Permalänk
Medlem

Fototråd - Våren 2007

Dax för en ny fototråd folket!
Fast det är dax för lite förändringar på fototråden också!

Tanken var att i detta inlägg, så skulle det finnas en länksamling till tutorials eller bra tutorialhemsidor. Det kan även länkas lämpliga länkar om t.ex. kameraköp, hur man använder sin DSLR totalt osv.
Ni hajar vad jag menar. En slags FAQ!

LÄNKSAMLING
Hemsidor;
RadiantVista.com
Moderskeppet
PhotoshopTV
Good-Tutorials
Pixel2Life

Tutorialtips;
Essential Adjustment Layers @ RadiantVista.com
Nikon Digitutor, Nikons egna tutorials för din Nikon kamera.

Allmänt bra sidor;
Fotosidan, Svensk Fotocomminuty, recensioner, artiklar, forum och bildkritik.
DPreview Ökänd sida när det kommer till recensioner. Tack till ZuqR!

Var ska jag ladda upp mina bilder?
Pici.se
Geting.se
Vi rekommenderar att du inte laddar upp bilder som är större än 900px.

Om ni har förslag på denna "FAQn" så PMa mig eller sök upp mig IRCkanalen.
Förslag på mera sidor skrivas i tråden, PMas eller ges på IRC.

Nostalgi för nya och gamla fototrådanhängare
Första Fototråden; http://www.sweclockers.com/forum/sh...mp;pagenumber=1
Fototråd - Vintern 2006/2007; http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Regler
1. SweClockers vanliga regler gäller
2. Posta enbart egna bilder eller bilder där du har upphovsrättsinnehavarens tillstånd att lägga upp bilderna. Länkar till bilder är alltid okej
3. Inget trams, tjafs, spam, fjanterier med mera.
4. Sitt inte vid datorn hela dagarna, ut och fota med er
5. Ladda inte upp bilder som är mycket bredare än 900px.

Vill man snacka skit, bolla ideer, få snabb respons på en bild eller något annat så finns det också en IRC-kanal som hör till tråden. #fototraden @ QuakeNet

flickr
Här under återfinns en lista på vilka SweClockare som är vem på flickr, för att underlätta när man hittar varandra och så.
Den fylls på efter hand.

SweClockers namn = flickr namn
ExE = fohlin
valley = bergh
CrackHaxer = Fredrik Magnusson
vectrex = ekbomsund
Rille88 = denvitaharen
zettt = erikzetterlind
dInmIn = dInmIn
radaradam = radaradam
granden = granden
dalys = dalyswe
AMDBoss = Bossni_swec

SweClockers egna bildpool på flickr; http://www.flickr.com/groups/swec/

LÄNGE LEVE FOTOGRAFERING!

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk

Typiskt att tråden skulle låsas precis när jag skulle svara Timpa.

Jag har det där paketet från Komplett, men när jag köpte det så kostade det bara ~9k, så Komplett har gått upp en tusing.

Kolla på samma kit på TBH http://www.tbh.se/index.asp?id=1&kat_id=976&prod_id=11775 där det är en tusing billigare. Ett 4Gb minneskort kostar runt 500kr och en väska från 3-400kr.
Jag har Sonys lilla väska men då får jag ju inte med mig något mer objektiv så jag måste köpa en ny väska.. Gillar kameran, dock fortfarande lite tunnt med tillbehör kanske och Sony vet hur man tar betalt för gluggarna. Kompatibel med gamla Minolta-gluggar.

Edit: Här kommer en bild också.
Kollade till studenterna i helgen...

"Den som mjölar andra får chokladpudding"

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Medlem

18mm 1/400 F5,6

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Medlem

Härligt med en ny tråd, roligt att få posta tidigt i en av fototrådarna också

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

d200+85mm/1.8 @ f2.2 1/320s ISO2500

Vilken beskärning är bäst?

/edit
Fyller på med lite mer bilder från igår.

d200+85mm/1.8

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Är det där darin?

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk
Musikälskare

Here it goes lol...

Bra väder idag, skön söndag att bara slappa runt i stan å ta lite foto <3

EOS 5D @ 200/2.8

EOS 5D @ 17-40/4

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hej, har länge hängt med i fototrådarna här på swec och tittat och beundrat folks bilder. Tänkte bidra lite själv också

Fotar med en Nikon D70s.

18.0mm, f/5.6, 10s, iso 200

200.0mm, f/4.5, 1/1600s, iso 200

18.0mm, f/7.1, 1/500s, iso 200

200.0mm, 1/1000, f/6.3, iso 200

200.0mm, 1/1250, f/5.6, iso 200

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag åkte till Taxninge slott idag och fotograferade med pappa.

Lusthus

Pappa och hans nya kamera.

Permalänk
Glömsk

Hur mycket kan man sälja en begagnad Nikon SB-800 för? Inköpt Juni 2005 från ScandinavianPhoto, enbart använd ett bröllop. Väldigt bra skick. Jag kollade i kartongen och hittade prylar som fortfarande låg inplastade.

Gäller garantin på denna? Har en sån där gul Nikon-lapp, garanticertifikat och orderspecifikation från Scandinavian och dessutom kvitto från Posten.

Nån som har erfarenheter av att sälja fotopryler? Funkar Fotosidan bäst eller Blocket?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Fotosidan kan du nog lägga ut för mest pris, allmänt så e beg rätt dyrt på Fotosidan. Hur det är att pruta på FS vet jag inte, har aldrig prövat (:
Blocket fungerar ju annars också.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Hur mycket kan man sälja en begagnad Nikon SB-800 för? Inköpt Juni 2005 från ScandinavianPhoto, enbart använd ett bröllop. Väldigt bra skick. Jag kollade i kartongen och hittade prylar som fortfarande låg inplastade.

Gäller garantin på denna? Har en sån där gul Nikon-lapp, garanticertifikat och orderspecifikation från Scandinavian och dessutom kvitto från Posten.

Nån som har erfarenheter av att sälja fotopryler? Funkar Fotosidan bäst eller Blocket?

Runt 2500:- kanske? Jag tror att garrantin bara är ett år, det står säkert på Nikons hemsida. Jag skulle börja med att lägga ut den på fotosidan.

Permalänk
Medlem

Nån som vet nått program som ger bilderna slumpmässiga namn?
Jobbigt när man ska blanda 2 mappar så står det vill du ersätta bilderna!

Min kompaktkamera nämner bilderna till (DSC06003) så alla bilderna får nytt namn.
Men den nya d70s nämner bilderna till (DSC_0052) sen när man har formaterat minneskortet och kommer till bild 0052 så heter de samma sak:(
Nån som stör sig på samma sak som jag och har en lösning så skulle jag vara tacksamm om ni delade den med mig

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Medlem

Nu kan man äntligen spela golf: (Dock så är detta Skottland)

Bilden är tagen med en Sony Ericsson K800i

Visa signatur

Google is my friend!
Domännamnet widgets.se SÄLJES (widgets.se) Stor utvecklingspotential! Frösakull Haverdals GK

Permalänk
Medlem

Psionicist:
Du får nog inte mycket för den. Om du vill så kan du skicka den till mig så lämnar jag det till närmaste återvinningsstation åt dig...

Fotosidan har nog bland de seriösaste prylmarknaderna för fotoprylar i sverige iaf, tror jag. Tradera är åxå vettigt, men man kan nog inte räkna med att få lika mycket för grejerna om man säljer där...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMDBoss
Nån som vet nått program som ger bilderna slumpmässiga namn?
Jobbigt när man ska blanda 2 mappar så står det vill du ersätta bilderna!

Min kompaktkamera nämner bilderna till (DSC06003) så alla bilderna får nytt namn.
Men den nya d70s nämner bilderna till (DSC_0052) sen när man har formaterat minneskortet och kommer till bild 0052 så heter de samma sak:(
Nån som stör sig på samma sak som jag och har en lösning så skulle jag vara tacksamm om ni delade den med mig

Det finns en inställning för att den int eska börja om varje gång man formaterat kortet. Kommer inte ihåg i vilken meny den gömmer sig just nu dock.
Men ändrar man den inställningen så räknar den upp till 9999 innan den börjar från 0 igen.
Hur som helst kan det ju vara bra att lägga dem i egna mappar efter datum och plats osv. Eventuellt kan man ju lägga till det i filnamnet åxå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Here it goes lol...

Bra väder idag, skön söndag att bara slappa runt i stan å ta lite foto <3

http://nordfoto.se/dump/1.jpg

EOS 5D @ 200/2.8

http://nordfoto.se/dump/2.jpg

EOS 5D @ 17-40/4

Du har alltså tagit en bild på en ringvält? om jag inte är helt ute och cyklar, det kanske t.o.m är en väderstad?

Andra bilden var riktigt bra tycker jag. Men gräset har någon konstig grön nyans. Kanske min skärm, som jag fooooortfarande inte orkat kalibrera!

Edit: vem var det nu som hade www.fototråden.se? redirect plz

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo

Det finns en inställning för att den int eska börja om varje gång man formaterat kortet. Kommer inte ihåg i vilken meny den gömmer sig just nu dock.
Men ändrar man den inställningen så räknar den upp till 9999 innan den börjar från 0 igen.
Hur som helst kan det ju vara bra att lägga dem i egna mappar efter datum och plats osv. Eventuellt kan man ju lägga till det i filnamnet åxå.

Tack letade och letade och hittade det i menyn:D

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
[zurl]http://www.alms.nu/nyfototrad/1.jpg[/url]
[zurl]http://www.alms.nu/nyfototrad/2.jpg[/url]
d200+85mm/1.8 @ f2.2 1/320s ISO2500

Vilken beskärning är bäst?

/edit
Fyller på med lite mer bilder från igår.

[zurl]http://www.alms.nu/nyfototrad/crash.jpg[/url]
d200+85mm/1.8

Den övre gillar jag i alla fall!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Det var någon som fråga efter en till fotomarknadssida, och jag vet inte om denna har nämnts. http://www.fotofynd.se/

Permalänk

Vårljus.

Permalänk
Medlem

2 våriga bilder...

ska lära mig o kolla iso innan jag fotar... men men..

lite kortare skärpedjup här kanske hade vart bättre. men nu blev det som det blev

som vanligt, ös på med feedback..

Permalänk
Medlem

Jag testade att leka lite i PS... Vill gärna ha lite kommentarer

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

Addis Black Widdow från idag.

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på Canons 50/1.4 och 50/1.8 II annat än bländaren? Är det stor skillnad på 1.4 vs 1.8? 2000 kr är ändå rätt stor skillnad, så... Märker man stor skillnad på 1.4 och 1.8 om man t ex ska fota inomhus på en fest?

Visa signatur

Vänligen citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lars.akesson
Vad är det för skillnad på Canons 50/1.4 och 50/1.8 II annat än bländaren? Är det stor skillnad på 1.4 vs 1.8? 2000 kr är ändå rätt stor skillnad, så... Märker man stor skillnad på 1.4 och 1.8 om man t ex ska fota inomhus på en fest?

1.4:an är skarpare med större bländare än 1.8:an.

Permalänk
Medlem

Men 1.8 är fortfarande prisvärd?

Visa signatur

Vänligen citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

Nu lägger jag upp en massa bilder, några har redan varit här en gång.
Fotograferade polarens grupp, de kallar sig....

Tits 'n Ass!

total utrustning; d200+85mm/1.8 eller 35-70mm/2.8D

Någon kritik?

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800