Intervju med Nvidias Keita Iida

Permalänk
Melding Plague

Intervju med Nvidias Keita Iida

Ign har publicerat en intervju med Keita lida, Director of Content Management på Nvidia. Ett flertal intressanta frågor tas upp, bland annat varför Nvidia har haft problem med drivrutiner till Geforce 8800-serien under Windows Vista.

Läs nyheten: Intervju med Nvidias Keita lida

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

e ju inte bara med vista drivrutinerna inte är perfecta precis..

Visa signatur

Opteron 165 2,6ghz 2gb ram
XFX 8800gts 320mb

Permalänk
Medlem

OM det fortsätter så här till slut så blir det knappt några kunder på spelmarknaden.. vf skulle vista in för, xp kommer hålla många många år till man kan inte bara plötsligt tvinga folk att gå över till dx10, vista nya grafikkort you name it bara för att företagen vill det. Kolla bara hur dåligt stöd det finns för Dual core spel idag fastän det funnits så många år nu och folk klagar på vista drivrutiner.. XP var ju också fult med buggar i nästan 2 år sen började det rulla på fint.

Permalänk
Medlem

Håller med, de hade kunnat frächa upp XP rejält iställer för att släppa ett nytt OS.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Håller med, de hade kunnat frächa upp XP rejält iställer för att släppa ett nytt OS.

Vad jag provat av Vista så är det XP med nytt tema och lite coolare säkerhetsfunktioner för Elsa 86 år.

Har inte provat det så mycket, men det verkar ju dock lite smidigare framförallt för personer som inte är så hemma på datorer, men jag anser det inte vara värt pengarna och besväret som verkar följa med.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Sorry för OT nu i nyhetstråd.

Men som du säger Bobzor, jag testade betan, blev inte särskilt imponerad.
De nya säkerhets funktionerna är ju inget att hänga i granen då man ändå skaffar bättre och avaktiverar de inbyggda..
Vista drar mer resurser, jag tror jag kommer att stanna med XP så länge som möjligt. Jag är ingen bakåtsträvare, men jag känner att också att Vista är som XP med någon skin på.

Allt man kan göra i vista (förutom DX10) kan man ju göra i XP, Jag har tilloch med fixat den här "coola" sidebaren som uppdateras med Väder och Nyheter..

Back on Topic, så var det väl någon/några som lämnade in en stämmingsansökan mot Nvidia just p.g.a de dåliga drivrutinerna?

Om någon kan komma med argument för att skaffa Vista, PMa mig

(Jag kör nu XP home med systemet i sign)

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Hedersmedlem

Keita försvarar naturligtvis Nvidias intressen, men för dem som inte känner för att plöja igenom tekniska dokument kan en genomläsning av en kort intervju som denna åtminstone hjälpa till att förstå hur pass komplexa tekniska utmaningar Nvidia måste ta sig an. Det är annars tröttande att läsa allt gnäll om att Nvidia och andra "måste skärpa sig" när det gäller drivrutiner, som om hela Nvidias arbetsstyrka ligger hemma på kökssoffan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Vad jag provat av Vista så är det XP med nytt tema och lite coolare säkerhetsfunktioner för Elsa 86 år.

Vilket bara visar på att du inte vet eller förstår vad som finns under ytan. Som att jämföra en bränslecellsbil med en vanlig bensinare, och säga att den ena är röd och den andra blå när man ska beskriva skillnaden.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Vilket bara visar på att du inte vet eller förstår vad som finns under ytan. Som att jämföra en bränslecellsbil med en vanlig bensinare, och säga att den ena är röd och den andra blå när man ska beskriva skillnaden.

Tack! Det finns fler som har insett!

Dom flesta har testat nån schattig tidig longhorn build och sen testat beta eller så laddar dom ner nån cripplad vista variant som är totalt genomsurad av skit och sen klagar dom på att det är skit.

Vista är så pass nytt och för att vara så nytt tycker jag det funkar alldeles utmärkt till det jag använder den till. (till dom som är intresserade: Photoshop, bf2, musik redigering, video redigering)

Det största problemet med vista är just drivrutinerna (inte ms fel, longhorn och betor har flukturerat ett tag så creative, nvidia mfl har haft tid på sig att fixa nåttsånär fungerande drivrutiner) och den irriterande UAC som man stänger av efter ett tag.

Men dom som vill köra nerladdade "pirat" varianter får väl fortsätta o göra så och klaga vidare.

OnT: nVidia har haft tid på sig att göra drivrutiner som nämnt ovan men visst det är inget man själv yttrar sig om då det rör sig om så pass komplexa ting som en annan nämnde tidigare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Vad jag provat av Vista så är det XP med nytt tema och lite coolare säkerhetsfunktioner för Elsa 86 år.

Har inte provat det så mycket, men det verkar ju dock lite smidigare framförallt för personer som inte är så hemma på datorer, men jag anser det inte vara värt pengarna och besväret som verkar följa med.

Dom gjorde ingen större uppdatering av XP just för att dom har gjort ett helt nytt. det är bara GUI:n som ser ut, och funkar lika som XP. Men bakom allt så är det en kärna som är mer lik linux än windows.

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Vilket bara visar på att du inte vet eller förstår vad som finns under ytan. Som att jämföra en bränslecellsbil med en vanlig bensinare, och säga att den ena är röd och den andra blå när man ska beskriva skillnaden.

Och i detta fallet är det vista som är bensinbilen (sämre alternativ)

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

Tycker det är lustigt att ni smaskar i den absolut nyaste hårdvaran 1 gång om året men gnäller när dom slänger ut ett nytt OS som kan utnyttja er hårdvara.

Permalänk
Medlem

Blir väl att man i alla fall skaffar vista när det är standard..

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeRetta
Tycker det är lustigt att ni smaskar i den absolut nyaste hårdvaran 1 gång om året men gnäller när dom slänger ut ett nytt OS som kan utnyttja er hårdvara.

Vilken hårdvara avser du? Vilken hårdvara implementerar funktioner som inte kan lösas med drivrutiner och mjukvara utan kräver ett helt nytt operativ system? Jag kritiserar inte dig på något sätt, men kan inte heller själv komma på vad du avser. Min nyfikenhet är väckt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeRetta
Tycker det är lustigt att ni smaskar i den absolut nyaste hårdvaran 1 gång om året men gnäller när dom slänger ut ett nytt OS som kan utnyttja er hårdvara.

För man inte vill att OS:et ska dra all den nya kraften.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr0st
För man inte vill att OS:et ska dra all den nya kraften.

Varför kör du inte Windows 95 fortfarande då?

Kommer ihåg attdet var exakt samma gnäll när XP kom.

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aresseitch
Varför kör du inte Windows 95 fortfarande då?

Kommer ihåg attdet var exakt samma gnäll när XP kom.

Windows XP kom ett år efter Win2k. Vista kommer 6 år efter XP och har ungefär lika många nyheter som XP hade. I dagsläget är Vista bara skit för den vanliga användaren, man får i princip bara ett nytt gränssnitt. Det blir inga prestanda förbättringar, snarare försämringar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Vilken hårdvara avser du? Vilken hårdvara implementerar funktioner som inte kan lösas med drivrutiner och mjukvara utan kräver ett helt nytt operativ system? Jag kritiserar inte dig på något sätt, men kan inte heller själv komma på vad du avser. Min nyfikenhet är väckt!

Här har vi en som gillar att jobba gratis... Microsoft gör det inte, därför släpper de ett nytt OS. Svårt att förstå? Eller ska jag gå in på detalj och förklara hur Microsofts anställda ska har råd att handla julklappar till sina barn?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Här har vi en som gillar att jobba gratis... Microsoft gör det inte, därför släpper de ett nytt OS. Svårt att förstå? Eller ska jag gå in på detalj och förklara hur Microsofts anställda ska har råd att handla julklappar till sina barn?

Du är inte helt fel ute, för min mesta energi i livet har jag hittills lagt på gratis eller rättare voluntärarbete! Nog om det, det har ändå absolut inget med detta att göra.

Om jag förstår dig rätt, så har vi nog lite av samma tanke: det är inte MS som har blivit tvingade att skapa ett OS kompatibelt med ny hårdvara, utan snarare tvärtom, vilket naturligtvis både skapar sysselsättning och mer klirr i kassan. Eller hur?

Permalänk
Medlem

Vill inte låta gnälligt men Nvidia har fler problem än drivrutiner till Geforce 8800-serien under Windows Vista. Tänker då på deras moderkortschipset som skulle kunna värma bastu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Du är inte helt fel ute, för min mesta energi i livet har jag hittills lagt på gratis eller rättare voluntärarbete! Nog om det, det har ändå absolut inget med detta att göra.

Om jag förstår dig rätt, så har vi nog lite av samma tanke: det är inte MS som har blivit tvingade att skapa ett OS kompatibelt med ny hårdvara, utan snarare tvärtom, vilket naturligtvis både skapar sysselsättning och mer klirr i kassan. Eller hur?

Ja med ny hårdvara skapas det nya möjligheter för "Programvara" så som Operativsystem, spel och annat kul

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Vem bryr sig om vilka förbättringar dom gjort som inte syns. Det enda som påverkar mig är det jag ser. Och jag kan inte se en enda ny funktion i vista som jag kommer dra nytta av. Varför ska jag då uppgradera?

DX10 är bara ett lockbete. För det kunde dom släppt till XP också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vem bryr sig om vilka förbättringar dom gjort som inte syns. Det enda som påverkar mig är det jag ser. Och jag kan inte se en enda ny funktion i vista som jag kommer dra nytta av. Varför ska jag då uppgradera?

DX10 är bara ett lockbete. För det kunde dom släppt till XP också.

då kan jag rekommendera dig att läsa på lite ...

du kan ju börja här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Technical_features_new_to_Window...

vista erbjuder väldigt många förbättringar som är varmtvälkommna!

här är ett urklipp angående nätverksprestanda :

Network performance
Windows Vista Networking stack also uses several performance optimizations, which allow higher throughput by allowing faster recovery from packet losses, when using a high packet loss environment such as wireless networks. Windows Vista use the NewReno algorithm which allows a sender to send more data while retrying in case it receives a partial acknowledgement, which is acknowledgement from the receiver for only a part of data that has been received. It also uses Selective Acknowledgements (SACK) to reduce the amount of data to be retransmitted in case a portion of the data sent was not received correctly. It also includes Neighbour Unreachability Detection capability in both IPv4 and IPv6, which tracks the accessibility of neighboring nodes. This allows faster error recovery, in case a neighboring node fails.

Another significant change that aims to improve network throughput is the automatic resizing of TCP Receive window. The receive window (RWIN) specifies how much data a host is prepared to receive, and is limited by, among other things, the available buffer space. Receive window auto tuning functionality continually monitors the bandwidth and the latency of TCP connections individually and optimize the receive window for each connection. The window size will be increased in high-bandwidth (~5 Mbit/s+) or high-latency (>10ms) situations. When the receive window is too small, the remote transmitter will frequently find that it has transmitted as much data as the window indicates the local computer is prepared to receive, and is still awaiting an acknowledgment to permit further transmission. This leads to incomplete link utilisation. As such a larger window allows more efficient bandwidth utilisation.

In previous versions of Windows, all processing needed to receive or transfer data over one network interface was done by a single processor, even in a multi processor system. Windows Vista can distribute the job of traffic processing in network communication among multiple processors. This feature is called Receive Side Scaling. Windows Vista also supports network cards with TCP Offload Engine, that have certain hardware-accelerated TCP/IP-related functionality. Windows Vista uses its TCP Chimney Offload system to offload to such cards framing, routing, error-correction and acknowledgement and retransmission jobs required in TCP. However, for application compatibility, only TCP data transfer functionality is offloaded to the NIC, not TCP connection setup. This will remove some load from the CPU. Traffic processing in both IPv4 and IPv6 can be offloaded. Windows Vista also supports NetDMA, which uses the DMA engine to allow processors to be freed from the hassles of moving data between network card data buffers and application buffers. It requires specific hardware DMA architectures, such as Intel I/O Acceleration to be enabled.

Traditional TCP implementations uses the TCP Slow Start algorithm to detect how fast it can transmit without choking the receiver (or intermediate nodes). In a nutshell, it specifies that transmission should start at a slow rate, by transmitting a few packets. This number is controlled by the Congestion window - which specifies the number of outstanding packets that has been transmitted but for which an acknowldgement of receipt from the receiver has not yet been received. As acknowledgements are received, the congestion window is expanded, one TCP segment at a time till an acknowledgement fails to arrive. Then the sender assumes that with the congestion window size of that instant, the network gets congested. However, a high bandwidth network can sustain a quite large congestion window without choking up. The slow start algorithm can take quite some time to reach that threshold - leaving the network under-utilized for a significant time. Windows Vista TCP/IP stack includes a component called Compound TCP (CTCP) which, if enabled, uses a different algorithm to modify the congestion window - borrowing from TCP Vegas and TCP New Reno. For every acknowledgement received, it increases the congestion window more aggressively, thus reaching the peak throughput much faster, increasing overall throughput.[16]

The new TCP/IP stack also supports Explicit Congestion Notification (ECN) to keep throughput hit due to network congestion as low as possible. Without ECN, a TCP message segment is dropped by some router when if its buffer is full. The sender detects the segment did not reach the destination; but due to lack of feedback from the congested router has no information on the extent of reduction in transmission rate it needs to make. Standard TCP implementations detect this drop when they time out waiting for acknowledgement from the receiver. The sender then resets the size of its congestion window, which denotes the amount of data allowed to be unacknowledged by the sender at any time, to TCP's Maximum Segment Size, and commences TCP Slow Start. This is to let the router recover from congestion. However, the sudden drop in throughput rate has noticeable impacts on time-sensitive streams like streaming media, and such a significant drop might not have been necessary. In that case, the bandwidth available is being left under-utilized. With ECN support enabled, the router sets two bits in the data packets that indicate the receiver it is experiencing congestion (but not yet fully choked). The receiver in turns lets the reciever know that a router is facing congestion and then the receiver lowers its transmission rate by some amount. If the router is still congested, it will set the bits again, and eventually the sender will slow down even more. The advantage of this approach is that the router does not get full enough to drop packets, and thus the sender does not have to lower the transmission rate significantly to cause serious delays in time-sensitive streams; nor does it risk severe under-utilization of bandwidth. The only caveat is that both sender and receiver, as well as all intermediate routers, have to be ECN-enabled. If any of them is not ECN-enabled, they might consider a ECN-marked packet invalid and drop them. For this reason, ECN is disabled by default. It can be enabled via the netsh interface tcp set global ecncapability=enabled command.[17]

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Man börjar bli lite trött på att folk i varje tråd säger att Vista är inget för mig, ingenting är nytt, Linux är bättre, Mac OS är bättre osv...

När man sedan berättar om nya saker så säger dem "Men detta har ju redan funnits i Linux sedan länge" eller "Detta är inget jag har nytta av". So what? Skit i att uppgradera eller avinstallera Windows och lägg in Linux och sluta klaga... Ni låter som ett gäng tanter i klimakteriet. Men det är väl det ni vill ("klaga" alltså)

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
då kan jag rekommendera dig att läsa på lite ...

du kan ju börja här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Technical_features_new_to_Window...

vista erbjuder väldigt många förbättringar som är varmtvälkommna!

här är ett urklipp angående nätverksprestanda :

Massa text

Grejen är den att av alla förbättringar jag läst om så är det nog bara Transactional NTFS som jag skulle se direkt som skillnad. Det andra skulle jag nog inte uppfatta.
Jag tvivlar inte en sekund på att vista är tekniskt överlägset XP på nästan alla punkter. Men ur mitt perspektiv så är det svårt att se dom skillnaderna direkt. Och då kan nackdelarna överväga tills vidare. Jag tvivlar inte heller en sekund på att jag om några år sitter på Vista. Men då har väl DX10-spel eller annat lockat in mig.

Man kan sammanfatta det hela med att jag tycker det är synd att det goda alltid måste föra med sig något negativt. Det gör det mycket svårare att välja om man ska uppgradera eller inte. Jag trivs bäst i ett windows 2000 gränssnitt. Men dom ska alltid göra "förbättringar" som jag inte trivs med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Grejen är den att av alla förbättringar jag läst om så är det nog bara Transactional NTFS som jag skulle se direkt som skillnad. Det andra skulle jag nog inte uppfatta.
Jag tvivlar inte en sekund på att vista är tekniskt överlägset XP på nästan alla punkter. Men ur mitt perspektiv så är det svårt att se dom skillnaderna direkt. Och då kan nackdelarna överväga tills vidare. Jag tvivlar inte heller en sekund på att jag om några år sitter på Vista. Men då har väl DX10-spel eller annat lockat in mig.

Man kan sammanfatta det hela med att jag tycker det är synd att det goda alltid måste föra med sig något negativt. Det gör det mycket svårare att välja om man ska uppgradera eller inte. Jag trivs bäst i ett windows 2000 gränssnitt. Men dom ska alltid göra "förbättringar" som jag inte trivs med.

Du kan ju möjligthet att påverka GUIet i vista om du vill

Själv sitter jag fortfarande med XP 64bits och kommer nog göra det ett år till iaf innan jag orkar uppgradera.

Visa signatur

Nätverksnörd