 5V?

Var skulle det vara?

Jag kan inte testa den eftersom jag råkade löda den på en LPT-hona, när det ska vara en hane. ^^

Får göra om senare nån gång...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jaha, okej.
Men vad för effekttålighet har du på ditt motstånd i antal W?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1W på motståndet...

Är det fel? :S

EDIT: Använder dessa:

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, det var det som slog mig nu. Om man kanske skulle ha högre styrka. Någon annan med erfarenheter som vet?

Visa signatur

Permalänk

Nej motståndet behöver ej tåla mer effekt, det hade snarare räckt med ett motstånd för max tål 0.25mW.

Det jag först misstänker med värmeproblemet, är att du som många andra drar på bakgrundbelysningen på max bara för att det går och att den då blir för varm.
Annars kan det vara för hög matningspänningen till den, men det är ju bara att mäta så..
Kan självklart även vara fel på displayen också.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Nej motståndet behöver ej tåla mer effekt, det hade snarare räckt med ett motstånd för max 0.25W.

Det jag först misstänker med värmeproblemet, är att du som många andra drar på bakgrundbelysningen på max bara för att det går och att den då blir för varm.
Annars kan det vara för hög matningspänningen till den, men det är ju bara att mäta så..
Det kan självklart även vara fel på displayen.
*edit*
0.25W såklart, inte milli som jag skrev

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Nej motståndet behöver ej tåla mer effekt, det hade snarare räckt med ett motstånd för max 0.25mW.

Det kan självklart även vara fel på displayen.

Ja, jag drog faktiskt på bakgrundsbelysningen på max, för annars så syns inte bakgrundsbelysningen alls.
Det är allt eller inget liksom.
Men jag ska löda om allt och testa på riktigt.

Jag kopplar in den till USB, vilket inte kan ge så mycket än 5V (Har även mätt det).

Kan man vrida på den andra vridpotten till max?

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk

Då har du en konstig display eller så har du kopplat fel, på de jag har använt kan man ändra ljusstyrkan mycket.

När du pratar om att vrida den andra trimpotten till max, har du inte fått ställa in den till ett värde för att få tecken på displayen? De jag testade på så fick man göra det, antagligen hade man ingen text alls eller så hade man svarta rutor över hela displayen.

Du kan ju mäta på trimpotten då den är löskopplad och se så att du hade kopplat den rätt, alltså att mellan de pinnarna som du tror att trimpotten ändrar resistans då vrider på "ratten" verkligen gör det. Har du 10Kohmaren felkopplad så kan du istället för att ändra konstrasten ändra motståndet från 5V till jord. Har du en för låg resistans där så bränna ditt nätaggregat. Fast då borde du inte ha rätt spänning till konstrasten och borde inte få ut några tecken tycker jag. Kan hända att spänningen från usbn pga belastningen sjunker och det då fungerar.

Nå du kan ju även stänga av bakgrundsbelysningen och se om den inte blir för varm utan, fast det verkar något skumt med den kopplingen tycker jag.

Visa signatur