Permalänk
Medlem

mac osx, något att ha?

Är en i nuläget windowsanvändare som har lite planer på att införsffa en mac, är dock lite rädd för dom komplikationer som kan uppstå. Kan i princip ingenting om mac och tänkte därför ställa lite frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

1. Jag kommer i princip alltid att komma i kontakt med windows i de datoriserade miljöer jag rör mig utanför datorn, får jag några problem med detta, hur gör jag med filer som jag behöver läsa i en pc och filer från pc som behöver läsas i mac?

2. Hur gör jag med windowsbaserade program som jag vill köra, tex office jag vet att man kan köra windows i osx men om jag vill komma från detta, kan jag köra office direkt i osx?

3. Finns det fler windowsbaserade program en office som jag kan tänkas använda mig av( kan inte komma på några men onekligen måste det finnas fler )?

4. Hur fungerar mac med kommersiella cd-skivor kommer jag kunna öppna alla program/spel osv i osx?

5. Finns det program som endast stöder windows som jag inte kommer att kunna köra i osx?

6. Några andra nackdelar med att köpa en mac?

Tacksam för svar.

Är det något annat jag bör tänka på så skriv gärna det

/Johan

Visa signatur

/JP

Permalänk
Medlem

1. Nästan aldrig ifall det inte är något specialformat
2. Ja, du kan köra office direkt i osX, dock inte samma version som till windows.
3. Vet ej.
4. Nej
5. Ja
6. Det beror på.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Hedersmedlem

4/5 kan lösas med Parallels Desktop och Coherance. Med ett tema i windows så kan du få till det så att du inte kan se skillnad på vilka program som är windows och vilka som är OS X, fönstrena ligger precis som om de vore OS X's egna. Den enda nackdelen är att du måste ha Windows, men det har du ju tydligen redan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det känns som det finns en hel del bekymmer som måste åtgärdas för att det ska fungera smärtfritt, hur svårt är det att få tag i aplikationer till mac det blir lite av en annan värld jämfört med min windowsvärd tex den ovan nämda officeapplikationen och andra tilläggsprogram?

Vilka typer av kommersiella cd-skivor kommer jag inte kunna öppna program/spel osv?

Vilka windowsprogram kommer jag inte att kunna köra?

Känns dumt att blanda in windows, drar väl i stort sätt bara med sig alla de problem jag vill slippa, eller? Vad förlorar jag på att inte lägga in windows? Ska jag ha windows i datorn kan jag väl lika bra ha en helt och hållet windowsbaserad dator.

Visa signatur

/JP

Permalänk
Medlem

Så länge du bara tänker köra windowsapplikationer så är en windowsdator bäst.
(Sen om det är en Mac som alltid bootar windows via bootcamp eller en vanlig peze är väl en smakfråga)
Fast å andra sidan om man bara vill få något visst gjort så går det minst lika bra utan windows - fast då har man program för samma sak avsett för plattformen.
Ska man spela någon gång, eller köra något av de få programen som inte finsn i motsvarighet för OS X, så bootar man om i windows via bootcamp

Problem finns men det är väl mest en fråga om att vara ovan tid tänket och istälelt börja tänka OS X och inte Windows.
(Sen kan man ju antingen boots Windows eller köra windows i en virituell miljö om man vill tänka i gamla banor en stund.)
Men den flexibiliteten kostar ju några kronor till - är det värt det? Det bör man fråga sig…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av solstol
Det känns som det finns en hel del bekymmer som måste åtgärdas för att det ska fungera smärtfritt, hur svårt är det att få tag i aplikationer till mac det blir lite av en annan värld jämfört med min windowsvärd tex den ovan nämda officeapplikationen och andra tilläggsprogram?

Vilka typer av kommersiella cd-skivor kommer jag inte kunna öppna program/spel osv?

Vilka windowsprogram kommer jag inte att kunna köra?

Känns dumt att blanda in windows, drar väl i stort sätt bara med sig alla de problem jag vill slippa, eller? Vad förlorar jag på att inte lägga in windows? Ska jag ha windows i datorn kan jag väl lika bra ha en helt och hållet windowsbaserad dator.

Det finns ju Mac-motsvarigheter till det allra mesta. Om du inte har några väldigt speciella program du måste ha, så behöver du inte köra Windows-program alls.

Inga windows-program alls fungerar under Mac OS, enbart om de finns för båda operativsystemen.
Den enda gånger jag kör windows-program överhuvudtaget är när jag spelar, allt annat kör jag Mac-program till. Parallells har jag inte kört sedan min trial gick ut för flera veckor sedan

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

En bra idé kan ju vara att skriva vilka program du använder, det finns nästan alltid minst lika bra alternativ till OS X. Det enda området där det här inte gäller är spel, där är det riktigt skralt på macsidan tyvärr.

Men så länge du sysslar med sånt som man för det mesta gör: Mail, Office saker, tittar på film, laddar ner semesterfilmer, musik, photoshop osv. Så finns det riktigt bra alternativ, tycker jag.

Edit: För seg...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Det finns ju Mac-motsvarigheter till det allra mesta. Om du inte har några väldigt speciella program du måste ha, så behöver du inte köra Windows-program alls.

Inga windows-program alls fungerar under Mac OS, enbart om de finns för båda operativsystemen.
Den enda gånger jag kör windows-program överhuvudtaget är när jag spelar, allt annat kör jag Mac-program till. Parallells har jag inte kört sedan min trial gick ut för flera veckor sedan

Det där är ju inte riktigt sant finns ju faktiskt Crossover http://www.codeweavers.com/products/cxmac/
Men det har ju inte stöd för alla winprogram än men som sakt det mesta finns ju en motsvarighet för OSX som oftas är trevligare

Permalänk
Medlem

Jag pluggar till civilingenjör och vill ha en dator som jag på ett bra sätt kan integrera med mina studier samtidigt som jag vill använda datorn till underhållning.

Använder mig i huvudsak av:
office (vill kunna föra tex en word fil från osx till windows och vice versa)
musikspelare (finns bra alternativ i osx)
pro engineering CAD (vill kunna cada i pro engineering)
photoshop (kan photoshop, vill köra photoshop)
dreamweaver (vill kunna köra dreaweaver)
film (finns säkerligen bra alternativ i osx)
matlab (behöver kunna köra matlab)
msn (vill fortsatt använda msn)
skype (vill kunna använda skype)
dc (använder dc för nerladdning av det mesta)
wc3 (Vill kunna underhålla mig med detta förhållandevis primitiva spel)

Detta är dom program som jag kan komma på för tillfället, det är säkert så att jag saknar något.

Visa signatur

/JP

Permalänk

Office, musikspelare, photoshop, dreamweaver, film, msn, skype, dc och wc3 finns, eller fungerande motsvarigheter. Alla kanske inte lika bra som motsvarigheten till Windows dock.
Men hur är det med Matlab och CAD?

Permalänk
Medlem

DC - Shakespeer är sämst men duger
Matlab - ingen aning
Cad - ingen aning

Resten finns.

Permalänk
Medlem

Egentligen kanske jag borde omformulera min fråga, tjänar jag på att byta operativsystem, förutom att jag får en mac som är väldigt trevlig att titta på och jag får förmånen att arbeta i en virusfri miljö?

Visa signatur

/JP

Permalänk
Medlem

Allt utom ProE funkar.
Det finns något ProConcept eller något som finns för OS X men just ProE fanns inte senast jag kollade hos PTC.
(Varför ProE inte finns vet jag inte - det använder ju X till och med på windows och finns för unix så så svårt borde det inte vara om PTC ville )

Edit:

Vad du tjänar?
Ett harmoniskt och förnöjsamt datorliv
Sen så kan du ju köra väldigt många olika operativ, och oftast kompilera eller ladda massa unix, *nix och linuxprogram och på OS X…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

matlab fungerar inte (än) under rosetta vad jag förstår, men det spelar väl egentligen ingen roll då upplevelsen att köra matlab under macos är jämförbar med att spegla sitt anlete i botten av en spyhink...

iofs, '-nojvm'-växeln hjälper en del...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Kommer fortfarande att behöva använda mig av matlab vilket leder till att jag måste ha någon form av windowsaplikation eller vad man nu väljer att kalla det. Kontentan är att jag kommer inte ifrån windows, det känns då onödigt att behöva köra två OS där osx nästan ställer till med mer problem än gör nytta om jag inte kan vara utan windows och dess problem.

Är jag ute och cyklar?

Visa signatur

/JP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av solstol
Kommer fortfarande att behöva använda mig av matlab vilket leder till att jag måste ha någon form av windowsaplikation eller vad man nu väljer att kalla det. Kontentan är att jag kommer inte ifrån windows, det känns då onödigt att behöva köra två OS där osx nästan ställer till med mer problem än gör nytta om jag inte kan vara utan windows och dess problem.

Är jag ute och cyklar?

Men allt annat är så mycket mysigare att göra i OS X Kör matlab i ett virtuellt Windows, Parallels Desktop eller så, så kan du lätta hoppa in där och arbeta när du måste, medan du fortfarande sitter i OS X annars.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av solstol
Kommer fortfarande att behöva använda mig av matlab vilket leder till att jag måste ha någon form av windowsaplikation eller vad man nu väljer att kalla det. Kontentan är att jag kommer inte ifrån windows, det känns då onödigt att behöva köra två OS där osx nästan ställer till med mer problem än gör nytta om jag inte kan vara utan windows och dess problem.

Är jag ute och cyklar?

Matlab finns för OS X. Är man student kan man beställa det gratis på deras hemsida.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Matlab finns, matlab finns dessutom med stöd för intel-processorer. Visserligen körs matlab vixa X11, så det upplevs inte geniunt macigt, det kan väl närmast jämföras med att köra matlab under windows.

Jag har ännu inte upplevt att några av mina vänner som har bytt till macos har saknat något program, i alla fall de som har haft inställningen att det finns alternativa lösningar som kanske har en liten inlärningströskel men som fungerar minst lika bra när man väl har lärt sig det.

Själv bytte jag till mac 2003, och jag har inte ångrat mig en enda gång. Det är otroligt skönt att sitta på en miljö där allt fungerar och man slipper virus, äkta plug-n-play, i alla fall när man använder sin dator som en arbetsmaskin mer än en leksak.

Dessutom är unix-kärnan i botten otroligt bra för specialanpassade lösningar, t.ex. hade jag inga problem att koppla in på chalmers skrivarnätverk via CUPS och på så sätt skriva ut direkt från min dator istället för skolans datorer. Jämfört med windows där man först måste installera tredjepartsprogram och dra femton besvärjelser för att få det att fungera (har ännu inte sett någon som har fått det att fungera smärtfritt att skriva ut från windows direkt till skolan skrivare) så är macos en dröm.

Visa signatur

Björn

Permalänk
Medlem

Tackar för alla kommentarer, känns som att alla windowsanvändare som har gått över till mac är nöjda med sitt val, man kan alltså köra någon form av windowsapplikation för de program som inte fungerar i mac utan att behöva lägga in windows som os och på så sätt slippa alla virus och annat skit som finns i windows?!

Visa signatur

/JP

Permalänk
Medlem

Crossover finns som ska kunna köra windowsaplikationer utan Windows, jag har dock ingen aning om hur det fungerar. Ett annat alternativ är Parallels, då installerar man Windows på en virtuell maskin som körs i OS X. Parallels kan också kombineras med bootcamp, dvs du kan antingen boota upp datorn med Windows eller köra samma installation i en Viruell maskin beroende på vad du behöver göra för stunden.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av solstol
/…/utan att behöva lägga in windows som os och på så sätt slippa alla virus och annat skit som finns i windows?!

Fast lägger man in windows (i bootcamp eller parallells) så drabbar virus etc bara windows - OS X snurrar vidare som vanligt ändå…
(Teoretiskt kunde väl virus bli en smula "cross platform" men sådant har jag aldrig hört talas om…)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av solstol
Jag pluggar till civilingenjör och vill ha en dator som jag på ett bra sätt kan integrera med mina studier samtidigt som jag vill använda datorn till underhållning.

Använder mig i huvudsak av:
office (vill kunna föra tex en word fil från osx till windows och vice versa)
musikspelare (finns bra alternativ i osx)
pro engineering CAD (vill kunna cada i pro engineering)
photoshop (kan photoshop, vill köra photoshop)
dreamweaver (vill kunna köra dreaweaver)
film (finns säkerligen bra alternativ i osx)
matlab (behöver kunna köra matlab)
msn (vill fortsatt använda msn)
skype (vill kunna använda skype)
dc (använder dc för nerladdning av det mesta)
wc3 (Vill kunna underhålla mig med detta förhållandevis primitiva spel)

Detta är dom program som jag kan komma på för tillfället, det är säkert så att jag saknar något.

office finns för mac, man akn oxå köra apples motsvariga program
musikspelare, itunes? annars ska winamp funka under crossover
pro engineering CAD, finns säkert nått, har ingen koll
photoshop - finns för osx
dreamweaver - finns för osx
film - VLC
matlab- finns för osx
msn - finns för osx, men man kan även köra amsn, adium eller proteus.
skype - finns för osx och funkar utmärkt
dc - finns för osx, shakespeer, men tror även direct connect har nått eget.
wc3 - finns för osx

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Ni som använder er av osx men även har ett behov av "windowsprogram", hur har ni valt att lösa problemet?
Med crossover eller med paralells eller möjligtvis på något annat sätt?

Visa signatur

/JP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av solstol
Ni som använder er av osx men även har ett behov av "windowsprogram", hur har ni valt att lösa problemet?
Med crossover eller med paralells eller möjligtvis på något annat sätt?

Parallels, foobar2000 ger bara brusigt ljud genom Crossover :/

Permalänk

Gick ju själv över till Mac & OS X för ca en månad sen och det har gått riktigt bra...

Tog förvisso någon dag att hitta och lägga in de program jag behövde och sen dess har allt snurrat på som vanligt.

Jag spelar inga spel så valet att gå helt över till OS X var inga problem alls programmen nedan använder jag för de behoven jag har.

VLC - Film spelare.

MPlayer - Film spelare.

iTunes - Musik spelare.

Burn - Bränner CD/DVD skivor.

Textredigerare - Följer med OS X är som Word Pad i windows och fungerar utmärkt till de lättare textarbetena, Finns bättre alltenativ så som NeoOffic & MS Offic 2004.

Adium - MSN klient.

Transmission - Torrent klient.

En av de roliga sakerna med Mac programmen är oftast att gratis versionerna är minst lika bra som de du betalar för, Så är det inte i Windows miljön.

OS X är ju ett helt underbart och väldigt smart system som är både lätt att lära sig och vill du göra något så är det inte en massa klickande hit och dit utan du hittar det väldigt fort.

Man behöver ju inget Virus program som slöar ner och det är ju helt underbart.

Andra råd du kan behöva när du beställer din Mac dator är ju att man inte ska snåla in på Ram så som jag gjort annars är det bara köpa.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av solstol
Jag pluggar till civilingenjör och vill ha en dator som jag på ett bra sätt kan integrera med mina studier samtidigt som jag vill använda datorn till underhållning.

Detta är dom program som jag kan komma på för tillfället, det är säkert så att jag saknar något.

Du kommer i stort sett bara få ett problem, CAD. Eller egentligen är det inget stort problem, det är bara att lägga in Windows och köra Pro Engineer där. Det brukar ändå vara lättare att koncentrera sig utan allt godis framme

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av solstol
Kommer fortfarande att behöva använda mig av matlab vilket leder till att jag måste ha någon form av windowsaplikation eller vad man nu väljer att kalla det. Kontentan är att jag kommer inte ifrån windows, det känns då onödigt att behöva köra två OS där osx nästan ställer till med mer problem än gör nytta om jag inte kan vara utan windows och dess problem.

Är jag ute och cyklar?

Vad pratar du om? Matlab tuggar gladerligen fram på windows, unix, osX o.s.v..

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel4Ever
En av de roliga sakerna med Mac programmen är oftast att gratis versionerna är minst lika bra som de du betalar för, Så är det inte i Windows miljön.

hur det är med windows vet jag inte så noga, men ett av de mer irriterande fenomenet jag upplever i min macos-användning är att nästan alla must-have-apps som gör det behagligt att arbeta kostar en 10-15 dollares.
15 buckores är inte mycket för ett bra, användbart program, men behöver man uppåt ett dussin sådana blir den ändå en ganska nätt summa.

opensource finns också givetvis, men oftast i ganska o-maciga former.
ganska konstigt att en platform som borde vara opensource-appmakarens dröm (iom cocoa och tillhörande utvecklingsverktyg) domineras av 'när jag råkar ha lite tid över'-utveckare med (frustrerande ofta) lovande men underarbetade koncept.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
hur det är med windows vet jag inte så noga, men ett av de mer irriterande fenomenet jag upplever i min macos-användning är att nästan alla must-have-apps som gör det behagligt att arbeta kostar en 10-15 dollares.
15 buckores är inte mycket för ett bra, användbart program, men behöver man uppåt ett dussin sådana blir den ändå en ganska nätt summa.

opensource finns också givetvis, men oftast i ganska o-maciga former.
ganska konstigt att en platform som borde vara opensource-appmakarens dröm (iom cocoa och tillhörande utvecklingsverktyg) domineras av 'när jag råkar ha lite tid över'-utveckare med (frustrerande ofta) lovande men underarbetade koncept.

Jag upplever samma sak.

Däremot så har jag bara betalat för tre mjukvaror till OSX varav två var impulsköp; Textmate (värt det), Newsfire och Saft. Jag har funderat på att betala för Transmit också men jag använder inte FTP nog ofta för att det ska bli jobbigt att editera plist-filen två gånger i månaden.. ^o^

Bra opensource-mjukvaror till OSX (som inte har ett avsevärt bättre komersiellt alternativ):
Adium, iTerm, Colloqoy, Quicksilver, Transmission, Firefox/Camino för att nämna några stora.

Permalänk

Smultron istället för Textmate, Vienna istället för Newsfire, Cyberduck istället för Transmit, Shiira istället för Omniweb, Transmission istället för Xtorrent osv osv.
Finns ju massor av gratisalternativ, att de skulle vara "omaciga" förstår jag inte.