Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
Försöker komma in i någon form av workflow tillsammans med Lightroom. Har mest vart på levels på dessa bilderna.
Du skulle inte kunna ändra på en och visa hur du menar? Skulle vara intressant att se hur du ville ha det menar jag.

Tilläggas bör kanske att vädret var väldigt grått och det regnade.

Använder du Lightroom så brukar "Direct Positive" funka bra på dom flesta bilderna Kanske inte den bästa metoden, men kontrastlösa bilder brukar bli åtminstone bli bättre7

edit
Zomg, ingen bild på nya sidan
Postar en bild från sportlovet som jag har för mig redan varit uppe, men då var det lite blåstick som nu har blivit fixat (hoppas jag)

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
Försöker komma in i någon form av workflow tillsammans med Lightroom. Har mest vart på levels på dessa bilderna.
Du skulle inte kunna ändra på en och visa hur du menar? Skulle vara intressant att se hur du ville ha det menar jag.

Tilläggas bör kanske att vädret var väldigt grått och det regnade.

Adjustments -> Curves, S-formad kurva och lite efterbelysning. Tone Curve i Lightroom är ungefär som Cruves i ps.

Jag såg att du hade AdobeRGB som färgprofil, ändra till sRGB om du ska lägga upp bilderna på internet. Annars blir bilderna matta och gråa.

Två bilder från mig.

Kusin.

Fågelnördar.

Kritisera gärna.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Traktor med efterföljande 200 miljoner fåglar:

Galen lill-brorsa om man nu kan kalla honom liten längre:

Lill-syrran fick också vara modell, försöker lära mig min sb-800 ju!

En bil-modell:

En annan vinkel:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
Den första var perfa.

Var på motocross SM på saxtorp innan idag, kommer några bilder om en stund.

Tack! Gillade din sista crossbild också, schysst tävlingskänsla där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Snyggt med den snötäcka begstoppen i bakgrunden i den första! Den andra ser lite överskärpt ut.

Jag tycker skärpan funkar helt ok där, men det är möjligt att jag inte vant mig vid den nya skärmen än. Kan tyvärr dock inte ta någon credit för att där var snö på berget.

Permalänk

SNES!

Permalänk

Var hemma hos päronen i helgen och igår natt tog jag en sväng ut och fotade, satans vad kallt det var. Hade bara med mig sommarjacka och ingen mössa eller vantar, termometern stod på 3 grader minus när jag kom in... *brrr*. Men vad gör man inte när det är stjärnklart ute?

18mm, F3.5, 30sec, ISO 400

18mm, F3.5, 10sec, ISO 400
(edit: länkade AMDBoss fixade version, det syntes en stolpe till vänster som störde bilden på min)

Blev tyvärr lite svårfokuserat ut över sjön, skulle gärna kört mindre bländare och bulb om jag hade haft trådutlösare.. men men, man får ta vad man har

Kommentarer och konstruktiv kritik mottages gärna

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Medlem

Framtiden?

Citat:

Istället för att leva
och njuta av idag
Försökte jag förutse
morgondagens problem

Jag var fånge i rädslans labyrint
och jag visste inte varför jag var rädd
Svaret fanns framför mig hela tiden
men jag var förblindad och kunde inte se

Skumdum - Rädslans labyrint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [ABF]Henkeman

http://img125.imageshack.us/img125/2014/dsc01241saj1.jpg
18mm, F3.5, 30sec, ISO 400

http://img443.imageshack.us/img443/6997/dsc01246sgr9.jpg
18mm, F3.5, 10sec, ISO 400

Kommentarer och konstruktiv kritik mottages gärna

Jag tyckte den bilden vid slussarna var mycket bättre utan den ''glödande'' stolpen till vänster.

Kolla här http://img120.imageshack.us/img120/8676/dsc01246sgr9wxp3.jpg

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Medlem

Simon, väldigt bra skärpa på dina crossbilder, fast de första vinklarna, skulle jag hellre velat haft dig på andra sidan, så de hoppar från vänster till höger, inte från höger till vänster nu.
Det är någon komposition som gör att det känns bättre åt andra hållet, tycker iaf jag

Den bilden då de åkte från vänster till höger, blev skit bra (en av de sista)!

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

var på bilsport custom & performance show på påskdagen och fotade (fick lite ntyändning på foto då jag inte plåtat på ett tag)

några bilder, mer kommer sen:

Kritik: yes please!

Visa signatur

Nikon D90, Nikon 85/1,8, Nikon 50/1,8 + annat skräp i väskan

flickr

Permalänk
Musikälskare

Lite fler från Elmia

BOSSE BILDOKTOR !!!!!!!

Han visade upp material å var yr som fan, skum kille men jäs ändå

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen

BOSSE BILDOKTOR !!!!!!!

Han visade upp material å var yr som fan, skum kille men jäs ändå

"Om något är löst men borde sitta fast - använd silvertejp."
-Bosse Bildoktorn

Bästa citatet på länge.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Simon, väldigt bra skärpa på dina crossbilder, fast de första vinklarna, skulle jag hellre velat haft dig på andra sidan, så de hoppar från vänster till höger, inte från höger till vänster nu.
Det är någon komposition som gör att det känns bättre åt andra hållet, tycker iaf jag

Den bilden då de åkte från vänster till höger, blev skit bra (en av de sista)!

Tack så mycket. Jag fotade de från det hållet eftersom jag fått lite motljus annars.

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Lite fler från Elmia

http://nordfoto.se/dump/1.jpg

http://nordfoto.se/dump/2.jpg

http://nordfoto.se/dump/3.jpg

http://nordfoto.se/dump/4.jpg

BOSSE BILDOKTOR !!!!!!!

Han visade upp material å var yr som fan, skum kille men jäs ändå

Den första var grym! Synd på regplåten bara...

Misshandlad i ps...

Permalänk
Medlem

Tagna med Pentax K10D, 16-45/4,0 och Sigma 70-400 APO DG Macro.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Elite: Första var riktigt bra, men jag tror den passar bättre utan vinjettering...

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAC
Elite: Första var riktigt bra, men jag tror den passar bättre utan vinjettering...

Håller med, jag tyckte bara det var störigt. Annars var de bra, du kunde fått med lite mer på de 2 senare bilderna. Svanen är lite avkapad.

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem

Lite bilder tagna vid Elmia ifrån mig ..

Och en bild ifrån hemvägen.

Visa signatur

,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAC
Elite: Första var riktigt bra, men jag tror den passar bättre utan vinjettering...

Tack, uppdaterat den, bättre?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Tack, uppdaterat den, bättre?

Mycket bra enligt mig

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Tack, uppdaterat den, bättre?

Japp!

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Tagna med Pentax K10D, 16-45/4,0 och Sigma 70-400 APO DG Macro.

http://www.frm.nu/dump/60/3pinnar2.jpg

Bara jag som tycker himlen ser lite konstig ut? Typ mer cyan än blå?

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenBlåaTomburken
Bara jag som tycker himlen ser lite konstig ut? Typ mer cyan än blå?

That's how I like it En till från idag..

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite

http://www.frm.nu/dump/60/Stenmur.jpg

Horisonten är sned

Edit:
Då det verkar vara många som inte har full koll på hur man rätar ut ett foto så tänkte jag leta på en tutorial åt er (eftersom jag är för lat själv ). Orkade inte leta för länge, hittade bara massa tutorials som var riktigt, riktigt dåliga och väldigt omständiga.

Sanningen är den att det är väldigt enkelt att räta ut ett foto.
(Här kommer en tutorial iaf)

1. Välj "Measure Tool (I)", samma knapp som pipetten/eye-dropper.

2. Mät längs horisonten.

3. Gå upp i menyn "Image" och välj "Rotate Canvas -> Arbitrary..." ("Rotera bildyta -> Godtycklig vinkel..." eller vad det kan heta på svenska)

4. Vinkeln som bilden behöver roteras för att bli rät står ifyllt tack vare att man har mätt upp den med Measure Tool, klicka bara OK och bilden blir rak.

5. Tack, inga mer sneda bilder i den här tråden. Ok?

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Medlem

f5.6, shutter 2.5s, iso 100, focal 85mm

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

ficklampa: Ha samma vitbalans på båda. Förslagsvis tycker jag att den undre har rätt vitbalans.

Henkeman: Jag tillåter mig själv att visa två andra sätt i hur man rätar upp bilder...

JACs Photshopskola - Del 2 Hur man rätar upp bilder

Startbild:

Bilden jag utgår från. Tagen från mitt hus. Den råkade bli lite sned, så jag måste räta på den...

Om du har jpeg-bilder du måste räta ut, är detta det enda sättet (fram till Photoshop CS2) du kan räta ut bilder på genom att följa min otroligt pedagogiska skola

Steg 1:

Välj Filter > Distort/Förvrängning* > Lens Correction/Linskorrigering*

Steg 2:

Längst upp till vänster, välj Straighten Tool/Uträtningsverktyg genom att klicka på ikonen eller trycka A.

Steg 3:

Dra en linje längs horisonten (eller vad du nu vill ha i en viss vinkel)

Steg 4:

Nu är den rak och fin. Men du får en kant på alla bilder, eftersom att du vrider på bilden (förhoppningsvis inte lika stor som på min ).
Tryck OK när du är nöjd. Man kan pilla hur mycket som helst här inne...

Resultat:

Såhär fint blir det. Kanske inte lika fint som min bild, men alla kan inte vara jag

Om du har RAW-filer, så kan du räta direkt i Camera Raw, så slipper du göra det sen... I CS3 kan du även öppna jpeg-filer i Camera Raw.

Steg 1:

Välj verktyget Straighten Tool längst upp till vänster i CR.

Steg 2:

Dra ett streck.

Steg 3:

Nu får du en sned ruta och man kan ju tycka att bilden borde bli rak, eller att man ska trycka på ENTER eller liknande, men i CR, så ser man slutresultatet när man öppnar bilden i PS (Tryck på Open 1 image/Öppna 1 bild)...

Slutresultat:

Såhär blir bilden man öppnar. Rätad och klar och bara att börja manipulera...

*applåder*

Det här var ingen tävling mot Henkeman, utan bara två andra sätt att lösa det på. Man gör givetvis det man själv känner är bäst...

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk

En inte så ny och en lite nyare:

Lite offtopic kanske men tycker ni jag ska börja med ramar? Borde ju bara va ett enkelt script iof, men är det bättre med eller utan?

Liten omröstning sen, vilken är Din favoritram? (tjock vit ram, tjock svart, tunn vit ram, tjock vit ram, grungeram osv) Till generella bilder då.

Själv gillar jag radarams, med en tunn svart ram med en tjockare vit runt.

edit
:S Hjärntvättad, kändes rasistiskt att skriva det sista..? Skumt.

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk

Nu har alla alltså 3 bra och enkla sätt att räta ut bilderna. För de som inte märkte det så blir det 3 lite olika resultat.

Mitt sätt ger en utökad arbetsyta där man får beskära bilden själv. Fördel om man kan klona lite i hörnen för att få med mer av bilden.

JAC:s sätt med Lens Correction ger bara roterad bild utan utökad arbetsyta. Man förlorar en del av bilden (som antagligen ändå skulle beskäras bort om man inte kan klona för att rädda området) och man måste beskära själv.

JAC:s sätt med Camera Raw ger en färdigbeskuren bild, ingen möjlighet att rädda mer av bilden med kloning, men man slipper beskära manuellt etc. Det krävs kloningsvänliga motiv för att få ut något mer iaf.

Summa summarum: Nu finns det inte en enda ursäkt för sneda bilder längre.

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr