X-Fi XtremeAudio, XtremeMusic eller XtremeGamer?

Permalänk
Medlem

Ja enligt mig får man inte köpa extremgamer, då det är sämre än music på alla punkter.

Eller ja, om man MÅSTE ha ett lågprofilskort så är ju inte music ett alternativ.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Ja enligt mig får man inte köpa extremgamer, då det är sämre än music på alla punkter.

Eller ja, om man MÅSTE ha ett lågprofilskort så är ju inte music ett alternativ.

så då är det ett Musik jag ska beställa nu efter helgen är slut alltså?

jag tycker jag har dåligt ljud i BF2142 och lite halv skrapigt kasst i högtlarna och det ska väll inte vara någon skillnad om jag köper ett Music eller Extremgamer ellerhur?

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lofen66
så då är det ett Musik jag ska beställa nu efter helgen är slut alltså?

jag tycker jag har dåligt ljud i BF2142 och lite halv skrapigt kasst i högtlarna och det ska väll inte vara någon skillnad om jag köper ett Music eller Extremgamer ellerhur?

Köp det som är billigare säger jag.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Köpte mitt Xtreme Music bulk, laddade ner skivan på från icke nämnbar sida dock, väger in på ca 634 mb men jag använder bara en tredjedel av grejerna.

Permalänk
Medlem

Sakerna finns att hämta på creatives hemsida förövrigt

Btw, någon med ett Asus P5B eller liknande som har bytt upp sig i ljudkort? Vad är skillnaden? Är det värt att lägga några hundra på ett ljudkort?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

NEJ DET GÅR INTE ATT HÄMTA PROGRAMMEN PÅ CREATIVES HEMSIDA, NI SOM PÅSTÅR DET KAN VÄLL VARA SÅ SNÄLLA ATT LÄNKA?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Har skaffat mig ett X-Fi XtremeGamer och installerat bara drivisar och XFiMode, mycket bra program för övrigt. Men hur får jag fram EQ? Vill inte installera en massa annat trams som bara tar minne och som man inte använder ändå.

En annan sak min "Audio Console" visar enabart "Enable X-Fi CMSS-3D Virtual", men inte "Enable X-Fi CMSS-3D Surround".

Glöm ovanstående, jag löste det.

Permalänk
Medlem

Har köpt ett Extreme Gamer och tycker det funkar kanon. Visst, mitt gamla Audigy2 var inte dåligt på något sätt men visst blev det skillnad

En grej bara som jag undrar över.
Under "Bass" så finns det ett "Cutoff Frequency" reglage.
När jag t.ex använder mina hörlurar som klarar 12-22Hz ska jag sätta reglaget till 10 då?

För det är väl lägsta basen som mina lurar kan återge liksom?

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

Står det åt er som har xtremegamer i "volume panel" så står det SB X-Fi Audio? Åt mig så står det så, borde det inte stå xtremegamer? iaf så kan jag ha ultra quality i BF2 så. :S

EDIT: Vad gör X-FI Crystalizer inställningen riktigt?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Crystalizer är som loudness knappen på gammla förstärkare, den ökar bas och diskant och minskar därmed dynamiken i ljudet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Crystalizer är som loudness knappen på gammla förstärkare, den ökar bas och diskant och minskar därmed dynamiken i ljudet.

Så om man vill ha bra ljudkvalitet/dynamik ska man skippa Crystalizer?

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Citat:

Det var nyheter för mig. Fast det är klart, magi är det ju inte. Så nåt fuffens/fusk måste det ju va.

Visa signatur

MBD: Asrock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i5-7600K RAM: Corsair CMK32GX4M2B3000C15 GFX: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING SSD: Samsung 970 EVO MZ-V7E1T0BW PSU: SilverStone SX800-LTI w/ Noctua NF-A12x15 PWM Case: Louqe Ghost S1 Cooler: Noctua NH-L12 Fans: 2 x Noctua NF-A12x15 PWM Screen: Dell UltraSharp U3011 Keyb: Filco Ninja Majestouch-2 TKL Mouse: Razer Mamba TE

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för svaret! Tyckte det blev bättre ljud. Men jag är ingen ljud - guru men ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av InterClaw
Det var nyheter för mig. Fast det är klart, magi är det ju inte. Så nåt fuffens/fusk måste det ju va.

Lite annorlunda ljud tyckte jag mig höra men är ingen ljud guru som sagt.

Visa signatur

Permalänk

Intressant tråd, sitter i funderingar att köpa ett ljudkort. Än så länge har jag levt på det integrerade som sitter på DS4:an men tycker det är ganska dåligt.
Har förutom vanliga icemat audio hörlurar, optisk kopplat till min Reciever.

X-fi verkar vara det man ska ha, men 2 saker funderar jag över.

*När jag kollat runt har jag fått uppfattningen att Creatives drivisar är riktigt skräp, skapar massa problem med instabila system,
problem när man klockar, problem i spel m.m.
Undrar om det har löst sig nu om drivisar blivit bättre eller de fortfarande är buggigt på vissa system? Någon som har en känsla för läget? (jag kör XP)

*Det andra som stör mig är utgångarna på korten, varför ingen standard optisk SPDIF (toslink tror jag de heter, inte säker)?
Är det optiska 3,5mm på det kortet? Ska man ha ngn adapter då 3,5mm->toslink för recievern??

Eller ska man vänta på det här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att än så länge har drivisarna till mitt X-Fi Extreme Gamer funkat kanon. Har haft mitt kort i en månad snart och har inte haft ett enda strul. Kör en hel del olika spel samt spelar musik och det flyter på

Visa signatur

Permalänk

Vill bara säga att jag alltid kört med Creatives ljudkort och varit mer eller mindre nöjd, men aldrig så nöjd som jag är med mitt Fatal1t-kort...
Sedan vill jag bara påpeka att ljud vis PCI-e portar är inget att rekomendera, läs detta från Vice VD:n för Creative så kanske det klarnar:

"Steve Erickson :
As far as PCI Express (PCIe) is concerned, which is the next bus, what we found is that the performance of PCIe is truly bad for audio. We are seeing four times degradation on the bus for audio. PCIe is designed for graphics and high data transfer, but audio sends very small packets and the overhead can be very big! Moving the data across PCIe is much, much higher than PCI. So what we have to do is go back to the drawing board and work on the transport part of the chip and re-design it to add more silicon to overcome some of the problems we had with PCIe. So for us to come up with a PCIe solution is going to take a while because we have to overcome the problems we're facing with that bus. "

Vet inte detta övertygar någon mig mig gör det ju iaf...

Visa signatur

Chopper67....

ASUS Striker Extreme - ASUS 8800 Ultra - Intel Core2Duo 2.67 - HyperX 800Mhz CL4 2Gb - X-FI ExtremeGamer-Fatal1t - Raptor X 150Gb, Samsung 500Gb SATA2 x 2st - Samsung 22" SM226BW - Logitech Z-5500 - Antec P182B - Zalman Power 600W Silent

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur ni inte kan hitta drivrutiner och extra programvara.
Den finns både via auto-update funktionen och när man väljer drivrutiner efter att ha valt ljudkort

Edit: Upptäckte dock att det finns drivrutiner till alla x-fi ljudkorts serier utom "X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional Series"

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

När fan skall de fixa nya Vista drivers då? sitta med 2.1 ljud heh.. Det är ju liksom inte svårt att fixa drivare. Och de har massor av kapacitet för det också, så tipsa gärna om det kommit nya sen mars.

Visa signatur

Permalänk

iller då jag gick in idag för att kolla just drivare till mitt kort så nog fan fanns det på deras hemsida...kanske gamla inte vet jag kolla inte så noga men det finns drivare där..

Visa signatur

Chopper67....

ASUS Striker Extreme - ASUS 8800 Ultra - Intel Core2Duo 2.67 - HyperX 800Mhz CL4 2Gb - X-FI ExtremeGamer-Fatal1t - Raptor X 150Gb, Samsung 500Gb SATA2 x 2st - Samsung 22" SM226BW - Logitech Z-5500 - Antec P182B - Zalman Power 600W Silent

Permalänk

Jag har haft ett Creative X-Fi XtremeMusic i ett par månader nu, och musikupplevelsen blev plötsligt så mycket roligare. Ljudet blev glasklart jämfört med det integrerade AC97-ljudkortet på mitt Asus A8N-SLI Deluxe-kort. Trodde inte ljudet kunde bli så mycket klarare än ett AC97 + equalizer, ack så fel jag hade. Kör med full crystalizer och lite högre treble och bas bland ljudinställningarna. Ljudupplevelsen i spel är helt underbar också, när man hör precis vart alla är.

Jag har inte testat de andra korten, men det känns som om XtremeMusic passade mig alldeles perfekt.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

En fråga till 2000+ : Du säger att: "Mjukvaran ligger ej på creatives serverar, utan dessa är kortet ganska värdelöst."
men sen säger du att
"och varför jag kan läsa inlägg om folk som har köpt XtremeGamer eller XtremeAudio när XtremeMusic är bättre." Senare i tråden står också at läsa att mjukvaran är svår att få tag på, jag litar absolut på ditt omdöme samt mina egna ögon men jag kopplar inte hur du kan bedöma att XtremeMusic är bättre när du inte har mjukvaran som du anser krävs för ett funktionellt kort, borde det då inte vara smartare att köpa Gamer som finns obulkat? Menar det absolut inte som en dissning är bara mycket sugen på ett nytt sound men osugen på att köpa ett säre kort för samma peng.

Permalänk
Medlem

Givetvis har jag skaffat mjukvaran och SÅ svår är den inte att få tag på, jag tycker bara det är totalt värdelöst av creative att inte hostar den på sina servrar.

Det finns en användare på creatives forum som har sammlat ihop så gott som alla creatives installations skivor och laddat upp dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för svaret då blir det ett sådant, hoppas nu bara att det funkar med vista 64bit......

Permalänk
Medlem

Vissa funktioner fungerar inte under vista men jag vet inte vilka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, jag läste lite om det på deras forum(där stämmning var allt annat än bra) men konkurenter som Auzentech verkar inte kunna erbjuda något hellersom slår Creative på pris/prestanda. Det får väl bli ett music eller väntan på något nytt kort... dock är det synd det verkar ju som att det kan bli en bra skillnad i både spel och musik mot moderkortets. Kör just nu på ett P5B dlx ASUS och det är väl hel ok men ett riktigt ljudkort hade suttit fint. Aja slut på gnället och igen tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Re: X-Fi XtremeAudio, XtremeMusic, XtremeGamer eller Platinum Fatal1ty?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xstar
... Jag ska kopa ett nytt high-end-system med en massa gottigott i januari...

Kommer antagligen inte att tillföra speciellt mycket, men ett X-540 och ett x-fi-kort resulterar inte i något ens nära highend. Snarare budget. Men jag säger inte att det är ett så dåligt köp, för sitter själv med X-530.

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk
Medlem

Re: Re: X-Fi XtremeAudio, XtremeMusic, XtremeGamer eller Platinum Fatal1ty?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kicking_kangaroo
Kommer antagligen inte att tillföra speciellt mycket, men ett X-540 och ett x-fi-kort resulterar inte i något ens nära highend. Snarare budget. Men jag säger inte att det är ett så dåligt köVad är p, för sitter själv med X-530.

Vad är X-530?

Permalänk
Medlem
Citat:

Vissa funktioner fungerar inte under vista men jag vet inte vilka.

t.ex. så fungerar inte 5.1 ljud utan det är 2.1 för hela slanten, sen så kan man inte ändra modes då inga program varor fungerar vad jag vet. ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med min länk, fixar inte detta biffen?