Ingen signal till bildskärmen efter misslyckad biosflash asus p5b deluxe. Jag=körd?

Permalänk
Medlem

Ingen signal till bildskärmen efter misslyckad biosflash asus p5b deluxe. Jag=körd?

Jag uppdaterade precis biosen på moderkortet från ett usbminne till senaste versionen, men när datorn startade om så händer ingenting. Bildskärmen får ens ingen signal.

Vad gör jag? Är jag rökt?

Permalänk
Medlem

Jag har råkat ut för liknande. Jag resetta bios och trixade med allt möjligt, men det som hjälpte mig till slut var att ta ur ena minnespinnen och trycka alt+f2 för att komma in i crasch free bios delen varefter moderkortet startade. Konsigt ! Dock så hjälpte inte detta vid nästa bios uppdatering utan då fick jag den garanti utbytt.

Visa signatur

I7 4790K | 16 gb | Gigabyte 980 | 1TB Evo 840 | Node 304 |

Permalänk
Medlem

...

resetat cmos ? pröva att hålla in alt f2 och starta me mobo skivan i

skulle tro att ngn komponent inte vill funka med nya biosen ifall de va så att flashningen gick helt korrekt bör inte ngt va fel i sig endast att ngt inte vill funka ihop ifall de nu va så att flashningen gick gel fri

pröva gärna me annan cpu . ingen stor risk men med mitt p5n32 sli deluxe se när jag hade de så flasha jag och då funka inte min cpu med nya biosen :S tog en annan cpu och flasha tbx till gammla men det är en parenters.

annars är det bara att beställa ett nytt bios chip

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Jag resetade cmoskretsen. Jag trodde inte detta moderkort hade den funktionen då det ska vara såkallat crash free bios. Jag förväxlande och missuppfattade lite..

När jag sen fick igång datorn stog det "overclock failure", jag hade klockat till 3ghz på det gamla bioset och sen installerat det nyaste. Hade nog med det att göra.

Jag körde Orthos i 10 timmar på 3ghz stabilt, men när jag började surfa med massa flikar hängde datorn sig. Nu kör jag i 2.8ghz (8x350) och surfar samtidigt som jag kör Orthos, har gjort så i nästan 5 timmar nu. Temperaturen har minskat kraftigt också, i 3ghz hade jag en load på ~68 grader, nu ligger den på ~57. Har endast ökat volten till minnena till 2.15v.

Permalänk

chrion: ja, det är en klok idé att resetta bios innan man flashar det. har läst om flera vars bios fuckat annars. å andra sidan funkar det utmärkt ändå för många, mig själv inkluderad.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Skönt att höra att det var ett felsteg

Permalänk
Medlem

...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChrioN
Jag resetade cmoskretsen. Jag trodde inte detta moderkort hade den funktionen då det ska vara såkallat crash free bios. Jag förväxlande och missuppfattade lite..

När jag sen fick igång datorn stog det "overclock failure", jag hade klockat till 3ghz på det gamla bioset och sen installerat det nyaste. Hade nog med det att göra.

Jag körde Orthos i 10 timmar på 3ghz stabilt, men när jag började surfa med massa flikar hängde datorn sig. Nu kör jag i 2.8ghz (8x350) och surfar samtidigt som jag kör Orthos, har gjort så i nästan 5 timmar nu. Temperaturen har minskat kraftigt också, i 3ghz hade jag en load på ~68 grader, nu ligger den på ~57. Har endast ökat volten till minnena till 2.15v.

kolla så du inte glömt ngn inställning du hade förut i gammla biosen så får du den nog till 3 ghz igen ska du se

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled