FAQ: Konsumenträtt

Permalänk
Hedersmedlem

FAQ: Konsumenträtt

FAQ v2.0beta1 – Konsumenträtt [Läs innan du skapar en ny tråd]

I en FAQ ställer vi absolut inga frågor, här kan man dock påpeka ev fel och lägga till information.
Den gamla FAQn från 2002 finns [url=http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=61669
]här[/url].

Innehållsförteckning:
Fel på varan
Garantier
Öppet köp
Ångerrätt – Distansavtalslagen
Fel pris på varan
RMA - Return Merchandise Authorization
DOA – Dead on Arrival
Privatköp
Garantier vid begagnatköp
Förskottsbetalning
Postförskott
Mäklar firmor
Sunt förnuft och auktionssidor
Ebay frågor
Paypal frågor
Stora Blufflistan
Företag
Utlandsköp/Tull
Smuggling
Banker och kort
Posten
Återförsäljare av datorprodukten i Sverige
Fri frakt från div olika butiker
Prisjämförelser i Sverige
Prisjämförelse i USA
Annonsmarknader
Övriga länkar

Fel på varan:
Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:

  • kräva att felet avhjälps

  • kräva en ny, felfri vara

  • få prisavdrag

  • få ersättning för reparation

  • häva köpet och få pengarna tillbaka

  • hålla inne betalningen

  • få skadestånd

Men du kan förstås inte kräva alla alternativen. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köpet.

Mer information på konsumentverket’s hemsida, direktlänk.

Garantier:
En kort definition:
”En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier.”

Om varan under garantitiden försämras på ett sätt som omfattas av garantin, betraktas den som felaktig. Du har då enligt konsumentköplagen rätt att kräva till exempel:

  • att varan repareras

  • att du får en annan vara i stället

  • att du får avdrag på priset

  • att köpet går tillbaka

Mer information på konsumentverket’s hemsida, direktlänk.

Öppet köp:
Att handla på öppet köp betyder att du får pengarna tillbaka om du ångrar köpet och lämnar tillbaka det du köpt inom en viss tid.
Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp när du handlar i butiker. Men det finns många varuhus, affärskedjor och enskilda affärer som tillämpar öppet köp utan att du behöver be om det.

Mer information på konsumentverket’s hemsida, direktlänk.

Ångerrätt – Distansavtalslagen:
När du som konsument handlar i en affär har du ingen rätt enligt lag att ångra köpet. Om du däremot köper något på postorder eller internet, har du 14 dagars ångerrätt när du handlar inom Sverige.

Returfrakten: Om du ångrar köpet får du själv betala returportot.

Om du handlar något från ett annat EU-land, exempelvis via Internet, har du också ångerrätt, men ångerfristen kan då vara kortare än 14 dagar. Vill du veta mer om handel över gränserna, se Konsument Europa

Mer information på konsumentverket’s hemsida, direktlänk.
Länk till Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) på Rixlex

Fel pris på varan:
Butiken vill inte sälja det till det låga pris de hade satt ut.
De flesta butiker reserverar sig ev tryckfel på deras priser i köpvillkoren. Det har hänt att butiker ändå sålt till exempel hårddiskar för 0 kronor, detta i princip enkom för goodwill till en liten mängd kunder. Ett känt fall är när Telia sålde en Siemens S45 telefon för en på den tiden väldigt billig summa. Ett tusental personer beställde en telefon eller flera, men till slut fastslog Konsumentverket detta, och ingen fick någon telefon:

”Konsumenterna borde ha förstått att priset för en mobiltelefon utan abonnemang inte kan vara så lågt, speciellt som telefonen också erbjöds med olika typer av abonnemang som alternativ.”

Läs mer om Telia-fallet här.

RMA - Return Merchandise Authorization:
Ett returärende där kunden får tillåtelse av återförsäljaren eller tillverkaren att returnera en defekt vara för undersökning. Ofta tilldelas kunden ett RMA-nummer, som används för att spåra varan under returprocessen.

DOA – Dead on Arrival:
En produkt som är trasig vid leverans.

Privatköp:
Kort om att köpa saker begagnat
Vid köp när man träffas är det mesta givet och risken för att bli blåst är mindre sannolikt.

Garantier vid begagnatköp:
Anta att du köper två år gammal hårddisk begagnad, med tre års garanti från fabrik. Vilken kanonaffär, ytterligare ett års garanti kvar! Eller? Nej, faktum är att garantin är mellan ursprungliga köparen och butiken, om inget annat anges i garantiavtalet. Således kan butiken vägra att ge garanti trots att det inte gått tre år. Tänk på detta när ni köper begagnat. Dock finns det även produktgarantier som gäller för produkterna. Dessa kan därmed ärvas mellan olika ägare.

Mer information på Hallå konsument's hemsida, direktlänk.

Förskottsbetalning:
Kund betalar innan köp, och butiken skickar när de mottagit pengarna.
Nackdelar: Främst säkerheten, då köparen inte har någon garanti för att få varorna. Skall endast användas när man litar till 100% på försäljaren.

Postförskott:
Detta går till så att när man beställt en vara, får man hem en AVI i brevlådan. Därefter hämtar man varan på ens utlämningsställe och får betala innan man får hämta ut varan.

Mäklar firmor:
Marknader som t.ex E-bay, blocket har skapat ett krav på säkrare och smidigare betalning mellan privatpersoner. Det går till så att man istället betalar till försäljaren betalar man till företaget i fråga, som i sin tur lämnar över till säljaren (minus provision, brukar vara någon procent på betalsumman) när köparen mottagit sin vara. Detta används uteslutande vid privatköp.
Fördelar: Ger säkerhet
Nackdelar: Kostar, företaget kan vara bluff
Rekommenderas vid handel när man inte har full koll på försäljaren/köparen. Kontrollera dock att företaget är pålitligt.
Länk till Blockets betalservice

Sunt förnuft och auktionssidor:
Använd sunt förnuft när du handlar begagnade prylar och på auktionssidor samt LÄS produktbeskrivningen.
Försök undvika betala in i förskott, använd blockets betalgaranti
Är det någon vara som säljs för extremt lite pengar så är det antagligen en bluff.

Ebay frågor:
[Reserverad plats="plats"]

Paypal frågor:
[Reserverad plats="plats"]

Stora Blufflistan:
Lista: Hur man blev/nästan blev lurad av bluff-företag/-försäljare

Företag:
Om du har en fråga ang ett företags produkter/tjänster/mm så kan man kontakta företaget direkt, istället för o skapa en tråd på Sweclockers.

Q: jag undrar om en viss butik är tillförlitlig?
A: Använd sökfunktionen på Sweclockers, här finnes en massa trådar om dom flesta datorbutiker.

Utlandsköp/Tull:
När du handlar inom EU behöver du inte betala någon tullavgift.

Du kan få betala tullavgift och svensk moms ifall du handlar utanför EU och ditt paket åker fast i tullen. Varor under 22Euro berörs ej.
Vill du veta hur mycket tullavgiften är på din/dina varor kolla här:
Tulltaxan

Q: Hur mycket tullavgift tillkommer, när jag köper en vara utomlands?
A: På varor köpta utanför EU tillkommer tull, moms och administrativa avgifter.
Tullavgiften är 0-20%, momssats (6%,12% eller 25% beroende på vara). Dessa beräknas på priset+fraktavgift.
Om orderns värde understiger 200kr (22 Euro) behover tull ej betalas (moms och avgifter maste dock betalas)

Q: Slipper jag avgifter om jag ber avsändaren skriva gåva eller gift på paketet?
A: Nej. Endast om vardet understiger 500 kr. Det ska ocksa vara en enstaka forsandelse for dig eller din familjs personliga bruk.

För mer information gå till www.tullverket.se - Tullverket [NS4 version="version"]

Smuggling:
Q: Vad händer om jag ger oriktiga uppgifter vid import av varor?
A: Din försäkring gäller inte. Blir du ertappad kan du fällas för smuggling

Q: Vad riskerar jag om jag smugglar?
A: Från böter upp till 2 års fängelse.

Q: Vilken lag reglerar smuggling?
A: Lag (2000:1225) om straff för smuggling

Banker och kort:
De vanligaste bankerna
Föreningssparbanken – Privat - Swedbank
Nordea – Nordea
SEB – SEB

Olika slags kort
Idag finns det många olika sorters kort, de flesta är antingen betalkort eller kreditkort. Här kommer en lista på de vanligaste korten, vad det är och vad deras syften är.

Bankkort VISA – kanske världens vanligaste kort. Är ett bankkort, dvs. pengarna dras direkt från användarens konto. Finns idag cirka 75 000 försäljningsställen som tar emot VISA i Sverige. Kortet passar alla som vill ha betalningsmöjligheter utan kontanter både i Sverige och hela världen. För att ansöka om VISA måste man vara över 18 år och ha en fast inkomst. Fungerar även vid handel över Internet

Bankkort Maestro, liknar på många sätt VISA, men är enklare. Till exempel kan man inte handla via Internet*, och man behöver endast vara 16 för att få ha det. Passar främst unga människor och de som inte känner sig ha behov av ett riktigt VISA, eller inte vågor pga säkerhetsriskerna.
* Man kan köpa till tjänsten e-kort som gör att man kan handla på Internet med Bankkort Maestro

Kreditkort Mastercard, är ett kreditkort för vanliga människor. Med kreditkort menas att alla ens betalningar samlas på en faktura och skickas en gång i månaden. Passar den som vill betala allting vid ett och samma tillfälle. Fungerar givetvis på Internet. Kreditkort ger nackdelen att man kan ”handla för mycket”.

Kreditkort American Express / Eurocard, används mest av företag. Ger en bättre kreditmöjligheter och andra nyttiga ”finesser” som oftast företag använder. Finns i flertalet olika modeller som ger olika kreditmöjligheter och finesser. Kan även användas som statussymbol.

Q: Jag beställde en sak från en hemsida med mitt kreditkort men jag har inte fått grejjen ännu (det har gått en lång tid) vad ska jag göra?
A: Ring till VISA så kan de ge tillbaka pengarna till dig, kontakta konsumentverket också. Läs mer här.

Posten:
Kan man hämta ut ett paket utan AVI om man har Kolli ID?
Ja det går, men dom anställda är inte altför ofta överförtjust i det, då det medför extra arbete.
Postens policy är dock att man skall vänta på avin.
För att öka säkerheten kommer Postens ombud från och med 1 januari 2007 att begära legitimation vid all utlämning av paket.

När man beställer ett företagspaket till ens privata adress så kommer följande meddelande visas:
"Försändelsen har ej kunnat levereras. Posten arbetar nu med att åtgärda det inträffade" (klaga på posten om ni tycker det låter skumt)
Detta är helt normalt och ditt postpaket kommer fram dagen efter eller samma dag.

Q: Jag beställde vissa grejer från en butik när kommer dom fram till mig?
A: Om ett par dagar antagligen (2-5).
Det kommer inte fram fortare bara för att du skapar en tråd på Sweclockers.

Det tar någon dag innan kollinr går att söka på, via postens hemsida.

Fri frakt från div olika butiker:
Fri frakt från div olika butiker

Prisjämförelser i Sverige:
Jämför pris och hitta bästa köpet - PriceRunner Sverige
Prisjakt - Kunskap före köp aka Prisjakt - Kunskap före köp
http://www.bokfynd.nu/

Prisjämförelse i USA:
PriceGrabber.com - Comparison Shopping Beyond Compare

Annonsmarknader:
www.sweclockers.com/marknad
Blocket.se - Sveriges största Köp & Sälj marknad
Köp och sälj på auktion & till fast pris på Tradera. Nya auktioner idag!
eBay - New & used electronics, cars, apparel, collectibles, sporting goods & more at low prices

Sök på flera begagnade sidor med en sökning (bla: blocket, tradera, qxl, osv)
AllaAnnonser - Sökmotor för köp & sälj annonser

Övriga länkar:
Välkommen till Allmänna reklamationsnämnden - ARN (Allmänna reklamationsnämnden)
Hallå! Konsument
Konsumentverket - Startsida - Konsumentverket
Konsument Europa - Startsida - Konsument Europa (Ung. som ARN fast för köp utanför Sverige fast inom EU)
Länk till Konsumentköplagen (1990:932) på Rixlex
Råd & Rön’s klagolista. (Vart man vänder sig med vilka problem)

Eftersom denna FAQ är i beta 1 stadiet så är det fritt fram att komma med ev ändringar, tillägg, feedback, osv.

Permalänk
Medlem

Snälla, lägg till en del om att om man inte får svar på ett mail till ett företag, så kan man prova den där fantastiska uppfinningen som kallas en telefon. Innan man skapar ett inlägg på forumet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Länkarna fungerar inte...

Permalänk
Geeks
SweClockers

Tekniskt sett är RMA inte bara ett returärende. Här är en mer beskrivande text:

RMA - Return Merchandise Authorization
Ett returärende där kunden får tillåtelse av återförsäljaren eller tillverkaren att returnera en defekt vara för undersökning. Ofta tilldelas kunden ett RMA-nummer, som används för att spåra varan under returprocessen.

Bra FAQ Airwolf!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Bra gjort!

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk

Motsvarighet till Internetgirot.se internationellt?

Hejsan! Jag håller på att göra en affär (ett ljudkort + mixer till min studio) med en kille från Kanada. Han verkar schysst och så, men man kan ju aldrig lita på någon till 100% sådär - speciellt om man aldrig träffat personen ifråga.

Så min fråga lyder: Finns det någon motsvarighet till Internetgirot och Payson internationellt?
Airwolfs artikel här verkade antyda att PayPal fungerade så, men när jag kontaktade deras kundservice fick jag något konstigt svar tillbaka. Jag är inte helt säker på att de förstod min fråga. Är det någon som har några idéer?

Hur är PayPal för övrigt som betalmedel? Några erfarenheter?

Tacksam för svar

MVH Martin
www.outoftime.se

Permalänk
Medlem

Angående den där sektionen om betalkort/kreditkort.

Iaf såväl Mastercard som VISA kan finnas som både betal- och kreditkort. Vet inte hur det är med Amex som betalkort dock. På min bank är det Mastercard som används som betalkort. Det går naturligtvis även att få Mastercard med kredit, och VISA med kredit, men min gissning är att den där sektionen om korten i princip bara är en lätt omarbetad version av Swedbanks beskrivning av sina kort? Nog för att de är stora, men det är knappast representativt för det.

Vidare finns förresten VISA Electron som är en variant av VISA som inte fungerar på internet (man får inte kortnummret), eller någon annan stans där inte butiken har en uppkopplad terminal.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Updaterat,

"Här kommer en lista på de vanligaste korten"

Paypal använder sig utav "chargeback":
https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=xpt/cps/securitycen...
http://www.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=xpt/ua/USUA-outside#... (Buyer Protection Programs)
Tidigare har dom använt sig utav Paypal protect som fungerade som internetgiro.se, fast det verkar vara ändrat till dess nuvarande form.

Permalänk
Medlem

Ångerrätten.
Innebär det att om jag tex köper en trådlös router via postorder, och den inte motsvarar mina förväntningar i prestanda osv. Att jag då kan ångra köpet och skicka tillbaka den?
Under förutsättning att jag inte skadat den eller förpackning på nått sätt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ang DOA så kan man lägga till:

Dead on Arrival
varan fungerar inte vid leverans.
Vid köp i butik är DOA-tiden 5 dagar, då utbyte direkt i butik sker.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Re: FAQ v2.0beta1 – Konsumenträtt [Läs innan du skapar en ny tråd]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Q: Hur mycket tullavgift tillkommer, när jag köper en vara utomlands?
A: På varor köpta utanför EU tillkommer tull, moms och administrativa avgifter.
Tullavgiften är 0-20%, momsen 25%. Dessa beräknas på priset+fraktavgift.
Om orderns värde understiger 200kr (22 Euro) behover tull ej betalas (moms och avgifter maste dock betalas)

Q: Slipper jag avgifter om jag ber avsändaren skriva gåva eller gift på paketet?
A: Nej. Endast om vardet understiger 500 kr. Det ska ocksa vara en enstaka forsandelse for dig eller din familjs personliga bruk.

För mer information gå till www.tullverket.se

Borde inte momssatsen bero på momssatsen för varan i sverige? Vi har ju inte 25% moms på allt.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Dustin

Hej!

Ang begreppet DOA (Dead on arrival). Värt att tänka på är att i princip alla leverantörer inom hemelektronikområdet har olika tidsgränser för och regler för när en vara klassas som DOA eller om de ens tillämpar begreppet.

DOA är inte heller ett begrepp som definieras i lagtexten, därför kanske det mer är av intresse som uppslagsord i sammanhanget än som en tidsgräns. Rätta mig gärna om jag har fel på denna punkt, det är nåt år sedan man aktivt jobbade med frågor kring det!

Mvh
Mikael Carinci

Visa signatur

Dustin AB
Dustin home AB
Nu även i Danmark & Norge!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hollywoodstar
Borde inte momssatsen bero på momssatsen för varan i sverige? Vi har ju inte 25% moms på allt.

Bra tänkt, ändrat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MikaelC
Hej!

Ang begreppet DOA (Dead on arrival). Värt att tänka på är att i princip alla leverantörer inom hemelektronikområdet har olika tidsgränser för och regler för när en vara klassas som DOA eller om de ens tillämpar begreppet.

DOA är inte heller ett begrepp som definieras i lagtexten, därför kanske det mer är av intresse som uppslagsord i sammanhanget än som en tidsgräns. Rätta mig gärna om jag har fel på denna punkt, det är nåt år sedan man aktivt jobbade med frågor kring det!

Mvh
Mikael Carinci

Antar att du quotar det SirMacke skrev. DOA i FAqn är mer tänkt som uppslagsord för alla dessa förkortningar som kan förekomma inom konsumenträtt. Benämningen DOA förblir detsamma oavsett tidsgräns.

Seriösa butiker byter ut DOA produkter direkt.
Hurvida butikerna tillämpar hanteringen av DOA tas inte upp i faqn för närvarande. Har inte tänkt gå mer på DOA då det sällan är några trådar om DOA i forumet.

Det stöd man har i Konsumentköplagen är i sådana fall:
Konsumentköplag (1990:932)
26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet
eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad
för säljaren.

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SF...

Permalänk
Medlem

Jag måste bara fråga : Hur är det med garantin om man köper någonting av en privatperson ?

Gäller garantin även fast man inte har nått kvitto ?

( Det gäller ett splitternytt nätagg för den som kände för att vilja veta )

Visa signatur

Det är jag som är frågarN, tjatarN och gnatarN. :)

Permalänk
Hedersmedlem

Garanti är ett frivilligt åtagande som butik och/eller tillverkaren kan ge till kunden eller produkten. Dess villkor och omfattning kan formuleras precis hursomhelst.

Reklamation finns skriven i konsumentköplagen, där har kunden 3 års reklamationsrätt på produkter, mm.

Så du får helt enkelt läsa garantivillkoren från butiken där produkten köptes och garantivillkor från tillverkaren.

Men "troligen" gäller tillverkarens garanti fortfarande, men ej butiksgarantin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasD
Jag måste bara fråga : Hur är det med garantin om man köper någonting av en privatperson ?

Gäller garantin även fast man inte har nått kvitto ?

Butiksgaranti och reklamationsrätt gäller enbart mellan näringsidkare (butik) och den person som köper varan av dem, köper du en vara i andra hand av en privatperson gåller konsumenköplagen ej, du kan alltså inte lämna några som helst anspråk på butiken.
Många butiker brukar lösa det här ändå som ren goodwill, men det är aldrig något du kan kräva.

Följer det med en garantisedel med produkten utfärdad av tillverkaren kan du i vissa fall använda dig av den, exempelvis vid köp av produkter tillverkade av multinationella företag. Det är dock respektive tillverkare som ställer villkoren där.

För köp av privatpersoner gäller köplagen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Om man haft en produkt inne på reparation 2 gånger, har jag då förstått rätt att man kan säga nej om butiken vill skicka in den på reparation för samma fel en tredje gång ?

Tänkte på detta stycke

Citat:

Reparation, byte eller pengarna tillbaka?

Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans). Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren.

Är det exempelvis fel på din nyinköpta telefon kan det bästa alternativet vara att säljaren byter ut den mot en ny. Men har i stället ugnsluckans lås på en nyinstallerad spis gått sönder är förmodligen en reparation hemma hos dig den bästa lösningen.
Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök. Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig.
Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, få ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet. Prisavdraget ska vara rimligt i förhållande till felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoardBum
Om man haft en produkt inne på reparation 2 gånger, har jag då förstått rätt att man kan säga nej om butiken vill skicka in den på reparation för samma fel en tredje gång ?

Tänkte på detta stycke

Japp finns praxis hos ARN om du kollar bland vanliga fall. Däremot får dom skicka in produkten för att undersöka den så det inte är kunden som har haft sönder varan genom felaktigt användande mm.

Permalänk
Medlem

Ringt och snackat med dom. Dom vill att jag ska skicka in moderkortet så de kan testa det... IGEN...

Ska göra det, tillsammans med pappren från den andra teknikern. Säger de att skiten inte har anmärkningar ännu en gång så får jag väl ringa konsumentverket. Säger de att den har anmärkningar ska jag försöka få ett nytt moderkort av annan modell, istället för den här skiten, samtidigt som jag försöker få pengarna tillbaka för reparationen av det gamla.

Permalänk

Trasig HDD - info sökes

Gjorde en klassiker nyligen och tappade ett glas öl på golvet som i sin tur sköt in lite öl i fronten på datorn. Allt klarade sig förutom min HDD som är av märket WD velociraptor 150BG.

Min fråga nu är om jag har någon form av rätt att ta det på garantin eller om det bara skulle kosta mig mer pengar än att faktiskt gå och köpa en ny.
Hårddisken är knappt ett år gammal kanske jag bör nämna.

Tackar på förhand för svar.

MVH KNiVEN