1 terabyte från Seagate i April?

Permalänk
Melding Plague

1 terabyte från Seagate i April?

I början på Januari i år tillkännagjorde Seagate sina planer att lansera en 3,5-tums hårddisk med en lagringskapacitet på 1 terabyte. Detta skulle ske under första halvan av detta år. Enligt den chilenska hårdvarusidan Chilehardware planerar nu Seagate att lansera denna hårddisk i slutet på April.

Läs nyheten: 1 terabyte från Seagate i April?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

flashigt, en sådan skulle man inte tacka nej till..

(>'_')>

Visa signatur

Ah-ah, I know what you're thinking. Did he fire six shots or only five? Well to tell you the truth in all this excitement I've kind of lost track myself. But being this is a .44 Magnum - the most powerful hand gun in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself one question, do I feel lucky. Well, do ya punk? -Dirty Harry

Permalänk
Medlem

Allt beror på priset, jag är inte beredd att betala mycket mer pengar per Gb bara för att få min e-penis att växa. Två stycken 500Gb-diskar får man för strax under 2500:- i nuläget.

Personligen hoppas jag att utvecklingen stannar vid just vid 1Tb på "vanliga" hårddiskar. Sen att dom fortsätter mer med solidstate och liknande tekniker.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

måste de verkligen kosta så mycket^^

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murvel

Sen att dom fortsätter mer med solidstate och liknande tekniker.

Ja är inte nöjd med det....inte förränn datorn är helt befriad från mekanik (ej chassi då förståss:P) dvs fläktar, cd/dvd, och då oxo svirrmaskiner.
Sedan kan man ju tilläga att kylflänsar oxo är stenålder.

Permalänk

Fyra plattor, TREVLIGT! Hitachis 1TB disk har väl fem?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

I framtiden blir det då en sådan disk för lagring och en ssd för system.

I artikeln som toms hardware har skrivit står det att den nya lagringstekniken gör att man kan få 5-10 gånger större hårdiskar.

Så du får nog förvänta dig i framtiden minst 5TiB diskar.

Permalänk
Medlem

Roligast blir det när ens 1 terabyte med porr(eller annan vanlig data;)) försvinner pga att disken går sönder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norml
Roligast blir det när ens 1 terabyte med porr(eller annan vanlig data;)) försvinner pga att disken går sönder.

hehe sant:P ne men allvarligt, det räcker ju att det blir något fel på den så är ju hela skiten åt helvete! allt man hade på den

tycker det låter konstigt... flashhdd låter mycket stabilare i framtiden

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk
Medlem

Finfint då kanske vi får se lite billigare 500-750GB diskar framöver

Permalänk
Medlem

hoppas dessa diskar inte är så galet dyra som 750gigaren var vid lanseringen ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

1tb har man väntat på ett tag nu!!

men förmodligen kommer dom bli svindyra också.

Permalänk
Medlem

16st i RAID5 hade varit najs...

Permalänk
Medlem

trevligt! som föregående talare sa.. så hoppas även jag på att dom mindre diskarna blir billigare!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

blir jobbigt att göra backup innan denna http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.101400 kommer..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Detta blir fina fisken ju.. trycka ner priset på 750GB jag har aldrig lyckats crasha en Seagate så att vara rädd för att bli av med all mjukvara behöver man inte vara rädd för.. Ett tips dock är att lagra kopior på en ny hårddisk och testköra den innan man litar på den. oftast knasar sig hårdvara inom 1 månad eller så håller de livet ut.. OFTAST=)

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slagt
oftast knasar sig hårdvara inom 1 månad eller så håller de livet ut.. OFTAST=)

I vilken värld då?

Permalänk
Avstängd

Fett med 1 terabyte.
Med formatering och 1024 istället för 1000 grejs blir den dock lite mindre...

4000 kr för en hårddisk är för dyrt för mig dock.

Inte dags att öka cache storleken igen snart?

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

Med tanke på vilken prestanda Hitachi lyckades klämma ur 5x200GB och faktiskt matcha prestandan hos WD's raptordiskar, ska det bli riktigt intressant att se vad 4x250GB kan göra. Förhoppningsvis släpper de 1,2,3x250GB också som kanske kan vara lite snällare mot plånboken.

Riktigt intressant blir det ju också att se när raptordiskarna kommer med samma datatäthet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Med formatering och 1024 istället för 1000 grejs blir den dock lite mindre...

Det är alltid samma antal bytes oberoende av om du räknar i GB (1000-grejs) eller i GiB (1024-grejs). Formatering tar inte speciellt mycket heller. Min 250GB disk är specifiserad som 250059000000 bytes av WD. Enligt Utforskaren är min disk:

(C:\ + D:\) = 31453437952 + 218603233280 = 250056671232 bytes.

Jämför det med den angivna oformaterade storleken ovan så ser du att filsystemet på disken tar ca 2,3MB, dvs ca 0,001% av utrymmet.

Edit: Hahaha, satan så lysande: Get Perpendicular!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Ja, alltid samma antal bytes, men eftersom Windows räknar 1kb som 1024bytes, och hårddisktillverkarna räknar 1kb till 1000bytes, blir det i praktiken en hel del mindre hårddiskutrymme än 1terabyte när man väl använder den i Windows..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norml
Ja, alltid samma antal bytes, men eftersom Windows räknar 1kb som 1024bytes, och hårddisktillverkarna räknar 1kb till 1000bytes, blir det i praktiken en hel del mindre hårddiskutrymme än 1terabyte när man väl använder den i Windows..

Nej du har fortfarande 1TB i praktiken... En mp3:a på 5,9MB är enligt windows 5,6MB. Med andra ord: Windows anger visserligen felaktigt en mindre hårddiskstorlek men alla filer som du fyller disken med kommer också anges som mindre än vad de egentligen är.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Get Perpendicular!

:D, kommer kanske få svårt att ta hitachi som ett serriöst företag efter den

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norml
Ja, alltid samma antal bytes, men eftersom Windows räknar 1kb som 1024bytes, och hårddisktillverkarna räknar 1kb till 1000bytes, blir det i praktiken en hel del mindre hårddiskutrymme än 1terabyte när man väl använder den i Windows..

Precis... och ju större diskar vi har, ju mer skiljer det.

Permalänk
Medlem

Ja , men sakerna som man lägger in på hårddsiken blir ju också mindre så dety gör ju inget eller ?

Visa signatur

C2D E4300 @ 3150Mhz | 2048MB OCZ Gold XTC 4-4-4-12 | ASUS P5N-E SLi | Albatron GeForce 8800GTS | 200GB IDE | Atrix Extreme power 520W | Antec Nine Hundred | Superpi @ 18s |

Permalänk
Hedersmedlem

Om Microsoft kunde skriva KiB, MiB, GiB och TiB etc vore problemet löst.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Nej du har fortfarande 1TB i praktiken... En mp3:a på 5,9MB är enligt windows 5,6MB. Med andra ord: Windows anger visserligen felaktigt en mindre hårddiskstorlek men alla filer som du fyller disken med kommer också anges som mindre än vad de egentligen är.

Det där kan man diskutera i oändlighet. Min bestämda uppfattning är att hårddisktillverkarna är patetiska som fortsätter och att _allt_ är deras fel ang. förvirringen.

Windows räknar rätt (vilket de allra flesta gör). Är i princip bara hårddisktillverkare som räknar fel.
Anser jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Om Microsoft kunde skriva KiB, MiB, GiB och TiB etc vore problemet löst.

Vad skulle det lösa?
Resultatet skulle bli ännu fler förvirrande kunder och alla som vet hur det ligger till idag skulle det inte vara någon skillnad för.

KiB standarden är pinsam (dess existens är pinsam) och jag hoppas att den aldrig kommer få något fotfäste.

Seriöst, alla svenssons (de drabbade i dagsläget) kommer få förklaringen att en kb är ungefär lika med en KiB - woohoo, problem solved - not.
Vilket kommer göra alla lite småintresserade drabbade eftersom de kommer få förklara det hela än mer än vad som görs idag (vilket inte kommer leda någon vart, för de flesta bryr sig helt enkelt bara om de gigabyte de "förlorade" när de köpte sin disk).

Ang. hårddisken är det rätt självklart att den kommer vara dyr. Är alltid så med de största diskarna, kan man ta ut ett överpris så gör man det. Största poängen med denna för de flesta är ju att 750 gb diskarna inte längre är störst och kommer att sjunka kraftigt i pris (om de inte redan gjort det, var ju ett tag sen de kom, lite dålig koll på dem).