Svenska språket - Misshandlat eller under utveckling?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lleberg
Jag ser absolut inte varför jag skulle behöva nedgradera det språk jag anänder föra att följa uppgjorda regler om hur språket ska skrivas.

Att göra dig själv förstådd av så många som möjligt, så lätt som möjligt, ser du inte som en anledning nog till att följa "uppgjorda regler"?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det jag mer oroar mig över är att folk inte kan skriva för hand. Tangentborden fullkomligt dödar handstilen. Jag kan inte läsa vad hälften av vad mina vänner skriver och jag antar är att det är ännu värre längre ner i åldrarna.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Det jag mer oroar mig över är att folk inte kan skriva för hand. Tangentborden fullkomligt dödar handstilen. Jag kan inte läsa vad hälften av vad mina vänner skriver och jag antar är att det är ännu värre längre ner i åldrarna.

Jag kan inte annat än hålla med, jag har väl inte den bästa handstilen själv (skriver som en läkare) men det jag sett från ungar idag i åldern 10+ är horribelt, ser mer ut som persiska eller dylikt.

Det jag hänger upp mig på är just som någon innan sa att man inte använder korrekta ord, utan man förkortar D som det och så vidare. Det är väl "okej" i vissa situationer på nätet, men om ni frågar mig så tar det inte mycket längre att skriva till exempel "det" istället för D. Så det är enligt mig okej på nätet, ibland och INTE okej i det "övriga" samhället någonsin. Ett vårdat språkbruk visar vad man är för typ av människa i mån och mycket, har man dyslexi t.ex. så kan det ju bli fel, men det är ju inte alla ord som blir fel. Jag tycker också det är fel att moderna slangord som typ ord ifrån förorten gör sitt intrång i svenska akademins ordlista, visst vi lånar ord från andra språk hela tiden och har alltid gjort så men när det blir ord som har blivit påhittade av någon så är det lite fel... Kalla mig insnöad och gnällig, men vissa saker ska vara som dom är..

Visa signatur
Permalänk

Kan berätta att barn i 10-15årsåldern ganska ofta stavar som de skriver på MSN, har själv sett flera exempel på detta då morsan är lärare.
Smileys är även ett vanligt förekommande fenomen i deras texter.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Sär skrivnings sjukan lär vi få leva med. En gissning är att 70% av alla sweclockare särskriver, och det är riktigt jävla illa. Om 25 år kommer det nog att vara accepterat. Det går inte att stoppa språkets utveckling...

Särskrivningar kan jag leva med, men varje gång jag ser ett "de/dem-misstag" brukar jag dunka nyllet i väggen. Det gör ont, men jag måste bli av med ilskan på något sätt.

Permalänk

Grejen är att jag inte tror att särkrivningar kommer att bli "rätt". Språk ändrar nog inte sig så fundamentalt mycket. Det är ju hela betydelsen som avgörs om det är särskrivet eller sammansatt. Nya ord dock, det kan jag ta, språk utvecklar sig ju, speciellt med tanke på teknikens framfart inom olika områden.

De/dem, ja, det är störande. Eller de som skriver "de" istället för "det". Uh...

Den handskrivna texten är någonting som oroar mig också. Min son använder datorn mycket i skolan samt hemma och har ganska rejäla problem att forma schyssta bokstäver. Någonting vi förstås övar på, men behöver nog öva mer.

Men det som fortfarande stör mig mest är den usla bortförklaringen "ni fattar ändå". Det blir svårt att läsa texten flytande, och alldeles för vanligt är det jag får läsa om inlägg på grund av undermålig meningsbyggnad, usel kommatering, regelbundna särkrivningar och stavning som är helt åt helvete. Skriven kommunikation är idag av sådan vikt i våra liv att man åtminstone bör kunna stava hjälpligt, bygga ordentliga meningar och använda punkter samt komman där sig bör. Annars blir det problem när man ska söka jobb, sköta mailkorrespondens inom sitt yrke, skriva uppsatser/tentor i sin utbildning och så vidare.

För mig är det helt vansinnigt att nöja sig med att bara slafsa ihop en text utan en tanke på mottagaren. Är man till exempel dyslektiker, läs igenom texten/mailet innan du skickar det, det skadar ju ingen och för den enskilde kanske man är behjälplig av det.

Dyslektiker tänker jag inte köra något korståg emot. Slarv och hafs dock, det gör mig irriterad och jag kan till och med känna ett visst vemod. Är verkligen unga av idag så ointresserade av att kunna skriva korrekt? Jag vet att många är bra på det, och det finns mängder i min generation som slarvar, men trots allt är det bland yngre (15-25) som jag ser det i parti och minut. Jag vill kalla det tragiskt.

Permalänk

Att säga att svenska språket är misshandlat kan vara lite missvisande enligt min mening. Det problem som trådskaparen tar upp tycker jag snarare är en ortografisk fråga som syftar på skriftspråket, medan misshandel av svenskan i stort är att missbruka grammatiken, som berör fel i stil med "de/dem" och "för att" i stället för "därför att" i kausala bisatser och så vidare. Skrivfel som slarv med interpunktion tror jag förekommer i alla skrivna språk, och det har egentligen inget med själva språket i sig att göra utan bara hur man skriver det.

Ta engelskan till exempel. I engelskspråkiga forum ser man ofta "u" i stället för "you" och "im" i stället för "I'm" eller "I am". I franskan tycker jag mig se saker som "g" i stället för "j'ai" (bokstaven uttalas som j'ai) och ständigt slarv med accenter.

På tal om accenter så är ju i allmänhet ett annat vanligt förekommande problem hopblandning av apostrof "’" och akut accent "´". Tack och lov behöver vi inte bekymra oss så mycket om detta i svenskan, men det kan i allra högsta grad klassas som ett vanligt fel i engelska språket i likhet med felaktigt bruk av skiljetecken. (Det är naturligtvis illa när det smyger sig in en genitivapostrof i svenskan, och värst av allt är när det dessutom är skrivet med akut accent.)

När vi ändå är inne på tecken så är nästan det mest missuppfattade tecknet semikolon, ;. Det ersätter inte kolon! Semikolon avskiljer huvudsatser då man vill ha något svagare än en punkt.

Jag gick hem. Det var varmt ute.
Jag gick hem; det var varmt ute.

Det är förresten även fel att avskilja huvudsatser på detta sätt med komma – något som också är skrämmande vanligt.

Jag gick hem, det var varmt ute.

För detta krävs att man har en konjunktion som "och" eller "men" beroende på vad som passar.

Jag håller helt med trådskaparen och många andra om att skriftspråket framstår som slarvigt och att det skrivs illa i forum och nätdiskussioner. Man kan dock göra en intressant parallell språkhistoriskt sett. Om man ser tillbaka på språkbruket genom historien och går bakåt till vikingatiden, då man använde runskriften, ser man att det vid den tiden också förekom att man såg ganska ledigt på skriften. Det var snarare rentav vanligt att man tog sig friheter som att exempelvis skriva ihop bokstäver om ett ord slutar på samma bokstav som nästa ord börjar med. Bruket av tecken skiftade också mycket; runtecknen för ä och e användes lite mer på känn, och allt detta varierade dessutom mycket från person till person.

Så hur skiljer sig detta egentligen? Jag vet faktiskt inte, men det är onekligen en intressant diskussion. Jag förespråkar dock definitivt språkriktighet, eftersom det hur som helst finns större krav på en texts begriplighet och klarhet i modern tid, med tanke på spridning av information och dylikt.

Med reservation för eventuella felslag på tagnenterna.

Permalänk
Medlem

Särskrivning är det i särklass jobbigaste som finns. Jag får nästan huvudvärk när jag läser särskrivningar.

Annars tycker jag tidningar som Gringo smutsar ner språket ganska rejält. Inget fel på tidningen i sig, men varför kan man inte skriva korrekt svenska? Det är ju trots allt Sverige vi befinner oss i.

Permalänk

Jag tycker man läser alldeles för lite svenska på svenskan. Under hela gymnasiet (SvA+B) gick vi inte igenom en gnutta stavningsregler/ord osv osv.
Utan allt handlade om litteraturhistoria =S

Själv känner jag mig inte fullärd inom det svenska språket, skulle t.ex. gärna haft ett par "glosor" till varje lektion.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk

Om någon på IRC inte kollar igenom vad de skriver så noga innan de trycker på sänd, eller drar ihop ord så att "det" blir "d", eller missar stor bokstav i början på en mening ibland, gör mig inte så mycket. Det gör jag själv ibland (särskilt stor bokstav, eftersom ena shift-tangenten på mitt tangentbord börjat självdö). Men jag tycker att man bör visa de man ber om hjälp i ett forum så pass mycket respekt att man läser igenom sitt inlägg både innan och efter postningen. Detta för att på bästa sätt kunna beskriva sitt problem och därmed öka sina chanser att få relevant hjälp.

Även de som svarar i tråden bör läsa igenom det de har skrivit, så att den som man försöker att hjälpa förstår vad han/hon skall göra för att åtgärda problemet. Även om man missar en del stavfel, syftningsfel och meningsbyggnadsfel innan man trycker på "skicka svar", så finns ju alltid ändraknappen.

Sedan kan det finnas återstående fel som man inte hittar själv, men ofta inverkar de inte negativt i någon större utsträckning på förståelsen av inlägget.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mysterium
En rasande massa intressanta synpunkter

Självfallet är det inte unikt för svenskan att vara, i mitt tycke, misshandlad, men det är ju trots allt där vi befinner oss. Det är ju bara läsa i trådarna på World of Warcraft-forumen för att drabbas av ren skrämselhicka (att attityden gentemot sina forumkamrater är rent skrämmande är en annan sak). Och, dessvärre, mängder av dessa är svenskar ...

Jag är på intet sätt utbildad i någon högre grad i vårt fina språk, grammatik är jag rent dålig på. Jag slutförde gymnasiet med generellt sett undermåliga betyg, men har alltid haft lätt för språk, ord och dess uppbyggnad. Jag "ser" orden mer som bilder för mitt inre och har en god känsla för att ta till mig hur meningar byggs upp på ett bra sätt. Det innebär ju nu inte att jag är ofelbar, och det är ju alltid en risk med att dra igång en sådan här diskussion att man själv slinter på tangetnerna (edit: jävligt lustigt att jag stavade fel just på detta ord, jag låter det kvarstå bara för att statuera exempel ), ja, eller helt enkelt slammar igen i sin språkbank och gör någon helt galen särskrivning och/eller katastrofal meningsuppbyggnad. Men jag tycker att det är ett viktigt samt intressant ämne, som förhoppningsvis kan få någon att tänka över hur de skriver ihop sina felsökningstrådar, respektive svar när man är i kontakt med "okända".

Jag hoppas att denna tråd kan fortleva, ämnet intresserar mig, precis som fenomenet, om det nu är ett sådant.

Hupp! Kom på en sak, Mysterium, du nämnde rent historiskt språkbruk, intressant synpunkt, men, å andra sidan, då hade vi ju inte allmän skolgång. Analfabetism är idag ett erkänt problem, nu har jag inga procentsatser att svinga med, dock är den på tok för hög för ett land som ofta svänger sig med att ha den bästa skolan om inte i världen, iallafall i Europa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Särskrivning är det i särklass jobbigaste som finns. Jag får nästan huvudvärk när jag läser särskrivningar.

Annars tycker jag tidningar som Gringo smutsar ner språket ganska rejält. Inget fel på tidningen i sig, men varför kan man inte skriva korrekt svenska? Det är ju trots allt Sverige vi befinner oss i.

Jag gillar inte heller Gringo.

Permalänk

Det krävs i sanning en herkulisk kraftansträngning att vistas på Internet utan att bryta ihop när man dagligen stöter på mer språklig ignorans än vad som borde vara tillåtet under en mansålder.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Jag tycker man läser alldeles för lite svenska på svenskan. Under hela gymnasiet (SvA+B) gick vi inte igenom en gnutta stavningsregler/ord osv osv.
Utan allt handlade om litteraturhistoria =S

Håller helt med. Varför lägga ner så mycket tid på det, då de flesta behöver lära sig de svenska skrivreglerna bättre?

Jag själv är tveksam till att ungdomar blir sämre på att skriva p.g.a. internet och mobiltelefoner, för innan vi detta så skrev vi inte lika mycket. Tack vare internet så skriver många ungdomar väldigt mycket varje dag, som de annars inte hade gjort.
Många ställen på internet, som ungdomar håller till på, blir de dessutom respekterade efter hur de skriver. Har någon t.ex. en datorfråga och inte kan formulera sig bra, så får personen svar därefter. Det är heller inte ovanligt att någon annan måste ställa en följdfråga, för att trådskaparen i den första inlägget inte alls kan förklara vad han/hon ville ha hjälp med.

Själv så har jag alltid varit dålig på att skriva och ordförrådet är inte mycket att hänga i granen. Men jag försöker få till texterna så bra som jag kan, vissa skrivregler struntar jag dock ibland i eftersom det blir för mycket arbete.
Det är t.ex. att inte börja med ”och” absolut inte ”komma” och sedan ”och” (, och) eller använda ”man” i onödan. Det där med ”man” är väl mer för tekniska rapporter, men även inom poltik så blir det väldigt fel om någon använder ”man” istället för ”jag”, likaså prata om ”vi” när det inte alls handlar om ”vi”.
Även komma (,) är klurigt idag, då man får göra lite hur som helst.
Meningen som jag skrev innan citat: "Många ställen på internet, som ungdomar hänger på, blir de dessutom respekterade efter hur de skriver. " är väl inte så bra enligt de gamla komma reglerna? Men sådant orkar jag inte bry mig om, speciellt inte på forum.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Håller helt med. Varför lägga ner så mycket tid på det, då de flesta behöver lära sig de svenska skrivreglerna bättre?

Jag själv är tveksam till att ungdomar blir sämre på att skriva p.g.a. internet och mobiltelefoner, för innan vi detta så skrev vi inte lika mycket. Tack vare internet så skriver många ungdomar väldigt mycket varje dag, som de annars inte hade gjort.
Många ställen på internet, som ungdomar håller till på, blir de dessutom respekterade efter hur de skriver. Har någon t.ex. en datorfråga och inte kan formulera sig bra, så får personen svar därefter. Det är heller inte ovanligt att någon annan måste ställa en följdfråga, för att trådskaparen i den första inlägget inte alls kan förklara vad han/hon ville ha hjälp med.

Själv så har jag alltid varit dålig på att skriva och ordförrådet är inte mycket att hänga i granen. Men jag försöker få till texterna så bra som jag kan, vissa skrivregler struntar jag dock ibland i eftersom det blir för mycket arbete.
Det är t.ex. att inte börja med ”och” absolut inte ”komma” och sedan ”och” (, och) eller använda ”man” i onödan. Det där med ”man” är väl mer för tekniska rapporter, men även inom poltik så blir det väldigt fel om någon använder ”man” istället för ”jag”, likaså prata om ”vi” när det inte alls handlar om ”vi”.
Även komma (,) är klurigt idag, då man får göra lite hur som helst.
Meningen som jag skrev innan citat: "Många ställen på internet, som ungdomar hänger på, blir de dessutom respekterade efter hur de skriver. " är väl inte så bra enligt de gamla komma reglerna? Men sådant orkar jag inte bry mig om, speciellt inte på forum.

Ur min synpunkt handlar det inte om att alla måste vara lingvistiker för att ett t.ex. ett inlägg ska vara godkänt. Jag begär inte att texten ska vara späckad med synonymer. Som det är för just dig är det för många andra, men du anstränger dig lite, heder.

Man kan faktiskt använda komma innan "och", det kan se lite konstigt ut för en del, men det är helt korrekt att göra det (iallafall enligt min gamla chef som är en av de mest skärpta språkfantasterna jag träffat och en forna kollega till mig som är copywriter och författare).

Några sammanskrivningar och formuleringar som jag har problem med är "iallafall", "överhuvudtaget", "så småningom", "i och med" med flera. Jag får verkligen stanna upp och tänka till, jag vet med mig att jag gjort fel ett antal gånger. Ingen är perfekt, det handlar det inte heller om. Men strävan att göra sig förstådd är undermålig hos många, vilket jag tycker är synd.

Permalänk
Medlem

Blir nästan mörkrädd när jag pratar med mina gudbarn eller andra ur den yngre generationen.

Vet inte hur det gått till, men det verkar som om alla "nysvenskar" har påverkarkat det dagliga talet.

Det är en viss differans mellan hur min mor pratade och hur jag pratar, men MYCKET större skillnad mellan mig och barnen av idag.

Verkar som om vokabulären har minskat drastiskt, antalet ord som används är markant mindre och språket mycket fattigare på nyanser.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Jag håller med Trådskaparen.
Något som jag har svårt för är användningen av Dej=Dig, Mej=Mig osv.
Jag tycker att bägge sätten är helt okej, men man ska inte börja blanda, te x "Från Mej till Dig".
Särskrivning är också något som kan förstöra en text. Om något enstaka ord är särskrivet så stör det inte så mycket, men när en hel text är en enda stor särskrivning så dör man lite inombords, eller inom bords kanske det borde vara.=)

Den stora frågan är varför det är så här. Personligen tror jag inte att det varken beror på slarv eller lägre intelligens. Jag tror det beror på okunskap och avsaknad av intresse. När jag var liten lades det väldigt stor vikt i grammatik och rättstavning. Detta var inte så fruktansvärt länge sedan, då jag är 22 år nu.
Jag kommer ofta i kontakt med yngre människor genom mitt spelande. Tyvärr behöver man oftast inte fråga efter ålder. Deras språkbruk, och av någon konstig anledning även deras attityd brukar ganska snabbt avslöja deras ungefärliga ålder.

Till sist vill jag ta upp det värsta jag vet, att blanda stora och små bokstäver. jAg föRSår inTe VaRfÖr mAn viLL sKRIva SåhÄr. Efter det lägger man även på "1337"-språk. Då finns det inte någon mening med att försöka läsa texten, skälen vissnar och dör innan man kommit genom den första meningen.

Nu har jag fått avreagera mig lite. Eftersom jag är en slarver har jag inte läst min text än, kom gärna med kritik, jag har försökt vara någorlunda korrekt.=)
Puss
/Emanuel

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Ur min synpunkt handlar det inte om att alla måste vara lingvistiker för att ett t.ex. ett inlägg ska vara godkänt. Jag begär inte att texten ska vara späckad med synonymer. Som det är för just dig är det för många andra, men du anstränger dig lite, heder.

Man kan faktiskt använda komma innan "och", det kan se lite konstigt ut för en del, men det är helt korrekt att göra det (iallafall enligt min gamla chef som är en av de mest skärpta språkfantasterna jag träffat och en forna kollega till mig som är copywriter och författare).

Några sammanskrivningar och formuleringar som jag har problem med är "iallafall", "överhuvudtaget", "så småningom", "i och med" med flera. Jag får verkligen stanna upp och tänka till, jag vet med mig att jag gjort fel ett antal gånger. Ingen är perfekt, det handlar det inte heller om. Men strävan att göra sig förstådd är undermålig hos många, vilket jag tycker är synd.

Att använda kommatecken före "och" är inte okej enligt min svensklärare och hon är en riktig språk-Hitler. På samtliga ställen där du har använt kommatecken före "och" är kommatecknet överflödigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Att använda kommatecken efter "och" är inte okej enligt min svensklärare och hon är en riktig språk-Hitler. På samtliga ställen där du har använt kommatecken efter "och" är kommatecknet överflödigt.

Inte efter, före. Jag låter det vara osagt, men jag är benägen att ändra mig på den punkten om Fredrik Lindström säger att du har rätt.

EDIT: Hittade en länk som styrker mitt påstående: http://www.mimersbrunn.se/arbeten/45.asp

Söker vidare.

Permalänk

Nu har det här kanske inte så mycket med saken att göra, men jag tycker MSN är ett riktigt otyg.
Man kan inte påbörja en ny rad utan enter skickar iväg meddelandet. Som upplagt för korta, slarviga meningar.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Inte efter, före. Jag låter det vara osagt, men jag är benägen att ändra mig på den punkten om Fredrik Lindström säger att du har rätt.

EDIT: Hittade en länk som styrker mitt påstående: http://www.mimersbrunn.se/arbeten/45.asp

Söker vidare.

Intressant det trodde jag inte, nu är jag som sagt inte heller så bra på att skrivregler. Det är nog även skillnad på vad man kan göra och bör göra alltför ofta.
Det är som med och man, de går fint att använda men man bör minska antalet i tekniska rapporter eller liknande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Nu har det här kanske inte så mycket med saken att göra, men jag tycker MSN är ett riktigt otyg.
Man kan inte påbörja en ny rad utan enter skickar iväg meddelandet. Som upplagt för korta, slarviga meningar.

Ctrl+Enter, väldigt korkat gjort då det borde vara tvärsemot. Den där maxgränsen på hur långt ett meddelande får vara är inte heller högt, vilket bidrar till att flera fortkortar texten genom att plocka bort bokstäver.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ctrl+Enter, väldigt korkat gjort då det borde vara tvärsemot. Den där maxgränsen på hur långt ett meddelande får vara är inte heller högt, vilket bidrar till att flera fortkortar texten genom att plocka bort bokstäver.

Går inte det att ändra? Själv kör jag med Trillian där man kan ställa in hur man ska trycka för att skicka ett meddelande och har alltid ctrl-enter av vana. Dessutom är det bra för att ha en standardiserad byta-rad-knapp (dvs enter).

Själv brukar jag alltid läsa igenom inlägg på forum efter att jag skickat det då jag tycker att det är lättare att läsa texten när den ligger i forumet istället för i rutan jag skriver i. Man ser felen lättare då och upptäcker när det är fel i flytet. Vanligen redigerar jag mina inlägg en eller två gånger per inlägg jag gör direkt efter att jag gjort inlägget.

Håller med trådskaparen om att folk inte har rätt attityd när man försöker påpeka deras särskrivningar. De blir sura istället för att ta åt sig och försöka förbättra sitt skrivspråk. Men jag lyckades iaf få en custom-title på piratebits när jag anmärkte på språket i ett massutskick från admin, hehe.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ah, Ctrl-Enter, det kände jag inte till.
Tror tyvärr det är många med mig som inte ens känner till det eller bryr sig.
Av nån anledning så skriver de jag har på icq bättre svenska än mina kompisar på msn. Beror väl mest på vilka det är men ändå. Känns som Icq ger bättre möjligheter att skriva ordentligt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

"d e så d e." (det är så det är) är väl en ganska bra formulerad mening enligt mig, fler borde skriva på det viset!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK
"d e så d e." (det är så det är) är väl en ganska bra formulerad mening enligt mig, fler borde skriva på det viset!

När jag läser den där meningen uppfattar jag den först som "de så de" innan man tänker efter och faktiskt förstår vad läsaren menar.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ja, komma före "och" är helt korrekt så länge satserna som kommatecknet avskiljer är fullständiga. En fullständig sats innehåller både subjekt och predikat.

Jämför:
Jag cyklade hem och åt lunch. - Inget komma!
Jag cyklade hem, och jag åt lunch. - Det finns ett subjekt i de båda satserna. Alltså kan komma användas.

Om man ska vara petig är dock kommatecknet fel i de citerade meningarna "Jag får verkligen stanna upp och tänka till, jag vet med mig att jag gjort fel ett antal gånger" och "Ingen är perfekt, det handlar det inte heller om". Dessa två är huvudsatser, som inte kan avgränsas med komma (så kallad satsradning) utan en konjunktion som exempelvis "och". Använd semikolon i stället!

Jag får verkligen stanna upp och tänka till; jag vet med mig att jag gjort fel ett antal gånger.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mysterium
Ja, komma före "och" är helt korrekt så länge satserna som kommatecknet avskiljer är fullständiga. En fullständig sats innehåller både subjekt och predikat.

Jämför:
Jag cyklade hem och åt lunch. - Inget komma!
Jag cyklade hem, och jag åt lunch. - Det finns ett subjekt i de båda satserna. Alltså kan komma användas.

Om man ska vara petig är dock kommatecknet fel i de citerade meningarna "Jag får verkligen stanna upp och tänka till, jag vet med mig att jag gjort fel ett antal gånger" och "Ingen är perfekt, det handlar det inte heller om". Dessa två är huvudsatser, som inte kan avgränsas med komma (så kallad satsradning) utan en konjunktion som exempelvis "och". Använd semikolon i stället!

Jag får verkligen stanna upp och tänka till; jag vet med mig att jag gjort fel ett antal gånger.

Där ser man, alltid lär man sig något nytt. Fast det där kommer jag nog aldrig lyckas hålla reda på, får försöka tänka på det iallafall.

Jag hade alltid problem med grammatiken i skolan, eller rättare sagt, jag tyckte det var tråkigt, jobbigt och så vidare. Det straffar sig ju idag.

Permalänk
Medlem

Det jag stör mig på när jag läser forum på internet är att folk skriver ett påstående och sen sätter dit ett frågetecken.

T.ex. "Jag cyklade hem och åt lunch?"

Visa signatur

MSI K8N NEO4-F, AMD 64 X2 3800+, 2gb minne, XFX gf 7800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martin17
Det jag stör mig på när jag läser forum på internet är att folk skriver ett påstående och sen sätter dit ett frågetecken.

T.ex. "Jag cyklade hem och åt lunch?"

Jo, det är ju helt fel. En annan sak som är liknande som jag stör mig på är när folk skriver frågor utan att sätta frågetecken efter meningen. I vissa fall så är meningen helt rätt utan frågetecknet. Då blir det helt omöjligt att veta vad personen i fråga vill få sagt.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox